2020-08-29, 21:15
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Tyvärr så är inte verkligheten så enkel. Att du och många andra sedan tror att det är så är svårt att ändra på utan facit dröjer något.

Så inga källor eller bevis för din hemasnickrade killgissning?
Citera
2020-08-29, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Så inga källor eller bevis för din hemasnickrade killgissning?
Källan står längre upp i tråden. Leta lite så hittar du den.
Citera
2020-08-29, 21:17
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Dina hjärnspöken.

Det går ca 1miljon barn i skolan. Om alla skulle varit hemma från början av mars 2020 tills datum för testat, godkänt vaccin kan delas ut så hade det varit en enorm kostnad inte bara i pengar utan det hade även resulterat i ett enormt kunskapsglapp mellan elever beroende på kapacitet, hemförhållanden och möjligheter. Det hade blivit en framtida katastrof av extrem magnitud, där bråk av karaktären vi såg i Malmö skulle framstå som rena bridgepartyt i pensionärsföreningen Svalan.

Ordet ”utanförskap” gillar jag inte, men det hade det lett till. Du tänker verkligen inte en millimeter längre än näsan räcker.

Du svarar bara på halva frågan. Stör det dig inte att IMBILDEN säger sanningen, att myndigheterna göder oss med saker som clashar logiskt? Barn smittar inte. Men de får inte träffa gamla, för då blir de gamla smittade. De får inte snörvla i skolan för då kan de smitta. Trots att barn inte smitar. Dessutom är barn oftast utan symptom så dem man skickar hem har bara vanlig förkylning troligen.
Citera
2020-08-29, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag länkar nästan uteslutande till publicerade studier.

En snabb googling ger vid handen att gubben pysslar med diabetes.

*gäsp*

Vad är det med förnekarna i tråden? Tänder ni på äldre män eller vad?
Gamla sossekärringar eller?
Jaha, men han är alltså professor i epidemiologi vid Karolinska institutet, till skillnad från dina random pissfyllon som du antagligen tänder på.
'
Citera
2020-08-29, 21:21
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jaha, men han är alltså professor i epidemiologi vid Karolinska institutet, till skillnad från dina random pissfyllon som du antagligen tänder på.
'

Professor, pediatrik, Linköpings universitet

Stod det i artikeln iaf.

Även på Linköping universitets hemsida:

https://liu.se/en/employee/johlu29

Barnläkare som forskar på diabetes.
Senast redigerad av Bunsofsteel 2020-08-29 kl. 21:28.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ungefär så. Dessutom är det bara i ens synsätt det finns högstadiebarn och att alla är barn till de är 18. Kroppsligen är en tonårig mycket mer lik en vuxen än ett barn, och virus tar hänsyn till fysiologi, inte kulturella normer om vad som är ett barn.

Så även om ungdomen kanske inte blir så sjuk, det blir man inte om man är 25 heller, så betyder det inte att de inte smittar, kanske mer än verkliga fysiologiska barn.

Att klumpa ihop barn med unga vuxna är olyckligt om man vill dra vetenskapliga slutsatser.

En annan liten twist kunde ju vara om barnen i kaosskolorna började komma ifatt om de fick undervisas i hemmet. För det vill inte makten. Har själv som ungdom gått på en kaosskola (de är värre nu), och inte fan kunde man lära sig så mycket när eleverna slogs med stolar i klassrummet.

Jag håller med dig till fullo. Rörande det fetmarkerade. Jag och en klasskamrat i högstadiet kom på att vi lärde oss mycket mer om vi pluggade hemma. Bästa sättet att öka våra resultat på avgörande prov var att veckan innan provet sjukskriva oss och plugga koncentrerat och mycket på aktuella kapitel och enligt andra läsanvisningar. Bättre det än att ödsla tid på att slöjda träbitar, ha ändlösa raster och håltimmar, tid i kafeteria, eller i omklädningsrummen på gymnastiken osv osv. Denna taktik bar jag med mig till gymnasiet. På universitetet var det helt naturligt att det var så man gjorde. Det man behövde var egentligen bara en bok och en förmåga att kunna läsa instruktioner. Sedan kunde man utbilda sig själv precis i den takt man själv önskade. Fri från dampungar och andra störande element.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du verkar komma av dig totalt. Klipper meningar rakt av utan att avsluta dem. Sedan missar du totalt att det är DU som är alarmisten här. Du tror det skulle utbryta fullständigt samhällskaos om man skulle gå över till distansundervisning i grundskolan under en termin eller två. Märkligt då att detta kaos inte brutit ut någonstans i världen där man stängt ned skolorna, men Sverige är förstås så fantastiskt annorlunda.
Synd att du inte körde med distansundervisning som barn. Det hade nog gjort underverk.

Eventuellt, men bara eventuellt så kommer resultatet av stängda skolor visa sig senare än nu? Varför väljer andra länder att hålla skolor öppna nu?
Citera
2020-08-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Du svarar bara på halva frågan. Stör det dig inte att IMBILDEN säger sanningen, att myndigheterna göder oss med saker som clashar logiskt? Barn smittar inte. Men de får inte träffa gamla, för då blir de gamla smittade. De får inte snörvla i skolan för då kan de smitta. Trots att barn inte smitar. Dessutom är barn oftast utan symptom så dem man skickar hem har bara vanlig förkylning troligen.
Sanningen? Källa på det tack.
Citera
2020-08-29, 21:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Exakt och i relation till resurser , och resursfrågan äger inte Fhm . Vi kan ta region Västernorrland som exempel , deras kapacitet var cirka 80 pcr tester per dygn mars-april . Ser du problematiken? Detta är inte Fhm uppdrag utan ligger på regionerna.

Det är fortfarande statens uppgift att ha samordningsansvar, vilket man har brustit i.
Citera
2020-08-29, 21:25
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"det egna ungdomliga immunförsvaret" kan det ju inte bero på, för då skulle det ha dött lika stor andel unga i alla länder med stor smittspridning. I alla fall i Europa - det kan inte finnas så stora grundläggande skillnader i immunförsvaret mellan olika europeiska etniciteter. Jag tror på socioekonomiska faktorer, jag.
I England har man börjat befara att barn som har genomgått covid infektion kan utveckla typ1 diabetes. Jag har inte läst att andra länder har märkt detta. Kan det finnas en koppling??
http://www.pulsetoday.co.uk/clinical/clinical-specialties/diabetes/covid-19-could-cause-type-1-diabetes-in-children-study-suggests/20041394.article
Jag menar då att det är något med England som gör att personer i ålder 15-44 är mer benägna att dö i covid en i andra länder och barn är mer benägna att utveckla typ1 diabetes efter infektion i England.
Men varför?
Vilken tur att man inte bor där...
Citera
2020-08-29, 21:25
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Källan står längre upp i tråden. Leta lite så hittar du den.

Hittar den inte trots att jag letat 10 sidor bakåt. Kan du vara schysst och länka?
Citera
2020-08-29, 21:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Synd att du inte körde med distansundervisning som barn. Det hade nog gjort underverk.

Eventuellt, men bara eventuellt så kommer resultatet av stängda skolor visa sig senare än nu? Varför väljer andra länder att hålla skolor öppna nu?

Därför att det finns starka lobbyistgrupper som lärarfack, Skolverk och Skolinspektion. Även andra länder har deras motsvarigheter. Dessutom har smittspridningen minskat i många länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in