2020-09-05, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoldK
Haha, spelar det överhuvudtaget någon roll?

Om du äter på en fransk restaurang och inte vill ha en ilsken blick av kyparen?
Citera
2020-09-05, 11:43
Medlem
LKKINGENs avatar
Kan ju vara att det är en svensk version av uttalet som gör att du uppfattar det som fel, måste kännas bra att veta vad som är rätt och fel.
Sen kan det vara att folk inte behärskar språket lite som alla idioter som skriver dem i stället för de och vägrar använda dom för det är inte korrekt..
Citera
2020-09-05, 11:44
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Vissa säger "Bärnässås". Det är fel...

Vissa går längre i sin strävan att felaktigt uttala ord och säger "Be-ar-na-issås".

Det korrekta uttalet är naturligtvis "bärnäsås".

Hur uttalar ni detta ord och har ni uppmärksammat folk med alternativa uttal?
Rätt i vems ögon? Ska du närma dig det sprungliga, franska ordet som är sauce béarnaise [sås bearnäs] så är det "rätta" sättet förstås "bearnäs-sås", men som någon sa så uttalas ofta låneord på ett försvenskat sätt, som pommes, som inte uttalas påmm på svenska.
Citera
2020-09-05, 11:44
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Hur uttalas "Bearnais" på franska?
Du menar "béarnaise".

Det uttalas: [bea(r)'nɛ:s], På franska säger man la sauce béarnaise
Citera
2020-09-05, 11:45
Medlem
Citat:
Vissa säger "Bärnässås". Det är fel...

Vissa går längre i sin strävan att felaktigt uttala ord och säger "Be-ar-na-issås".

Det korrekta uttalet är naturligtvis "bärnäsås".

Hur uttalar ni detta ord och har ni uppmärksammat folk med alternativa uttal?
Kan detta ord vara sådant ord som kan godkännas vid olika uttalade och ändå godkänd. Nu kommer jag inte på ett exempel på ett ord som typiskt nog kan uttalas på olika sätt och ändå räknas som rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Guell2
Jag hör till en av dom som uttalar det fel då... Tror jag säger Bä-ar-näs-sås men säger nog mest bara bea.
Jag hör nog också till de som uttalar detta fel i sådan fall, tror jag. Jag säger nog som dig eller Bearnäsås säger nog som mest, tror jag. Jag känner egentligen inte att det är fel, men säger staten att det är fel så är det kanske fel. Jag har aldrig tänkt på om det är ett korrekt uttal eller överhuvudtaget tänkt på att andra säger på olika sätt. Jag ser nog mer som att alla har sin unika uttalade. Lik som dialekter, typ?
Citera
2020-09-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Kan ju vara att det är en svensk version av uttalet som gör att du uppfattar det som fel, måste kännas bra att veta vad som är rätt och fel.
Sen kan det vara att folk inte behärskar språket lite som alla idioter som skriver dem i stället för de och vägrar använda dom för det är inte korrekt..

Jo, det beror nog mest på det är ett ord för en sås med utländskt ursprung. Uttala "Jalapeños" är ännu jobbigare tycker nog många...
Citera
2020-09-05, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Rätt i vems ögon? Ska du närma dig det sprungliga, franska ordet som är sauce béarnaise [sås bearnäs] så är det "rätta" sättet förstås "bearnäs-sås", men som någon sa så uttalas ofta låneord på ett försvenskat sätt, som pommes, som inte uttalas påmm på svenska.

Intressant synsätt. Jo, det är ju ett ord där möjligen försvenskat uttal kan anses acceptabelt.
Citera
2020-09-05, 11:48
Medlem
OstkakanHermanssons avatar
Citat:
Hur uttalas "Bearnais" på franska?

Det uttalas verkligen inte "bärnä" på franska, utan snarare be-ar-näh.

Så det korrekta uttalet på svenska skulle snarare vara be-ar-nä-sås. Men varför retar du upp sig så mycket på hur folk uttalar namnet på en sås?
Citera
2020-09-05, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Du menar "béarnaise".

Det uttalas: [bea(r)'nɛ:s], På franska säger man la sauce béarnaise

Säger du "bärnä" i Frankrike förstår de troligen vad som menas.
Citera
2020-09-05, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstkakanHermansson
Det uttalas verkligen inte "bärnä" på franska, utan snarare be-ar-näh.

Så det korrekta uttalet på svenska skulle snarare vara be-ar-nä-sås. Men varför retar du upp sig så mycket på hur folk uttalar namnet på en sås?

Har du varit i Frankrike? Jag retar inte upp mig men tror "bärnäsås" är ungefär standarduttal i Sverige.
Citera
2020-09-05, 11:53
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Säger du "bärnä" i Frankrike förstår de troligen vad som menas.
Ja, och samma sak gäller i Sverige. Så varför bry sig?

Anledningen till att alla inte säger ordet exakt rätt i Sverige är för att det är ett franskt ord, som kanske inte är det lättaste att förstå hur det uttalas. Men de flesta tar sig fram i livet ändå.
Citera
2020-09-05, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Beanäs-sås är det korrekta uttalet jag alltid kör med.
Beanäz tror jag är mer korrekt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in