Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
20-09-07, 04:51
Medlem
andersaanderssonas avatar
När det gäller Fauzzi så finns det enbart dessa möjligheter så vitt jag kan se.

1. ''Tensonmannen'' är påhittat/missförstånd/sammanblandning med annat möte. Existerar inte där vid den tidpunkten.

2. Det är AB NF möter. Han säger sig senare känna igen färgen på hans jacka.

3. ''Tensonmannen'' är mördaren.

3 a. Där mannen går ikapp och förbi paret Palme och ställer sig och väntar i Dekorimahörnan. Vilket IM ser.

3 b. Mannen går ikapp paret Palme och slår följe en bit. Vilket får AB att uppleva dem som ett sällskap.

4. ''Tensonmannen'' befann sig där promenerande men var inte mördaren. För att sedan gå upp i rök?

Jag kan inte någonstans se bland kända vittnesmål och förhör som kan ge ett svar på frågan. Så i dagsläget är det upp till var och en att avgöra vad som är mest sannolikt i ovanstående punkter. Och vem som är mest trovärdig i sin beskrivning. IM eller AB?

Fortfarande samma knäckfråga. Hur länge såg IM mannen i Dekorimahörnan?
Senast redigerad av andersaanderssona 20-09-07 kl. 05:00.
Citera
20-09-07, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
En bra början och genomlysning.

Jag själv är förtjust i Schaeffers vittnesmål. En av de mer trovärdiga jag råkat på i MOP. Anger klockslag under sin promenad och har bra koll på paret Palme vid Grand.

Frågan är hur noggrant man ska analysera detta? Och hur djupt? Schaeffer ger följande:

https://drive.google.com/file/d/1ZVfEyfSVCfINiZr_vHTb915AWaA4DhU7/view

Hon går efter paret Palme fram till bokhandeln och passerar dem när de stannar där.

Framme vid busshållplatsen är klockan 23,17. Sekunder anges ej. Stoppet är en halvminut. Då bör klockan vara ungefär 23,17,30-23,18.

Hur långt ifrån Dekorimahörnan ligger busshållplatsen? Hur lång tid tar det att promenera den sträckan? Du anger 2,5 minuter. Det kan inte stämma. I så fall skulle de passera efter Fauzzi.

Och sedan har vi det gamla vanliga. Läste Schaeffer av klockan korrekt? Kan vi lita på 23,17 resp. 23,18 som det leder till? Har jag missuppfattat något?

Detta leder vidare.

Personer som lämnade Grand före OP ställde sig vid bokhandeln ligger före Schaeffer i tidslinjen och passerade Dekorimahörnan före henne. De som lämnade efter ligger efter fram till hållplatsen där hon väntade runt 30 sekunder.

Och som du konstaterar. AB verkar alla ha missat. Om det inte är honom Fauzzi ser bakom paret Palme.

Jag har läst andra beräkningar där man anger att Fauzzi promenerade i 90 sekunder från hörnan tills han hörde skotten. Kan det stämma? Att han passerade samma hörna 23,20 följaktligen. Och att Schaeffer eventuellt mötte honom runt 23,19,30. Alltså 30 sekunder efter hörnan för henne. Vilket skulle ge henne passeringstid 23,19 vid Dekorimahörnan. Då skulle det tagit 1-1,5 minuter från busshållplatsen.

Uppenbart måste det fram mer exakta tider för promenader mellan olika punkter. Där vi aldrig kan komma ner till sekunder naturligtvis. Vi får vara glada om vi når en minut i noggrannhet. Där jag tidigare skrivit att just 23,20 verkar vara en intressant tidpunkt. Som förenar ett antal händelser. Som att andras iakttagelser övergår till IMs.

Tack för synpunkterna.
Du har rätt ang Schaeffers.
Allt är hänger på när hon började gå från busshållplatsen. Det förekommer olika uppgifter i hennes förhör. På något ställe anges 23.17 och på ett annat ställe är det inte riktigt så exakt, utan är någon minut efter 23.15. Däremot säger hon att hon först avlöste klockan, därpå följde en kortare väntan innan de bestämde sig för att gå vidare.
Jag är villig att flytta fram deras avmarsch med en till en och en halv minut, och vi hamnar då på 23.19.30 -23.20 för hennes del, vilket skulle betyda att hon mötte NF ganska precis vid Dekorimahörnet.

