2020-09-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Ouch. Det måste svida ordentligt. 2019 var ju typ bästa året på mycket länge.
Svida? Varför då? Tror du bara det är börsen man kan tjäna pengar på?
Citera
2020-09-02, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Vi har haft en bubbla ända sedan 2009 och vi har bl a kunna se en historisk oxymoron; guld har gått upp stadigt samtidigt som börserna gått upp stadigt. Se särskilt år 2019 där både index och guld gick upp och tog nya ATH. När det kommer till det där med bubblor osv får man bestämma sig om man vill vara med i matchen eller ej; om man hela tiden har tänket om bubblor kommer man i princip tacka nej till alla starka uppgångar. Något av en förlorande strategi. Den vinnande strategin är att istället för att spekulera kring bubblor ha ordentliga strategier för exits som man också följer till punkt och pricka.

Corona-debaklet var bara en trigger trots allt, inte orsaken till nedgången. Det som hänt är att fler och fler ... fler och fler fått sämre avkastning på börsen varpå fler och fler suttit med hävstångar mm. Då vid ras så = stoploss = ännu mer ras = ännu mer stopploss = ännu mer ras ... osv.

Lite som ett korthus som rasar, därför den aggressiva nedgången i mars.

Den här gamla bilden illustrerar detta väl:
https://letemspin.com/wp-content/uploads/2020/04/Wall-Street-Cheat-Sheet-Psychology-of-a-Market-Cycle.png

Jag misstänker att vi ligger i stadiet 'Thrill' och kanske rentav 'Euophoria'. De pullbacks som har skett efter mars månad har varit mycket nyttiga och hållt tillbaka 'Euphoria'-stadiet väldigt bra, men nu har det bara gått upp, upp och upp under väldigt lång tid. Sådant brukar sluta som ... 2019 (se graferna per vecka för 2019 och jämför med dagliga för S&P, samma typ av mönster).

Valet i USA står mellan att ett val görs och att 'inget' val görs.
Börsen (index) ogillar osäkerhet så där är den sämsta utgången att vinnaren är osäker. Enligt senaste mätningarna är Trump nu vinnare och det finns även mätningar som visar att mörkertalet är stort bland de som röstar på Trump mm.

Jag förstår annars inte vad du vill ha min uppmärksamhet på/kring då du inte ställer någon fråga.
Den stora förloraren just nu är de som inte gör någon TA och som inte tar på sig risk vid alla lokala dippar som sker samt de som inte förstår begrepp som 'stoploss' mm.

Mina långa (tidsmässigt) positioner där jag i princip bara använder kryss för EMA10 och 21 på dagliga för att gå ur tuffar på som tidigare. Skulle jag t ex gått på olika konstiga idéer i den här tråden skulle jag klivit av alla dem redan i maj månad. Något som man kan se i efterhand hade varit fullständigt uppåt väggarna.
Bra bild, den sparas 🙂
Citera
2020-09-02, 14:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Bra bild, den sparas 🙂

Festligt är att man känner igen det mesta som står där i inläggen i den här tråden.
Mest tydligt var början där många inlägg handlade om ett sk 'bear market rally'.

Citat:
Disbelief: This rally will fail like all others.

De sista förespråkarna för 'den nya stora kraschen' gav sig så sent som i maj.
Senast redigerad av sinewave 2020-09-02 kl. 15:01.
Citera
2020-09-02, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Lång historia, sålde allt okt 2018 skall in på rätt nivå och det blir det nästa år.

Av ok. Låter som du kör strategin sälj när det är billigt och köp när det är dyrt ;-)
Citera
2020-09-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Av ok. Låter som du kör strategin sälj när det är billigt och köp när det är dyrt ;-)
Eftersom jag köpte mina aktier 2006 och sålde de 2018 så har du förstås helt fel, är det nåt jag är bra på så är det att tjäna pengar 🙂
Citera
2020-09-02, 15:58
Medlem
Intressant dag på omx. Upp ca 2 procent men följer usa börserna ner.

