2021-02-05, 14:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det märks att du inte har särskilt goda kunskaper i vetenskapsteori. Det är självklart att man, om man ska göra en seriös forskning kring hurvida det finns "kvinnlig hypergami" eller inte måste:

1. Ta reda på vad varje enskild kvinna i studien anser är "Hög status" hos en man.
2. Ta reda på vilken status kvinnan själv har utifrån sin egen definition av vad "Hög status" är.
3. Ta reda på vilka män hon väljer och se om dessa har högre/lägre/samma status som kvinnan utifrån hennes egen definition av status-begreppet och utifrån hennes egen status utifrån hennes egen definition av statusbegreppet.

bitch plz.....

Det finns mängder med studier av den typen, du har väl redan avfärdat några för att det är "utländska studier" som du inte tror på. Nu rekomenderar du att såna studier ska göras.

Sen är ju frågan vad svaren har för betydydelse när de sen i överväldigande majoritet väljer en partner med högre socioekonomisk status än de själva.....

Du verkar ha fastnat i ordet status i kombination med dina egna idiologiska definiationer.
Prova att bortse ifrån dina egna halmgubbar och fokusera på den vetenskapliga definitionen och avgränsingen som är enkel att påvisa statistiskt.

Ifall tills du hittar en bättre underbygd eller "mer vetenskaplig".

Jag skulle börja här om jag inte var efterbliven på din nivå, för att få en kontext kring hypergami (partnerval), betende och status, om man nu tröttnar på dina sagor och känslomässiga utspel.

Det finns (ytterligare) bra, dvs citerade studier som någon annan inom området haft nytta av, tillskillnad från dina påhitt, stuider citerade i följande utmärkta studie.

Evolution of Human Mate Choice
http://web.simmons.edu/~turnerg/MCC/Matechoice2PDF.pdf

Citat:
Och dessutom behöver man ha ett stort urval av kvinnor. Och testa samma studie i många olika kulturer. Olika åldrar etc. Och få samma resultat, innan man kan börja påstå någonting.

Man får samma utfall, i olika kulturer , olika åldrar , olika socioekonomiska grupper. dvs
Hypergamy= "across and up" för kvinnor och "across and down" för män (socioekonomiskt)

Det finns några klåpare som tittat på det även i sverige, iochmed att kvinnor är "högre utbildade" än "män" så väntar man på att "status hypergami" ska duka under för "utbildnings hypergami"

Citat:
Att bara se att "flertalet kvinnor är gifta med en man som har högre socioekonomisk status än kvinnan" säger ingenting mer än just detta: "flertalet kvinnor är gifta med en man som har högre socioekonomisk status än kvinnan". Vill man undersöka varför det är så och ens hypotes är att det bror på "kvinnlig hypergami" så måste man undersöka fenomenet utifrån kvinnornas perspektiv.

Det har man gjort. en överväldigande majoritet kvinnor gifter sig med en man med högre socioekonmisk status, och män med en kvinna med lägre socioekonmisk status i alla kulturer. Det är ju beviset för hypergami, inte om du tror på det eller inte.

Vill du veta varför så får du läsa på om du nu inte greppar mina förenklingar och samanfattningar.
Citera
2021-02-05, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja raggningsskills bräcker allt. Raggningsskills lurar kvinnors reptilhjärnor att mannen är av hög status/har hög social proof etc. Det är det hela game/pickup-rörelsen går ut på. Du avfärdade dock förut hela den rörelsen och förnekade att män kan lära sig detta. Varför säger du emot dig själv?

De rika halvkända männen har uppenbarligen ingen hög status i dina vänners kontext. Allt handlar om kontext. Kvinnans hypergami är inte statisk utan relativ. En man kommer fortfarande kraftigt öka sina valmöjligheter bland kvinnor om han går från okänd till känd eller fattig till rik. Det är ett faktum.

Och det gör det för män med. En kvinna som vet hur en slipsten ska dras får också ragg lättare än en dam som inte riktigt har förmågan och raggar på ett buffligt sätt. Jag har tidigare just skrivit detta otaliga gånger: att gör man på rätt sätt, så brukar det kunna gå vägen. Iaf. om motparten anser att man är fysiskt attraktiv. Någonstans landar det ändå alltid där: att man måste anses vara fysiskt attraktiv för motparten. Ingen vill äcklas av sin partner.

