2020-08-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Då är väl både jag och Astra Zenecas projektledare Adrian Hill okunniga om hur man går till väga för att testa ett vaccin. Han tror nämligen också att försökspersonerna ska exponeras för smitta i de sista fasterna av testningen.
Du får gärna länka till din källor som säger att försökspersoner inte exponeras för smitta i någon fas av vaccintestning

https://www.dn.se/nyheter/varlden/projektledaren-for-astra-zenecas-vaccin-bara-50-procent-chans-att-lyckas/

Ja, det verkar faktiskt som ni båda är lika okunniga om hur man testar vaccin i fas 3...

Apor exponerar man för smitta, men inte människor. Det var på 30-talet man gjorde sånt.

Men det kanske du inte menade heller?
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-08-29 kl. 21:29.
Citera
2020-08-29, 21:29
Bannlyst
Nu får det vara slut på detta spektakel. Enbart gamlingar och blattar som dött i detta. Nu dör det typ 1-2 per dag.

Lås upp hela samhället nu. Även jag var livrädd i Mars efter bilderna från Cremonese, men det drabbade ju ej oss. Man måste kunna var pragmatisk och ändra sig när verkligheten ändrar sig.

Jag personligen har i 20 år vart nojjig att ha sjuka människor omkring mig och kommer vara det fortsättningsvis , det har gjort att att jag ej fått en influensa på 20 år.

Covid-19 är över nu.

Cirkulera
Citera
2020-08-29, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Nu får det vara slut på detta spektakel. Enbart gamlingar och blattar som dött i detta. Nu dör det typ 1-2 per dag.

Lås upp hela samhället nu. Även jag var livrädd i Mars efter bilderna från Cremonese, men det drabbade ju ej oss. Man måste kunna var pragmatisk och ändra sig när verkligheten ändrar sig.

Jag personligen har i 20 år vart nojjig att ha sjuka människor omkring mig och kommer vara det fortsättningsvis , det har gjort att att jag ej fått en influensa på 20 år.

Covid-19 är över nu.

Cirkulera

Ja, nu tar vi nya "friska" tag och ser fram emot COVID-20...
Citera
2020-08-29, 21:30
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är fortfarande statens uppgift att ha samordningsansvar, vilket man har brustit i.

Nu börjar du närma dig det jag menar ! Då kan vi inte begära att Fhm skall införa en metod som inte går att genomföra! Då staten bär ansvaret för resurser . Likväl vi inte kan skylla på försvarsmakten att de inte har 400 Jas plan om Putin vill hälsa på
Citera
2020-08-29, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, nu tar vi nya "friska" tag och ser fram emot COVID-20...

Whatever...denna cirkus är iallafall slut sen länge. Allt har vart ett stort skämt och vi har fått lånat 500 miljarder och vår arbetslöshet har gått upp till 10 procent pga. av svammel.

Gå hem. Detta är största hysterin någonsin... Denna milda sjukdom (vägrar kalla det pandemi) drabbar enbart fattiga människor. Ingen jag känner har ens vart i närheten att få denna influensa.
Senast redigerad av TveksamOmMittLand 2020-08-29 kl. 21:39.
Citera
2020-08-29, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Professor, pediatrik, Linköpings universitet

Stod det i artikeln iaf.

Även på Linköping universitets hemsida:

https://liu.se/en/employee/johlu29

Barnläkare som forskar på diabetes.
My bad, jag blandade ihop honom med hans son som är både barnläkare och professor i epidemiologi.
Citera
2020-08-29, 21:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Nu börjar du närma dig det jag menar ! Då kan vi inte begära att Fhm skall införa en metod som inte går att genomföra! Då staten bär ansvaret för resurser . Likväl vi inte kan skylla på försvarsmakten att de inte har 400 Jas plan om Putin vill hälsa på

Precis. Det är också därför staten säger till FHM vad de ska säga. "Munskydd hjälper inte"

I själva verket är det så att staten och MSB har fuckat upp det hela genom att inte hålla tillräckligt hög beredskap. Att FHM säger att det inte behövs munskydd i kontakt med patienter beror alltså inte på smittskyddskäl utan på det faktum att staten har fuckat upp det hela. Tegnell sa väl också att det var dyrt med munskydd och att det kan avgöra ett avfallsproblem. Det är väl ingen uppgift för han att ta ställning till???

