2020-09-02, 13:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det gör mig ont att ni farit så illa. Jag har varit utsatt för samma, inte under så lång tid och där var inga barn med i bilden, men likväl tog jag också skada. Det är psykisk misshandel varken mer eller mindre och det är detta den gör med en. Misshandladaren kontrollerar en genom att vara vag och ändra sig hela tiden. Man fastnar i deras grepp, i deras osäkerheter och rädslor.

Jag önskar er meningsfulla och givande relationer framöver, där ni blir respekterade för dem ni är. Och att ni ska bli stärkta i er identitet genom att återupptäcka er själva. Såhär får ingen behandla oss nåt mer 🌸

(ursäkta off topic)
Jag tycker inte att det är OT. Att kvinnor och män förlorar sig själva i relationer är i högsta grad topic.

Om en människa under hela sin uppväxt får uppleva att han (eller hon) måste
bli som han ska vara kan han knappast av sig själv låta sin identitet utgå ifrån sitt sanna (inre) jag. För att inse att han faktiskt är som han ska vara helt i sig själv behövs tro på vår Skapare, som garanterat inte gör misstag.
Citera
2020-09-02, 14:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Vi människor står ju oss själva närmast. De flesta vill kunna påverka och bestämma i sitt egna liv. Helst ska andra tycka likadant för att det inte ska skava.

Sen har vi de som anpassar sig efter andra, vill vara andra till lags, och tappar helt bort sig själva...och försvinner.

Balansgången är ett dilemma för var och en, ofta eller periodvis. Män och kvinnor.

Jag tror både andra män och kvinnor kan skriva under på att de delar Tomatkungens och Blot-Svens upplevelser. Så även jag.

Att vara i en relation är inte alltid lätt. Men det är inte heller kul att vara själv alltid.
Jag skulle uttrycka det så, att vi är inte det vi gör. Jag är inte "att jag tankar bilen".

... Men om vi nu talar om att kvinnor och män tycker att deras parter inte gör saker på det sätt man själv vill så:
Om jag har 10 saker jag skulle önska att min man gjorde annorlunda får jag allt fråga mig vilken, om någon, av dessa saker som är så viktig för mig att han ska börja tänka på hur jag vill ha det varje gång han utför en syssla. Ska han ha 100 saker i huvudet pga att jag vill bestämma hur allt ska vara?
Balansgången blir att båda ska tänka på allt möjligt i vardagen, och det blir väldigt jobbigt i längden.

Istället för att tex be om ett nedfällt toalock kan jag fråga mig varför locket ska vara nedfällt. "Jag tycker att det är trevligare" kanske inte är viktigare än att mannen får slappna av hemma och vara accepterad.
Vill jag ha det nedfällt fäller jag ned det bara.

.... Men för att leva på det viset tillsammans underlättar det helt klart när man har sina olika ansvarsområden. Könsroller, om man så vill.
Citera
2020-09-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag skulle uttrycka det så, att vi är inte det vi gör. Jag är inte "att jag tankar bilen".

... Men om vi nu talar om att kvinnor och män tycker att deras parter inte gör saker på det sätt man själv vill så:
Om jag har 10 saker jag skulle önska att min man gjorde annorlunda får jag allt fråga mig vilken, om någon, av dessa saker som är så viktig för mig att han ska börja tänka på hur jag vill ha det varje gång han utför en syssla. Ska han ha 100 saker i huvudet pga att jag vill bestämma hur allt ska vara?
Balansgången blir att båda ska tänka på allt möjligt i vardagen, och det blir väldigt jobbigt i längden.

Istället för att tex be om ett nedfällt toalock kan jag fråga mig varför locket ska vara nedfällt. "Jag tycker att det är trevligare" kanske inte är viktigare än att mannen får slappna av hemma och vara accepterad.
Vill jag ha det nedfällt fäller jag ned det bara.

.... Men för att leva på det viset tillsammans underlättar det helt klart när man har sina olika ansvarsområden. Könsroller, om man så vill.
Guldstjärna!
Citera
2020-09-02, 18:50
Avslutad
Citat:
Jag blir så glad av att läsa det du skriver, att det finns män där ute med insikt i hur det bör vara och som aktar sig för manipulativa kvinnor som vill utnyttja mäns godhet.

