Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-07, 18:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Har du något förnamn på Tammelehti?

Nej, tyvärr det är maskat. Även alla konfrontationsbilder är maskade liksom andra människor som förekommer i texten. Det enda jag har är efternamnen- Tammelehti, Stark, Petterssonx2.
Citera
2020-09-07, 18:48
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, tyvärr det är maskat. Även alla konfrontationsbilder är maskade liksom andra människor som förekommer i texten. Det enda jag har är efternamnen- Tammelehti, Stark, Petterssonx2.
Ok tack, Tammelehti kan ju även vara estniskt nu när vi åndå är inne på det och KGB.
En genomgång av KGB's aktiviteter i Sverige, Finland och i Estland vore tacknämligt.
Även kopplingar till organiserad brottslighet och smuggling till Sverige.
Citera
2020-09-07, 19:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag har nu fått förhören med Stark, Tammelehti, Pettersson 1 och Pettersson 2.

De båda Pettersson (båda kvinnor) är inte så intressanta. Pettersson 1 som såg sena föreställningen av Bröderna Mozart har inte sett ett smack.

Pettersson 2 som ca 23.00-23.05 gick förbi Grand i riktning söderut har noterat en ungefär 25-årig man, 185 cm, halvmörkt hår iklädd en röd täckjacka.

Vet ej vem det kan vara.

Stark och Tammelehti (båda kvinnor) är desto mer intressanta.

För att fatta mig kort kan jag säga att jag är övertygad om att vittnet Stark såg Grandmannen utanför Grand klockan 20.50-20.55.

Signalement:

180 cm.
Kraftig kroppsbyggnad.
Mellanblå jacka, liknande bävernylon (jmf Mårten P).
Mörkbrun mössa knuten upptill (jmf Mårten P).
Brunt hår, slätrakad med ljust ansikte.
Markerat hakparti.
Ej glasögon.
Mannen gav en obehaglig känsla.
Töntigt, fånigt, bonnigt intryck (jmf Knubb).

Stark visas bilder på olika män vid 5 fotokonfrontationer. Att döma av urvalet män bedömde hon mannens ålder till ca 40-45 år. Hon kunde inte peka ut någon av männen som polisen visade.

Med vittnet Tammelehti är det annorlunda.

Cirka klockan 20.50 och 21.00-21.05 noterar hon samme man utanför Grand två gånger. Hon och en kompis hade först sett filmen Ran 18-20.45 och gick därefter på sena föreställningen av Bröderna Mozart.

Mannens signalement:

35-40 år.
Ca 175 cm lång.
Smärt kroppsbyggnad.
Mörk mustasch.
Ockrafärgad rock.
Stickad ljus mössa som var uppvikt.
Tammelehti uppfattade mannen som utlänning.

Vem kan nu detta vara? Någon?

Tammelehti ser även 2 män utanför Grand ca 23.10. Den ene kan hon knappt beskriva. Den andre är även han begåvad med en mörk mustasch men han såg inte utländsk ut. Ej samme man som hon såg mellan föreställningarna tidigare på kvällen.

Även Tammelehti är med vid några fotokonfrontationer men det ger inget av värde.

PS

Eftersom jag är teknisk idiot kan jag inte själv fixa så där fina länkar till förhören som ni gör. Jag tänkte därför skicka papperskopior till MOP-arkivet så får de "länka upp". Tar väl några dagar antar jag.

DS

Vad säger Stark att mannen gör? Hur ser hon honom? Hur länge?
Citera
2020-09-07, 19:49
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vad säger Stark att mannen gör? Hur ser hon honom? Hur länge?

Hon går ut ur biografen och ser honom stå direkt till höger om entrén. Vid skyltskåpet. Hon ser honom en kort stund, ett antal sekunder bedömer jag.
Citera
2020-09-07, 19:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Har du något förnamn på Tammelehti?

Citat:

Finns ingen Tammelehti men dock en Tammeleht
L*sbeth M*ri*nne
Född 53 och boendes på Heleneborgsgatan på Söder.
Citera
2020-09-07, 19:58
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
L*sbeth M*ri*nne

Stämmer bra. Bodde där -86.

Fader från Estland, mamma från Finland.

Pikant är att vittnet Carina Pettersson, som påstår sig varit på andra sidan korsningen med Sirpa Lindgren vid mordet, bodde i samma trappuppgång som frk T.
Citera
2020-09-07, 20:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
L*sbeth M*ri*nne

Korrekt! My mistake. Jag har fått för mig att namnet är Tammelehti. Kopplade till GMP:s redovisning. Men kollade nu. Det ska inte vara något i.
Citera
2020-09-07, 20:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Hon går ut ur biografen och ser honom stå direkt till höger om entrén. Vid skyltskåpet. Hon ser honom en kort stund, ett antal sekunder bedömer jag.