Jag tror allt mindre på detta med "kvinnlig hypergami". Det är ett ovetenskapligt påhitt. för att ta reda på om "kvinnlig hypergami" existerar eller inte så måste man:

1. Ta reda på vad varje enskild kvinna i en studie anser är "Hög status" hos en man.
2. Ta reda på vilken status kvinnan själv har utifrån sin egen definition av vad "Hög status" är.
3. Ta reda på vilka män hon väljer och se om dessa har högre/lägre/samma status som kvinnan utifrån hennes egen definition av status-begreppet och utifrån hennes egen status utifrån hennes egen definition av statusbegreppet.

Och dessutom behöver man ha ett stort urval av kvinnor. Och testa samma studie i många olika kulturer. Olika åldrar etc. Och få samma resultat, innan man kan börja påstå någonting.

någon sådan studie ser jag inte har gjorts. Utan det är bara ett gäng "forskare" som själva har sett sig ha tolkningsföreträde framför den grupp individer de "forskar" på. Oseriös forskning.
Citera
2021-02-05, 16:16
Medlem
Citat:

Nej. Kvinnor blir intresserade för att man är känd. Samma kvinnor hade varit totalt ointresserade om samma man inte varit känd. Annars skulle denna man innan kändisskapet vara populär bland alla kvinnor som kände till honom då. Så är det inte.

Du fattar inte detta och det är helt bisarrt att man ska behöva förklara såpass fundamenta saker. Prova att tänka innan du postar.

Jag tänker vetenskapligt. Du tänker efter din religiösa övertygelse att gud (läs "kvinnlig hypergami") existerar, eftersom några oseriösa forskare har ansett sig ha tolkningsföreträde framför den grupp individer de säger sig ha forskningsresultat kring.

Men visst, gör det dig glad får du gärna fortsätta tro.
Citera
2021-02-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det finns mängder med studier av den typen, du har väl redan avfärdat några för att det är "utländska studier" som du inte tror på. Nu rekomenderar du att såna studier ska göras.

Ja, men dåså. Fram med källorna.
Citera
2021-02-05, 16:23
Avstängd
Citat:
Ja, men dåså. Fram med källorna.

Du fick en i förra posten, där finns refernsmaterial till studier av den typ du efterfrågar, bla, och även till evulutionsbilogins fader.

Ditt trollande har fyllt det syfte jag behövde, så nu är det upp till dig att övervinna din kognetiva dissonans.
Senast redigerad av slö 2021-02-05 kl. 16:29.
Citera
2021-02-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Du fick en i förra posten, där finns refernsmaterial till studier av den typ du efterfrågar, bla, och även till evulutionsbilogins fader.

Ditt trollande har fyllt det syfte jag behövde så, nu är det upp till dig att övervinna din kognetiva dissonans.

Nej. Så här gör vi: Du länkar källor och får gärna också lägga citat kring vilken metod de olika studierna har använt sig av samt vilket resultat de har kommit fram till från studierna.

Alltså:
1. Länka studie.
2. Skriv vilken metod just den studien har använt sig av och hur de har kommit fram till sitt resultat.
3. Länka flera olika studier, från flera olika kulturer. Inte bara amerikanska studier. Helst även svenska studier också, då vi lever i Sverige och vår kultur är ganska olik från tex. amerikansk kultur.

Det är faktiskt upp till dig att bevisa att gud (läs "kvinnlig hypergami") finns. Om du nu vill att jag ska tro på detta dravel kring "kvinnlig hypergami". Naturligtvis kommer jag själv också läsa länkarna du skickar, men lite förarbete får du nog lov att göra.

Så. Överens?
Senast redigerad av TomatKungen 2021-02-05 kl. 16:33.
Citera
2021-02-05, 18:51
Avstängd
Till er som efterfrågat fler studier kring ämnet hypergamy kommer här några (nej jag har inte läst alla , jag tycker personligen att "Evolution of Human Mate Choice" är "topnotch", och den fanns endå med på listan så den kommer igen)

en googling namn + studie borde ge er den (orkar inte hyperlänka) , listan är "stulen" från reddit

Claim: A higher reproductive investment causes women to be more sexually selective than men and to prefer men of equal or higher social and economic status (hypergamy)
Citera
2021-02-05, 19:06
Bannlyst
Användare som TomatKungen bör ärligt talat bli bannade, vilket jävla trams alltså, herre min gud, hon lyssnar inte heller ett skit på vad folk säger. Hur kan man vara så extremt hjärntvättad och nere i skiten?