Jag önskar dig verkligen en fin kvinna när tiden är inne för det, och måtte Gud sända en sådan i din väg!

Varför ökar de narcissistiska dragen hos kvinnor så lavinartat? Själv tror jag att det har med självupptagna mödrar att göra, först och främst, men vet säkert gör jag ju inte.

Vi ser en ökad trend av personlighetsstörningar i världsbefolkningen och jag tror att det kommer uppmärksammas mer i Sverige snart - Vi ligger efter där. Hade vi informerats och fått kunskap om vad det är så hade psykisk ohälsa minskat drastiskt i samhället.

De som inte har en Y-kromosom har mindre våldsbenägenhet och fungerar på ett annat sätt som gör att problemet är osynligt och svårare att upptäcka. De har mycket lättare att få andra män att göra som de vill.
Män kan t.ex inte erbjuda sex för att en kvinna ska göra nånting omoraliskt eller skada andra. Motsatsen slår aldrig fel. Män har större sexdrift och drar sig till yttre faktorer och därför är det så effektivt. Det blir en ond cirkel helt enkelt.

Dagens livsstil leder till narcissism, det är inte samma sak som narcissistisk personlighetsstörning och de är just de dragen som börjar utmärka sig mer. Tråkig utveckling!

Det kan bottna i nån form av hämnd eller orättvisor pga långa traditioner av kvinnoförtryck. Man kanske vill hävda sig och visa sitt missnöje i samhället genom att spela på mäns svagheter och använda det emot dem.
De som växer upp med såna föräldrar blir inte narcissister så man vill ju förstå vad det beror på.

Puss och kram.
Senast redigerad av Vermillions 2020-09-02 kl. 18:53.
Citera
2020-09-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Vad kallade du mig för?

Förlåt?

Kul med lite konstruktiva, debattbenägna kvinnor i tråden. Det finns hopp!
Citera
2020-09-02, 19:37
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jag fattar att det inte alltid är enkelt, men det handlar om grundläggande respekt för andra människor (vilket kvinnor saknar allt mer för män).

När vi är förälskade ger och får vi bekräftelse på speed, och att man kan sakna bekräftelsen är begripligt, men andra människor finns inte till för att ge oss bekräftelse. Det kan bli lättare för män om de tänker på att de själva inte har rätt att bestämma över om partnern ska vara arg, ledsen eller glad. Om du ändrar på dig för att göra henne gladare så ljuger du ju för henne.

Som du säger är det lätt hänt att vi själva målar upp en bild av någon och sedan förväntar oss att den ska stämma, men du hör ju det galna i att du då ska ändra dig så att bilden stämmer istället för att korrigera bilden. Vi målar bilder av allt hela tiden, och är kvinnan inte medveten om att det funkar så behöver hon snarast bli det.
Hon kan ju måla vilken bild som helst. Ska du då anpassa dig till den?
Nej, ingen ska behöva anpassa sig på ett sätt som överskrider rimlighetens gränser. I ett normalt förhållande är det väl rimligt att göra vissa justeringar för att göra sin partner glad och inte sur/arg/ledsen. Det är en positiv handling. Helt vanligt sunt förnuft. Problemet dyker upp om man måste göra saker som känns negativa eller som en uppoffring för att det inte ska bli pissigt, dålig stämning, bråk, osv. Då sker det inte av fri vilja. Att göra något för sin partner, fast man inte är riktigt sugen, för att man vet att det gör honom eller henne glad och för att han eller hon uppskattar det, det är positivt. Och värt det, om personen man lever med kan visa uppskattning.
Jag tror att det var detta Jesus lärde (jag har förstått att du är troende). Behandla din nästa som du själv vill bli behandlad. Vet inte om han gjorde någon åtskillnad mellan könen, om jag ska knyta an till tråden. Men det hela handlar om att inte vara självisk, utan kunna sätta andra och deras välmående främst — förmodligen utan att utplåna sig själv. Försakelsens väg är inte attraktiv i dag, ens med måtta, utan destruktiva inslag.
Att ge något som kostar lite eller ingenting borde dock inte vara så svårt.
Citera
2020-09-02, 19:45
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Du får tänka i termer av agressor och offer.

Den som blir angripen har rätt att försvara sig.

