2020-09-08, 17:28
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Visst är det så att han är misstänkt, synd att det aldrig kommer att kunna säkerställas om det var han. Och även om det kunde göras tror jag att majoriteten på Flashback inte godtagit det. De är säkra på att han är oskyldig och att ryssar,ester, polisen, Mossad och halva Jordens befolkning är involverade.
Det finns en massa människor som av många olika skäl inte VILL att det skall vara SE, för se då går inte minst deras favoritversion av vem som är MGM förlorad. För min egen del är dock MOP nu ur världen.
Citera
2020-09-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redivivus
Det finns en massa människor som av många olika skäl inte VILL att det skall vara SE, för se då går inte minst deras favoritversion av vem som är MGM förlorad. För min egen del är dock MOP nu ur världen.

Man får rejält med "banning" om man försöker att lägga fram SE som ett alternativ. Då är man lågbegåvad, marxist,sosse och div andra saker.
Citera
2020-09-08, 17:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Bra och konstruktivt inlägg!
Och vi är faktiskt överens om en del.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
"Något konkret bevis finns inte mot någon teori/spår men ändå tror de flesta på något spår etc. Det kanske var fel att namnge någon under presskonferensen 10 juni men att man avslutar ett spaningmord efter 34 år är rätt. Ingen annan spaningmordsutredning där det saknas teknisk bevisning är öppen så länge och det lär inte komma fram någon konkret bevisning efter så lång tid. Dessutom är det i praktiken omöjligt att kunna koppla ett ev. mordvapen med mordkulan enligt NFC och Hans Melander."

Instämmer helt i detta.

Citat:
"SE kunde kommit tillbaka till mordplatsen och hört och sett en del och han hade kunnat läsa och höra saker i media t ex tidningar och TV. Den första polisledningen 1986-87 drog slutsatsen att SE var "varande på brottsplatsen". SE sade det själv och han gick ut från Skandiahuset strax före mordet och gick mot mordplatsen och kom tillbaka till Skandiahuset vid kl 23:40-tiden."

Ja, mot bakgrund av alla de uppgifter han kommit med så är detta en lösning som skulle förklara mycket.
(Men det vi behöver är bevis..)

Sedan går våra åsikter mer och mer isär:
Citat:
"Att polisen var brysk mot Lisbet är det väl bara SE som påstod och det är ingen sanning att det var så. SE kanske bara hittade på utan anledning eller att han hade hunnit tillbaka till mordplatsen, sett och hört saker och påstod bland annat det i efterhand. SE kom bevisligen tillbaka till Skandiahuset vid kl 23:40-tiden på mordkvällen. SE kan ha kommit tillbaka söderifrån och inte från Tunnelgatan. Vad SE gjorde och var exakt under 20 minuter efter mordet vet vi inte men han var även nära mordplatsen när han gick ut från Skandiahuset."

Att han är den enda (förutom Gösta S.) som antyder detta beteende från Lisbeth ger ingen sanning nej, men kan heller inte bara strykas. Likväl som påstående att eftersom ingen (som fått frågan) minns honom på mordplatsen skulle med säkerhet betyda att han inte var där. Ingen har ju faktisakt pekat ut honom som GM heller.
Du redogör för en teori här...om den faller på den ena eller andra sidan Occams rakniv är kanske en fråga, men egentligen så vet vi inte. Vi har inte tillräckligt med information att avgöra.
Och det jag vill lyfta är det "rimliga tvivlet"...

Ex. på annat:
SE beskylld för att ljuga om tidningarna i Oslo, men så uppenbarar sig en artikel i Aftenposten den 3/3..
En GM som ljög först och sedan ringde Aftenposten för att täcka upp sin lögn, eller var det kanske som han påstod?
Kanske det är fler av de lögner han beskylls för som faktiskt stämmer ändå?

