Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Vi har haft en bubbla ända sedan 2009 och vi har bl a kunna se en historisk oxymoron; guld har gått upp stadigt samtidigt som börserna gått upp stadigt. Se särskilt år 2019 där både index och guld gick upp och tog nya ATH. När det kommer till det där med bubblor osv får man bestämma sig om man vill vara med i matchen eller ej; om man hela tiden har tänket om bubblor kommer man i princip tacka nej till alla starka uppgångar. Något av en förlorande strategi. Den vinnande strategin är att istället för att spekulera kring bubblor ha ordentliga strategier för exits som man också följer till punkt och pricka.
Corona-debaklet var bara en trigger trots allt, inte orsaken till nedgången. Det som hänt är att fler och fler ... fler och fler fått sämre avkastning på börsen varpå fler och fler suttit med hävstångar mm. Då vid ras så = stoploss = ännu mer ras = ännu mer stopploss = ännu mer ras ... osv.
Lite som ett korthus som rasar, därför den aggressiva nedgången i mars.
Den här gamla bilden illustrerar detta väl:
https://letemspin.com/wp-content/uploads/2020/04/Wall-Street-Cheat-Sheet-Psychology-of-a-Market-Cycle.png
Jag misstänker att vi ligger i stadiet 'Thrill' och kanske rentav 'Euophoria'. De pullbacks som har skett efter mars månad har varit mycket nyttiga och hållt tillbaka 'Euphoria'-stadiet väldigt bra, men nu har det bara gått upp, upp och upp under väldigt lång tid. Sådant brukar sluta som ... 2019 (se graferna per vecka för 2019 och jämför med dagliga för S&P, samma typ av mönster).
Valet i USA står mellan att ett val görs och att 'inget' val görs.
Börsen (index) ogillar osäkerhet så där är den sämsta utgången att vinnaren är osäker. Enligt senaste mätningarna är Trump nu vinnare och det finns även mätningar som visar att mörkertalet är stort bland de som röstar på Trump mm.
Jag förstår annars inte vad du vill ha min uppmärksamhet på/kring då du inte ställer någon fråga.
Den stora förloraren just nu är de som inte gör någon TA och som inte tar på sig risk vid alla lokala dippar som sker samt de som inte förstår begrepp som 'stoploss' mm.
Mina långa (tidsmässigt) positioner där jag i princip bara använder kryss för EMA10 och 21 på dagliga för att gå ur tuffar på som tidigare. Skulle jag t ex gått på olika konstiga idéer i den här tråden skulle jag klivit av alla dem redan i maj månad. Något som man kan se i efterhand hade varit fullständigt uppåt väggarna.
Tack för ett intressant svar.
Jag menar på att Corona är en medveten trigger för att lösa överskuldsättningen, det ger den naturliga lösningen med stimulanser.
Det ihop med enormt många andra faktorer som händer i rasande fart ger mig bubbelkänslor.
Men precis som du skriver är det också ett ypperligt tillfälle att tjäna pengar och uppgången vet en inte när den tar slut.
Jag tror dock på en deflationssenario där guldet rasar också. Sedan hur länge det varar är en annan sak, ett mönster från året är att centralbankerna gärna kör sedelpressarna.
Var grinig imorse och skrev neg. om Vätgas och ff Cell Impact
Cell Impact upp 27 % idag, Powercell 4,68 % och NEL 4,51%.
På nyheten av att Bosch går in och lovordar vätgas, eller manipulering av kurser? Hela sektorn har tryckts ned i en månads tid, hade jag haft stop loss hade samtliga rykt för längesen. Nu är jag glad att jag inte har det och ligger lång just för att innehavet är en förhoppning i framtiden och inget mer.
Blir schizofren av kursrörelserna. :-)
Godkväll