Citat:
Ursprungligen postat av
Finans.killen
Ok sorry! Du verkar ha rätt soliditeten är mycket hög på de större investmentbolagen på OMXS.Då gäller i sådana fall inte samma som på min hemmamarknad.
Å andra sidan så vet vi ju inte om de Svenska bolagen bara har annat upplägg, t.ex. investerat i bolag och sedan pressat fram belåning på individnivå bland sina investeringar för att få hävstång?
Belåning är inte dåligt när räntan är noll om det är så så är det inte negativt men kan vara en förklaring till överavkastningen.
Annars vet jag inte hur just Svenska investmentbolag har presterat så jäkla mycket bättre än sitt inhemska index?
Har ju lovat mig själv att inte ha exponering mot SEK men nu blir man ju lite sugen. Finns det någon som har satt på sig en tankemössa och funderat på hur de kan överprestera? Om någon kan ge ett rimligt svar så blir man ju lite sugen på Svedala igen.
Ser nog olika ut med belåningen i de underliggande bolagen, är ju väldigt olika hur stor andel noterade tillgångar det är i de olika investmentbolagen. Min personliga uppfattning är att det är för låg belåning och att de lämnar pengar på bordet. Hellre att de sitter med belåningen än att man som privatperson gör det och riskerar ett margin call. De har även extremt låg ränta (ibland 0,1%) på de lån de faktiskt har.
Finns en hel bok i ämnet skriven av Marcus Fridell. Det han tar upp i boken som jag minns på rak arm är subsstansrabatten och utdelningshävstången du får på den (dvs har du köpt 100kr underliggande värdepapper i Investor för 80kr pga substansrabatten och ändå får samma utdelning blir den större i procent), den låga förvaltningsavgiften, de onoterade tillgångarna du inte kommer åt någon annanstans och typ ”ta rygg på proffsen”.
Mina egna reflektioner som jag inte minns tas upp i boken är den äkta förvaltningen, alltså inte enbart stockpicking, utan att man verkligen hittar små onoterade bolag och utvecklar dessa med alla ekonomiska muskler, påtryckningsmedel och kontakter man besitter.
En annan stor anledning enligt mig är att investmentbolagen till skillnad från en fond inte behöver sälja sina innehav för att Kalle Svensson får panik och vill sälja i ett ras, de kan istället fynda när det sjunker. En vanlig fond måste sälja av tillgångarna, ofta de bästa mest likvida, för att få loss pengar till andelsägarna som vill sälja av. Äger du ett investmentbolag äger du istället ”en andel av en portfölj” som du aldrig kan likvidera på individnivå utan enbart sälja vidare till någon annan.
Substansrabatten varierar ofta över tiden och är nu istället premie på många bolag. Om du har en bukett med investmentbolag och ombalanserar mellan dessa gör det dock ingenting eftersom du får vara med på uppgången till premievärdering och hinner allokera om kapitalet till de andra innehaven och istället drar nytta av dessa svängningar.