Citat:
Tack, du har en fantastisk syn på saken. Jag vill ge för att jag tycker att andra ska få, och inte för att jag anser att jag behöver bekräftelse på att jag handlat rätt. Jag vet själv att mina avsikter är autentiska, och det räcker så. Det går inte att köpa sig kärlek ens genom handlingar och ord; så är det ju. Att vara sig själv borde vara tillräckligt, kunde man tycka, men jag har mig veterligen aldrig upplevt sådan kärlek. Den ovillkorliga, som det heter.För att ta det Jesus sa först:
Älska din nästa som dig själv!
Och:
Allt vad ni vill att människorna ska göra er ska ni göra dem (gyllene regeln).
Här är hur jag ser på saken:
Vi vill förstås helst att den vi älskar ska vara glad, och inte arg eller ledsen. Det är ju skönare att vara glad.
Motivet kan även vara att vi blir bekräftade när vi gjort andra glada (och motsatt när vi gjort andra arga).
... Men vi blir alla arga, glada och ledsna. Vi är inte glada jämt och alltid. Speciellt om/när vi målat en
bild vi såg upp till blir vi ledsna eller arga när den inte stämmer (våra bilder stämmer ALDRIG till 100%).
Jesus sa även att Sanningen ska göra oss fria, och det stämmer i både stort och smått. De här bilderna vi alla gör hela tiden måste vi få göra, men om vi tror att verkligheten måste överensstämma med bilden kommer vi att bli väldigt besvikna gång efter annan.
Anpassa ALDRIG dig själv, ditt själva jag! Eller tja, man gör ju som man vill... Men då förlorar du dig.
Jag ska illustrera:
Om jag säger att du är en feministisk, homosexuell dvärg, handlar mitt påstående då om mig eller dig?
Om mig, eller hur?
Också om det nu skulle vara så att du har din identitet i att vara just detta handlar det fortfarande om mig, inte om dig.
Om en kvinna fått en bild av dig att du är någon som köper blommor varje Fredag och du sedan slutar, så får hon vackert justera sin bild. Som du noterat blir det bara kattskit om du istället försöker vara henne till lags. Allt vi inte gör från hjärtat blir kattskit.
Det är fint att ge, och speciellt om vi inte väntar oss någonting tillbaka, men att ge utan hjärta är ju, som du säger, att ge av tvång. Ger vi därför att vi vill att mottagaren ska vara på ett visst vis ljuger vi- låt vara att du kanske blev tvingad först.
Om en människa blir arg för att du är du- ta inte åt dig! Det handlar om mig ifall jag trott att du är dvärg. Du kan inte bli dvärg, jag får acceptera att du är du.
Älska din nästa som dig själv!
Och:
Allt vad ni vill att människorna ska göra er ska ni göra dem (gyllene regeln).
Här är hur jag ser på saken:
Vi vill förstås helst att den vi älskar ska vara glad, och inte arg eller ledsen. Det är ju skönare att vara glad.
Motivet kan även vara att vi blir bekräftade när vi gjort andra glada (och motsatt när vi gjort andra arga).
... Men vi blir alla arga, glada och ledsna. Vi är inte glada jämt och alltid. Speciellt om/när vi målat en
bild vi såg upp till blir vi ledsna eller arga när den inte stämmer (våra bilder stämmer ALDRIG till 100%).
Jesus sa även att Sanningen ska göra oss fria, och det stämmer i både stort och smått. De här bilderna vi alla gör hela tiden måste vi få göra, men om vi tror att verkligheten måste överensstämma med bilden kommer vi att bli väldigt besvikna gång efter annan.
Anpassa ALDRIG dig själv, ditt själva jag! Eller tja, man gör ju som man vill... Men då förlorar du dig.
Jag ska illustrera:
Om jag säger att du är en feministisk, homosexuell dvärg, handlar mitt påstående då om mig eller dig?
Om mig, eller hur?
Också om det nu skulle vara så att du har din identitet i att vara just detta handlar det fortfarande om mig, inte om dig.
Om en kvinna fått en bild av dig att du är någon som köper blommor varje Fredag och du sedan slutar, så får hon vackert justera sin bild. Som du noterat blir det bara kattskit om du istället försöker vara henne till lags. Allt vi inte gör från hjärtat blir kattskit.
Det är fint att ge, och speciellt om vi inte väntar oss någonting tillbaka, men att ge utan hjärta är ju, som du säger, att ge av tvång. Ger vi därför att vi vill att mottagaren ska vara på ett visst vis ljuger vi- låt vara att du kanske blev tvingad först.
Om en människa blir arg för att du är du- ta inte åt dig! Det handlar om mig ifall jag trott att du är dvärg. Du kan inte bli dvärg, jag får acceptera att du är du.
Det här med anpassning är ju ett knepigt ämne. Om någon kommer med absurda anklagelser helt tagna ur luften rör det mig inte i ryggen, eftersom ära och heder är saker som inte bekommer mig. Värre är det om den som sätter sig till doms över mig är någon jag håller av. Då blir det svårt att inte ta åt sig, fast jag innerst inne vet att det den här människan påstår är fantasier och får stå för henne. Jag har även haft för liten input från personer — och väsen — utanför mina relationer.
Anser du förresten att det är en synd att försöka ändra på den man är, om Gud skapat oss sådana han vill ha oss? Även om man vill bättra sig efter en skakig start, om så bara för att inte såra andra?
Är det viktigare att söka Guds förlåtelse än att fara efter andra människors acceptans?
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-09-02 kl. 21:34.
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-09-02 kl. 21:34.

Och jag hoppas innerligt att du har kommit vidare efter det du har varit med om!
Det bedrövliga är att jag är en hyfsat bestämd person med integritet, rätt avskalad och rakt-upp-och-ned, men det är något som gör att mina kvinnoaffärer inte sällan blir till mardrömmar. Är kvinnor cyniska? Är ni det?