Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-07, 12:13
Medlem
andersaanderssonas avatar
Förhör med Birgitta Brolund på SLC.

https://drive.google.com/file/d/1X0IOxozgP9ancfjSuajIb7DyBoMnrRbq/view
Citera
2020-09-07, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Just med ljudet från skotten har varit blandade.
Vissa har trott att det varit avgassmällare ,smällare mm
Vissa har inte hört någonting fast de varit nära.
Jag tror på eko mellan byggnaderna, ljudet har letat sig upp efter husfasaden.
Vad jag förstår så ska det smälla riktigt utefter det vapen som ska vara aktuellt!
Ljudbilden är komplicerad. Har diskuterats ett antal gånger i tråden. Kan styra till det när man värderar vilka som kunde höra och vilka som inte kunde. Tyvärr. Där jag är så långt från en ljudexpert man kan komma. Det som gäller är att inte glömma bort detta faktum.
Citera
2020-09-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det sista dokumentet är så söndermaskat att det reser fler frågor än det svarar på.

Varför tyckte Näss att det fanns näring i tipset? Att döma av det som är omaskat så finns det inte mycket i den första uppgiftslämnarens tips som är graverande för LN.

Näss skall ha fått relevant information femte april 1988 som fick honom att dra slutsatsen att det fanns "näring" i tipset, men jag hittar inget dokument som är tidsstämplat i den vevan som kan ha föranlett en sådan bedömning.

Varför läggs tipset ad acta? Såvitt man kan se av maskningen så verkar det bara röra sig om tre övningsdeltagare som ger varandra alibi.

Vad är det för loge som nämns i första förhöret med den ursprungliga uppgiftslämnaren? Uppgiftslämnaren verkar ju ha tyckt att det var svaret på frågan om han hade något mer "konkret".
Det är väldigt tröttsamt med denna maskning. Men i nuläget går det inte att göra något åt saken.

Tyvärr kan jag inte besvara dina frågor. Har läst precis detsamma som du och är lika frågande. Förhoppningsvis finns det kanske någon annan som kan förklara för oss?
Citera
2020-09-07, 12:35
Medlem
H24s avatar
Såg klart Mikael Hylins Palme, Träsket och Mordrättegångarna.

Väldigt intressant att höra intervjuerna med Margareta Eklund. Hon är först trevlig och skojar om att hon hoppas att Hylin inte är en ny Anér (Hylin undrar vem det är). När Hylin börjar resa frågetecknen kring TK-protokollen och när knarkspan bröt blir hon omedelbart defensiv och slänger i princip på luren. Säger att hon har "lagt det där bakom sig". Med andra ord en liknande reaktion som utredningen själva fick 2018.

Dokumentären resonerar att det var Christer Pettersson ändå, men att knarkspan eventuellt försökt hjälpa spåret på traven. Definitionen av rätt analys, men fel slutsats? Bevisföringen bygger på att svenska politiker och mediakändisar får utveckla sig i sin övertygelse. Programmet kunde hetat "Vad betyder Christer Pettersson för dig?".

Ett av de mest vämjeliga ögonblicken sker när Hylin konstaterar att Roger Östlund är så osäker i sina minnesbilder att han nästan "själv måste föreslå svaret för honom". Denna kommentar fälls helt utan reflektion från MH.

Det är synd att frågetecknen kring knarket först på senare verkligen fått uppmärksamhet. Om exempelvis Borgnäs hade gjort ett Striptease/Norra Magasinet om det där man verkligen djupdök, hade det kanske kunnat spricka i fogarna betydligt mer.
Citera
2020-09-07, 13:28
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Det är med stor sannolikhet gallerier. Som dessutom med lika stor sannolikhet gick i konkurs. Liggandes på så vis att hemfärd från galleriet passerar dels Palmes bostad och mordplatsen.

Flytten till Danmnark var nog mest på papper. Enligt GrK så befann han sig i sverige även om han var skriven i Köpenhamn.
Onekligen intressant även om jag misstänker att man vill hänga ut person.
Citera
2020-09-07, 15:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag citerar dig.

''Det bör ha skett ca 2 min före mordet, och det är ungefär då som IM parkerade.
Klockan är då 23.19.30''.

En bra utgångspunkt som jag kan köpa. Plus minus de sedvanliga sekunderna.

För mig är det normala att när man promenerar och möter folk kollar man inte de i ansiktet eller memorerar dessa möten tidsmässigt. I synnerhet inte när det är mörkt. Ingen av dessa promenerande människor hade heller någon anledning till detta eftersom de inte visste vad som väntade. Därför reagerar jag för att NF både känner igen paret Palme och lägger märke till färgen på en jacka och att mannen gick konstigt. Det avviker markant från de andra. Där jag alltid varit tveksam till hans vittnesmål.

IM har gått från att vara en tillgång till att börja bli ett problem. Hans vittnesmål måste innehålla felaktigheter. Förutom de sista sekunderna i själva mordförloppet. Hans gäng är oförklarligt. Ingen annan placerar de personerna där. Och vad har han egentligen sett över huvud taget?

