Citat:
Ursprungligen postat av
Temujin56
Jag tror att det är ett perfekt läge idag att köpa bears kortsiktigt eftersom börsen gått upp två dagar i rad, och att fredagar just nu nästan alltid slutar på minus.
Måndagar däremot brukar vara positivare
Jag har också noterat det underliga i att USA ofta går ner på fredagar vilket gör att Stockholm går ner efter kl 14. Det är helt ologiskt och visar hur mycket psykologi som styr aktiekurserna, det är inte alls vetenskap och ekonomi. På något sätt behöver så många spekulanter ha pengar till helgen att de säljer billigare än på måndagen.
Jag köper inte bear för att tjäna under dagen eller veckan, utan jag väntar ut en rejäl krasch upp till 6 månader när jag säljer alla bear och köper aktier istället. Det är inte det vanliga sättet att spekulera i bear och jag har inte gjort det särskilt många år och det är inte säkert en hållbar strategi, före februari så såg det t.ex riktigt illa ut för mig. Men fördelen är att jag potentiellt kan fördubbla min förtjänst när jag tjänar både när börsen går upp och när den går ner. Och jag har hela tiden något att fundera över. Jag har inga aktier nu, tror det sjunker så jag kan inte köpa några, och jag skulle därför i praktiken inte hålla på med spekulationer nu och fram till bubblan spricker. Det vore trist.