2020-09-06, 16:26
Medlem
Kände Alexander Balmages och Tomas Tarendi varandra?
Citera
2020-09-06, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Absolut. Jag ville bara väcka frågan. Nu bör vi ju snarast reda ut detta så vi uppnår högsta möjliga säkerhet- och då tycker jag du är en nyckelperson. Bolla gärna dina idéer!

Tack detsamma!
Det är svårt att få fram en exakt bild av alla människor och rörelser, men jag tror att man kan komma ganska nära.
Personer har ju ingen anledning att avläsa klockornas sekundvisare, eller göra detaljerade minnesnoteringar av varandra, men tycker ändå inte att man kan kräva så mycket mer än det vi har.
Allt kretsar runt Tenson-mannen.
Gm eller AB är den outredda ”ödesfrågan”. Man ska ju inte gråta över spilld mjölk, men jag kan inte begripa varför de nöjt sig med endaste en muntlig beskrivning från NF.
Vittnen har ju fått göra skisser och fantombilder av personer som i jämförelse med denna man måste betecknas som ganska ointressanta.
Tidiga Grand-observationer exempelvis.
Holmérs storslagna planer på en spegelkonfrontarion med NF som stupade på att de inte fick fram tillräckligt många blå täckjackor i samma stil som AB.
Sedan bestämmer dom att det INTE var AB utan ”gärningsmannen eller möjligen någon annan”
Trots att man dragit slutsatsen att det ”förmodligen var gärningsmannen” har man inte ens försökt att utröna vad NF sett i detalj.
Inte någon endaste gång under 34 år.
Det samma gäller Lisbeth.
Trots att man nu verkar ha slagit in på Holmér och K-G Svenssons gamla linje att den person hon sett var någon annan, kanske AB.
Man har inväntat hennes död innan man gick ut med den slutsatsen.
Vad gäller den frågan och den så kallade ”spegelkonfrontationen med NF som rann ut i sanden”, har jag begärt fram allt material som rör eventuella utredningar i dessa frågor.
Jag har svårt att tro att de inte finns.
Åtminstone borde det finnas något tecken på att de gjort en ansats.
KP har ju dessutom använt sig av dessa oklarheter för att i stället rikta dem mot Engström, så det är ju angeläget även av den anledningen.
Senast redigerad av MacMackay 2020-09-06 kl. 16:50.
Citera
2020-09-06, 17:05
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Kände Alexander Balmages och Tomas Tarendi varandra?
Om nu Balmages var Estlands mest kända affärsman så är ju chansen stor att Tarendi kände till Balmages.

Frågan är om inte tipset om Tarendi är falskt.
Som så många andra tips om sk nazister.
Tarendi hette en av fångvaktarna i Estlands ökända fängelse.
Kollabratörer som samarbetade med de Tyska ockupanterna.

muuseum.jewish.ee*› HolocaustPDF

The Execution of Estonian Jews - EJA - Estonian Jewish Museum

50 The following persons served as chiefs of the Tallinn Central Prison: autumn 1941 the acting chief was Karl (Kaarel) Tarendi, then Karl-...

https://et.m.wikipedia.org/wiki/Keskvangla
Senast redigerad av Gothus 2020-09-06 kl. 17:14.
Citera
2020-09-06, 17:16
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Polisman Jan Söderberg

https://drive.google.com/file/d/1pcP7Jfg8so0MBqZj-UOh1YIYYBRzhNCZ/view

https://drive.google.com/file/d/1Tyr-an_7htFWI5Jnvjs4Y0pfkIM30o2N/view

Polisman Stefan Svensson Kalstenius

https://drive.google.com/file/d/1mI6gQaOMQ3m7--SlW6M2E0hNSlm2JLeT/view

https://drive.google.com/file/d/1YUFngd99rGQaFBfLEzBuEbHiY_eH5HR4/view

Lars Nilsson. Övningen Gustav på Gotland.

https://drive.google.com/file/d/10QY4-R36Bz8Ki9lf4Gc_h62p_I-F2tiU/view

Rekommenderar verkligen det sista dokumentet.

Här är polisens officiella papper på att Näss, precis som Mvagrippa påstått, sagt att det finns ”näring” i tipset.
Här finns en omaskad fotnot på Bylock.
Här finns hela listan på vapen i FMV vapensats som militären hade med sig på övning Gustav på Gotland mordveckan och där det bl a ingick en S&W-revolver t.o.m med ”pistol-pocket”. Det verkar dessutom som om LN hade i uppgift att eskortera vapensatsen.
Vidare signalementsuppgifter, reseräkningar och mycket annat.
Senast redigerad av 14thInt 2020-09-06 kl. 17:34.
Citera
2020-09-06, 18:11
Medlem
Jag hade en kort diskussion med en person som anser att mannen gick bakom NF är gärningsmannen och att det skulle ha varit SE som gick bakom NF.