Det är fan inte konstigt att man alltid ansett kvinnan varit oförmögen till abstrakt tänkande, det är faktiskt jävligt creepy att se hur en individ kan vara så blåst.
Citera
2021-02-05, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ja raggningsskills bräcker allt. Raggningsskills lurar kvinnors reptilhjärnor att mannen är av hög status/har hög social proof etc. Det är det hela game/pickup-rörelsen går ut på.

Exakt, raggningsskills handlar om att ge kvinnan perceptionen av att mannen är av hög status, oavsett om det är sant eller inte, så är det instinkten man försöker trigga hos kvinnan.

Tomat är så jävla borta i huvudet att det är skrattretande, hon var helt klart mobbad genom hela skolgången.
Citera
2021-02-05, 19:11
Bannlyst
Citat:
Säg mig då. Varför är det så jädra många kvinnor som hellre tar den snygga och charmiga okända knegaren, framför den alldagliga, rika halvkända mannen? Snygga och charmiga män verkar alltid gå hem hos kvinnorna. Som både sexpartners och livspartners. Och de alldagliga, men rika och halvkända männen med hög status nobbas för de snygga och charmiga männen.

Så. Kan du svara på denna fråga?

Charm för män handlar primärt om att kommunicera självsäkerhet vilket i sin tur är en instinktiv statusmarkör. Du är så jävla obildad
Citera
2021-02-05, 20:53
Medlem
Rick.Blaines avatar
Citat:
Hon vill ha en manlig kopia av sig själv.

Och detta är vad jag ser hos de kvinnor jag känner. De vill ha en manlig spegling av sig själva.
Är inte detta den ultimata formen av narcissism, att endast acceptera andra vilka påminner om en själv? Önskan att spegla sig själv, utan att vara medveten om det. Missförstå mig inte, jag vet att vissa saker är viktiga, kanske rent ut sagt nödvändiga för att ett förhållande ska kunna fungera i längden. Om den ena parten vill ha ett monogamt förhållande samtidigt som den andra insisterar på att en polygam relation är det ultimata bör man kanske ta sig en tankeställare, likaså om den ena tycker att det är bekvämt att vända sig till soc för att betala sina räkningar, när den andra parten är högutbildad och vill arbeta och göra rätt för sig. Men att insistera på att ens partner måste ha ett specifikt intresse eller liknande personlighet, trots att det inte påverkar relationen i övrigt låter märkligt.
Citat:
I mina kretsar tycks både männen och kvinnorna vara ute efter snygga, charmiga partners. Och kvinnorna gillar även charmiga, alldagliga män om dessa är bra på att ragga.
Var gång en kvinnlig bekant eller kollega till mig introducerar sin väldigt snygga och charmiga partner slås jag av hur högst ordinär mannen är, utseende- såväl som personlighetsmässigt. Antagligen har jag för höga förväntningar, eller helt andra kriterier för hur jag definierar skönhet och karisma.

Citat:
Jodå. Jag har några kvinnliga polare som vill ha hemmamän. Dvs. kvinnorna vill jobba och göra karriär och önskar män som är hemma och tar hand om hushållet och eventuell avkomma. Dessa män får gärna vara hemma och spela datorspel, om de vill och hinner. Dessa kvinnor vill också gärna ha lite nördiga män.

Har du sett "män som hatar kvinnor"? Den manliga datorhackern som har en liten biroll? En av mina kvinnliga polare säger att skulle hon finna en man som var som den rollfiguren (både till sitt sätt och utseende), så skulle hon fria direkt. Jag säger att det lär bli svårt för henne att finna en sådan man eftersom en sådan man förmodligen främst sitter inne i sitt egen lägenhet och att hon kanske måste börja "gamea" för att finna en sådan man. Hon är inte själv intresserad av datorspel, bara av männen som är det... Själv är hon höginkomsttagare och välutbildad. Sofistikerad kvinna. Snygg.

