Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Ok. Låter rimligt för mig i detta läget. Men där jag tror att hon mötte Fauzzi en bit efter hörnan.
Som vanligt dyker det upp tolkningsfrågor. Så det här är inte lätt. Där andra tolkar det annorlunda än vi. Men där ingen sitter på facit.
Schaeffer hörde inga skott. ABs kompisar lika lite. Innanför fönstret på La Cartier hörde man höga smällar. Fauzzi hörde smällarna. Så här finns det uppenbarligen gränser både avstånds och tidsmässigt. Precis som du är inne på.
Det krävs uppenbarligen en hel del diskussion och analys i denna frågan. Där alla som är intresserade borde komma med sina synpunkter.
Ja, det går bara att få fram en ungefärlig bild.
Det viktigaste med en sådan här analys är att man minskar risken för en totalt felaktig bild, även om den risken fortfarande i viss mån finns.
Nästa steg kan vara att försöka få fram en bild av människor och rörelser längs hela trottoaren från tidpunkten då Palme passerar över Sveavägen.
Det bör ha skett ca 2 min före mordet, och det är ungefär då som IM parkerade.
Klockan är då 23.19.30.
Rolder och Göran har redan passerat, och är redan inne på Bohemia. IM har inte sett dem.
NF och Scaeffers befinner sig ungefär vid Dekorimahörnan gående i varsin riktning. Exakt var de möttes går inte att säga.
Hellgren kanske vid Sveavägen 44 på väg söderut.
IM kan ha hunnit se dem.
Åhlenius/Landgré kan också vara på väg dit norrifrån. Befinner sig ungefär vid Götabanken och sedan stannat de till en kort stund och går vidare 23.20.30. Kan ha passerats av Hellgren.
Inge M bör ha sett dem.
Folk har gått i samma promenadriktning, med inte allt för stora mellanrum, de kan ha stoppat upp och passerats av andra under promenaden, och de har mött folk i den motsatta promenadriktningen.
Det är svårt att lägga sådant på minnet, men bilden av Dekorimahörnan och vad IM kan ha sett börjar klarna lite.
Kan han ha sett AB vanka omkring utanför annonspelaren?
Har ingen av de åtta personer vi känner till som gått söderut mött AB:s kompisar utan att notera dem eller AB?
Vilket var det unga paret som Lisbeth tyckte att hon kan ha mött? Var de i själva verket tre personer?
Gänget på ca fem personer som IM sett passera Tunnelgatan norrut ca 23.21???