2020-08-30, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Jeg er ihvertfall glad for at svogeren sa ifra, og jeg tviler på at han farer med løgn, og at han ønsker å sverte han for noe tidligere uoppgjordte greier. Det er jo ikke bare svogeren som har sagt ifra om at kidnappingshistorien ikke kan stemme. Det er det flere med kjennskap til familien som har gjordt.

Dette bekrefter nok en gang din cherry picking. Du klamrer deg til det som kan bekrefte din teori, alt annet utelukkes.
Du betviler at svogeren farer med løgn. Hva er det med denne svogeren, hvorfor er han spesielt troverdig?
Senast redigerad av Iditarod 2020-08-30 kl. 23:00.
Citera
2020-08-30, 23:01
Medlem
brukerinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iditarod
Vi får håpe at man lærer av tidligere feil., men det er en lang vei å gå. Leste du denne linken på siden du linket til?

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/avhoyret-som-gjekk-gale-1.13346466

Nei, hadde ikke lest den. Opprørende, særlig når det handler om en mindreårig.
Vet ikke om situasjonen er helt sammenlignbar med TH, SH og sannsynligvis flere som overvåker avhør.
Citera
2020-08-30, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Han lurer ihvertfall ikke meg. Og heller ikke politiet. De har erfaring fra tidligere skuespillere, som f.eks. #Svein#Jemtland#, om du vet hvem han er. Ganske lik historie egentlig. Svein ringte politiet på morgenen og sa at han ikke kunne finne kona. Han ringte rundt til venner og bekjente, og la gjenn beskjed på Jannes telefonsvarer om at han var bekymret. Hans svoger kom hjem til han og bodde der i 2 uker for å ta hånd om han og barna, og i de to ukene satt Svein og holdt han for narr, satt å gråt og ringte rundt og spurte folk om de hadde hørt noe nytt. Han sa til sine to sønner at hun kommer sikkert hjem snart.
Og så fant politiet blod her og der, og de tok Svein inn til avhør, og grillet han på høy temperatur, og til slutt knakk han, og viste dem liket som han hadde senket i en elv, under en bro, fastbundet til et stort traktorbatteri. Akkurat samme manipulatoren som TH.

Jo jag har läst om Svein Jemtland ... men tycker att det handlar om två helt olika personlighetsyper; Svein J och TH.
Därför har jag svårt att jämföra på det sättet.
Citera
2020-08-30, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Du har gode poeng og jeg tror at det kan ha vært slik som du skrev om at ekteparet kan ha blitt enige om å skaffe ny alarm pga at de følte seg overvåket og pga bekymring pga dette og jeg tror at det kan ha vært slik som du skrev fra punkt 1. - 6.
Jeg er enig i at politiet burde ha gjort mer for å finne den observerte BMWen og bileieren og de som var i bilen.

Jeg vet ikke om alle de håndtverkerne som var på befaring ble avhørt av politiet.
I denne artikkelen formidles det at flere håndtverkere ikke hadde blitt avhørt:
VG møter mannen i Lørenskog vel to uker etter at forsvinningssaken ble offentlig kjent. Han har vært i kontakt med politiet om opplysningene som han nå forteller om til VG, men hverken han eller kollegene som var på befaringen har vært i avhør.

En håndtverker som var på befaring fortalte dette:
– Vi kjente ikke Anne-Elisabeth eller familien på forhånd, men vi satt igjen med mye informasjon om dem etter befaringen, blant annet at Hagen er en holden mann, sier han, som på generelt grunnlag advarer folk mot hvem de tar inn på befaring.
– Det er mye rart der ute, og man kjenner ikke motivet til alle som kommer på befaring. Det var flere firmaer som var og rekognoserte, og det kan ha gitt tilgang til å inspisere huset og eiendommen.

vg.no/nyheter/innenriks/i/1kawwG/haandverkere-paa-befaring-tok-bilder-av-hagens-hus

Sitat fra datterens brev:
Så kom vi til at det ble bestemt at dette skulle offentliggjøres. Politiet gikk ut i pressekonferansen og sa mye, det samme gjorde Holden. Det kom jo mange saker i media. Men det største sjokket var når en entreprenør stod frem i VG og sa at han hadde vært på befaring gjennom «Mitt anbud» og Finn.no og han hadde IKKE vært i avhør eller blitt kontaktet av politiet! Kunne politiet være så på viddene etter flere måneders arbeid? Har de ikke sjekket ut entreprenørene og de min mor hadde vært i kontakt med? Dette var jo det første min far sa i møtene med politiet. Det var jo dette min mann også hadde sagt at var det eneste vi visste om som var annerledes i 2018 enn de 10 årene han hadde kjent oss. At mamma i månedsvis hadde vært på utkikk etter malere og arbeidere til prosjekter i huset.
dagbladet.no/nyheter/hagen-datteras-rop-om-hjelp/72548199

