Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Det är ju du som står för Cherry-picking här..
Jag har inte värderat vittnesmålen kring huvudbonad och har således ingen aning om GM hade mössa var barhuvad, eller för den delen nåt "keps-liknande" eller Sherlock-Holmes-hatt.
Majoriteten av vittnesmålen handlar om mössa eller barhuvaad och går således inte att bortse ifrån...
Men har man bestämt sig för en GM som har en annan huvudbonad, så vill man självfallet diskvalificera dessa vittnen som säger annat.
Hade vi haft bevis att Stig var GM, så hade ju denna diskvalificering "blivit" rätt.... men nu har vi inga bevis och borde kanske vara lite mer ärlig kring vilka uppgifter som pekar mot Stig "på riktigt".
Jag vill vara tydlig med att jag är av den uppfattningen att det inte är alldeles självklart att den man som LJ observerar är den person som avlossade skotten, således inkorrekt att påstå att det var GM som LJ observerade, även om det ter sig sannolikt att det var GM.
Jag diskvalificerar inga vittnen, däremot, om jag har två eller flera vittnen som uppger olika signalement så anser jag att det vittne som hade bäst förutsättning att observera och memorera är trovärdigast, i det här fallet är det enligt min bedömning LJ.
Inte för att det bevisar något, men visst är det en gammal klassiker att en GM förändrar sitt utseende så snart det går efter utfört uppdrag, till exempel genom att ta ev eller på sig en huvudbonad, jag kan ge dig exempel på kända fall om du har lyckats missa dem.
Med det sagt bör vi kanske inte fästa alltför stor vikt vid vad vittnen säger om huvudbonad eller inte.
EDIT; SE fungerar som GM med eller utan huvudbonad, så lägg ner det där med huvudbonad, det är inte en avgörande faktor.