Jag har provgått sträckan, och mätt upp den till 2.5 minuter i lugn takt.
De 90 sekunder som du säger att någon mätt på NF är däremot fel.
I vallningen tog det 95 sekunder, men det gällde då från mötesplatsen med Palme, d.v.s. från en punkt mellan Skandia och La Carterie.
Problemet är i stället att vi inte vet säkert var han hörde skotten. Jag tycker Bonnierhuset är alldeles för långt bort, och förlade det till busskuren strax innan.
Två minuter i rask gångfart, som
ungefär motsvarar den fart han höll under vallningen är mitt bud.

Tycker absolut att vi kan flytta Schaeffers någon minut bakåt i tiden, men de skulle fortfarande hinna runda hörnet vid Ströms på Kungsgatan och således missa skottet.

Schaeffer passerade Dekorimahörnan 23.19.30-23.20.
Citera
20-09-07, 06:48
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tack för synpunkterna.
Allt är hänger på när hon började gå från busshållplatsen. Det förekommer olika uppgifter i hennes förhör. På något ställe anges 23.17 och på ett annat ställe är det inte riktigt så exakt, utan är någon minut efter 23.15. Däremot säger hon att hon först avlöste klockan, därpå följde en kortare väntan innan de bestämde sig för att gå vidare.
Jag är villig att flytta fram deras avmarsch med en till en och en halv minut, och vi hamnar då på 23.19.30 -23.20 för hennes del, vilket skulle betyda att hon mötte NF ganska precis vid Dekorimahörnet.

I vallningen tog det 95 sekunder, men det gällde då från mötesplatsen med Palme, d.v.s. från en punkt mellan Skandia och La Carterie.
Problemet är i stället att vi inte vet säkert var han hörde skotten. Jag tycker Bonnierhuset är alldeles för långt bort, och förlade det till busskuren strax innan.

Tycker absolut att vi kan flytta Schaeffers någon minut bakåt i tiden, men de skulle fortfarande hinna runda hörnet vid Ströms på Kungsgatan och således missa skottet.

Konstruktivt av er.

Vill framhålla att de inte hör skott. De hinner troligen ned i Tunnelbanenedgången Kungsgatan. Jag lutar åt 23.20 dvs precis efter hörnet blivit tomt.
Citera
20-09-07, 07:01
Medlem
Citat:
Tack för synpunkterna.

Ok. Låter rimligt för mig i detta läget. Men där jag tror att hon mötte Fauzzi en bit efter hörnan.

Som vanligt dyker det upp tolkningsfrågor. Så det här är inte lätt. Där andra tolkar det annorlunda än vi. Men där ingen sitter på facit.

Schaeffer hörde inga skott. ABs kompisar lika lite. Innanför fönstret på La Cartier hörde man höga smällar. Fauzzi hörde smällarna. Så här finns det uppenbarligen gränser både avstånds och tidsmässigt. Precis som du är inne på.

Det krävs uppenbarligen en hel del diskussion och analys i denna frågan. Där alla som är intresserade borde komma med sina synpunkter.
Citera
20-09-07, 08:48
Medlem
Citat:
Ok. Låter rimligt för mig i detta läget. Men där jag tror att hon mötte Fauzzi en bit efter hörnan.

Som vanligt dyker det upp tolkningsfrågor. Så det här är inte lätt. Där andra tolkar det annorlunda än vi. Men där ingen sitter på facit.

Schaeffer hörde inga skott. ABs kompisar lika lite. Innanför fönstret på La Cartier hörde man höga smällar. Fauzzi hörde smällarna. Så här finns det uppenbarligen gränser både avstånds och tidsmässigt. Precis som du är inne på.

Det krävs uppenbarligen en hel del diskussion och analys i denna frågan. Där alla som är intresserade borde komma med sina synpunkter.

Ja, det går bara att få fram en ungefärlig bild.
Det viktigaste med en sådan här analys är att man minskar risken för en totalt felaktig bild, även om den risken fortfarande i viss mån finns.
Nästa steg kan vara att försöka få fram en bild av människor och rörelser längs hela trottoaren från tidpunkten då Palme passerar över Sveavägen.
Det bör ha skett ca 2 min före mordet, och det är ungefär då som IM parkerade.
Klockan är då 23.19.30.

Rolder och Göran har redan passerat, och är redan inne på Bohemia. IM har inte sett dem.

NF och Scaeffers befinner sig ungefär vid Dekorimahörnan gående i varsin riktning. Exakt var de möttes går inte att säga.
Hellgren kanske vid Sveavägen 44 på väg söderut.

IM kan ha hunnit se dem.

Åhlenius/Landgré kan också vara på väg dit norrifrån. Befinner sig ungefär vid Götabanken och sedan stannat de till en kort stund och går vidare 23.20.30. Kan ha passerats av Hellgren.

Inge M bör ha sett dem.