Det är ungefär som om att ÖB skulle säga att vi inte behöver några JAS-flygplan för de är dyra och kan skita ned miljön. En ÖB ska inte bry sig om det, utan de ska värna Sveriges försvar på samma sätt som en Folkhälsomyndighet ska se till att en samhällsfarlig smitta inte kan sprida sig.
Citera
2020-08-29, 21:38
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja, det verkar faktiskt som ni båda är lika okunniga om hur man testar vaccin i fas 3...

Apor exponerar man för smitta, men inte människor. Det var på 30-talet man gjorde sånt.

Men det kanske du inte menade heller?
Tja, du kan väl läsa själv vad jag skrivit tidigare i just den här diskussionen och tala om för mig vad jag missförstått.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du är dåligt påläst. Astrazeneca genomför inte sin kliniska utveckling i Oxford utan man rekryterar försöksdeltagare i fler länder: just nu pågår fas 2 i England och Indien och fas 3 i Brasilien, Sydafrika och USA.
Forskarna bakom vaccinet trodde i maj att möjligheten att vaccinet lyckas är 50% och man uttryckte stor oro för att smittspridningen skulle avta så mycket att resultaten från de kliniska testerna skulle vara värdelösa.

Här är en aktuell sammanställning från NYT där du kan se att kliniska tester är på gång överallt i världen:
https://www.nytimes.com/interactive/2020/science/coronavirus-vaccine-tracker.html

Det är omöjligt att genomföra kliniska tester av vaccin mot SARS-CoV-2 om det inte finns en tillräckligt hög nivå av sammhällssmitta där försöket genomförs. Av detta skäl görs kliniska tester på platser runt om i världen. som man vet har hög smittspridning just nu.

Med andra ord är det omöjligt att ta fram ett vaccin om alla länder valde att göra som Nya Zeeland och isolera sig tills vaccinerna är testade och klara. Regeringen i NZ har valt att skydda sina egna medborgare till varje pris och på bekostnad av andra människors liv. Naturligtvis är NZ i sin fulla rätt att göra så.
Alternativet till dagens kliniska tester är att försökspersoner exponeras för smitta av läkemedelsbolaget, men det anses vara oetiskt och görs därför inte.
Citera
2020-08-29, 21:39
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Sanningen? Källa på det tack.

Det är sådant FHM sagt. Det är ju inte enda gången de missar att resonemang helst ska vara logiska.
Citera
2020-08-29, 21:41
Medlem
Citat:
Då funderar jag ?
1 vilka skall hålla igång samhället om förskolor/skolor stängs?
2 vi hade ej lager av skyddsmasker utan brist till och med inom vården till och med maj.
3 vi hade inte heller reagens för att masstester under våren .

Då kan väl inte Fhm införa denna strategi ?
FHM kände redan vid pandemins början till de stora bristerna som förelåg i äldreomsorgen. Enligt Johan Carlsson hade ”bristerna redovisats i minst 4 statliga utredningar”. Man visste alltså om saker som bristande kontinuitet med högt antal personal som träffar varje brukare, hög andel timanställningar, många outbildade bland personalen, låg personaltäthet osv osv.

FHM kände även till att sjukhusvården generellt redan var under ett stort tryck med stor brist på framförallt sjuksköterskor, med följden att många vårdplatser pga det var stängda. Att det sedan länge råder en enorm brist på IVA-sjuksköterskor var väl känt sedan år tillbaka.