Eftersom NF vad jag vet fortfarande är i livet så antar jag med tanke på det fokus PU verkar ha haft på SE att PU förhört NF om han kan tänkas ha sett SE.
NF nämndes inte på presskonferensen av KP så jag antar NF inte kunde peka ut SE , annars hade man ju kunnat använda det som ett argument.
Citera
2020-09-06, 18:20
Medlem
Gothuss avatar
Mer om Balmagesi
Snyggt foto även.
Kan någon vänlig själ översätta?
Jag förstår endast lite av estniska.

https://newspapers.lib.sfu.ca/cc-me-2151/page-5
Citera
2020-09-06, 18:29
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Mer om Balmagesi
Snyggt foto även.
Kan någon vänlig själ översätta?
Jag förstår endast lite av estniska.

https://newspapers.lib.sfu.ca/cc-me-2151/page-5

Google translate har estniska så en grov översättning
kan man få om texten kan matas in. Det verkar finnas
ren text också bara man kan plocka bort bindestreck
och liknande.
Citera
2020-09-06, 18:33
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tack detsamma!
Det är svårt att få fram en exakt bild av alla människor och rörelser, men jag tror att man kan komma ganska nära.
Personer har ju ingen anledning att avläsa klockornas sekundvisare, eller göra detaljerade minnesnoteringar av varandra, men tycker ändå inte att man kan kräva så mycket mer än det vi har.
Allt kretsar runt Tenson-mannen.
Gm eller AB är den outredda ”ödesfrågan”. Man ska ju inte gråta över spilld mjölk, men jag kan inte begripa varför de nöjt sig med endaste en muntlig beskrivning från NF.
Vittnen har ju fått göra skisser och fantombilder av personer som i jämförelse med denna man måste betecknas som ganska ointressanta.
Tidiga Grand-observationer exempelvis.
Holmérs storslagna planer på en spegelkonfrontarion med NF som stupade på att de inte fick fram tillräckligt många blå täckjackor i samma stil som AB.
Sedan bestämmer dom att det INTE var AB utan ”gärningsmannen eller möjligen någon annan”
Trots att man dragit slutsatsen att det ”förmodligen var gärningsmannen” har man inte ens försökt att utröna vad NF sett i detalj.
Inte någon endaste gång under 34 år.
Det samma gäller Lisbeth.
Trots att man nu verkar ha slagit in på Holmér och K-G Svenssons gamla linje att den person hon sett var någon annan, kanske AB.
Man har inväntat hennes död innan man gick ut med den slutsatsen.
Vad gäller den frågan och den så kallade ”spegelkonfrontationen med NF som rann ut i sanden”, har jag begärt fram allt material som rör eventuella utredningar i dessa frågor.
Jag har svårt att tro att de inte finns.
Åtminstone borde det finnas något tecken på att de gjort en ansats.
KP har ju dessutom använt sig av dessa oklarheter för att i stället rikta dem mot Engström, så det är ju angeläget även av den anledningen.

Japp. Om vi börjar i någon ände för att få igång analysen.

Räknat från Dekorima o bakåt i tid:

1) Hellgren. 23.20.
2) Rolder. 23.17-23.19./ Schaeffer?
3) Langre/Ahlenius. 23.16-23.17.

AB:s sällskap? NF? Jag har säkert glömt någon i hastigheten.
Citera
2020-09-06, 19:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag hade en kort diskussion med en person som anser att mannen gick bakom NF är gärningsmannen och att det skulle ha varit SE som gick bakom NF.

Eftersom NF vad jag vet fortfarande är i livet så antar jag med tanke på det fokus PU verkar ha haft på SE att PU förhört NF om han kan tänkas ha sett SE.
NF nämndes inte på presskonferensen av KP så jag antar NF inte kunde peka ut SE , annars hade man ju kunnat använda det som ett argument.

Bakom NF? Detta har jag missat.
Citera
2020-09-06, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Bakom NF? Detta har jag missat.

Uselt skrivet av mig bakom paret Palme menar jag förstås.
Citera
2020-09-06, 19:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Uselt skrivet av mig bakom paret Palme menar jag förstås.

Ja NF måste de ha pratat med. Men det gav uppenbarligen inget.

För mig är den bakom inte mördaren. Jag tror mördaren gått över från västra till östra sidan Sveavägen vid Tunnelgatan. Och väntade in LOP upp mot 30 sekunder vid Dekorima. Det måste vara AB som NF ser. Blå jacka och mössa, såg lite gammal ut för livvakt. Det skulle jag kunna säga när jag ser bilden på AB. Exakt var han såg mannen kan vi ju inte säga. Men signalementet tillsammans med slutsatsen att det var samma man som gömde sig i porten, och det faktum att NF inte verkar ha sett någon annan som kan va AB får mig säker på att det är AB han ser i närheten av Palmes.
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-09-06 kl. 19:43.
Citera
2020-09-06, 19:54
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Japp. Om vi börjar i någon ände för att få igång analysen.

Räknat från Dekorima o bakåt i tid:

1) Hellgren. 23.20.
2) Rolder. 23.17-23.19./ Schaeffer?
3) Langre/Ahlenius. 23.16-23.17.

AB:s sällskap? NF? Jag har säkert glömt någon i hastigheten.

Precis NF passerar ju Dekorima någonstans där också runt 23:20
Schaeffer går väl söderut på den östra sidan och passerar väl Dekorima också?

Sedan har vi en tidig uppgift från 23:05 när vittnet Åström passerar Dekorima (L 1572)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in