2020-08-27, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Skulle vara coolt om han hamnade i Juventus.

Messi, CR7 & Kulusevski hade varit en intressant anfallstrio, mycket talar dock för Manchester City om han lämnar..
Citera
2020-08-27, 18:22
Avslutad
Med stor bedrövelse har jag insett att Lionel Messi av allt att döma kommer lämna Barcelona inför nästa säsong.

Som en del varit inne på känns Manchester City som det hetaste alternativet. Dels med tanke på att klubben besitter de ekonomiska musklerna för att genomföra en värvning av denna kaliber men även på grund av personligheter som Pep Guardiola och Sergio Agüero som Messi är bekant med sedan tidigare.

Kanske vill Messi även motbevisa alla som kategoriskt envisas med att han inte skulle klara av att spela i en annan klubb än Barcelona där hans lagkamrater regelbundet serverar honom frilägen på guldfat?
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2020-08-27 kl. 18:24.
Citera
2020-08-27, 18:44
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Med stor bedrövelse har jag insett att Lionel Messi av allt att döma kommer lämna Barcelona inför nästa säsong.

Som en del varit inne på känns Manchester City som det hetaste alternativet. Dels med tanke på att klubben besitter de ekonomiska musklerna för att genomföra en värvning av denna kaliber men även på grund av personligheter som Pep Guardiola och Sergio Agüero som Messi är bekant med sedan tidigare.

Kanske vill Messi även motbevisa alla som kategoriskt envisas med att han inte skulle klara av att spela i en annan klubb än Barcelona där hans lagkamrater regelbundet serverar honom frilägen på guldfat?

Transferfönstret stänger ju 2a september. Det är nästa vecka. Tror du man hinner få igenom transfern?
Citera
2020-08-27, 18:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Transferfönstret stänger ju 2a september. Det är nästa vecka. Tror du man hinner få igenom transfern?

Jag vågar inte utesluta någonting. Allt kan hända i fotbollens värld. Jag trodde till exempel aldrig att Neymar Jr skulle lämna Barcelona för PSG när det väl begav sig. Så visst kan Messi mycket väl komma att lämna.

Men man ska också ha i åtanke att sportjournalister älskar att spekulera och det mesta kan lika gärna vara grundlöst.
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2020-08-27 kl. 18:49.
Citera
2020-08-27, 19:41
Medlem
Väljer han PL så hoppas jag det blir Liverpool med deras härliga anfall och spelstil som liknar Barca mer än MC. Han hade köpt hus i italien läste jag? Jaja, skit samma pengarna kommer att avgöra och Messi är inte snabba Messi längre men med ny energi vid klubbyte kan han blomma ut igen.
Citera
2020-08-27, 21:20
Medlem
Citat:

Gör det? Fick för mig att transferfönstret stängde nån gång i oktober.

Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Väljer han PL så hoppas jag det blir Liverpool med deras härliga anfall och spelstil som liknar Barca mer än MC.

Haha va? Barcelona och City utgår från samma fotbollsfilosofi. Liverpool och Barca har däremot ingenting gemensamt. Och det finns inte direkt något härligt med Liverpools ständiga långbollar från backlinjen mot anfallstrion eller inlägg som de spammar sönder motståndet med. Derss höga press däremot är imponerande.

Messi är bästa polare med Agüero och älskar att spela för Guardiola. Citys ledning har också tidigare arbetat för Barcelona så han känner många även där. Messi kommer förmodligen stortrivas i City och ingen annan klubb tycks vara intressant för honom.

Nu handlar det bara om vad som krävs för att Barca ska släppa honom. Han har egentligen rätt att lämna som bosman efter varje säsong enligt en klausul i hans kontrakt. Nu är det dock dispyter eftersom säsongen slutade i Augusti och inte i Juni pga corona.