Lägg därtill att man visste att beredskapslager med skyddsmaterial inte existerade. Socialstyrelsen sammanställde regionernas tillgång till basal skyddsutrustning och visste att den var jättedålig. Tillgången och möjligheten till testning var låg.

Ändå hävdade FHM och Socialstyrelsen återkommande innan pandemin spridits i Sverige att vår beredskap var god.

Och ändå beslutade man sig för sin strategi att inte försöka stoppa smittan så mycket det går - utan bara så mycket att vården inte kollapsar. Mängden åtgärder begränsades till att endast sprida ut smittvågen över tid - inte förhindra den så mycket det går. De äldre skulle skyddas medan smittan spreds i samhället.

Med de förutsättningarna som fanns kan jag verkligen inte förstå att man valde den strategin. Hur hade man tänkt skydda de äldre? Bristerna i äldreomsorgen var välkända, men inga åtgärder vidtogs. Skyddsutrustningen i kommunal vård var vid pandemins början på många håll obefintlig. Hur skulle någon vård fungera utan basal skyddsutrustning? Hur skulle en vård som redan var på bristningsgränsen före pandemin, klara pandemin utan någon tid alls för förberedelse? Var det etiskt försvarbart att utsätta vården och patienterna för risken att tvingas prioritera bort tidigare friska, unga patienter? Osv osv.

Man borde med de förutsättningar man hade ha gjort som bla Norge och Finland och haft en partiell lockdown i ett par veckor för att hinna förbereda och planera åtminstone litegrann i vården, samt handla upp så mycket material man bara kunde. Samhällsspridningen hade då gått ner på en betydligt lägre nivå och vården och äldreomsorgen hade haft förutsättningar att bemöta pandemin. Grannländerna agerade efter försiktighetsprincipen, och med målet att vidta åtgärder för att få ned smittan maximalt. Att Sverige inte gjorde det är en gåta. Det har det varit ända från början för mig och många av mina kollegor i vården.
Citera
2020-08-29, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Precis. Det är också därför staten säger till FHM vad de ska säga. "Munskydd hjälper inte"

I själva verket är det så att staten och MSB har fuckat upp det hela genom att inte hålla tillräckligt hög beredskap. Att FHM säger att det inte behövs munskydd i kontakt med patienter beror alltså inte på smittskyddskäl utan på det faktum att staten har fuckat upp det hela. Tegnell sa väl också att det var dyrt med munskydd och att det kan avgöra ett avfallsproblem. Det är väl ingen uppgift för han att ta ställning till???

Det är ungefär som om att ÖB skulle säga att vi inte behöver några JAS-flygplan för de är dyra och kan skita ned miljön. En ÖB ska inte bry sig om det, utan de ska värna Sveriges försvar på samma sätt som en Folkhälsomyndighet ska se till att en samhällsfarlig smitta inte kan sprida sig.

Men det är ju inte ens en samhällsfarlig smitta här i Sverige, dom som har dött i drivor i mars/april var ju bla kvinnor på äldreboende med finskt urprung, dvs kvinnor med mycket dålig allmänkondition som slitit räv i sina yngre år.

Denna smitta drabbar enbart människor med extremt dålig allmänkondition +75 och socialklass 4/trasproletariat.
Senast redigerad av TveksamOmMittLand 2020-08-29 kl. 21:45.
Citera
2020-08-29, 21:45
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:

Då kan man ju erkänna för folket istället för att ljuga?

Vad gäller Ryssland behandlar vi dem lika mesigt som vi behandlar covid. När Ryssarna flyger i svenskt luftrum får de en varning, sedan flyger de vidare i samma luftrum. Nej, vi kan inte vinna över Ryssland. Men om ett plan kränker vårt luftrum och inte avviker, skjut ner det! Det har vi möjligheten att göra.

Varför inte göra det man kan, istället för att vika sig för allt som hotar oss och hoppas att det behandlar oss väl? Ett kortare mindre kostsamt avbrott i skolan kan ha stoppat mycket av smittan. Det hade vi haft råd med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in