Jag har nu fått förhören med Stark, Tammelehti, Pettersson 1 och Pettersson 2.
De båda Pettersson (båda kvinnor) är inte så intressanta. Pettersson 1 som såg sena föreställningen av Bröderna Mozart har inte sett ett smack.
Pettersson 2 som ca 23.00-23.05 gick förbi Grand i riktning söderut har noterat en ungefär 25-årig man, 185 cm, halvmörkt hår iklädd en röd täckjacka.
Vet ej vem det kan vara.
Stark och Tammelehti (båda kvinnor) är desto mer intressanta.
För att fatta mig kort kan jag säga att jag är övertygad om att vittnet Stark såg Grandmannen utanför Grand klockan 20.50-20.55.
Signalement:
180 cm.
Kraftig kroppsbyggnad.
Mellanblå jacka, liknande bävernylon (jmf Mårten P).
Mörkbrun mössa knuten upptill (jmf Mårten P).
Brunt hår, slätrakad med ljust ansikte.
Markerat hakparti.
Ej glasögon.
Mannen gav en obehaglig känsla.
Töntigt, fånigt, bonnigt intryck (jmf Knubb).
Stark visas bilder på olika män vid 5 fotokonfrontationer. Att döma av urvalet män bedömde hon mannens ålder till ca 40-45 år. Hon kunde inte peka ut någon av männen som polisen visade.
Med vittnet Tammelehti är det annorlunda.
Cirka klockan 20.50 och 21.00-21.05 noterar hon samme man utanför Grand två gånger. Hon och en kompis hade först sett filmen Ran 18-20.45 och gick därefter på sena föreställningen av Bröderna Mozart.
Mannens signalement:
35-40 år.
Ca 175 cm lång.
Smärt kroppsbyggnad.
Mörk mustasch.
Ockrafärgad rock.
Stickad ljus mössa som var uppvikt.
Tammelehti uppfattade mannen som utlänning.
Vem kan nu detta vara? Någon?
Tammelehti ser även 2 män utanför Grand ca 23.10. Den ene kan hon knappt beskriva. Den andre är även han begåvad med en mörk mustasch men han såg inte utländsk ut. Ej samme man som hon såg mellan föreställningarna tidigare på kvällen.
Även Tammelehti är med vid några fotokonfrontationer men det ger inget av värde.
PS
Eftersom jag är teknisk idiot kan jag inte själv fixa så där fina länkar till förhören som ni gör. Jag tänkte därför skicka papperskopior till MOP-arkivet så får de "länka upp". Tar väl några dagar antar jag.
DS