Det vore närmast vackert att se De Bruyne och Agüero anfalla med Messi.
Senast redigerad av teren 2020-08-27 kl. 21:26.
Citera
2020-08-27, 21:32
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren

Du har rätt, jag hade fel.
Den verkar stänga 5 oktober.
Citera
2020-08-27, 21:37
Medlem
Smerchs avatar
Citat:

Haha va? Barcelona och City utgår från samma fotbollsfilosofi. Liverpool och Barca har däremot ingenting gemensamt. Och det finns inte direkt något härligt med Liverpools ständiga långbollar från backlinjen mot anfallstrion eller inlägg som de spammar sönder motståndet med. Derss höga press däremot är imponerande.

Messi är bästa polare med Agüero och älskar att spela för Guardiola. Citys ledning har också tidigare arbetat för Barcelona så han känner många även där. Messi kommer förmodligen stortrivas i City och ingen annan klubb tycks vara intressant för honom.

Nu handlar det bara om vad som krävs för att Barca ska släppa honom. Han har egentligen rätt att lämna som bosman efter varje säsong enligt en klausul i hans kontrakt. Nu är det dock dispyter eftersom säsongen slutade i Augusti och inte i Juni pga corona.

Det vore närmast vackert att se De Bruyne och Agüero anfalla med Messi.

Klopp har haft helt annan utgångspunkt än Pep när han byggt sitt lag, men jag kan förstå viljan att se Messi i Liverpool. Nog skulle han kunna gå in och ersätta Salah och göra det 10ggr bättre än honom, dra nytta av det väldigt välfungerande system som Klopp byggt upp där. Att de är så bra på att pressa och ta tillbaka bollen skulle hjälpa Messi, som är lite långsammare än tidigare, att glänsa.

City har byggt lite mer likt vad Barcelona en gång var, men är långt ifrån lika starka. Ser man bara utifrån var Messi skulle se som bäst ut, så tror jag att han kanske skulle se ännu bättre ut i Liverpool än i City, trots att Pep nog skulle hitta en nära optimal roll för honom. De Bruyne och Bernardo ser jag gärna tillsammans med Messi
Citera
2020-08-27, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
City har byggt lite mer likt vad Barcelona en gång var, men är långt ifrån lika starka. Ser man bara utifrån var Messi skulle se som bäst ut, så tror jag att han kanske skulle se ännu bättre ut i Liverpool än i City, trots att Pep nog skulle hitta en nära optimal roll för honom. De Bruyne och Bernardo ser jag gärna tillsammans med Messi

Nja City pressar också väldigt bra, särskilt Bernardo, Foden och Jesus. Pep kan Messi utan och innan så han vet nog hur han bäst ska användas.

Vore sjukt overkligt att se honom i Premier League. Fotbollsgodis verkligen.
Kan nog se honom spela på näst intill högsta nivån i tre år i City, fram till säsongen 22/23 när han går igenom sista säsongen som 35-åring.
Citera
2020-08-27, 22:18
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Nja City pressar också väldigt bra, särskilt Bernardo, Foden och Jesus. Pep kan Messi utan och innan så han vet nog hur han bäst ska användas.

Vore sjukt overkligt att se honom i Premier League. Fotbollsgodis verkligen.
Kan nog se honom spela på näst intill högsta nivån i tre år i City, fram till säsongen 22/23 när han går igenom sista säsongen som 35-åring.

Fast vetekatten om det är fullt lika effektivt som Liverpool ändå, trots att jag egentligen föredrar Pep och Citys spel så är det på något sätt lite "ömtåligare". Kan nog inte helt förklara varför min känsla säger att Messi skulle kunna se bättre ut i Pool än i City, oavsett så tror jag att det laget som får Messi kommer vara klart starkare än det andra nästa säsong och vinna ligan.