Precis som du påpekar så verkar det inte vara någon som kan identifiera någon annan före mordet bland de personerna som rört sig söderut på den östra sidan. Så här finns det ingen hjälp att få. Samtidigt som vi kan se att det skett möten med andra personer som rört sig norrut på samma sida.

Rätta mig om jag har fel, men NF är väl det enda identifierade vittnet som faktiskt möter Palme. På ganska nära håll. Det kan förklara varför han och inte andra känner igen Palme.

Den blå jackan kan man ju minnas för att han så starkt förknippar det med den man han ser gömma sig i porten.
Citera
2020-09-07, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Rekommenderar verkligen det sista dokumentet.

Här är polisens officiella papper på att Näss, precis som Mvagrippa påstått, sagt att det finns ”näring” i tipset.
Här finns en omaskad fotnot på Bylock.
Här finns hela listan på vapen i FMV vapensats som militären hade med sig på övning Gustav på Gotland mordveckan och där det bl a ingick en S&W-revolver t.o.m med ”pistol-pocket”. Det verkar dessutom som om LN hade i uppgift att eskortera vapensatsen.
Vidare signalementsuppgifter, reseräkningar och mycket annat.
https://drive.google.com/file/d/10QY...p_I-F2tiU/view

Det maskade på sidan 73 är nedanstående inlägg på flashback

Citera
2020-09-07, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Rätta mig om jag har fel, men NF är väl det enda identifierade vittnet som faktiskt möter Palme. På ganska nära håll. Det kan förklara varför han och inte andra känner igen Palme.

Den blå jackan kan man ju minnas för att han så starkt förknippar det med den man han ser gömma sig i porten.
På mordplatsen var det ingen som kände igen Lisbet. Hon fick själv berätta det. Att ingen kände igen OP på samma plats är en annan sak. Han hade blod över ansiktet och döda ansiktsmuskler. Plus senare syrgasmask.

Mig veterligen så är det korrekt det du skriver. NF är det enda vittnet som påstår sig mött paret Palme efter Grand. Så visst kan han känt igen dem. Men det som var min poäng är att NF i så fall aktivt tittade på alla han mötte i ansiktet. Eftersom han inte kunde känt igen dem via klädsel eller gångart. Vilket för mig verkar vara ovanligt en mörk kväll eftersom det är svårt att se. Så här finns det en uppenbar möjlighet att han mindes ett par som han mötte och senare kopplade det till mordet och vidare till OP och LP. Eller att han inte mindes det men förstod efteråt att han måste ha mött dem.

När det gäller färgen på jackan så blir det samma resonemang. Där din förklaring ligger nära till hands. Han fick den minnesbilden via Björkmans täckjacka.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-07 kl. 16:05.
Citera
2020-09-07, 16:24
Medlem
Citat:
På mordplatsen var det ingen som kände igen Lisbet. Hon fick själv berätta det. Att ingen kände igen OP på samma plats är en annan sak. Han hade blod över ansiktet och döda ansiktsmuskler. Plus senare syrgasmask.

Mig veterligen så är det korrekt det du skriver. NF är det enda vittnet som påstår sig mött paret Palme efter Grand. Så visst kan han känt igen dem. Men det som var min poäng är att NF i så fall aktivt tittade på alla han mötte i ansiktet. Eftersom han inte kunde känt igen dem via klädsel eller gångart. Vilket för mig verkar vara ovanligt en mörk kväll eftersom det är svårt att se. Så här finns det en uppenbar möjlighet att han mindes ett par som han mötte och senare kopplade det till mordet och vidare till OP och LP. Eller att han inte mindes det men förstod efteråt att han måste ha mött dem.

När det gäller färgen på jackan så blir det samma resonemang. Där din förklaring ligger nära till hands. Han fick den minnesbilden via Björkmans täckjacka.

Att NF kände igen Palme är inget som jag tycker är konstigt. Han var Sveriges överlägset mest kända politiska ansikte och ett av de mest kända över huvudtaget. Antagligen slagen bara av Kungen, Drottningen, Abba, Björn Borg och PG Gyllenhammar. Så NF måste nog ha varit väldigt djupt försjunken i sin egen värld om han inte skulle ha känt igen Palme.

Att ingen kände igen honom efter att han blivit skjuten har sin förklaring i vad du skriver.
Citera
2020-09-07, 16:33
Medlem
Basfaktas avatar
Jag har nu fått förhören med Stark, Tammelehti, Pettersson 1 och Pettersson 2.

De båda Pettersson (båda kvinnor) är inte så intressanta. Pettersson 1 som såg sena föreställningen av Bröderna Mozart har inte sett ett smack.

Pettersson 2 som ca 23.00-23.05 gick förbi Grand i riktning söderut har noterat en ungefär 25-årig man, 185 cm, halvmörkt hår iklädd en röd täckjacka.

Vet ej vem det kan vara.

Stark och Tammelehti (båda kvinnor) är desto mer intressanta.

