2020-09-02, 22:28
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Fast om man alltid ropar varg så får man ju tillslut rätt. Du har ropat krasch sen juni och kommer antagligen fortsätta göra det och tillslut får du ju rätt. Men om man har fel med år så ger det inte särskilt mycket. Om man ska tro dig så låg du i Bear minst från 2019? Men du "prickade" raset 27 februari...
Den jämförelsen haltar. Om man "alltid ropar varg" och det till slut kom en varg, så hade man ju rätt en gång. Och den gången tjänar man tillbaka alla sina pengar plus en vinst om man satsat på bear. Det är tvärtom den som aldrig ropar varg som sitter där med förlusten. Om han inte har den makalösa skickligheten att pricka in några av de aktier som för alltid verkar stiga, typ amazon eller apple. men även de har sin storhetstid, och de kommer att försvinna likt Nokia. Den som aldrig sålde gjorde aldrig en vinst. Man måste pricka både när man ska köpa OCH när man ska sälja.

Men du har rätt i att den som alltid ropar varg och aldrig köper något aldrig kan tjäna. Men jag själv köpte för 80% av mitt kapital kring 20 mars. Vem mer gjorde så i den här tråden?...
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-09-02 kl. 22:31.
Citera
2020-09-02, 22:38
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Valet i USA står mellan att ett val görs och att 'inget' val görs.
Börsen (index) ogillar osäkerhet så där är den sämsta utgången att vinnaren är osäker. Enligt senaste mätningarna är Trump nu vinnare och det finns även mätningar som visar att mörkertalet är stort bland de som röstar på Trump mm.
Källa på det. Utan källa så måste jag kalla ditt inlägg klassisk bullshit. Trump ligger så dåligt till att det ska till ett underverk om han ska vinna. Mot en stofil som Biden.

Trumps insats MOT USA under corona kommer inte att glömmas bort av USAs väljare och han kommer att gå till historien som den sämsta och underligaste presidenten i USAs historia.
Citera
2020-09-02, 22:38
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Men jag själv köpte för 80% av mitt kapital kring 20 mars. Vem mer gjorde så i den här tråden?...
Du köpte för ~50 miljoner på en dag?

Du har imponerande balls, absolutely.

Jag köpte också vid botten men för ungefär 0.1% av det beloppet.
Citera
2020-09-02, 22:40
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du köpte för ~50 miljoner på en dag?

Du har imponerande balls, absolutely.

Jag köpte också vid botten men för ungefär 0.1% av det beloppet.
Du glömde ordet "kring". Jag köpte under hela nedgången i mars. Absoluta botten kom blixtsnabbt en enda dag, och hade jag handlat bara den dagen hade jag varit 10 mkr rikare. Men det hade varit som att köpa en lottsedel och vinna.

Du är min motsats, du sparar långsiktigt och har därför inget att köpa för under en corona-dipp. Jag tror inte börsen fungerar så längre så jag säljer inom 1-2 år, gärna snabbare. Jag har massor med pengar att handla för när dippen väl kommer.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-09-02 kl. 22:43.
Citera
2020-09-03, 02:38
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Riktigt volatil dag idag.
Idag har det funnits många tillfällen att fynda på börsen.
Imponerande att omx och dax orkar över 0an igen på eftermiddagen.

Vilka var fyndtillfällen?
Citera
2020-09-03, 09:32
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Tack för ett intressant svar.
Jag menar på att Corona är en medveten trigger för att lösa överskuldsättningen, det ger den naturliga lösningen med stimulanser.
Det ihop med enormt många andra faktorer som händer i rasande fart ger mig bubbelkänslor.
Men precis som du skriver är det också ett ypperligt tillfälle att tjäna pengar och uppgången vet en inte när den tar slut.
Jag tror dock på en deflationssenario där guldet rasar också. Sedan hur länge det varar är en annan sak, ett mönster från året är att centralbankerna gärna kör sedelpressarna.

Var grinig imorse och skrev neg. om Vätgas och ff Cell Impact
Cell Impact upp 27 % idag, Powercell 4,68 % och NEL 4,51%.

På nyheten av att Bosch går in och lovordar vätgas, eller manipulering av kurser? Hela sektorn har tryckts ned i en månads tid, hade jag haft stop loss hade samtliga rykt för längesen. Nu är jag glad att jag inte har det och ligger lång just för att innehavet är en förhoppning i framtiden och inget mer.
Blir schizofren av kursrörelserna. :-)

Godkväll

Ja, man kan tänka sig att Corona är en medveten trigger. Detta särskilt nu när vi sett att dödligheten för friska är i princip försumbar, den extrema överreaktionen med att stänga ned saker osv är i relation till det fullständigt uppåt väggarna.