Gällande "Mörkblå täckjacka" så handlar det inte om signalementet i sig utan vem som sa detta.
Det framkommer vare sig i Rikslarm eller Rapports extrasändning kl.04:00 vem som sagt vad och vidare gällande 04-sändningen innehåller den information om 2 gärningsmän i lång mörk rock...
En lögn/gissning av Stig i rollen som GM att det var Lisbeth som sa detta?
(För den som inte minns så ger Lisbeth precis samma signalement till Rimborn på Sabbatsberg)

Gällande "pekandet" så är det fler som pekar. Även Hasse J. säger att han pekade...ljuger han?
Ljuger Jan-Åke S.? Eller pekade båda? Eller var det fler personer som pekade?
Varför ljuger Stig? Är han gärningsman, så måste han ju ljuga...
Men då vi inte vet, så kan han självfallet tala sanning i detta.

Ytterligare en (osäker) lögn han beslås för(?) och förklaringen tycker jag är lustig, men den passar ju bra i en bok..
Kan dock ej ordagrant, men i det fall någon skulle ha sett honom med revolvern, så är detta förklaringen till varför han säger att han pekar..Håller ut en arm...

För att hålla det kortare så går jag inte in på signalementen då jag kommenterat dessa tidigare.

Nedan hela ditt inlägg:
Citat:
Kan man inte diskutera i en tråd utan att vara övertygad enligt dig eller? Man kan bara tro eg. och inte veta. Det märkliga är att det finns många som anser sig veta vem som mördade Palme men som inte har något bevis för det.

SE signalement och klädsel stämmer bra på vad de flesta vittnena påstod om mördaren.

https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-bilderna-pa-stig-engstrom-fran-mordplatsen/

https://www.youtube.com/watch?v=vKt4u5sESb8

Vittnet Jan Åke S visade vägen för poliserna enligt han själv i polisförhör. Jan Åke S sade att han pratade med en person i en "amerikansk bil" dvs bilen som Jan A och Chevamannen var i. SE sade aldrig att han pratade med någon i en amerikansk bil. Jan Åke S hörs även på LAC-bandet men det gör inte SE.

http://www.itdemokrati.nu/page36q.html

Vilket eller vilka vittnen har sett att SE och Lisbet stod och pratade med varandra strax efter skotten? Om SE hade gjort det så skulle flera st sett det naturligtvis och Lisbet sade aldrig att hon hade pratat med SE eller någon annan privatperson strax efter skotten. Polisen och åklagarna borde reagerat mer på allt som SE påstod och hittade på och utrett honom mera redan i mars 1986. 34 år senare kan vi inte få fram ev. teknisk bevisning m.m. mot någon misstänkt.

Blå och mörk jacka pratas det om redan dagen efter i TV-n-
https://www.oppetarkiv.se/video/1154357/rapport-forsta-nyhetssandningen-om-mordet-pa-olof-palme
https://www.oppetarkiv.se/video/1154409/rapport-palmemordet-rapport-1000-1986-03-01

Klockan 02.05 på mordnatten sänds ett rikslarm ut där det står om en mörkblå täckjacka m.m.

"Signalement på gärningsmän efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör ev Ustasjarörelsen." https://www.expressen.se/nyheter/ake-teg-om-mordet-pa-olof-palme-i-30-ar/

Lisbet pratade om en blå, bullig täckjacka redan från början, men det kan ha varit vittnet Björkman som hon beskrev och inte mördaren som sprang in i gränden direkt efter skotten. De flesta andra av vittnena pratade om en mörk rock som gick ner till knäna och fladdrade.

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

https://www.youtube.com/watch?v=vKt4u5sESb8 Flera vittnen ändrar sig och lägger till uppgifter med tiden t ex Leif Ljungqvist, korvhandlaren och Inge Morelius med flera.