För att fatta mig kort kan jag säga att jag är övertygad om att vittnet Stark såg Grandmannen utanför Grand klockan 20.50-20.55.

Signalement:

180 cm.
Kraftig kroppsbyggnad.
Mellanblå jacka, liknande bävernylon (jmf Mårten P).
Mörkbrun mössa knuten upptill (jmf Mårten P).
Brunt hår, slätrakad med ljust ansikte.
Markerat hakparti.
Ej glasögon.
Mannen gav en obehaglig känsla.
Töntigt, fånigt, bonnigt intryck (jmf Knubb).

Stark visas bilder på olika män vid 5 fotokonfrontationer. Att döma av urvalet män bedömde hon mannens ålder till ca 40-45 år. Hon kunde inte peka ut någon av männen som polisen visade.

Med vittnet Tammelehti är det annorlunda.

Cirka klockan 20.50 och 21.00-21.05 noterar hon samme man utanför Grand två gånger. Hon och en kompis hade först sett filmen Ran 18-20.45 och gick därefter på sena föreställningen av Bröderna Mozart.

Mannens signalement:

35-40 år.
Ca 175 cm lång.
Smärt kroppsbyggnad.
Mörk mustasch.
Ockrafärgad rock.
Stickad ljus mössa som var uppvikt.
Tammelehti uppfattade mannen som utlänning.

Vem kan nu detta vara? Någon?

Tammelehti ser även 2 män utanför Grand ca 23.10. Den ene kan hon knappt beskriva. Den andre är även han begåvad med en mörk mustasch men han såg inte utländsk ut. Ej samme man som hon såg mellan föreställningarna tidigare på kvällen.

Även Tammelehti är med vid några fotokonfrontationer men det ger inget av värde.

PS

Eftersom jag är teknisk idiot kan jag inte själv fixa så där fina länkar till förhören som ni gör. Jag tänkte därför skicka papperskopior till MOP-arkivet så får de "länka upp". Tar väl några dagar antar jag.

DS
Citera
2020-09-07, 17:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Att känna igen Lisbet Palme ensam är en annan sak än att känna igen Olof Palme och en kvinna, som man sedan av rapporteringen förstår är Lisbet.

Minnesbilden kan komma av ABs jacka ja, det kan vara så att han känner igen mannen i porten som den som fick bakom, och först då i porten tänka på att jackan är blå
Citera
2020-09-07, 18:07
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag har nu fått förhören med Stark, Tammelehti, Pettersson 1 och Pettersson 2.

De båda Pettersson (båda kvinnor) är inte så intressanta. Pettersson 1 som såg sena föreställningen av Bröderna Mozart har inte sett ett smack.

Pettersson 2 som ca 23.00-23.05 gick förbi Grand i riktning söderut har noterat en ungefär 25-årig man, 185 cm, halvmörkt hår iklädd en röd täckjacka.

Vet ej vem det kan vara.

Stark och Tammelehti (båda kvinnor) är desto mer intressanta.

För att fatta mig kort kan jag säga att jag är övertygad om att vittnet Stark såg Grandmannen utanför Grand klockan 20.50-20.55.

Signalement:

180 cm.
Kraftig kroppsbyggnad.
Mellanblå jacka, liknande bävernylon (jmf Mårten P).
Mörkbrun mössa knuten upptill (jmf Mårten P).
Brunt hår, slätrakad med ljust ansikte.
Markerat hakparti.
Ej glasögon.
Mannen gav en obehaglig känsla.
Töntigt, fånigt, bonnigt intryck (jmf Knubb).

Stark visas bilder på olika män vid 5 fotokonfrontationer. Att döma av urvalet män bedömde hon mannens ålder till ca 40-45 år. Hon kunde inte peka ut någon av männen som polisen visade.

Med vittnet Tammelehti är det annorlunda.

Cirka klockan 20.50 och 21.00-21.05 noterar hon samme man utanför Grand två gånger. Hon och en kompis hade först sett filmen Ran 18-20.45 och gick därefter på sena föreställningen av Bröderna Mozart.

Mannens signalement:

35-40 år.
Ca 175 cm lång.
Smärt kroppsbyggnad.
Mörk mustasch.
Ockrafärgad rock.
Stickad ljus mössa som var uppvikt.
Tammelehti uppfattade mannen som utlänning.

Vem kan nu detta vara? Någon?

Tammelehti ser även 2 män utanför Grand ca 23.10. Den ene kan hon knappt beskriva. Den andre är även han begåvad med en mörk mustasch men han såg inte utländsk ut. Ej samme man som hon såg mellan föreställningarna tidigare på kvällen.

Även Tammelehti är med vid några fotokonfrontationer men det ger inget av värde.

PS

Eftersom jag är teknisk idiot kan jag inte själv fixa så där fina länkar till förhören som ni gör. Jag tänkte därför skicka papperskopior till MOP-arkivet så får de "länka upp". Tar väl några dagar antar jag.

DS
Har du något förnamn på Tammelehti?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in