2020-08-31, 20:22
Medlem
Undertecknad, träffade dom flesta bottnar i mina gamla innehav runt 2-14 maj. Jobbar mest med momentum aktier och är enbart lång i mina innehav. Nedan har ni ett par av mina momentum aktier, som jag valt att köpa ytterligare aktier i, pre corona,

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/804998/sivers-ima
Ett fantastiskt fint bolag om man tror på 5G tekniken. Har gått väldigt starkt senaste månaderna, VD har ett flertal gånger kommunicerat ut att ytterligare designwins och orders från Fortune 500 kunder kommer att komma, frågan är bara när dessa triggers kommer skjuta upp kursen ytterligare. Har stött på ett fleral mostånd, men ligger stabilit ändp. Passade på att köpa ytterligare 3000 aktier vid nivån på 27.3, sitter på dryga 7000 aktier, dom 5000 första med ett gav på 20KR...

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/856638/better-collective
Jobbat i spelbranchen i över 10 år, och med fokus på SEO och organisk tillväxt, både på affiliate och operatörs sidan. Extremt imponerad över hur BC byggt upp sina money sites (brands) och dom mervärden dessa brands skapar för besökaren, dom fokuserar primärt på betting och med fina backend lösningar för kunderna återkommer en stor del av trafiken till sidorna (https://www.bettingexpert.com/)
Dom har gjort en hel del spännande förvärv i US, och ligger starkt positionerade för framtida tillväxt, tror man på betting i US är detta ett fint tillväxt case. Köpte även https://www.hltv.org/news/29164/hltvorg-joins-better-collective vilket har en enorm potential...

Övriga tankar,
Med ett stundande president val i USA där både kandidater lovar diverse stimulanser och satsningar, har jag extremt svårt att se varför marknaden skulle stå lägre i slutet av året. Det är högst troligt att bank sektorn, i slutet av året kommer hjälpa till att dra marknaden uppåt
Citera
2020-09-01, 10:31
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
28 augusti
-

Såld position: BULL GULD x10
Köp: 69.30 kl. 19:07, 27 augusti
Sälj: 78.47 kl. 09:25, 28 augusti
P&L: +13.16%

Den här försäljningen kom endast till för att jag glömde bort att Avanza stänger handeln kl. 20:00. Skulle ha sålts av till ca +5% som den stod på kl. 19:59, det var dock ett bra köp men kursen vid sälj blev något slumpartat (till mitt stora förtret...).

-

Såld position: BULL DAX x18
Köp: 27.75 kl. 18:55, 27 augusti
Sälj: 29.47 kl. 11:53, 28 augusti
P&L: +6.49%

Kliver upp på morgonen, ser terminerna för DAX på +0.40%, S&P på +0.30% samt ser att positionen står +13%, tänker "fint, säljer sen".
30 minuter senare och en 'doom candle'*: -12%
Säljer givetvis inte på någon doom candle, S&P går ned och hälsar på SMA50 på 30 min. Dvs det råder köpläge, inte säljläge.

* Uttrycket 'doom candle' är inte något vedertaget begrepp, det är ett eget uttryck som beskriver en väldigt plötslig, något irrationell, röd candle som ser ut att komma från ingenstans. Oftare än sällan i starka tjurtrender utgör dessa väldigt fina möjligheter att söka köp, men detta endast förutsatt att man snabbt kan kliva av också (pga den uppenbara volatiliteten dessa också ger signal om).

-

Köp: 7.82 kl. 09:30
Sälj: 7.66 kl. 09:32
P&L: -2.05%

Första försök att köpa på vändning efter en aggressiv röd candle misslyckas.

-

Köp: 7.57 kl. 09:34
Sälj: 8.78 kl. 11:58
P&L: +15.59%

4 minuter senare och andra försöket lyckas något bättre.

-

Trådämnet 'Fynda ... när?' är fortfarande: När en typisk pullback kommer, ovan köp och sälj är ett icke-detaljerade exempel på hur det kan göras (fråga).

För perioden Corona är högre volatilitet att vänta varpå de som har någorlunda hyffsade strategier för entry, exit, stopploss och take profit (ta vinst) bör kunna göra en hel del fynd både här och där. Hur mycket man kan fynda i en mer volatil marknad beror givetvis på hur mycket på hugget man är då många av fynden som finns att hämta inte direkt har ett förutbestämt schema.

För de som försöker förutsäga framtiden flera år och därav försöker sig på att se vad som är fynd just nu är det ganska enkelt. Där gäller trots allt samma som tidigare. Ett fynd kan vara något som ligger långt från dess historiska medelvärde, detta särskilt för saker som inte ens återhämtat sig till 50% av dess historiska medelvärde.