Sport påstår tydligen att City bjudit 100m + Bernardo, Jesus och Garcia - för Barcelona är det ju bara att acceptera så som läget nu är... Det kan ju inte stämma, men skulle det stämma så skulle det kunna bli en win-win-win-situation där vi får se det som en del av oss alltid velat se; Messi i en annan liga, där Barcelona kan bygga nytt och yngre och samtidigt byta ut den inkompetenta ledningen tidigare och klarare, och där City kan förstärkas på samma gång.

edit: ja eller de påstår väl inte att de bjudit utan att de förbereder ett bud:
https://www.sport.es/es/noticias/barca/city-prepara-oferta-por-messi-8090034

Sid Lowe sammanfattar som vanligt hela situationen bra:
https://www.theguardian.com/football/2020/aug/26/the-end-of-the-affair-after-messi-barcelona-will-never-be-the-same

Även om det är rätt att acceptera ett sådant bud i läget som det är, så är det ju fortfarande en historiskt tragisk händelse för klubben
Senast redigerad av Smerch 2020-08-27 kl. 22:37.
Citera
2020-08-27, 22:36
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Du har rätt, jag hade fel.
Den verkar stänga 5 oktober.
Då finns det gott om tid att genomföra affären. Får se hur länge det dröjer innan han har kritat på för City. Aguero-Sterling med De Bruyne och Messi släpande. Svårslaget.
Citera
2020-08-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Fast vetekatten om det är fullt lika effektivt som Liverpool ändå, trots att jag egentligen föredrar Pep och Citys spel så är det på något sätt lite "ömtåligare". Kan nog inte helt förklara varför min känsla säger att Messi skulle kunna se bättre ut i Pool än i City, oavsett så tror jag att det laget som får Messi kommer vara klart starkare än det andra nästa säsong och vinna ligan.

Sport påstår tydligen att City bjudit 100m + Bernardo, Jesus och Garcia - för Barcelona är det ju bara att acceptera så som läget nu är... Det kan ju inte stämma, men skulle det stämma så skulle det kunna bli en win-win-win-situation där vi får se det som en del av oss alltid velat se; Messi i en annan liga, där Barcelona kan bygga nytt och yngre och samtidigt byta ut den inkompetenta ledningen tidigare och klarare, och där City kan förstärkas på samma gång.

edit: ja eller de påstår väl inte att de bjudit utan att de förbereder ett bud:
https://www.sport.es/es/noticias/barca/city-prepara-oferta-por-messi-8090034

Sid Lowe sammanfattar som vanligt hela situationen bra:
https://www.theguardian.com/football/2020/aug/26/the-end-of-the-affair-after-messi-barcelona-will-never-be-the-same

Även om det är rätt att acceptera ett sådant bud i läget som det är, så är det ju fortfarande en historiskt tragisk händelse för klubben

Intressant med the Guardian, tack för länken.

Citat:
Messi signs off with a burofax, a formal letter, a recorded delivery that arrived at the Camp Nou at 7.20pm on Tuesday. Beyond talking now, beyond reconciliation, Messi served legal notice of his intention to leave – and to do so for free. A clause in his contract allows him to walk away.

Så jävla sjukt om City plockar in honom gratis. Med tanke på allt han har gett Barcelona under 20 år så vore det extremt oförskämt av Barca att hindra honom. En konflikt i domstol vore rent otänkbart och skulle befläcka deras fina relation.

En oro om Messi anländer är att han förstör lönestrukturen som är väldigt tydlig i klubben, men vad jag har läst så verkar lönen inte särskilt viktig, och han behöver knappast pengarna. Ett rykte säger att han till och med kan gå ner i lön, bara han får komma. Verkligheten tycks vara ganska klar: han vill bara spela för City och Pep, representera ett bra lag och en klubb där det faktiskt lyder ordning, sina sista år i karriären.

Garcia vill ju lämna City så honom får de nog, däremot är det otänkbart att de skickar iväg Jesus. Han är Citys framtida striker, och Bernardo Silva är en väldigt speciell spelare. Vore ren idioti att släppa dom, och det tror jag inte kommer hända heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in