Fyndade björnar på 2% plus.

Frågan är om man ska sälja nu eller vänta lite till

Edit: Nasdaq dyker
Citera
2020-09-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Intressant dag på omx. Upp ca 2 procent men följer usa börserna ner.

Fyndade björnar på 2% plus.

Frågan är om man ska sälja nu eller vänta lite till

Edit: Nasdaq dyker

Vilket sammanträffande att avanza har tekniska problem när man ska kasha ut sina nasdaqbjörnar. Jävla pajasföretag..
Citera
2020-09-02, 16:15
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Festligt är att man känner igen det mesta som står där i inläggen i den här tråden.
Mest tydligt var början där många inlägg handlade om ett sk 'bear market rally'.

De sista förespråkarna för 'den nya stora kraschen' gav sig så sent som i maj.
Själv använde jag mig av att Goldman Sachs gick ut i slutet av mars och rådde folk att undvika börsen samt bloggen Cornucopia.

Bättre kontraindikatorer är svåra att hitta. GS vill tjäna pengar och Lasse W har fan alltid fel.
Citera
2020-09-02, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Vilket sammanträffande att avanza har tekniska problem när man ska kasha ut sina nasdaqbjörnar. Jävla pajasföretag..

Nasdaq plus nu. Men det är ju inte helt omöjligt att det dyker igen?

Edit: dojjan drar upp nu
Senast redigerad av Temujin56 2020-09-02 kl. 16:31.
Citera
2020-09-02, 21:04
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Vi har haft en bubbla ända sedan 2009 och vi har bl a kunna se en historisk oxymoron; guld har gått upp stadigt samtidigt som börserna gått upp stadigt. Se särskilt år 2019 där både index och guld gick upp och tog nya ATH. När det kommer till det där med bubblor osv får man bestämma sig om man vill vara med i matchen eller ej; om man hela tiden har tänket om bubblor kommer man i princip tacka nej till alla starka uppgångar. Något av en förlorande strategi. Den vinnande strategin är att istället för att spekulera kring bubblor ha ordentliga strategier för exits som man också följer till punkt och pricka.

Corona-debaklet var bara en trigger trots allt, inte orsaken till nedgången. Det som hänt är att fler och fler ... fler och fler fått sämre avkastning på börsen varpå fler och fler suttit med hävstångar mm. Då vid ras så = stoploss = ännu mer ras = ännu mer stopploss = ännu mer ras ... osv.

Lite som ett korthus som rasar, därför den aggressiva nedgången i mars.

Den här gamla bilden illustrerar detta väl:
https://letemspin.com/wp-content/uploads/2020/04/Wall-Street-Cheat-Sheet-Psychology-of-a-Market-Cycle.png

Jag misstänker att vi ligger i stadiet 'Thrill' och kanske rentav 'Euophoria'. De pullbacks som har skett efter mars månad har varit mycket nyttiga och hållt tillbaka 'Euphoria'-stadiet väldigt bra, men nu har det bara gått upp, upp och upp under väldigt lång tid. Sådant brukar sluta som ... 2019 (se graferna per vecka för 2019 och jämför med dagliga för S&P, samma typ av mönster).

Valet i USA står mellan att ett val görs och att 'inget' val görs.
Börsen (index) ogillar osäkerhet så där är den sämsta utgången att vinnaren är osäker. Enligt senaste mätningarna är Trump nu vinnare och det finns även mätningar som visar att mörkertalet är stort bland de som röstar på Trump mm.

Jag förstår annars inte vad du vill ha min uppmärksamhet på/kring då du inte ställer någon fråga.
Den stora förloraren just nu är de som inte gör någon TA och som inte tar på sig risk vid alla lokala dippar som sker samt de som inte förstår begrepp som 'stoploss' mm.