Skitsnack ! Ni karlar försöker alltid komma med undanflykter. Sanningen är att ni ska lära er sitta och att lyda order, så slipper ni känna er som offer. När ni tar på er offerkoftan, så har ni direkt förlorat.
Citera
2020-09-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liebesraum
God kväll,

Problemet tog vid redan under 60-talet och har sedan dess multiplicerats, likt en cancer som sakta tar över kroppen, så har feminismen tagit över samhället, med resultat av att dagens generation inte längre är förmögna att skapa relationer och skaffa familj. Jag är idag själv 27 år, men redan under unga år insåg jag hur samhällets normer gjort det omöjligt för män att kunna lita på kvinnor. De allra bästa av män är idag singlar, och föredrar att ha det så. Män är idag inte intresserade av långvariga relationer, då riskerna med att skaffa en fru vida överstiger fördelarna.

Det första problemet vi ser idag är hur kvinnorna uppmuntras --av sina föräldrar, i skolan, och ute i samhället-- till att göra karriär. De skall studera, bli tävlingsinriktade, och sedan konkurrera med männen på arbetsmarknaden. En man kan givetvis inte älska en kvinna som han måste tävla med, och behöver ständigt hålla ena ögat öppet. Vaksam och orolig över vad kvinnan kan tänkas komma upp med för hyss. Istället för att förenas och gå samman, är de ute och tävlar med varandra på jobbet. Eftersom män är bättre på detta, tvingas de in i ett spel där kvinnorna ständigt fuskar. Orättvist spel skapar givetvis aversion gentemot kvinnorna. En arbetande kvinna är en lös kvinna, mannen kan omöjligt veta vilka relationer kvinnan har med andra män och till chefen på jobbet.

Kvinnan måste ständigt förtrycka sin kvinnliga natur om hon skall ut på arbetsmarknaden. Hon måste bli hård, tuff, aggressiv och manipulativ. Detta går helt emot hennes roll som moder och hemmafru. Konsekvensen av detta är att män tappar suget på att gå ut och jobba, eftersom alla platser ute i samhället är invaderade av kvinnor. Han tyr sig istället till porr, TV-spel och stannar i hemmet där han får vara ifred. Han håller kvinnor på avstånd, så att han skall slippa ha en motståndare i sitt eget hem, där han behöver få vila ut och återhämta sig.

En man kan inte känna kärlek för en kvinna som ständigt vill hävda sig och tävla mot honom. Kvinnornas intåg på arbetsmarknaden har gjort att kärlekslivet i västvärlden helt dött ut. Jag som kvinna har försökt att träffa män flertalet gånger, men finner ständigt att män är skadade av tidigare relationer, och inte längre kan lita på kvinnor. De är bittra och nedbrutna och frågar mig jämt om mitt arbete. Det finns överhuvud taget inte något annat som de vill diskutera med mig, annat än hur det går med min karriär. Tyvärr är många män idag lika vilseledda som kvinnor och förväntar sig att kvinnan skall vara tävlingsinriktad och satsa på sin självständighet.

Jag ser i dagsläget inte hur jag skall lyckas forma en meningsfull relation till en man som det ser ut idag. Istället ser jag massvis av vackra, kompetenta och duktiga män som är ensamstående, singlar eller separerade. Fantastiska män som mer än något annat förtjänar ett kärleksfullt hem och en familj, men som genom psykologisk krigföring och negativa erfarenheter väljer att avsäga sig detta.

Dessa hinder är stora och förödande, och jag funderar på vad vi kan göra för att skapa någon typ av förändring. Män tillåts inte längre vara män, och kvinnor har lurats till att agera som män sedan barnsben. Vilka åtgärder behöver tas för att vända denna subversiva utveckling, och hur har ni löst dessa så kallade "utmaningar" i era personliga liv? Vilka ytterligare hinder för familjebildande ser ni i er vardag?

Vänligen

Vad är din lösning då?
De nordiska ekonomierna är byggda på att båda arbetar. Det går inte att vara hemmafru idag om man inte är stenrik.
Citera
2020-09-02, 20:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det gör mig ont att ni farit så illa. Jag har varit utsatt för samma, inte under så lång tid och där var inga barn med i bilden, men likväl tog jag också skada. Det är psykisk misshandel varken mer eller mindre och det är detta den gör med en. Misshandladaren kontrollerar en genom att vara vag och ändra sig hela tiden. Man fastnar i deras grepp, i deras osäkerheter och rädslor.

