Citat:
Ursprungligen postat av
SvartInombords
Det är där jag har svårt för att hålla med dig.
Varför skapa sådana situationer där du förargar din motståndare mer än vad det behövs.
För att man kan och det skapar en diskussion. Jag tycker det är onödigt att bränna koranen, men det faktum att vissa muslimer faktiskt reagerar som de gör pekar på att det ändå är nödvändigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvartInombords
Jag hade inte bränt bibeln i ett kristet land.
Jag vet vilka reaktioner jag hade väckt genom att göra en sådan handling.
Nej, men du får ändå göra det. Hade du gjort det i t.ex. Sverige eller England hade du även förhoppningsvis blivit skyddad av polisen och inte riskerat att bli lynchad av galna kristna.
Och ni svenskar är mkt för eget ansvar och självmedvetenhet.
Och begår man en sådan så är det väl ens ansvar att vara medveten om Vasas det innebär.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvartInombords
Så sluta med att leka Allan ballan.
I ett modernt samhälle ska man ta hänsyn till människor.
Så lär dig vad det kan ha för betydelse.
Men i ett modernt samhälle får man också provocera och visa förakt mot t.ex. religioner. Den rätten står över det faktum att man som individ bör visa hänsyn i vardagslivet mot andra individer. Jag blir otroligt provocerad av att se nationalistiska Kurder stå och vråla som brunstiga tjurar över sitt icke-existerande kurdistan, men deras rätt att göra det är viktigare än att jag ev. blir provocerad av det. Du verkar ha extremt svårt att förstå det, men så är det och man det är något man får acceptera även ifall man lever i den demokrati. Har man problem med det, ja då annornar man en seriös motdemonstration som
inte går ut på att störa ut den andra gruppen.
Citat:
Ursprungligen postat av
SvartInombords
Och din sista mening har du helt rätt med.
Jag är okej med den lilla minoritet som kan använda våld i sådana situationer.
Våld är ingen lösning.
Men i extrema situationer får man vara extrem.
För att visa vad man känner.
Nej, det är aldrig okej att använda våld i ett demokratiskt samhälle för att tysta de man ogillar.
ALDRIG! Det finns inget "men...." i det där överhuvudtaget och att någon använder sin förbannade rätt att t.ex. bränna en religiös bok är inte på något vis en extrem situation. Det gäller även självklart även ifall t.ex. muslimer hade demonstrerat för böneutrop och att shari'ah ska påverka svensk lag. Jag skulle bli extremt provocerad av det, men det ger
ingen någonsom helst rätt att använda våldi och hot mot dessa, utan då får man helt enkelt arrangera en seriös motdemonstration som visar min avsky mot vad de står för.