Stoploss är inte någon magisk metod utan kan rentav vara negativt i vissa fall precis som du har kunnat se med din vätgas. Där får man välja lite om man vill gå på dagliga trenderna osv, mina största vinster kommer från saker som gått ned mycket men där de dagliga trenderna är positiva. Alternativt saker som trycks ned onödigt mycket och är väldigt långt från sitt historiska snitt. Sådant fungerar dock sämre på enskilda aktier då dessa löper en gigantisk större risk än ett helt index att harva omkring på låga nivåer i flera år.
Citera
2020-09-03, 10:27
Medlem
Citat:
Hur det går i presidentvalet är egentligen utanför tråden, men jag tror många håller med om att det är betydligt sämre för börsen i USA, och Sverige, om Biden vinner än om Trump gör det. För den som vågar finns en tråd att sia om valets utgång:
(FB) Vi gissar presidentvalet USA november 2020 - sedan ser vi hur det gick

Jag köpte 3mkr Xact Bear idag, och har sammanlagt 11.5mkr Bear. Dessa har gått ner 5% sedan jag började köpa i juni, så OMXS30 har gått sidledes fast det känns som om det är ett ständigt tryck uppåt. Men det har kommit lika många ner-dagar. Om man som jag tror att Stockholms-börsen är positiv just nu så är det alltså konfirmeringsbias.

Jag tror att det är ett perfekt läge idag att köpa bears kortsiktigt eftersom börsen gått upp två dagar i rad, och att fredagar just nu nästan alltid slutar på minus.
Måndagar däremot brukar vara positivare
Senast redigerad av Temujin56 2020-09-03 kl. 10:30.
Citera
2020-09-03, 10:37
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Jag tror att det är ett perfekt läge idag att köpa bears kortsiktigt eftersom börsen gått upp två dagar i rad, och att fredagar just nu nästan alltid slutar på minus.
Måndagar däremot brukar vara positivare
Jag har också noterat det underliga i att USA ofta går ner på fredagar vilket gör att Stockholm går ner efter kl 14. Det är helt ologiskt och visar hur mycket psykologi som styr aktiekurserna, det är inte alls vetenskap och ekonomi. På något sätt behöver så många spekulanter ha pengar till helgen att de säljer billigare än på måndagen.

Jag köper inte bear för att tjäna under dagen eller veckan, utan jag väntar ut en rejäl krasch upp till 6 månader när jag säljer alla bear och köper aktier istället. Det är inte det vanliga sättet att spekulera i bear och jag har inte gjort det särskilt många år och det är inte säkert en hållbar strategi, före februari så såg det t.ex riktigt illa ut för mig. Men fördelen är att jag potentiellt kan fördubbla min förtjänst när jag tjänar både när börsen går upp och när den går ner. Och jag har hela tiden något att fundera över. Jag har inga aktier nu, tror det sjunker så jag kan inte köpa några, och jag skulle därför i praktiken inte hålla på med spekulationer nu och fram till bubblan spricker. Det vore trist.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-09-03 kl. 10:39.
Citera
2020-09-03, 11:07
Medlem
Återkoppla gärna när du tänker investera i aktier igen, hakar gärna på dina råd👍🏼
Citera
2020-09-03, 12:11
Medlem
Citat:
sedan när Q3-siffrorna kommer i oktober så blir man oftare än 50% av gångerna besviken och ibland riktigt besviken och då kommer katastrofnergången.

Att det skulle vara dåliga siffor i Q3 i år är en... annorlunda uppfattning. Utveckla gärna på vilket sett det skulle vara så.
Citera
2020-09-03, 12:21
Medlem
Cincinnatis avatar
Av någon anledning brukar djupdykningar inträffa i samband med att det uppstått en kollektiv känsla av att börsen bara kommer fortsätta uppåt. Jag tror inte vi är där riktigt än eftersom många björnar fortfarande ställer sig starkt skeptiska till att vara på marknaden just nu. Fortsätter tåget uppåt ett tag till kanske dock även dessa övertygas om börsens odödlighet och går in på marknaden igen. Därefter får vi se om neråtsvängen kommer.
Citera
2020-09-03, 12:33
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Att det skulle vara dåliga siffor i Q3 i år är en... annorlunda uppfattning. Utveckla gärna på vilket sett det skulle vara så.
Jag kan inte styrka min misstanke om ett dåligt Q3 i relation till ATH-kursen, bara ge det ganska logiska tänket att nu har 10-20% av jordens befolkning mindre pengar att röra sig med än 2019, vilket kommer att synas överallt i alla länder i 90% av alla branscher. Det finns it-branscher som tjänar på corona, dessa kan naturligtvis få strålande resultat. Men den som tror att senaste iphone eller BMW kommer att sälja mer än föregående modell tror jag måste tänka om. Och jag tycker inte att den ekonomiska eliten verkar tro på detta, så de kommer att bli överraskade och då kommer dippen.

Q4 och Q1 2021 kommer också att bli dåliga, möjligen kan det finnas någon stöd/bidrags-fördröjning i Q3-siffrorna så de blir ganska normala. Men bättre än 2019, hur skulle det vara möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in