Man kan också bara titta på Corona-dippen och se om något nått 50% återhämtning eller inte, exempel (Fabege på dagliga):
https://i.imgur.com/ZiYjLq1.png

Ovan har inte nått 50% återhämtning, inte ens 33%. Man bör dock förstå att om man tittar på datan på dagliga kan det ta ganska lång tid innan ens 30% återhämtning uppnås.

-

Att vänta för dagen är annars att S&P-terminerna börjar dra sig ned mot +/-0. Inte säkert att det sker givetvis, men om så finns där möjligt köpläge.
Annars alla pullbacks givetvis.

Hur kör man stop loss? Är det något man sätter när man köper aktien eller måste man ha ett speciellt program för det?

Citat:
Ny ATH (All Time High) noterad för SPX (S&P500).

Nuvarande: 3510.7, kl. 19:30-20:00, 31 augusti
Föregående: 3509.7, kl. 15:30-16:00, 31 augusti
Föregående 2: 3501.4, kl. 17:00-17:30, 27 augusti

-

Det festliga med ovan var tidsintervallet 17:00-17:30 där S&P drog ned de europeiska börserna i träsket för att sedan fortsätta upp och alltså sätta ny ATH. Trolleri, trollera kan man summera det som.

S&P är det NASDAQ? Och hur ser man SPX någonstans? Vilken sida använder du? Är det punkter det räknas?
Senast redigerad av Klappasäften 2020-09-01 kl. 10:33.
Citera
2020-09-01, 10:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Hur kör man stoploss? Är det något man sätter när man köper aktien eller måste man ha ett speciellt program för det?

Man sätter en nivå och tar det sedan manuellt eller har något program för det alternativt använder din mäklares stopploss-funktioner.

S&P är S&P500, Nasdaq är Nasdaq ... vanligtvis Nasdaq 100.
Man ser det ... där man ser det. Dina frågor är av typen att du kanske inte ens bör titta på det. :)
Citera
2020-09-01, 10:44
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Man sätter en nivå och tar det sedan manuellt eller har något program för det alternativt använder din mäklares stopploss-funktioner.

Man ser det ... där man ser det. Dina frågor är av typen att du kanske inte ens bör titta på det.

Mäklarens i detta fall Nordnet har Stopp Loss men man kan bara sätta ett triggerpris och triggervillkor. Tex kan jag inte sätta att aktien automatiskt säljs om den går under 10% från priset jag köpte aktien för.

Nej jag vet men jag ställde dem ändå för att få svar på svar om man säger så. Jag vill lära mig allt!
Citera
2020-09-01, 12:29
Medlem
Ja det är stenåldersgammalt och bör uppdateras. Även limitnivåer är skitlöjligt i NasdaqOmx ordersystem.

Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Mäklarens i detta fall Nordnet har Stopp Loss men man kan bara sätta ett triggerpris och triggervillkor. Tex kan jag inte sätta att aktien automatiskt säljs om den går under 10% från priset jag köpte aktien för.

Nej jag vet men jag ställde dem ändå för att få svar på svar om man säger så. Jag vill lära mig allt!
Citera
2020-09-01, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Varför just nästa år, vad händer då?
Lång historia, sålde allt okt 2018 skall in på rätt nivå och det blir det nästa år.
Citera
2020-09-01, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Lång historia, sålde allt okt 2018

Ouch. Det måste svida ordentligt. 2019 var ju typ bästa året på mycket länge.
Citera
2020-09-01, 16:28
Medlem
Riktigt volatil dag idag.
Idag har det funnits många tillfällen att fynda på börsen.
Imponerande att omx och dax orkar över 0an igen på eftermiddagen.
Citera
2020-09-01, 17:04
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Riktigt volatil dag idag.
Idag har det funnits många tillfällen att fynda på börsen.
Imponerande att omx och dax orkar över 0an igen på eftermiddagen.

Ja, det blev ett väldigt stort och helt omotiverat ras. DAX backade ca 1.3% på tre timmar. Gick från +0.7% till -0.7% om jag minns rätt. Däremot fylldes iom detta en nedre gap, något som skedde för flera andra europeiska index också och något som annars brukar kunna ligga som en blöt negativ filt över vidare uppgång framåt. Nu är det mer fritt för uppgång förutom att EU korrelerar med USA och att dess börser har oscillatorer som står på väldigt höga nivåer. Krävs att EU släpper korrelationen mot USA något.

