2020-08-29, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Intressant tes, har du något som kan backa upp det? Gärna från Sverige eller ett jämförbart land.

Tvärtom din tes så tyder det mesta på att distansundervisning har gett bra resultat.
Tyvärr så är inte verkligheten så enkel. Att du och många andra sedan tror att det är så är svårt att ändra på utan facit dröjer något.
Citera
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Jag tror du fått svar redan, men vill bara tillägga att Nya Zeeland har ett ansvar att skydda sin befolkning, ett ansvar som man tagit. Du vill att de ska vara en försökskanin och utsätta sin befolkning för stora risker för att hålla en miljö anpassad för expriment på människor i fullskala.
Jag skrev ju explicit att NZ är i sin fulla rätt att agera som landet gör.
Tyvärr är det ett det också så att det vaccin landet väntar på inte kan tas fram om det inte finns områden och länder med utbredd smitta. Något lands befolkning måste agera försökskanin - för att använda ditt språkbruk- för att ett vaccin ska kunna tas fram och testas kliniskt.

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Med andra ord är det omöjligt att ta fram ett vaccin om alla länder valde att göra som Nya Zeeland och isolera sig tills vaccinerna är testade och klara. Regeringen i NZ har valt att skydda sina egna medborgare till varje pris och på bekostnad av andra människors liv. Naturligtvis är NZ i sin fulla rätt att göra så.
Alternativet till dagens kliniska tester är att försökspersoner exponeras för smitta av läkemedelsbolaget, men det anses vara oetiskt och görs därför inte.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"det egna ungdomliga immunförsvaret" kan det ju inte bero på, för då skulle det ha dött lika stor andel unga i alla länder med stor smittspridning. I alla fall i Europa - det kan inte finnas så stora grundläggande skillnader i immunförsvaret mellan olika europeiska etniciteter. Jag tror på socioekonomiska faktorer, jag.
Ja, du har nog rätt, Det är ju tydligt att det är just något med England, Hade varit intressant att se överdödlighet i olika åldersgrupper i länder utanför Europa. England behöver ju inte nödvändigtvis vara det enda landet i världen med en större grupp unga som avlidit.
Kan det vara något med viruset, eller något annat som påverkar landet. Kan väl inte ha något med dessa 5-g master som faktiskt hur orimligt det en låter spela roll.

”Påståendet är att 5G-teknologin ska orsaka mindre förändringar i människors kroppar, vilket får dem att bli mer mottagliga för virussmittan.”
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/5g-master-branns-pastas-sprida-corona/
Ingen rök utan eld heter det ju….fast jag tror nog inte på det själv.

Det är ett mysterium helt klart, men din förklaring låter mer trovärdigt.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Hmm. Jag tror du missade poängen helt faktiskt men det är föga förvånande.

Ser att fler skribenter här gör samma reflektioner som mig. Det är snarare du som låter dina egna förutfattade meningar hindra bra lösningar.

Du tror på allvar att 6-12 månaders distansundervisning skulle orsaka en oreparabel skada för de hemundervisade skolbarnen. Ja, det ska bli väldigt intressant att se om svenska barnen nu avancerar i PISA-undersökningarna närmaste åren nu när de varit i skolan, samtidigt som barnen i andra länder har tvingats plugga på distans.
Citera
2020-08-29, 21:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
MSB , B = beredskap . Det är alltså den myndigheten som skall värdera vilka beredskapslager vi bör ha för kriser . Inte Fhm . Regionerna styrs inte heller av Fhm. Jag vill inte attackera dig utan bara belysa hur verkligheten ser ut

Folkhälsomyndigheten har ändå ett ansvar för smittskyddsåtgärder.
Citera
2020-08-29, 21:07
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Frågan kvarstår ! Vad du motsätter dig ? Vad är din egna ståndpunkt?

Till att börja med har barnläkaren fel redan i rubriken.

Antalet dödsfall/capita är den mest tillförlitliga måttstocken på hur lyckad en coronastrategi är.

Resten av hans text är bara dravel och det är tydligt att han skall hålla sig undan pandemifrågor och fokusera på öronbarn även fortsättningsvis.
Citera
2020-08-29, 21:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag håller med om alla dina tre punkter här.

Angående handfallheten och o-beredskapen, så tror jag att det berodde på att vi är "fredsskadade" helt enkelt. Det är över 200 år sedan vårt sista krig, och när coronan bröt ut var det 100 år sedan vi hade en pandemi eller epidemi i samma storleksordning. Det fanns inte längre i folkminnet - ingen räknade längre på allvar med, att det skulle kunna hända något sådant i Sverige i vår moderna tid. Alla övningar och förberedelser har därför bara varit en formalitet, som sköttes lite slappt, för sakens skull.

...men nu har vi vaknat. Jag uppfattar att även Försvaret har vaknat till, och börjat kalla in till verkliga beredskapsinsatser och inte bara till övningar. T.ex. på Gotland och i/vid Östersjön nu senast. Vi kanske behövde ett wake up-call?