Och dessa kvinnor är inga manhaftiga damer. Utan mjuka och vänliga, behagliga kvinnor. Feminina. Roliga att hänga med. Men de anser att de har gjort stora investeringar i karriär och trivs med det, så de skulle behöva män som vill vara hemmamän. Stiliga män.
Jag tyckte att det här inlägget var speciellt intressant, då jag funderar över om det inte egentligen handlar om att de här kvinnorna vill ha en man som de kan ta för givet, som de vet var de är, som inte riskerar att vara otrogna mot dem, och i något avseende kommer att vara lojala och trogna, inte på grund av sina inre egenskaper utan för att de har det svårt att finna potentiella partners. Att de känner sig tacksamma för att de blir valda, och älskade. Det känns som den kvinnliga varianten av den muslimska mannen som tillämpar hedersförtryck, eller den konservativa Incelmannen som vill att kvinnan ska dyrka honom och vara hemma för att minska risken att hon ska bedra honom.
Senast redigerad av Rick.Blaine 2021-02-05 kl. 21:18.
Citera
2021-02-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rick.Blaine
Är inte detta den ultimata formen av narcissism, att endast acceptera andra vilka påminner om en själv? Önskan att spegla sig själv, utan att vara medveten om det. Missförstå mig inte, jag vet att vissa saker är viktiga, kanske rent ut sagt nödvändiga för att ett förhållande ska kunna fungera i längden. Om den ena parten vill ha ett monogamt förhållande samtidigt som den andra insisterar på att en polygam relation är det ultimata bör man kanske ta sig en tankeställare, likaså om den ena tycker att det är bekvämt att vända sig till soc för att betala sina räkningar, när den andra parten är högutbildad och vill arbeta och göra rätt för sig. Men att insistera på att ens partner måste ha ett specifikt intresse eller liknande personlighet, trots att det inte påverkar relationen i övrigt låter märkligt.

Ah. Spännande tanke! Nej, dessa kvinnor är inga narcissister. En del av dem har åkt på några rejäla törnar av män som inte har velat satsa fullt ut. Därav önskar de trogna, lojala män som älskar dem och visar det och som är barnkära och vill ha barn med dem. Eftersom det är vad de kommer erbjuda den man de får i sina liv. Nu var det i sin ungdom min kvinnliga polare skrev sin lista. Och även i ungdomen/medelåldern mina övriga kvinnliga polare har informerat mig om vad de gillar hos sina partners. Flertalet av dem har sina drömmars män nu. Och är mycket kärleksfulla fruar/flickvänner, fina mammor. Och har fina män med fina inre egenskaper.

Sedan har jag några kvinnliga polare som fortsatt letar efter sina drömmars män.

Citat:
Var gång en kvinnlig bekant eller kollega till mig introducerar sin väldigt snygga och charmiga partner slås jag av hur högst ordinär mannen är, utseende- såväl som personlighetsmässigt. Antagligen har jag för höga förväntningar, eller helt andra kriterier för hur jag definierar skönhet och karisma.

Så dina bekanta/kollegor har beskrivit sin äkta hälft som väldigt snygg och charmig? Men när du träffar honom så är han högst ordinär? Jo, jag känner igen det där. Folk som är kära brukar i regel beskriva sina partners som guds gåva till männen/kvinnorna. Och när man sedan träffar "underverket" så är det en fullt ordinär person.

Citat:
Jag tyckte att det här inlägget var speciellt intressant, då jag funderar över om det inte egentligen handlar om att de här kvinnorna vill ha en man som de kan ta för givet, som de vet var de är, som inte riskerar att vara otrogna mot dem, och i något avseende kommer att vara lojala och trogna, inte på grund av sina inre egenskaper utan för att de har det svårt att finna potentiella partners. Att de känner sig tacksamma för att de blir valda, och älskade. Det känns som den kvinnliga varianten av den muslimska mannen som tillämpar hedersförtryck, eller den konservativa Incelmannen som vill att kvinnan ska dyrka honom och vara hemma för att minska risken att hon ska bedra honom.

När de berättar hur de vill ha det, så tänker jag på 40-talets hemmafruar. Fast det är kvinnorna som vill ha en hemma"fru" i sin make. Medans hon jobbar och drar in flis, så ska maken sköta om hushållet och ha middagen klar när hon kommer hem. Ta hand om eventuell avkomma och hänga i parken med de andra hemmamännen. Gammalmodigt, fast med tvisten att det är kvinnan som tar mannens klassiska roll och mannen som tar kvinnans klassiska roll, typ. ibland har jag undrat om de säger så enbart för att provocera. Iaf. när jag hörde saken diskuteras de första gångerna. Men när de har hållit fast vid samma tanke år ut och år in i flera år så har polletten trillat ner. De vill verkligen ha det så. Jag tänker att det kan bli svårt att träffa en man som vill ha det så för resten av livet. När barnen är små eller under fotbolls-VM osv. finns det män som vill ha det så (det vet jag) men annars? Nja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in