Om man ska spekulera, för skojs skull, ser det också ut som en blandning av manipulation och det faktum att väldigt många, med kapital, väntar på 'det stora raset' varpå allt nedåt som får någon typ av momentum blir väldigt överdrivet. Varpå fina köplägen uppstår som du nämner.
Citera
2020-09-02, 09:21
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:

Man ser det ... där man ser det. Dina frågor är av typen att du kanske inte ens bör titta på det.

Nu citerar du inte mig just här men jag ville få din uppmärksamhet Sine ;-)
(Få på denna forumsdel som kan ge sitt perspektiv på ett så ödmjukt sätt vilket tyder på viss kunskap... )

Nasdaq och S&P är upp och slår i taket.
Tycker jag ser en bubbla som är på väg att spricka om jag får spekulera lite.
Då utgår jag inte från TA utan att läsa mycket makro men sista dagarna åt det mer pessimistiska hållet därav att jag skriver.
Väldigt mycket är osäkert, valet i USA känns som att det glider förbi obemärkt och det kanske är det viktigaste Amerika haft på decennier.

Sålt av ungefär halva innehavet (Svolder, Vostok EF, Novo N, Tomra, Investor, Vestas (tyvärr), m fl.
Ligger kvar i skiten (vätgas) och väntar på en rekyl uppåt från gårdagens och sista månadens trend nedåt men även här känner jag för att slakta t ex Powercell och def. Cell Impact. Även om inget negativt fundamenta kommit ut så verkar botten gått ur.
NEL har rest sig och kan ta vägen.
Men just vätgasen är förhoppningar så du inte tror att det är viktigare än så.
Citera
2020-09-02, 09:55
Medlem
sinewaves avatar
Gör inte på nedan vis, detta kräver åratal av kunskap och betydligt mer psykologi och annat skit som att 'ha is i magen'.

-- Köp 1: 9.06 kl. 11:27, 1 september 2020
-- Köp 2: 8.96 kl. 11:27, 1 september 2020
-- Köp 3: 8.86 kl. 12:03, 1 september 2020
-- Köp 4: 8.67 kl. 12:09, 1 september 2020
-- Köp 5: 8.50 kl. 12:43, 1 september 2020
-- Köp 6: 8.50 kl. 14:05, 1 september 2020
-- Köp 7: 8.29 kl. 14:17, 1 september 2020
-- Köp 8: 8.28 kl. 14:20, 1 september 2020
-- Köp 9: 8.26 kl. 14:20, 1 september 2020
-- Köp 10: 8.24 kl. 14:26, 1 september 2020
-- Köp 11: 6.60 kl. 15:20, 2 september 2020
Medel, köp: 8.36 kl. 09:48, 3 september 2020
Sälj: 9.45
P&L: +13.04%

Orsaker köp (1 september),
På väg ned mot en 'gap fill', använder DCA (Dollar Cost Averaging) för att ta ytterligare positioner.

Vid tillfälle 6-10 börjar de gå ned mot en 100% 'gap fill' för DAX samtidigt som S&P-terminerna närmare sig +/-0 för dagen. Typiskt är dock att målet skjuts över något varpå ytterligare positioner tas när detta sker.

S&P drar dock ned tysken rätt ned i sopnedkastet en halvtimme efter 'gap fill' uppstår. Då detta är vad jag kallar en omotiverad nedgång (daglig volatilitet) ligger jag dock kvar. Mellan 16-17:30 börjar S&P sätta nya ATH-nivåer vilket gör att vollan sticker rätt upp i himlen. Sista 10 sekunderna för handeln under dagen går SPY från +0.10% till -0.34% (!)

I och med positionsstorleken blir detta den största vinsten på kontot, 'högrisk', under dess livslängd exkl de långa (tidsmässigt) och 'tråkiga' positionerna.

Orsaker köp (2 september),
* En idiotdipp för börserna som helt saknar orsak, fick snabbt föra över mer kapital och gå in med ännu mer, något frustande att inte alla köp görs på den här nivån, men att handla med hjälp av tidsmaskin (man reser bakåt i tiden) är ingen utmaning...

Orsaker sälj,
* Ta vinst
* RSI och MFI för S&P ligger på vansinniga nivåer, risken för någon typ av plötslig 'flash crash' är obekvämt hög för tillfället; nu mer än någonsin gäller att ta vinst något snabbare än senare
* Förväntar mig upp- och nedgångar (årets analys...), positionsstorleken för detta köp är 11x mer än normalt vilket utgör mer än 45% av hela kontot. Bättre att ta mindre positioner senare för att på så vis sänka risken. Normalt är att man riskerar 2% av kontot per trade, 45% är ur detta perspektiv en extrem av en extrem. Nästintill illegalt stor positionsstorlek.
* RSI och MFI för 5, 15 och 30 min börjar stå väldigt högt (över 70). För S&P har ett alarm ljudit i min hjärna med ökande styrka i över en vecka nu, vi är på extrema nivåer och risken vid alla ingångar är uppe och snurrar kring månen; det gäller att ta det man får och sedan lägga benen på ryggen för dessa kortare positioner samt då ev. gå in vid nya lokala dippar som uppstår osv.