Jag delar din analys. Sedan har vi den ständiga drivkraften att spara pengar. Varför ska vi sitta på en massa skyddsmasker som ändå bara ska stå och samla damm, innan de behöver slängas av åldersskäl osv. Helt klart har många blivit kris- och fredsskadade.
Citera
2020-08-29, 21:12
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, givetvis handlar det om att man är väldigt orolig för vad som skulle hända i samhället om barnen inte är i skolan. Speciellt rörande högstadiebarnen kan jag tänka mig, men det blir ju svårt ur smittskyddsskäl att bara låta högstadiebarn gå i skolan. Därför hittade man på det här med att barnen inte driver smittan. Vem som nu tror på det....

Ungefär så. Dessutom är det bara i ens synsätt det finns högstadiebarn och att alla är barn till de är 18. Kroppsligen är en tonårig mycket mer lik en vuxen än ett barn, och virus tar hänsyn till fysiologi, inte kulturella normer om vad som är ett barn.

Så även om ungdomen kanske inte blir så sjuk, det blir man inte om man är 25 heller, så betyder det inte att de inte smittar, kanske mer än verkliga fysiologiska barn.

Att klumpa ihop barn med unga vuxna är olyckligt om man vill dra vetenskapliga slutsatser.

En annan liten twist kunde ju vara om barnen i kaosskolorna började komma ifatt om de fick undervisas i hemmet. För det vill inte makten. Har själv som ungdom gått på en kaosskola (de är värre nu), och inte fan kunde man lära sig så mycket när eleverna slogs med stolar i klassrummet.
Citera
2020-08-29, 21:13
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minna89
Det var just det jag förklarade, att deltagarna i de kliniska studierna inte ”exponeras för smitta i de sista faserna” inom ramen för studierna. De exponeras inte i någon fas. Man följer istället vaccinets effekt på immunförsvaret.

Du skrev att en hög samhällssmitta måste finnas för att vaccinet ska kunna testas. Man smittar inte deltagarna i studien med smitta för att testa vaccinet.
Då är väl både jag och Astra Zenecas projektledare Adrian Hill okunniga om hur man går till väga för att testa ett vaccin. Han tror nämligen också att försökspersonerna ska exponeras för smitta i de sista fasterna av testningen.
Du får gärna länka till din källor som säger att försökspersoner inte exponeras för smitta i någon fas av vaccintestning

Citat:
Men nu tonar projektledaren Adrian Hill på Jennerinstitutet som tillhör Oxford University ned förväntningarna ordentligt beträffande tidsplanen.

– Just nu är det en 50-procentig möjlighet att vi inte kommer att få något resultat alls, säger han till den brittiska tidningen The Telegraph.

Orsaken är att viruset kanske försvinner för snabbt i Storbritannien för att de ska klara av nästa fas av försöken. Det kan hända att frivilliga som deltar i studien inte smittas – därmed har forskarna inte möjlighet att bevisa att vaccinet gör någon skillnad.

I nuläget bedömer projektledaren att färre än 50 av de 10.000 personerna som rekryterats för att testa vaccinet – varav en del får placebo – kommer att smittas. Om färre än 20 personer testar positivt går resultatet inte att använda, menar han.

– Det är en kapplöpning mot viruset som håller på och försvinner, och emot tiden, säger Adrian Hill.

Samtidigt vidhåller han att den första delen av försöken går bra.

Projektledaren hävdar att de bisarrt nog befinner sig i en sits där de vill att viruset ska finnas kvar lite längre i samhället. Han varnar för allt för stora förhoppningar på vaccinframställningen.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/projektledaren-for-astra-zenecas-vaccin-bara-50-procent-chans-att-lyckas/
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast själv länkar du tweets med åsikter från random pissfyllon... Då torde du väl även finna att en debattartikel i Läkartidningen av en gammal "gammal barnläkare" OCH professor i epidemiologi kan vara av lika stort intresse.

Jag länkar nästan uteslutande till publicerade studier.

En snabb googling ger vid handen att gubben pysslar med diabetes.

*gäsp*

Vad är det med förnekarna i tråden? Tänder ni på äldre män eller vad?
Gamla sossekärringar eller?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Frågetecken? Håll nivån nu är du snäll. Det

Vad 2-3 knäppgökar tycker på Flashback kanske är stabilt i din bok. För mig är det mer ett kvitto att jag träffade mitt i alarmistnerven. Härligt!

Du verkar komma av dig totalt. Klipper meningar rakt av utan att avsluta dem. Sedan missar du totalt att det är DU som är alarmisten här. Du tror det skulle utbryta fullständigt samhällskaos om man skulle gå över till distansundervisning i grundskolan under en termin eller två. Märkligt då att detta kaos inte brutit ut någonstans i världen där man stängt ned skolorna, men Sverige är förstås så fantastiskt annorlunda.
Citera
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Folkhälsomyndigheten har ändå ett ansvar för smittskyddsåtgärder.

Exakt och i relation till resurser , och resursfrågan äger inte Fhm . Vi kan ta region Västernorrland som exempel , deras kapacitet var cirka 80 pcr tester per dygn mars-april . Ser du problematiken? Detta är inte Fhm uppdrag utan ligger på regionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in