Citat:
Ursprungligen postat av
Snullerux
Koncentrationen i atmosfären låg på samma nivåer fram till 1990 för att sjunka en aning till år 2000.
De globala utsläppen har sjunkit med ca. 15 % sedan 1990. Din teori om nedkylning faller därmed platt som en pannkaka.
https://www.researchgate.net/figure/Global-sulfur-dioxide-emission-levels-due-to-fuel-combustion-and-process-emissions_fig2_302891279
Lite bakgrund om svavel:
Svavel i kol och olja medförde att andelen svavel i nederbörd (svavelsyra, sura regn) ökade snabbt efter andra världskriget. Sjöar och marker försurades och medförde omfattande miljöskador. Restriktioner mot försäljning av svavelhaltig olja och metoder för att avskilja svavel vid förbränning av kol gjorde att svavelutsläppen minskade efter ungefär 1973. Då uppmärksammades inte hur svavel påverkade klimatet. Kunskapen om hur svavel påverkar klimatet kan nog fortfarande ses som ofullständig, även om den är betydligt förbättrad.
Jag tycker att du tolkar fakta lite fel. Utsläppen av svavel tog fart efter andra världskriget. 1960 var utsläppen uppe i en nivå som motsvarade
"ett stort vulkanutbrott var 1,7e år". Vilket är mycket i ett historiskt perspektiv. Svavelutsläppen "peakade" ungefär 1972-1974 och har sedan minskat. Hur har då detta påverkat klimatet?
Totalt sett ser jag det som inte helt klarlagt, utöver att svavel bidrog till en nedkylning ungefär under tidsperioden 1945-1980, den period då svavelhalten ökade.
Så här tolkar jag beskrivningen i texten som jag länkade till.
Antropogen påverkan av den globala medeltemperaturen som en följd av svavelutsläpp.
1940-1945: ≈ ±0°C (ingen klimatpåverkan)
1950: ≈ -0,20°C (en nedkylningseffekt)
1955: ≈ -0,18°C (en nedkylningseffekt)
1960: ≈ -0,10°C (en nedkylningseffekt)
1965: ≈ -0,15°C (en nedkylningseffekt)
1970: ≈ -0,10°C (en nedkylningseffekt)
1975: ≈ -0,10°C (en nedkylningseffekt)
1980: ≈ ±0°C (ingen klimatpåverkan)
Så här långt uppfattar jag att enigheten om vilken kylande effekt svavel haft under tidsperioden är god.
Efter ≈1973, då utsläppen "peakade", har jag uppfattat det som att nedkylningen av svavel avtog och ersattes med en period då svavel orsakade en viss "uppvärmning", eller snarare avtagande nedkylning.
Artikeln som jag länkade till tillskriver svavel ett visst uppvärmningsbidrag även senare.
Vad som är en faktor är att om nedkylningen kulminerade i början av 1950-talet och sedan avtog är att en del av senare uppvärmning eventuellt kan tillskrivas avtagande nedkylning från svavel. En viss sådan effekt bör ha funnits under perioden 1955-1980, men möjligen också senare? Men, om vi utgår från siffrorna ovan för nedkykning så är det troligt att uppvärmningseffekten efter 1980 ändå är liten i jämförelse med den som orsakas av växthusgaser. Beakta att svavel är kortlivat i atmosfären.
–