2020-08-28, 06:05
Medlem
GrusNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartInombords
Du riktar blicken mot fel håll.
Att bränna en bok som anses vara heligt av en grupp är fel.
I min mening.

Ta hänsyn till andra.
Behandla ingen, såsom du inte vill bli behandlad.

Vad hände med dessa ordspråk som ska förespråka gott?

Det handlar inte vad som är moraliskt rätt/fel. Det handlar om att staten inte ska kunna lagföra dig för att du bränner en bok vilket inte är olagligt idag MEN är förmodligen på god väg att bli om folk som är emot yttrandefrihet får mer makt.
Tro fan man hade blivit förbannad om någon brände svenska flaggan men det skall fortfarande inte vara olagligt.
Citera
2020-08-28, 06:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Svenska flaggan har redan brunnit. Några kommentarer på det?

Sen har vi ju våldtäkterna, rånen och de andra bränderna på det...

Det är dåligt att bränna en flagga.
Jag har visat på min neutrala ställning inom visa områden många ggr.

Så här kommer du ha svårt med att hitta en individ som säger emot sig själv.

Svenskar är pedofiler etc.
Jag söker mig inte till sån kunskap.

Men jag är säker på att det finns lika många dåliga i er läger om inte fler.

Och att svartskallar rånar och skapar bränder går också att diskutera.
Men kan du ta emot kritik.

Eller gillar du att spy all din hat på invandrare.
Sen samtidigt tro att du är en gulligare individ.
Senast redigerad av SvartInombords 2020-08-28 kl. 06:13.
Citera
2020-08-28, 06:58
Medlem
Var väl ofrånkomligt att tråden skulle fyllas av självutnämnda offer och rasister.

Det här handlar inte om vad man tycker om invandrare eller Islam. Det handlar om ett förfall av yttrandefriheten och det fria samtalet. Det finns en anledning till att vi har församlingsrätt och demonstrationsrätt i Sveriges och de flesta andra EU-länders grundlagar.

Det spelar ingen roll om det park vill göra anses vara löjligt av en stor majoritet. Han har rätt att uttrycka sina idéer utan att han ska hota av våld och förföljelse, det är vad yttrandefrihet är.

Att polisen nekade det här har att göra med att de inte anser sig kunna hålla park säker och visar hur sjukt det här landet har blivit. Polisen kan inte längre uppehålla det mest fundamentala i samhällskontraktet utan viker sig för en religion som ska kunna kritiseras och hånas som allt annat.
Citera
2020-08-28, 07:32
Medlem
Hamsterbolls avatar
Blir det någon bränning idag eller? Kan man se den någonstans och vilken tid?
Citera
2020-08-28, 07:33
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Hur mycket kostar en koran egentligen? En ateist utan ödestro etc. kan spara sina kommentarer på inlägget, men att bränna en och ev. se en och annan demon lämna sidorna vore intressant. Det sägs t.ex. att om man bränner musikskivor, filmer och annat satanistiskt material, att man kan se "fenomen" i lågorna. Jag har aldrig testat förut. "Master tapes" t.ex. brukar genomgå en viss ritual inom musikindustrin. Det sägs att de blir demonbesatta och sprids sedan ut med varje skiva ute på marknaden. Det finns bl.a. en intervju från 70-talet där en person som verkade inom branschen beskrev precis hur det gick till, och Går till.

Sunnimuslimer delar ut en saudisponsrat salafikoran gratis i missionärsyfte. Shiamuslimska moskeer brukar kräva någon hundring. Men de är i och för sig relativt civiliserade pga att dom lyssnar på persiska påver, kardinaler och generaler. Arabiska sunnier (utom sufierna) är fast i tvättäkta barbari. Tjetjenerna verkar vara fanatiker, men med riktiga hjärnor.

// hälsningar en som avlat på en somalier och gift sig med en Arab med brytning.
Citera
2020-08-28, 07:35
Medlem
Redivivuss avatar
Det blir nog inget av den här gången. Polisen är rädd för sina verkliga överordnade: gängen och muslimerna.
Citera
2020-08-28, 08:04
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Jag är villig till att betala för att politiska partier ska ha ett skydd från de som vill dem illa. Tom extrema partier som Feministiskt initiativ eller NMR. Trots att jag inte håller med dessa partier så vill jag ändå att dessa ska vara beskyddade därför att de fyller en viktig funktion. De skapar opinion, en debatt och i slutändan är just skyddet av extrema politiska, religiösa och ideologiska ideer fundamentalt i ett demokratiskt samhälle.
Så ditt hänsynstagande och "betalningsvilja" gäller bara svenska partier då och inte heller besökande sådana ?. För faktum är att Stram Kurs är ett legitimt danskt politiskt parti och Rasmus Paludan dess partiledare. De har avdelningar över hela danmark (som även anordnar egna demonstrationer utan partiledarens deltagande, ibland med anledning av någon lokal fråga), partiprogram, rikskongresser, de deltog som ett parti bland andra i den tv-sända danska valdebatten inför folketingsvalet 2019. De höll dessutom på att klara folketingspärren på 2 procent (de fick 1,8 procent) men sett t.e.x till bara yngre väljare låg de på 3,3 procent. Ja, det är även många i danmark som ser Stram Kurs som extrema. De är större än t.e.x Feministiskt Initiativ i Sverige. Avslutningsvis är det i egenskap av partiordförande för partiet Stram Kurs som Rasmus Paludan (kanske) kommer till Sverige.
Citera
2020-08-28, 08:27
Medlem
Citat:
Det är där jag har svårt för att hålla med dig.
Varför skapa sådana situationer där du förargar din motståndare mer än vad det behövs.