-

Positionen går från -25% till +13%, ingen vinst att skriva hem om (i Flashback-perspektiv) men med 11x positioner var det i detta fall bättre att ta det säkra före det osäkra då positionen utgjorde runt 45% av kontots värde.
Senast redigerad av sinewave 2020-09-02 kl. 10:35.
Citera
2020-09-02, 10:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Nu citerar du inte mig just här men jag ville få din uppmärksamhet Sine ;-)
(Få på denna forumsdel som kan ge sitt perspektiv på ett så ödmjukt sätt vilket tyder på viss kunskap... )

Nasdaq och S&P är upp och slår i taket.
Tycker jag ser en bubbla som är på väg att spricka om jag får spekulera lite.
Då utgår jag inte från TA utan att läsa mycket makro men sista dagarna åt det mer pessimistiska hållet därav att jag skriver.
Väldigt mycket är osäkert, valet i USA känns som att det glider förbi obemärkt och det kanske är det viktigaste Amerika haft på decennier.

Sålt av ungefär halva innehavet (Svolder, Vostok EF, Novo N, Tomra, Investor, Vestas (tyvärr), m fl.
Ligger kvar i skiten (vätgas) och väntar på en rekyl uppåt från gårdagens och sista månadens trend nedåt men även här känner jag för att slakta t ex Powercell och def. Cell Impact. Även om inget negativt fundamenta kommit ut så verkar botten gått ur.
NEL har rest sig och kan ta vägen.
Men just vätgasen är förhoppningar så du inte tror att det är viktigare än så.

Vi har haft en bubbla ända sedan 2009 och vi har bl a kunna se en historisk oxymoron; guld har gått upp stadigt samtidigt som börserna gått upp stadigt. Se särskilt år 2019 där både index och guld gick upp och tog nya ATH. När det kommer till det där med bubblor osv får man bestämma sig om man vill vara med i matchen eller ej; om man hela tiden har tänket om bubblor kommer man i princip tacka nej till alla starka uppgångar. Något av en förlorande strategi. Den vinnande strategin är att istället för att spekulera kring bubblor ha ordentliga strategier för exits som man också följer till punkt och pricka.

Corona-debaklet var bara en trigger trots allt, inte orsaken till nedgången. Det som hänt är att fler och fler ... fler och fler fått sämre avkastning på börsen varpå fler och fler suttit med hävstångar mm. Då vid ras så = stoploss = ännu mer ras = ännu mer stopploss = ännu mer ras ... osv.

Lite som ett korthus som rasar, därför den aggressiva nedgången i mars.

Den här gamla bilden illustrerar detta väl:
https://letemspin.com/wp-content/uploads/2020/04/Wall-Street-Cheat-Sheet-Psychology-of-a-Market-Cycle.png

Jag misstänker att vi ligger i stadiet 'Thrill' och kanske rentav 'Euophoria'. De pullbacks som har skett efter mars månad har varit mycket nyttiga och hållt tillbaka 'Euphoria'-stadiet väldigt bra, men nu har det bara gått upp, upp och upp under väldigt lång tid. Sådant brukar sluta som ... 2019 (se graferna per vecka för 2019 och jämför med dagliga för S&P, samma typ av mönster).

Valet i USA står mellan att ett val görs och att 'inget' val görs.
Börsen (index) ogillar osäkerhet så där är den sämsta utgången att vinnaren är osäker. Enligt senaste mätningarna är Trump nu vinnare och det finns även mätningar som visar att mörkertalet är stort bland de som röstar på Trump mm.

Jag förstår annars inte vad du vill ha min uppmärksamhet på/kring då du inte ställer någon fråga.
Den stora förloraren just nu är de som inte gör någon TA och som inte tar på sig risk vid alla lokala dippar som sker samt de som inte förstår begrepp som 'stoploss' mm.

Mina långa (tidsmässigt) positioner där jag i princip bara använder kryss för EMA10 och 21 på dagliga för att gå ur tuffar på som tidigare. Skulle jag t ex gått på olika konstiga idéer i den här tråden skulle jag klivit av alla dem redan i maj månad. Något som man kan se i efterhand hade varit fullständigt uppåt väggarna.
Senast redigerad av sinewave 2020-09-02 kl. 10:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in