Folk har gått i samma promenadriktning, med inte allt för stora mellanrum, de kan ha stoppat upp och passerats av andra under promenaden, och de har mött folk i den motsatta promenadriktningen.
Det är svårt att lägga sådant på minnet, men bilden av Dekorimahörnan och vad IM kan ha sett börjar klarna lite.
Kan han ha sett AB vanka omkring utanför annonspelaren?
Har ingen av de åtta personer vi känner till som gått söderut mött AB:s kompisar utan att notera dem eller AB?
Vilket var det unga paret som Lisbeth tyckte att hon kan ha mött? Var de i själva verket tre personer?
Gänget på ca fem personer som IM sett passera Tunnelgatan norrut ca 23.21???
Citera
20-09-07, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tomas verkar inte gilla Olof Palme.

"Harry berättar att han aldrig träffat en person som hyst ett så stort hat mot någon statsman.
Harry betonar att Tomas hat mot OP var extremt.
Harry förtydligar det hela med att berätta om en situation han själv blev inblandad i.
Vid ett tillfälle som Harry ej kan placera i tid, diskuterar han politik med Tomas och kommer då in på OP som person.
Harry säger någonting som var positivt om OP och detta resulterar att utan förvarning Tomas slår ett hårt slag i solar plexus på Harry.
Harry tappar andan..

Harry påpekar att efter denna händelse så vågar han inte yttra sig angående politiska frågor med rädsla för repressalier från Tomas sida."

https://drive.google.com/file/d/1iusc4J0Ikh39F_e26kc3AWZuGY4uJhqc/view
Harry om Tomas 19940322
Tyvärr fanns det många Tomas under den här tiden men jag håller med om att han sticker ut en aning.
Förstår att släktingar ville delge polisen sina misstankar.
Flytten till Danmark under -86 blir misstänksamt.

Undrar vad det är för lokal i Gamla stan som åsyftas.
Om han tyckte så illa om Palme borde han ha upplevt att livet och den politiska situationen ha blivit bättre efter mordet.
Flytten till Danmark borde ha gjorts några år tidigare kan man tycka om han vantrivdes med OP styre i Sverige.
Skum människa, det här skulle kunna vara en grå GM som är svår att hitta.
Typisk GM med syftet att man gjort en god gärning för fosterlandets bästa.
Citera
20-09-07, 09:35
Medlem
Citat:
Ja, det går bara att få fram en ungefärlig bild.
Det viktigaste med en sådan här analys är att man minskar risken för en totalt felaktig bild, även om den risken fortfarande i viss mån finns.
Nästa steg kan vara att försöka få fram en bild av människor och rörelser längs hela trottoaren från tidpunkten då Palme passerar över Sveavägen.
Det bör ha skett ca 2 min före mordet, och det är ungefär då som IM parkerade.
Klockan är då 23.19.30.

Rolder och Göran har redan passerat, och är redan inne på Bohemia. IM har inte sett dem.

NF och Scaeffers befinner sig ungefär vid Dekorimahörnan gående i varsin riktning. Exakt var de möttes går inte att säga.
Hellgren kanske vid Sveavägen 44 på väg söderut.

IM kan ha hunnit se dem.

Åhlenius/Landgré kan också vara på väg dit norrifrån. Befinner sig ungefär vid Götabanken och sedan stannat de till en kort stund och går vidare 23.20.30. Kan ha passerats av Hellgren.

Inge M bör ha sett dem.

Folk har gått i samma promenadriktning, med inte allt för stora mellanrum, de kan ha stoppat upp och passerats av andra under promenaden, och de har mött folk i den motsatta promenadriktningen.
Det är svårt att lägga sådant på minnet, men bilden av Dekorimahörnan och vad IM kan ha sett börjar klarna lite.
Kan han ha sett AB vanka omkring utanför annonspelaren?
Har ingen av de åtta personer vi känner till som gått söderut mött AB:s kompisar utan att notera dem eller AB?
Vilket var det unga paret som Lisbeth tyckte att hon kan ha mött? Var de i själva verket tre personer?
Gänget på ca fem personer som IM sett passera Tunnelgatan norrut ca 23.21???
Jag citerar dig.

''Det bör ha skett ca 2 min före mordet, och det är ungefär då som IM parkerade.
Klockan är då 23.19.30''.

En bra utgångspunkt som jag kan köpa. Plus minus de sedvanliga sekunderna.

För mig är det normala att när man promenerar och möter folk kollar man inte de i ansiktet eller memorerar dessa möten tidsmässigt. I synnerhet inte när det är mörkt. Ingen av dessa promenerande människor hade heller någon anledning till detta eftersom de inte visste vad som väntade. Därför reagerar jag för att NF både känner igen paret Palme och lägger märke till färgen på en jacka och att mannen gick konstigt. Det avviker markant från de andra. Där jag alltid varit tveksam till hans vittnesmål.