Det börjar växa fram en GM...

Kan denne Grandman vara Tensonmannen?
Citera
2020-09-07, 20:15
Medlem
H24s avatar
Citat:
För att fatta mig kort kan jag säga att jag är övertygad om att vittnet Stark såg Grandmannen utanför Grand klockan 20.50-20.55.

Vilka belägg finns egentligen för att Grandmannen är inblandad i MOP? Genuin fråga, för diskussionens skull. Det finns ingenting som direkt komprometterar honom, exempelvis vapen eller walkie/talkie. Om man köper att gärningsmannen har ett annat signalement dyker han inte upp igen. Om man värderar Pia Engströms vittnesmål över Mårtens så efterföljer han inte. Det som i så fall kvarstår är en man som tittat lite på Palme, men såna borde väl gå att hitta överallt?
Citera
2020-09-07, 20:16
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det börjar växa fram en GM...

Kan denne Grandman vara Tensonmannen?

Ja du, det är väl det vi alla funderat över ett tag som du vet.😊

Jag vågar inte ha någon åsikt just nu. Vi får se. Men att Grandmannen var inblandad på något sätt är jag 100% säker på. Samma signalement både före och efter filmen. Tror det är 7-8 vittnen nu.

Kan inte vara en slump. Det finns mycket bra detaljerade uppgifter om hans utseende, inte minst från Storhök.

Det här bonniga, töntiga, fåniga fäster jag mig vid.

Det är oerhört synd att vi har så uselt signalement på Tensonmannen. En längre blå jacka och en ålder över 44 år är väl det enda vi har?

Sen tycker jag det är mycket intressant att Tunnelbanemannen finns där precis innan filmen börjar. Utlänningen med stor mustasch.

Det ligger i farans riktning att de var fler. Säpo bedömde att de var 4. Vi har ju den långe blonde också. Han som träffade Tunnelbanemannen på Kammakargatan ca 22.05.
Citera
2020-09-07, 20:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja du, det är väl det vi alla funderat över ett tag som du vet.😊

Jag vågar inte ha någon åsikt just nu. Vi får se. Men att Grandmannen var inblandad på något sätt är jag 100% säker på. Samma signalement både före och efter filmen. Tror det är 7-8 vittnen nu.

Kan inte vara en slump. Det finns mycket bra detaljerade uppgifter om hans utseende, inte minst från Storhök.

Det här bonniga, töntiga, fåniga fäster jag mig vid.

Det är oerhört synd att vi har så uselt signalement på Tensonmannen. En längre blå jacka och en ålder över 44 år är väl det enda vi har?

Sen tycker jag det är mycket intressant att Tunnelbanemannen finns där precis innan filmen börjar. Utlänningen med stor mustasch.

Det ligger i farans riktning att de var fler. Säpo bedömde att de var 4. Vi har ju den långe blonde också. Han som träffade Tunnelbanemannen på Kammakargatan ca 22.05.

Åldern på Tensonmannen kan vi ta med en nypa salt. Dels ska det bedömas på ett snabbt möte en mörk kväll. Dels vet vi ju inget om hur gammal polismannen SÅG ut att vara. Att någon ser äldre ut än någon som är 44, betyder inte att han ÄR äldre än 44.

AB ser inte ung ut.
Citera
2020-09-07, 20:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Vilka belägg finns egentligen för att Grandmannen är inblandad i MOP? Genuin fråga, för diskussionens skull. Det finns ingenting som direkt komprometterar honom, exempelvis vapen eller walkie/talkie. Om man köper att gärningsmannen har ett annat signalement dyker han inte upp igen. Om man värderar Pia Engströms vittnesmål över Mårtens så efterföljer han inte. Det som i så fall kvarstår är en man som tittat lite på Palme, men såna borde väl gå att hitta överallt?

Japp, inget vapen, ingen WT och Pia E såg att han inte följde efter.

Jag är inte säker på att han var GM.

Jag är däremot personligen 100% säker på att han var inblandad.

Sån slump finns liksom inte menar jag. Tror det är 7-8 vittnen nu som sett honom precis utanför Grand vid 21-tiden och vid 23-tiden.

Stod intill familjen Palme när paret Palme började gå söderut. Vilket tidsmässigt är exakt samtidigt som Tunnelbanemannen spanar norrut från Tunnelgatan.

Tunnelbanemannen som sågs vid Grand 20.50+21.05 av vittnet Tammeleht. Kan inte vara någon annan bedömer jag. Smärt, 175 cm, ljus hy, mörk mustasch. Tror inte på en sådan slump.

Till och med PU bedömde tidigt att Grandmannen var mycket intressant för utredningen och efterlyste honom. Han hörde inte av sig.

Om han var där av någon annan anledning så är beteendet anmärkningsvärt, för att inte säga högst besynnerligt, tycker jag.

Vem var han?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in