2025-05-27, 14:44
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Har någon färska erfarenheter av uttag till annan bank från kreditkonto på Avanza? Detta har fungerat bra för mig tidigare (givetvis då inom givet belåningsutrymme), senast för c:a två veckor sedan. Men igår misslyckades uttaget upprepade gånger på lite olika sätt – inget fel direkt då uttaget begärdes, men det genomfördes aldrig och jag fick så småningom ett meddelande i brevlådan där det står att uttaget "inte kunde registreras och betalas ut". Några vanliga anledningar som hade med fördröjning av försäljningslikvid angavs, men de gällde inte mitt fall eftersom jag hade kreditutrymme som borde ha kunnat utnyttjas utan beroende av någon försäljningslikvid. En gång syntes också en notis i UI:et om att de hade problem med uttag från konton kopplade till kredit och att felsökning pågick, men då jag provade senare fick jag inget sådant meddelande, men det fungerade fortfarande inte vid två ytterligare omförsök.

Jag kan tillägga att kreditkontot är kopplat till ISK med gott om belåningsutrymme kvar (utnyttjar inte ens hela utrymmet för maximal ränterabatt och mindre än 8% av det totala utrymmet).

Jag fick upp ett liknande felmeddelande om problem med uttag/överföringar från kreditkontot sent i går kväll (eller om det var i natt), så det tycks ha varit rätt utdraget. Kanske var det problemet ändå för dig?
Citera
2025-05-27, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag fick upp ett liknande felmeddelande om problem med uttag/överföringar från kreditkontot sent i går kväll (eller om det var i natt), så det tycks ha varit rätt utdraget. Kanske var det problemet ändå för dig?

Kanske det – undrar mest om de kanske ändrat/skärpt någon policy. Jag vet att de tidigare skrivit att värdepapperskrediten bara är till för värdepappersköp och inte som en generell kredit. Vid uttag direkt från kreditkontot blir det ju som en slags generell kredit eftersom de inte vet hur pengarna används. Jag har ändå tyckt att det borde vara OK, eftersom ett annat alternativ hade varit att först sälja fonder, ta ut försäljningslikviden, och därefter köpa tillbaka samma fonder inom krediten. Ur deras perspektiv blir det ju samma slutresultat som vid ett direkt uttag från kreditkontot, medan jag förlorar tid och betalar mer ISK-skatt eftersom det blir en extra insättning på ISK:t.
Citera
2025-05-27, 15:06
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Kanske det – undrar mest om de kanske ändrat/skärpt någon policy. Jag vet att de tidigare skrivit att värdepapperskrediten bara är till för värdepappersköp och inte som en generell kredit. Vid uttag direkt från kreditkontot blir det ju som en slags generell kredit eftersom de inte vet hur pengarna används. Jag har ändå tyckt att det borde vara OK, eftersom ett annat alternativ hade varit att först sälja fonder, ta ut försäljningslikviden, och därefter köpa tillbaka samma fonder inom krediten. Ur deras perspektiv blir det ju samma slutresultat som vid ett direkt uttag från kreditkontot, medan jag förlorar tid och betalar mer ISK-skatt eftersom det blir en extra insättning på ISK:t.

Jag kände snarare att deras skrivning om uttag/överföringar indirekt var ett godkännande av att man gör som du beskriver. För, som sagt, de vet ju inte hur pengarna används, men måste ändå ha en viss policy utåt.
Citera
2025-05-27, 16:54
Medlem
Citat:
Har någon färska erfarenheter av uttag till annan bank från kreditkonto på Avanza? Detta har fungerat bra för mig tidigare (givetvis då inom givet belåningsutrymme), senast för c:a två veckor sedan. Men igår misslyckades uttaget upprepade gånger på lite olika sätt (...)

Provade igen idag, med ett betydligt mindre belopp. Då fick jag det här felmeddelandet överst på uttagssidan:

"Information: Just nu är uttag eller intern överföring från kreditkontot ej möjligt. Vi arbetar på en lösning."

Lustigt nog verkar transaktionen den här gången ändå ha gått igenom! Den dök i alla fall upp i transaktionsloggen, vilket inte var fallet tidigare, och jag har inget nytt meddelande om något misslyckat uttag i brevlådan.
Citera
2025-05-27, 17:35
Medlem
Om Avanza inte tillät uttag från portföljer med belåning skulle ju folk som lever på kapitalet aldrig kunna använda belåning.
Citera
2025-05-27, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om Avanza inte tillät uttag från portföljer med belåning skulle ju folk som lever på kapitalet aldrig kunna använda belåning.

Nja, de skiljer ju redan idag på kontots kontantsaldo och saldot på det kopplade kreditkontot, åtminstone då det gäller ISK och kapitalförsäkringar. Som det är nu kan man ta ut direkt från kreditkontot vilket direkt ger motsvarande högre belåning. De skulle istället kunna begränsa uttag till det kontantsaldo som finns på kontot, så att man först var tvungen att skapa ett sådant uttagbart kontantsaldo genom att sälja fonder/värdepapper. Dåligt för kunden och inte särskilt meningsfullt för Avanza, men möjligen mer i linje med den policy de kommunicerat om hur belåning får användas.
Citera
2025-05-28, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nu äntligen är varningsmeddelandet borta och jag tog ut en större summa från krediten utan problem.
Citera
2025-05-29, 04:45
Medlem
Någon som är PB kund hos Avanza?
Vad tkr ni om det?
Citera
2025-05-29, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDenStore2
Vad tkr ni om det?
Jag är PB och Pro-kund. Något specifikt du undrar över?

Fördelen med PB skulle jag säga är främst bolånet. Sen brukar jag gå på deras sommar- och julkonserter i Katarina kyrka.
Citera
2025-05-29, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDenStore2
Vad tkr ni om det?
Det är inte direkt så att det är någon gigantisk skillnad mot att vara standardkund... Om man inte nyttjar deras bolån (vilket inte jag gör) så är det främst valutakonto på KF och en mindre courtageklass att bry sig om som är fördelen (dock kasst att man inte ens som PB-kund slipper manuella courtageklasser). Någon tilläggstjänst som Börsdata Pro+ kan man få billigare också, om man nu använder det. Jag bor inte i Stockholm så all info om ev. evenemang odyl. ignorerar jag, men jag tror inte det är speciellt mycket sånt.

---

...stör mig för övrigt på att Avanza gjort om appen till någon jävla instagram-kopia i den senaste versionen med raden med företagsloggorna överst på startsidan som inte går att ta bort i inställningarna. Övrigt på startsidan går att välja att man ska se eller inte, men detta trodde de uppenbarligen att alla skulle älska så det lade de inte in någon möjlighet att ta bort. Antar att jag är fel målgrupp för Avanza numera och att det är tiktok-kidzen de vill ha som kunder istället...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in