Ja kallas gula linjen och är ett starkt indicium att SE var mördaren. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dOyJqw/chefsaklagaren-gula-linjen-nyckeln-till-mordgatan

https://www.kalmarposten.se/nyheter/stor-intervju-med-lars-larsson-om-palmemordet

Att polisen var brysk mot Lisbet är det väl bara SE som påstod och det är ingen sanning att det var så. SE kanske bara hittade på utan anledning eller att han hade hunnit tillbaka till mordplatsen, sett och hört saker och påstod bland annat det i efterhand. SE kom bevisligen tillbaka till Skandiahuset vid kl 23:40-tiden på mordkvällen. SE kan ha kommit tillbaka söderifrån och inte från Tunnelgatan. Vad SE gjorde och var exakt under 20 minuter efter mordet vet vi inte men han var även nära mordplatsen när han gick ut från Skandiahuset.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pL3o0o/polisens-miss-skandiamannens-mamma-bodde-vid-mordplatsen

https://gunnarwall.wordpress.com/2018/12/19/slutreplik-fran-thomas-pettersson-saknas-en-alternativ-forklaring-till-skandiamannens-forsvunna-20-m inuter/

SE kunde kommit tillbaka till mordplatsen och hört och sett en del och han hade kunnat läsa och höra saker i media t ex tidningar och TV. Den första polisledningen 1986-87 drog slutsatsen att SE var "varande på brottsplatsen". SE sade det själv och han gick ut från Skandiahuset strax före mordet och gick mot mordplatsen och kom tillbaka till Skandiahuset vid kl 23:40-tiden.

https://magasinetfilter.se/kommentar/det-avgorande-misstaget/

Något konkret bevis finns inte mot någon teori/spår men ändå tror de flesta på något spår etc. Det kanske var fel att namnge någon under presskonferensen 10 juni men att man avslutar ett spaningmord efter 34 år är rätt. Ingen annan spaningmordsutredning där det saknas teknisk bevisning är öppen så länge och det lär inte komma fram någon konkret bevisning efter så lång tid. Dessutom är det i praktiken omöjligt att kunna koppla ett ev. mordvapen med mordkulan enligt NFC och Hans Melander.

https://sverigesradio.se/artikel/7498018

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeutredaren-inte-mojligt-att-koppla-ett-vapen-till-mordplatsen
Citera
2020-09-08, 20:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Ja, det stämmer att SE som GM skulle kunnat sett LJ på det sättet också. Men då faller Leifs vittnesmål lite. Eller menar du att SE hann springa runt om och återvända till mordplatsen (utan att bli sedd) förutom av YN?

Önskvärt kanske ja, fast det var ju ingen som gjorde den förväxlingen utom möjligtvis Lisbeth. LJ hade ju blå jacka och ganska speciellt utseende. SE påstod ju heller aldrig att LJ/mannen som han sett med blå jacka skulle vara mördaren...

Leifs vittnesmål faller på att han redan 1986 får en fråga om hans sett SE och säger så "det där har man ju egna teorier om.... kan inte säga att jag sett honom på platsen". Och med platsen avsågs hela området vid korsningen, framgår av sammanhanget. Så Leifs ändrade vittnesmål långt senare betyder ingenting.

När SE ringer in första gången är det för att berätta om en misstänkt person, det står svart på vitt i förhörsprotokollet. Uppe bland smårutorna. Så man kan inte säga att SE inte försökte göra LJ till mördaren.
Citera
2020-09-09, 01:17
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Leifs vittnesmål faller på att han redan 1986 får en fråga om hans sett SE och säger så "det där har man ju egna teorier om.... kan inte säga att jag sett honom på platsen". Och med platsen avsågs hela området vid korsningen, framgår av sammanhanget. Så Leifs ändrade vittnesmål långt senare betyder ingenting.
Tycker inte man kan avfärda det så totalt. Minnen kan klarna eller ändras. Naturligtvis är det bättre om ett vittnesmål aldrig ändras, men det innebär inte att det går att avfärda helt. Har Leif någon anledning att skydda SE eller på annat sätt försvåra utredningen. Nej, det har han inte. Var själv med i en internutredning över något som skett på jobbet tidigare i år (inget allvarligt som mord dock), men kan säga att det är grymt svårt att minnas detaljer om vem som gjort vad i vilken ordning och så vidare. Och när man grubblar på det lite eller någon annan berättar så kan saker man inte minns först klarna.
Jag skulle ändå säga att Leif och Inge Morelius är två av huvudvittnena och ingen av dem tror på SE som GM.

