Citat:
Ursprungligen postat av
LH07
ja det var feil på båndopptageren. I tillegg var han offer for rasisme under forhøret.
Men man kan tolka uttalanden olika, även uttalanden i en bandupptagning.
Vi kanske måste lyssna på denna bandupptagning och läsa vad som skrivits från den,
för att förstå rätt?Om polisen t ex frågar: "Hur var det nu med de raderade (slettede) telefonsamtalen?"
Kanske TH svarade "Jag raderade för att få mer minne i telefonen, då jag var rädd att förlora
något nytt" ...och polisen återkommer till frågan kan han ha svarat annorlunda, eftersom hans
minne blivit bättre under tiden förhöret pågick och svarat "... Jag tänkte radera men minns inte om jag verkligen gjorde det ... eller om telefonen raderar äldre samtal"
och polisen antecknar
bara ett av svaren, med påföljd TH tycker att de valt vilket svar de vill ha.
... Eller, att frågorna kändes logiska under förhöret, men när TH sedan lyssnade på bandspelaren
upplevde han att han fick manipulerande frågor .. och vägrade skriva under av den anledningen.
Särskilt som hans minne kanske inte var 100 % korrekt.
Det är allmänt känt/ bevisat, dels att minnet i närtid kan ändras något vartefter minnet vaknar
så att man kommer i en situation då man tillrättalägger (helt naturligt och ärligt)
och
att kännetecken på en ärlig person i förhör brukar vara att personen minns långsamt, inte är tvärsäker med en gång.