Mina långa (tidsmässigt) positioner där jag i princip bara använder kryss för EMA10 och 21 på dagliga för att gå ur tuffar på som tidigare. Skulle jag t ex gått på olika konstiga idéer i den här tråden skulle jag klivit av alla dem redan i maj månad. Något som man kan se i efterhand hade varit fullständigt uppåt väggarna.

Tack för ett intressant svar.
Jag menar på att Corona är en medveten trigger för att lösa överskuldsättningen, det ger den naturliga lösningen med stimulanser.
Det ihop med enormt många andra faktorer som händer i rasande fart ger mig bubbelkänslor.
Men precis som du skriver är det också ett ypperligt tillfälle att tjäna pengar och uppgången vet en inte när den tar slut.
Jag tror dock på en deflationssenario där guldet rasar också. Sedan hur länge det varar är en annan sak, ett mönster från året är att centralbankerna gärna kör sedelpressarna.

Var grinig imorse och skrev neg. om Vätgas och ff Cell Impact
Cell Impact upp 27 % idag, Powercell 4,68 % och NEL 4,51%.

På nyheten av att Bosch går in och lovordar vätgas, eller manipulering av kurser? Hela sektorn har tryckts ned i en månads tid, hade jag haft stop loss hade samtliga rykt för längesen. Nu är jag glad att jag inte har det och ligger lång just för att innehavet är en förhoppning i framtiden och inget mer.
Blir schizofren av kursrörelserna. :-)

Godkväll
Citera
2020-09-02, 21:49
Medlem
trailblasers avatar
Tror vi kan se en riktig trevlig Septembermånad i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=mhVaBDf90b8
Citera
2020-09-02, 22:24
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Imorgon är det september månad.

Februari/mars var ett tag sedan och kan knappast ses som relevant för tråden längre då den går ut på 'När... gå in'. Förutsatt att man inte äger en tidsmaskin går det inte längre att utföra köp i februari och mars månad.

Toppen nåddes inte i juni.

Det finns gott om index där nuvarande topp är i augusti månad. Nuvarande topp för OMX är t ex 27 augusti. Detta är +4.31% från toppen i juni.

Botten för OMXS30 var inte 20 mars utan inträffade den 16 mars.

Utöver det var 20 och 23 mars två väldigt bra köplägen, 20 var botten och 23 skapades en ny högre lägsta samtidigt som USA slog i sin botten. Något som bl a fick mig (och någon till) att putta in ännu mer kapital utöver det vi redan låg inne med. 26 mars och 6 april är andra dagar med fina köplägen där man kunde komma relativt nära botten. Efter det har varje nedgång runt -4-7% (topp till botten) utgjort väldigt fina köplägen. Detta inkl. dippen under juni månad.

Huvudämnet för tråden är annars att ta nya positioner, inte om historiskt tagna positioner flera månader bakåt i tiden.

Vilka positioner tittar du på att ta nu och varför?
Nja, inlägget var en kommentar till en newbie som på allvar trodde jag fejkade kunskap, så jag var tvungen att länka till bevisad kunskap. Att kalla det "pricka botten den 20 mars" är makalöst svårt och om du själv ens försökt det någon gång så skulle du inte raljera med +-1 dags fel. Där föll du lite i respekt hos mig. Du har bevisligen inte kompetens att utvärdera just den spännande delen om toppar och bottnar, och ingen erfarenhet av det heller.

I övrigt så börjar det röra lite på sig. Vi är mitt i en aktie-bubbla liknande IT-bubblan för 20 år sedan. Om OMXS går upp imorgon igen så kommer jag att köpa ytterligare 3mkr bear. jag fortsätter på samma sätt så länge bubblan fortsätter att växa. Med lite tur så spricker bubblan redan i år, den är otvetydig, och jag kan då se på 2020 som det enda året i min historia där jag tjänat tre gånger: i februari, i april, och förhoppningsvis i oktober.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in