Citat:
När SE ringer in första gången är det för att berätta om en misstänkt person, det står svart på vitt i förhörsprotokollet. Uppe bland smårutorna. Så man kan inte säga att SE inte försökte göra LJ till mördaren.
Förutsatt att han själv är GM, ja. Om han bara är ett vittne så ville han väl bara hjälpa till att hitta mördaren.
Senast redigerad av carltellin88 2020-09-09 kl. 01:34.
Citera
2020-09-09, 01:19
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:

OK, själv har jag ingen favorit utan tycker det är intressant att försöka komma så nära sanningen som möjligt. Skulle snarare vända på det och säga att vissa här och i RL snöat in lite väl på SE som GM när de inte ens kan förklara grundläggade saker som motiv och vapen.
Citera
2020-09-09, 06:32
Medlem
Citat:
OK, själv har jag ingen favorit utan tycker det är intressant att försöka komma så nära sanningen som möjligt. Skulle snarare vända på det och säga att vissa här och i RL snöat in lite väl på SE som GM när de inte ens kan förklara grundläggade saker som motiv och vapen.

Jag har sagt att jag tycker att motiv är lite "överskattat". Det kan vara självklart för gärningsmannen men obegripligt för oss andra.
Citera
2020-09-09, 08:34
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Vapenfrågan är ju redan ganska förklarad. Det handlar om förbindelsen med vapenhandlaren inte minst. Eller det ej omöjliga faktum att vapen även kan ha förvarats i SB:s högkvartér i Skandiahuset. Så att SE inte skulle kunna ha haft tillgång till vapen finns det motargument för. Motivet är dock kanske inte det klaraste, det är möjligen en svagare länk. Själv ser jag SE som en del av en konspiration. Jag tror inte att han var helt ensam.
Citera
2020-09-09, 09:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Tycker inte man kan avfärda det så totalt. Minnen kan klarna eller ändras. Naturligtvis är det bättre om ett vittnesmål aldrig ändras, men det innebär inte att det går att avfärda helt. Har Leif någon anledning att skydda SE eller på annat sätt försvåra utredningen. Nej, det har han inte. Var själv med i en internutredning över något som skett på jobbet tidigare i år (inget allvarligt som mord dock), men kan säga att det är grymt svårt att minnas detaljer om vem som gjort vad i vilken ordning och så vidare. Och när man grubblar på det lite eller någon annan berättar så kan saker man inte minns först klarna.
Jag skulle ändå säga att Leif och Inge Morelius är två av huvudvittnena och ingen av dem tror på SE som GM.

Förutsatt att han själv är GM, ja. Om han bara är ett vittne så ville han väl bara hjälpa till att hitta mördaren.

Minnen blir inte bättre med tiden. De blir sämre för varje dag, varje gång du tänker på en händelse sparar du om information i hjärnan, det är därför minnesbilder förändras.

Så när LL ser SE uttala sig som vittne i media så börjar hjärnan bearbeta detta och förknippa SE med vittne.

Så jo, Leifs vittnesmål att SE var där kan strykas.

Det andra citatet verkar du helt fått om bakfoten. Jag sa ju att han ringer för att peka ut en person. Det är oavsett om han är GM eller vittne.
Citera
2020-09-09, 09:54
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Bra och konstruktivt inlägg!
Och vi är faktiskt överens om en del.Instämmer helt i detta.
Ja, mot bakgrund av alla de uppgifter han kommit med så är detta en lösning som skulle förklara mycket.
(Men det vi behöver är bevis..)
Sedan går våra åsikter mer och mer isär:
Att han är den enda (förutom Gösta S.) som antyder detta beteende från Lisbeth ger ingen sanning nej, men kan heller inte bara strykas. Likväl som påstående att eftersom ingen (som fått frågan) minns honom på mordplatsen skulle med säkerhet betyda att han inte var där. Ingen har ju faktisakt pekat ut honom som GM heller.
Du redogör för en teori här...om den faller på den ena eller andra sidan Occams rakniv är kanske en fråga, men egentligen så vet vi inte. Vi har inte tillräckligt med information att avgöra.
Och det jag vill lyfta är det "rimliga tvivlet"...

