2020-09-07, 17:18
  #4393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Ok jag har upptäckt hur vidrig växlingsavgiften på 0.25% är när man köper aktier för några årslöner. Vad fan? OK att de tar cortage, men 0.25% extra? Kan Revolut växla gratis som liten startup kan för fan Avanza vara gratis också.

mvh pissed off

edit: Samma på Nordnet tydligen. Känns fett ovärt att handla utländska aktier IMO.

Byt till Degiro, fortfarande dyrt men billigare än Nordnet/Avanza
Citera
2020-09-08, 13:33
  #4394
Medlem
Känns det inte som att Avanza har tekniska problem med det ena och det andra var och varannan dag? Oacceptabelt faktiskt.
Citera
2020-09-08, 15:54
  #4395
Medlem
Varför är det 15 minuters fördröjning mellan Dow Jones och Dow Jones på Avanza? Dow Jones öppnar 09:30 på amerikansk östkusttid vilket motsvarar 15:30 svensk tid, men det går inte att handla på Dow Jones förrän 15:45. Alla uppgifter som köp/sälj/senaste o.s.v. är också fördröjda med 15 min och därmed felaktiga.
Citera
2020-09-08, 18:21
  #4396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Ramasotti
Varför är det 15 minuters fördröjning mellan Dow Jones och Dow Jones på Avanza? Dow Jones öppnar 09:30 på amerikansk östkusttid vilket motsvarar 15:30 svensk tid, men det går inte att handla på Dow Jones förrän 15:45. Alla uppgifter som köp/sälj/senaste o.s.v. är också fördröjda med 15 min och därmed felaktiga.

Man kan köpa en tilläggstjänst för att få de uppgifterna i realtid, vill jag minnas.
Citera
2020-09-08, 21:08
  #4397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon.Ramasotti
Varför är det 15 minuters fördröjning mellan Dow Jones och Dow Jones på Avanza? Dow Jones öppnar 09:30 på amerikansk östkusttid vilket motsvarar 15:30 svensk tid, men det går inte att handla på Dow Jones förrän 15:45. Alla uppgifter som köp/sälj/senaste o.s.v. är också fördröjda med 15 min och därmed felaktiga.

Orderdjup är alltid i realtid och man kan handla amerikanska aktier från och med 15:30.
Citera
2020-09-20, 06:46
  #4398
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Känns det inte som att Avanza har tekniska problem med det ena och det andra var och varannan dag? Oacceptabelt faktiskt.

Verkligen. Plattformen känns oerhört instabil och det är förmodligen bara en tidsfråga innan ens depå går upp i rök och ens besparingar lika så. Jag funderar allvarligt på att lämna dem.
Citera
2020-09-29, 16:37
  #4399
Medlem
Lite nybörjarfrågor nu som jag inte hittat svar på...

Spelar det någon roll om jag gör en insättning på 50 000 kronor i en fond eller om jag gör 5 separata insättningar i samma fond på 10 000 kronor? Ex avgift och utkastning

Hur mycket vikt lägger ni på fondavgifter? Har det ett obetydlig betydelse eller vill man helst ha så låg avgift som möjligt?
Citera
2020-09-29, 17:01
  #4400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coloz
Lite nybörjarfrågor nu som jag inte hittat svar på...

Spelar det någon roll om jag gör en insättning på 50 000 kronor i en fond eller om jag gör 5 separata insättningar i samma fond på 10 000 kronor? Ex avgift och utkastning

Hur mycket vikt lägger ni på fondavgifter? Har det ett obetydlig betydelse eller vill man helst ha så låg avgift som möjligt?

1. Det spelar ingen rolls alls om du gör dem samtidigt. (OBS: detta gäller ej aktier, ETFer o liknande produkter)

2. Det är SJÄLVKLART så att du vill ha så liten avgift som möjligt, men det är inte viktigt. Det viktiga är ju hur fonden presterar. En fond som avkastar 50% men har 10% avgift, eller en fond som avkastar 10% men med 0% i avgift, vad hade du själv valt?

Därmed inte sagt att du ska strunta i avgiften. Du ska sällan behöva betala mer än 1% om det inte är någon speciell aktivt förvaltad nisch-fond.
Citera
2020-09-29, 17:36
  #4401
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
2. Det är SJÄLVKLART så att du vill ha så liten avgift som möjligt, men det är inte viktigt. Det viktiga är ju hur fonden presterar. En fond som avkastar 50% men har 10% avgift, eller en fond som avkastar 10% men med 0% i avgift, vad hade du själv valt?
Problemet är förstås att du inte vet hur fonden kommer att presentera, men du vet avgiften.

För att citera morningstar:

The expense ratio is the most proven predictor of future fund returns.

https://www.morningstar.com/articles/752485/fund-fees-predict-future-success-or-failure
Citera
2020-09-29, 17:42
  #4402
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Problemet är förstås att du inte vet hur fonden kommer att presentera, men du vet avgiften.

För att citera morningstar:

The expense ratio is the most proven predictor of future fund returns.

https://www.morningstar.com/articles/752485/fund-fees-predict-future-success-or-failure

Intressant.
Citera
2020-10-01, 13:33
  #4403
Medlem
Avanza eller Nordnet? Vad är fördelarna enligt er?
__________________
Senast redigerad av Avenged93 2020-10-01 kl. 13:53.
Citera
2020-10-01, 15:41
  #4404
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avenged93
Avanza eller Nordnet? Vad är fördelarna enligt er?
En fördel med Avanza är att internöverföring av aktier mellan egna konton hos dem kan göras direkt via hemsidan. Hos Nordnet är man tvungen att skriva in och begära överföringen. En flytt som hos Avanza blir utförd på direkten kan ta upp till flera dagar att få genomförd hos Nordnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in