En håndverker fra nabolaget utførte vedlikeholdsarbeid inne i S4:
Jobbet inne i huset 14 dager før.
En håndverker som bor i nabolaget, og som har kjent familien gjennom hele oppveksten, bekrefter at han utførte vedlikehold i boligen 14 dager før Anne-Elisabeth Hagen forsvant. Dette ble gjort etter bestilling fra 68-åringen selv.
Heller ikke han så noe mistenkelig før naboen forsvant. Vedkommende har blitt innkalt til avhør hos politiet.
Arbeidere som drev vedlikehold på taket til familien Hagens hus i Lørenskog i forkant av den mulige bortføringen, er blitt kalt inn til avhør.

aftenposten.no/norge/i/L0zW09/nrk-takarbeidere-kalt-inn-til-avhoer-i-forsvinningssak

Tack!
Ja där ser man!
Fler eftertänksamma människor ifrågasätter hantverkarna, som tydligen varit i två tjänster,
en granne (=naboe) som tydligen arbetade ensam - och en firma med fler hantverkare.

Några har varit på förhör alltså, men inte alla, stämmer det?

Om man får gissa utan att ha underlag, så blir det svårt att tro annat än att den granne som
gjorde något, "vedlikehold", står för nära familjen Hagen både personligt och geografiskt, för att ifrågasättas.
Övriga då ... de som inte var närmare bekanta med Hagens .. någon av dem kan ha någon bekant som har "kriminella resurser", tex någon i ett annat land, t ex en östeurope´..
som kommer och utför brottet.

Denna hypotes är nog inte fullt utredd, då hade väl media skrivit mer om det?
Citera
2020-08-30, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jag har läst psykologi (men är inte psykolog) och kan säga att jag inte kan se några påfallande psykopatiska drag hos TH!
En psykopat spelar mer, är inte någon som söker anonymitet och arbetsro, utan mer någon som söker att stå i centrum, en överdriven charmör, en bedragare. TH är inte lurendrejar-typen.
Detta i all korthet.

Tillägg (svar till Fenvattnet):
En psykopat spelar som gott som alltid (ytligt framförd!) teater. Inte bara vid enstaka tillfällen för att få vinst av det -
En psykopat låtsas vara någon han inte är.
TH är inte någon som heltidsbluffar.
Senast redigerad av Moschata 2020-08-30 kl. 23:52.
Citera
2020-08-30, 23:44
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Det er bra!

Ja, jeg savner nyheter med mer informasjon om saken.
Tror du og Legokatt og dere andre at politiet snart kommer til å etterforske ut fra andre hypoteser enn den hypotesen som de etterforsker ut fra nå?
Personligen tror jag att polisen är på rätt spår. Om deras efterforskningar kommer att resultera i en fällande dom börjar jag dock tveka på.
Citera
2020-08-30, 23:52
Medlem
Citat:
Tack!
Ja där ser man!
Fler eftertänksamma människor ifrågasätter hantverkarna, som tydligen varit i två tjänster,
en granne (=naboe) som tydligen arbetade ensam - och en firma med fler hantverkare.

Några har varit på förhör alltså, men inte alla, stämmer det?

Om man får gissa utan att ha underlag, så blir det svårt att tro annat än att den granne som
gjorde något, "vedlikehold", står för nära familjen Hagen både personligt och geografiskt, för att ifrågasättas.
Övriga då ... de som inte var närmare bekanta med Hagens .. någon av dem kan ha någon bekant som har "kriminella resurser", tex någon i ett annat land, t ex en östeurope´..
som kommer och utför brottet.

Denna hypotes är nog inte fullt utredd, då hade väl media skrivit mer om det?
Ja det stemmer at noen ble avhørt og at noen ikke ble avhørt. Flere av de håndtverkerne som var på befaring (men som ikke arbeidet på huset) hadde ikke blitt avhørt på det tidspunktet den avisartikkelen ble skrevet. Jeg vet ikke om de eventuelt har blitt avhørt senere.

Jeg er enig med deg i det du skrev at du gjetter.

Jeg vet ikke om politiet i det hele tatt har etterforsket ut fra en hypotese om at noen av de som var på befaring (eller eventuelle venner av disse) eventuelt kan ha hatt noe med forbrytelsen å gjøre.

Jeg har fått inntrykk av at de som ble avhørt ble avhørt som vitner og jeg tenker at de kanskje ble spurt om de hadde sett noe mistenkelig eller uvanlig og/eller om de hadde observert mennesker som kan ha holdt øye med huset el.l.
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-30 kl. 23:59.
Citera
2020-08-30, 23:59
Medlem
Citat:
Ja det stemmer at noen ble avhørt og at noen ikke ble avhørt. Flere av de håndtverkerne som var på befaring (men som ikke arbeidet på huset) hadde ikke blitt avhørt på det tidspunktet den avisartikkelen ble skrevet. Jeg vet ikke om de eventuelt har blitt avhørt senere.

Jeg er enig med deg i det du skrev at du gjetter.

Jeg vet ikke om politiet i det hele tatt har etterforsket ut fra en hypotese om at noen av de som var på befaring (eller eventuelle venner av disse) eventuelt kan ha hatt noe med forbrytelsen å gjøre.