Ex. på annat:
SE beskylld för att ljuga om tidningarna i Oslo, men så uppenbarar sig en artikel i Aftenposten den 3/3..
En GM som ljög först och sedan ringde Aftenposten för att täcka upp sin lögn, eller var det kanske som han påstod?
Kanske det är fler av de lögner han beskylls för som faktiskt stämmer ändå?

Gällande "Mörkblå täckjacka" så handlar det inte om signalementet i sig utan vem som sa detta.
Det framkommer vare sig i Rikslarm eller Rapports extrasändning kl.04:00 vem som sagt vad och vidare gällande 04-sändningen innehåller den information om 2 gärningsmän i lång mörk rock...
En lögn/gissning av Stig i rollen som GM att det var Lisbeth som sa detta?
(För den som inte minns så ger Lisbeth precis samma signalement till Rimborn på Sabbatsberg)

Gällande "pekandet" så är det fler som pekar. Även Hasse J. säger att han pekade...ljuger han?
Ljuger Jan-Åke S.? Eller pekade båda? Eller var det fler personer som pekade?
Varför ljuger Stig? Är han gärningsman, så måste han ju ljuga...
Men då vi inte vet, så kan han självfallet tala sanning i detta.

Ytterligare en (osäker) lögn han beslås för(?) och förklaringen tycker jag är lustig, men den passar ju bra i en bok..
Kan dock ej ordagrant, men i det fall någon skulle ha sett honom med revolvern, så är detta förklaringen till varför han säger att han pekar..Håller ut en arm...

För att hålla det kortare så går jag inte in på signalementen då jag kommenterat dessa tidigare.

Tillägg.
,på polisen som kommer och tar upp jakten så låter det som många pekade in mot Tunnelgatan.
,KP säger att SE ljuger när han säger han har bråttom. Men egentligen är det KP som ljuger och försöker få sin taffliga teori att stämma. Nej, SE skulle inte till T-centralen och ta tåget där 23.45 som KP hittar på. SE skulle till Kungsgatans tunnelbana, som gick 23.31, och hade relativt bråttom.
Citera
2020-09-09, 13:12
Medlem
carltellin88s avatar
Citat:
Minnen blir inte bättre med tiden. De blir sämre för varje dag, varje gång du tänker på en händelse sparar du om information i hjärnan, det är därför minnesbilder förändras.

Så när LL ser SE uttala sig som vittne i media så börjar hjärnan bearbeta detta och förknippa SE med vittne.

Så jo, Leifs vittnesmål att SE var där kan strykas.

Det är inte alls säkert att minnet blir sämre med tiden. Det är tom ganska vanligt att hjärnan förtränger saker som man upplevt i en stressad eller traumatisk situation, för att sedan återkomma vid ett långt senare tillfälle. Om man upplevt en del av någon större händelse så kan det mycket väl hända att man minns fler saker när man grubblat lite på saken och pusselbitarna faller på plats. Visst kan det då hända att man "minns" saker som inte hänt, men att generellt säga att minnet bara försämras med tiden är fel.
Citera
2020-09-09, 13:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Vapenfrågan är ju redan ganska förklarad. Det handlar om förbindelsen med vapenhandlaren inte minst. Eller det ej omöjliga faktum att vapen även kan ha förvarats i SB:s högkvartér i Skandiahuset. Så att SE inte skulle kunna ha haft tillgång till vapen finns det motargument för. Motivet är dock kanske inte det klaraste, det är möjligen en svagare länk. Själv ser jag SE som en del av en konspiration. Jag tror inte att han var helt ensam.

Jag har grannar med vapen. Det finns personer på mitt jobb som har tillgång på vapen.

Detta betyder inte att jag har tillgång till vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in