För att man kan och det skapar en diskussion. Jag tycker det är onödigt att bränna koranen, men det faktum att vissa muslimer faktiskt reagerar som de gör pekar på att det ändå är nödvändigt.

Citat:
Jag hade inte bränt bibeln i ett kristet land.
Jag vet vilka reaktioner jag hade väckt genom att göra en sådan handling.

Nej, men du får ändå göra det. Hade du gjort det i t.ex. Sverige eller England hade du även förhoppningsvis blivit skyddad av polisen och inte riskerat att bli lynchad av galna kristna.

Och ni svenskar är mkt för eget ansvar och självmedvetenhet.
Och begår man en sådan så är det väl ens ansvar att vara medveten om Vasas det innebär.

Citat:
Så sluta med att leka Allan ballan.
I ett modernt samhälle ska man ta hänsyn till människor.
Så lär dig vad det kan ha för betydelse.

Men i ett modernt samhälle får man också provocera och visa förakt mot t.ex. religioner. Den rätten står över det faktum att man som individ bör visa hänsyn i vardagslivet mot andra individer. Jag blir otroligt provocerad av att se nationalistiska Kurder stå och vråla som brunstiga tjurar över sitt icke-existerande kurdistan, men deras rätt att göra det är viktigare än att jag ev. blir provocerad av det. Du verkar ha extremt svårt att förstå det, men så är det och man det är något man får acceptera även ifall man lever i den demokrati. Har man problem med det, ja då annornar man en seriös motdemonstration som inte går ut på att störa ut den andra gruppen.

Citat:
Och din sista mening har du helt rätt med.
Jag är okej med den lilla minoritet som kan använda våld i sådana situationer.

Våld är ingen lösning.
Men i extrema situationer får man vara extrem.

För att visa vad man känner.

Nej, det är aldrig okej att använda våld i ett demokratiskt samhälle för att tysta de man ogillar. ALDRIG! Det finns inget "men...." i det där överhuvudtaget och att någon använder sin förbannade rätt att t.ex. bränna en religiös bok är inte på något vis en extrem situation. Det gäller även självklart även ifall t.ex. muslimer hade demonstrerat för böneutrop och att shari'ah ska påverka svensk lag. Jag skulle bli extremt provocerad av det, men det ger ingen någonsom helst rätt att använda våldi och hot mot dessa, utan då får man helt enkelt arrangera en seriös motdemonstration som visar min avsky mot vad de står för.
Senast redigerad av yokisuci 2020-08-28 kl. 08:31.
Citera
2020-08-28, 08:35
Avstängd
Korv-Bajss avatar
DEFUND THE POLICE!

https://samnytt.se/islamkritiska-demomstationer-forbjuds-i-hela-skane-polisen-kan-inte-hantera-muslimska-hotbilden/

Jag gillar inte att säga detta men,
Ge mina skattepengar till ett privat vaktbolag som kan göra sitt jobb istället!
Senast redigerad av Korv-Bajs 2020-08-28 kl. 09:05.
Citera
2020-08-28, 08:40
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Finns det verkligen inte någon politiker som anser att yttrandefriheten i Sverige är hotad?

Finns det verkligen inte någon skribent i msm som anser att yttrandefriheten i Sverige är hotad?

Detta borde tas upp och diskuteras i riksdagen. Hur tänker våra folkvalda hantera våldsamma muslimer som hotar vårt sekulära samhälle?

Sannolikt ett par politiker men det tänks nog vara klokt att vänta ut dagen för att inte förknippas med eventuellt våld. Att någon msm-skribent inte tar bollen är ändå förvånande. Torde vara den lättaste bollen den här veckan men det är väl svårt att välja mellan tortyren på kyrkogården och hotet från högerextrema. För mycket som bränns och proppen går.

GP har haft några debattinlägg.
Citera
2020-08-28, 08:56
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
...
För att visa vad man känner.

Jag tog upp det här med dig igår men du var inte intresserad eller kapabel. Men i all välmening måste du förstå det här. Du har en slutsats som aldrig kan bli giltig i Sverige. Feelings are facts tycks vara ditt rättesnöre medan vi ser på det med löje. Du anser att era känslor motiverar extrema åtgärder. För oss är det barbari. Ni kan inte komma någonstans med det argumentet i vårt mer moderna samhälle.
Citera
2020-08-28, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Blir det någon bränning idag eller? Kan man se den någonstans och vilken tid?
Den enda demonstrationen idag är den där de demonstrerar mot bränningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in