Jag önskar er meningsfulla och givande relationer framöver, där ni blir respekterade för dem ni är. Och att ni ska bli stärkta i er identitet genom att återupptäcka er själva. Såhär får ingen behandla oss nåt mer 🌸

(ursäkta off topic)
Tack detsamma! Det var väldigt fint skrivet (det sista stycket).
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Vi människor står ju oss själva närmast. De flesta vill kunna påverka och bestämma i sitt egna liv. Helst ska andra tycka likadant för att det inte ska skava.

Sen har vi de som anpassar sig efter andra, vill vara andra till lags, och tappar helt bort sig själva...och försvinner.

Balansgången är ett dilemma för var och en, ofta eller periodvis. Män och kvinnor.

Jag tror både andra män och kvinnor kan skriva under på att de delar Tomatkungens och Blot-Svens upplevelser. Så även jag.

Att vara i en relation är inte alltid lätt. Men det är inte heller kul att vara själv alltid.
Det feta: det är ju sjukt om det ska behöva vara så. Jag ställer mer än gärna upp för någon som uppskattar det, och många kvinnor blir ju mer eller mindre glatt överraskade om man vill pyssla om dem lite extra eller om man visar dem genuint intresse utöver tutt-dregel. Det är givetvis tragiskt att det ska behöva vara så, och sanningen är att dessa (mina) svagheter kan utnyttjas.
Hur förklarar man hur det är att leva i ett förhållande i obalans för någon som inte upplevt det? Inte riktat till dig, Tissetiss. Det kan ju tyckas sjukt att man ställer upp på vad som helst, men jag är ingen toffel — saken är den att kraven på ökade insatser trappas upp, i takt med att man får allt mindre i gengäld. Det gäller både kärlek och arbete. Ibland rör det sig kort sagt om att vissa saker helt enkelt måste göras, och att man inte vill ha gråt eller ilska i retur för att ingen gjort någonting. Det behöver inte handla om en vilja att vara till lags, utan snarare om att tvingas försöka ligga steget före om saker och ting inte ska barka åt helvete på riktigt. Det är en taktik.

Det svåraste i efterhand är att inte bli bitter och hatisk, men jag vill tro att en sådan reaktion i mångt och mycket bottnar i bristande erfarenhet. Efter flera förhållanden samt rollen som tupp på kvinnodominerade arbetsplatser har jag lärt mig att många kvinnor är roliga, snälla, med hjärtan av guld.
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Det kan bottna i nån form av hämnd eller orättvisor pga långa traditioner av kvinnoförtryck. Man kanske vill hävda sig och visa sitt missnöje i samhället genom att spela på mäns svagheter och använda det emot dem.
Har haft en flickvän en gång i tiden som inte ville ge beröm för att hon såg det som att "ge en man en klapp på huvudet för att han gör sådant alla kvinnor gör". Typ de låga förväntningarnas rasism, antar jag, fast omsatt i genus. Jo, det var möjligen OK med bekräftelse om man presterat överjävligt bra i enskilda situationer. Kul att aldrig kunna få en komplimang till livs för att hon såg det som likvärdigt med applåder för att man vet hur man kokar ett ägg? Inte så värst.

Ingen kan väl tycka detta är rätt?
Citera
2020-09-02, 21:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Nej, ingen ska behöva anpassa sig på ett sätt som överskrider rimlighetens gränser. I ett normalt förhållande är det väl rimligt att göra vissa justeringar för att göra sin partner glad och inte sur/arg/ledsen. Det är en positiv handling. Helt vanligt sunt förnuft. Problemet dyker upp om man måste göra saker som känns negativa eller som en uppoffring för att det inte ska bli pissigt, dålig stämning, bråk, osv. Då sker det inte av fri vilja. Att göra något för sin partner, fast man inte är riktigt sugen, för att man vet att det gör honom eller henne glad och för att han eller hon uppskattar det, det är positivt. Och värt det, om personen man lever med kan visa uppskattning.
Jag tror att det var detta Jesus lärde (jag har förstått att du är troende). Behandla din nästa som du själv vill bli behandlad. Vet inte om han gjorde någon åtskillnad mellan könen, om jag ska knyta an till tråden. Men det hela handlar om att inte vara självisk, utan kunna sätta andra och deras välmående främst — förmodligen utan att utplåna sig själv. Försakelsens väg är inte attraktiv i dag, ens med måtta, utan destruktiva inslag.
Att ge något som kostar lite eller ingenting borde dock inte vara så svårt.
För att ta det Jesus sa först:
Älska din nästa som dig själv!
Och:
Allt vad ni vill att människorna ska göra er ska ni göra dem (gyllene regeln).