Jeg har fått inntrykk av at de som ble avhørt ble avhørt som vitner og jeg tenker at de kanskje ble spurt om de hadde sett noe mistenkelig eller uvanlig og/eller om de hadde observert mennesker som kan ha holt øye med huset el.l.

Om de förhör några hantverkare enbart som vittnen och när vittnena sagt att de inte har sett något särskilt, så lägger polisen alltså ner fortsatt undersökning kring detta.
Här kan de ha missat något.
Jag vet inte om de får gå vidare utan att ha någon form av misstanke om brott att peka på ..
Men kanske de kunde ha förhört lite tuffare eller mer ingående än de ev. gjorde .
Eftersom TH nämnt om den möjligheten angående hantverkarna, finns ju i alla fall något
som polisen kunnat gå efter.
Om de nu hyser någon som helst tilltro till vad TH säger.
Senast redigerad av Moschata 2020-08-31 kl. 00:02.
Citera
2020-08-31, 01:22
Medlem
Citat:
Men man kan tolka uttalanden olika, även uttalanden i en bandupptagning.
Vi kanske måste lyssna på denna bandupptagning och läsa vad som skrivits från den,
för att förstå rätt?Om polisen t ex frågar: "Hur var det nu med de raderade (slettede) telefonsamtalen?"
Kanske TH svarade "Jag raderade för att få mer minne i telefonen, då jag var rädd att förlora
något nytt" ...och polisen återkommer till frågan kan han ha svarat annorlunda, eftersom hans
minne blivit bättre under tiden förhöret pågick och svarat "... Jag tänkte radera men minns inte om jag verkligen gjorde det ... eller om telefonen raderar äldre samtal"
och polisen antecknar bara ett av svaren, med påföljd TH tycker att de valt vilket svar de vill ha.
... Eller, att frågorna kändes logiska under förhöret, men när TH sedan lyssnade på bandspelaren
upplevde han att han fick manipulerande frågor .. och vägrade skriva under av den anledningen.
Särskilt som hans minne kanske inte var 100 % korrekt.
Det är allmänt känt/ bevisat, dels att minnet i närtid kan ändras något vartefter minnet vaknar
så att man kommer i en situation då man tillrättalägger (helt naturligt och ärligt)
och
att kännetecken på en ärlig person i förhör brukar vara att personen minns långsamt, inte är tvärsäker med en gång.
Dette er spekulasjoner fra din side. TH fikk også mulighet til ny gjennomgang av eget avhør, men takket nei. For meg virker han personlighetsforstyrret og skyldig.
Citera
2020-08-31, 01:40
Medlem
Jeg lurer på den egentlige sanne grunnen til at AE sier fra seg sitt eget hjem to dager før jul. Jeg snakker om ektepakten. Og selv om hun tror de skal leve sammen resten av livet slik at hun får bo i huset som hun også har hatt som hjem hele tiden. Hun har da vel like mye følelse at det er hennes.

Og ikke noen økonomisk sikring om han plutselig døde. Hva skulle hun leve av.

Hva handler det om. Ja hun er snill og blid, oppfører seg slik at ingen er sint på henne. Provoserer ingen. Vennlige travle dager. Lite egentid. Vi hører lite om hva hun selv likte. Utsletter hun seg selv? Mange damer synes det er viktig å utsette rynker og alderstegn. Var det noe i dette at hun ikke kunne bruke penger på dyre kremer og slikt. Jeg sier ikke for å krenke henne på noen måte. Jeg lurte på om det er et bestemt valg om å være naturlig. Eller?

Det er nesten som to parallelle historier. Den synlige er det trivelige ekteparet og godt hjem. Og den andre er ektepaktene og mulige tegn på knapphet for hennes del. Mange som lever slike skjulte sider er mestre til å skjule. Likevel er det rykte her at hun betalte hjemme. Eller jobbet for seg. Og med det blide vesenet utenpå. Hva tenker dere om dette
Senast redigerad av Mattagg 2020-08-31 kl. 01:48.
Citera
2020-08-31, 04:47
Bannlyst
Citat:
Jo jag har läst om Svein Jemtland ... men tycker att det handlar om två helt olika personlighetsyper; Svein J och TH.
Därför har jag svårt att jämföra på det sättet.

Okei, for meg ser jeg på dem som manipulatorer og som driver med villedning, noe politiet bekrefter.
Citera
2020-08-31, 04:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iditarod
Dette bekrefter nok en gang din cherry picking. Du klamrer deg til det som kan bekrefte din teori, alt annet utelukkes.
Du betviler at svogeren farer med løgn. Hva er det med denne svogeren, hvorfor er han spesielt troverdig?

Vi kan heller snu litt på spørsmålet, og så spør vi oss, hvorfor skulle han fare med løgn?
Det er trossalt mer sannsynlig at han er troverdig enn ikke troverdig, og spesielt siden han er/var svigerbror, så jeg tenker vi spør den veien.
Terskelen for å si ifra til politiet om mistanker om drap bør være høyere enn normalt når det er snakk om en slekning. Dessuten glemmer du at det er flere andre som underbygger dette.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in