IM har gått från att vara en tillgång till att börja bli ett problem. Hans vittnesmål måste innehålla felaktigheter. Förutom de sista sekunderna i själva mordförloppet. Hans gäng är oförklarligt. Ingen annan placerar de personerna där. Och vad har han egentligen sett över huvud taget?

Precis som du påpekar så verkar det inte vara någon som kan identifiera någon annan före mordet bland de personerna som rört sig söderut på den östra sidan. Så här finns det ingen hjälp att få. Samtidigt som vi kan se att det skett möten med andra personer som rört sig norrut på samma sida.
Citera
20-09-07, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera

Vet inte, men utifrån orden runt omkring och texten i övrigt undrar jag om det maskade ordet inte kan vara "galleri"?
Citera
20-09-07, 09:48
Medlem
Citat:

Just med ljudet från skotten har varit blandade.
Vissa har trott att det varit avgassmällare ,smällare mm
Vissa har inte hört någonting fast de varit nära.
Jag tror på eko mellan byggnaderna, ljudet har letat sig upp efter husfasaden.
Vad jag förstår så ska det smälla riktigt utefter det vapen som ska vara aktuellt!
Citera
20-09-07, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Tyvärr fanns det många Tomas under den här tiden men jag håller med om att han sticker ut en aning.
Förstår att släktingar ville delge polisen sina misstankar.
Flytten till Danmark under -86 blir misstänksamt.

Om han tyckte så illa om Palme borde han ha upplevt att livet och den politiska situationen ha blivit bättre efter mordet.
Flytten till Danmark borde ha gjorts några år tidigare kan man tycka om han vantrivdes med OP styre i Sverige.

Det är med stor sannolikhet gallerier. Som dessutom med lika stor sannolikhet gick i konkurs. Liggandes på så vis att hemfärd från galleriet passerar dels Palmes bostad och mordplatsen.

Flytten till Danmnark var nog mest på papper. Enligt GrK så befann han sig i sverige även om han var skriven i Köpenhamn.
Citera
20-09-07, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Det är med stor sannolikhet gallerier. Som dessutom med lika stor sannolikhet gick i konkurs. Liggandes på så vis att hemfärd från galleriet passerar dels Palmes bostad och mordplatsen.

Flytten till Danmnark var nog mest på papper. Enligt GrK så befann han sig i sverige även om han var skriven i Köpenhamn.
Funderade också på galleri men han verkar inte vara en person som passade in i den miljön.
Men galleriet i närheten av OP bostad har vad jag förstår en annan agenda än just galleri.
Finns vittnesmål ang det är en dam som varit inne för att beskåda konsten reagerade över att de som drev det inte var några konstens mästare.
Mycket som i efterhand är svårt att förklara.......
Citera
20-09-07, 11:20
Medlem
Citat:
Polisman Jan Söderberg

https://drive.google.com/file/d/1pcP7Jfg8so0MBqZj-UOh1YIYYBRzhNCZ/view

https://drive.google.com/file/d/1Tyr-an_7htFWI5Jnvjs4Y0pfkIM30o2N/view

Polisman Stefan Svensson Kalstenius

https://drive.google.com/file/d/1mI6gQaOMQ3m7--SlW6M2E0hNSlm2JLeT/view

https://drive.google.com/file/d/1YUFngd99rGQaFBfLEzBuEbHiY_eH5HR4/view

Lars Nilsson. Övningen Gustav på Gotland.

https://drive.google.com/file/d/10QY4-R36Bz8Ki9lf4Gc_h62p_I-F2tiU/view

Det sista dokumentet är så söndermaskat att det reser fler frågor än det svarar på.

Varför tyckte Näss att det fanns näring i tipset? Att döma av det som är omaskat så finns det inte mycket i den första uppgiftslämnarens tips som är graverande för LN.

Näss skall ha fått relevant information femte april 1988 som fick honom att dra slutsatsen att det fanns "näring" i tipset, men jag hittar inget dokument som är tidsstämplat i den vevan som kan ha föranlett en sådan bedömning.

Varför läggs tipset ad acta? Såvitt man kan se av maskningen så verkar det bara röra sig om tre övningsdeltagare som ger varandra alibi.

Vad är det för loge som nämns i första förhöret med den ursprungliga uppgiftslämnaren? Uppgiftslämnaren verkar ju ha tyckt att det var svaret på frågan om han hade något mer "konkret".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in