Här är hur jag ser på saken:
Vi vill förstås helst att den vi älskar ska vara glad, och inte arg eller ledsen. Det är ju skönare att vara glad.
Motivet kan även vara att vi blir bekräftade när vi gjort andra glada (och motsatt när vi gjort andra arga).

... Men vi blir alla arga, glada och ledsna. Vi är inte glada jämt och alltid. Speciellt om/när vi målat en
bild vi såg upp till blir vi ledsna eller arga när den inte stämmer (våra bilder stämmer ALDRIG till 100%).

Jesus sa även att Sanningen ska göra oss fria, och det stämmer i både stort och smått. De här bilderna vi alla gör hela tiden måste vi få göra, men om vi tror att verkligheten måste överensstämma med bilden kommer vi att bli väldigt besvikna gång efter annan.

Anpassa ALDRIG dig själv, ditt själva jag! Eller tja, man gör ju som man vill... Men då förlorar du dig.
Jag ska illustrera:
Om jag säger att du är en feministisk, homosexuell dvärg, handlar mitt påstående då om mig eller dig?
Om mig, eller hur?
Också om det nu skulle vara så att du har din identitet i att vara just detta handlar det fortfarande om mig, inte om dig.

Om en kvinna fått en bild av dig att du är någon som köper blommor varje Fredag och du sedan slutar, så får hon vackert justera sin bild. Som du noterat blir det bara kattskit om du istället försöker vara henne till lags. Allt vi inte gör från hjärtat blir kattskit.

Det är fint att ge, och speciellt om vi inte väntar oss någonting tillbaka, men att ge utan hjärta är ju, som du säger, att ge av tvång. Ger vi därför att vi vill att mottagaren ska vara på ett visst vis ljuger vi- låt vara att du kanske blev tvingad först.

Om en människa blir arg för att du är du- ta inte åt dig! Det handlar om mig ifall jag trott att du är dvärg. Du kan inte bli dvärg, jag får acceptera att du är du.
Citera
2020-09-02, 21:21
Medlem
Citat:
Har haft en flickvän en gång i tiden som inte ville ge beröm för att hon såg det som att "ge en man en klapp på huvudet för att han gör sådant alla kvinnor gör". Typ de låga förväntningarnas rasism, antar jag, fast omsatt i genus. Jo, det var möjligen OK med bekräftelse om man presterat överjävligt bra i enskilda situationer. Kul att aldrig kunna få en komplimang till livs för att hon såg det som likvärdigt med applåder för att man vet hur man kokar ett ägg? Inte så värst.

Ingen kan väl tycka detta är rätt?

Förstår inte hur du menar med det sista där i förhållande till det andra du skrev. Känner mig extremt trög nu, det kanske är helt uppenbart för alla andra.
Citera
2020-09-02, 21:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Det feta: det är ju sjukt om det ska behöva vara så. Jag ställer mer än gärna upp för någon som uppskattar det, och många kvinnor blir ju mer eller mindre glatt överraskade om man vill pyssla om dem lite extra eller om man visar dem genuint intresse utöver tutt-dregel. Det är givetvis tragiskt att det ska behöva vara så, och sanningen är att dessa (mina) svagheter kan utnyttjas.

Kära Blot-Sven:
Det är inga svagheter utan styrkor! Svagheten ligger i "den som uppskattar det".
Om någon inte uppskattar din värme, omtanke och kärlek:
Stackars denna svaga människa! Oförmögen att förstå kärlek som hon är.

Det gör ont att man inte kan "rädda alla", men det är ju som det är.

Det är mycket vishet i ordspråket "otack är världens lön".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in