2020-08-27, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Som de andra tycker jag du borde länka till exempel på det du påstår. Jag får helt enkelt inte hop det. Det låter som någon som har "uttalsfel".

Sen din tes om utlänningar så brukar det sj-ljudet vara något som utlänningar har rätt svårt för eftersom det är ganska speciellt för svenska språket.

Sen din tes om att det skulle ha gått från sj-ljud till tj-ljud är heller inte rimligt med tanke på att baserat på stavningen så bör det ha kommit från ett k-ljud och det går senare isf över till ett tj-ljud och inte sj-ljud. Det är snarare då troligen så att som jag påpekat ovan att det är någon som har "uttalsfel" och låter tj-ljud gå över till sj-ljud (snarare än tvärtom).

Vad gäller omvända så förekommer det kanske också, men då är det ord som normalt uttalas sj-ljud som i vissa "uttalsfel" övergår i tj-ljud, men där kan man fråga sig vad som var först eftersom det ljudet bör ha utvecklats från ett s- eller j-ljud (eller kombon). Varianterna där kan också ha utvecklats parallellt.

Det där sista, att sj-ljud uttalas som tj-ljud har jag hört speciellt dialektalt och jag hade trott det var lättare för iallafall en del invandrare.
Citera
2020-08-27, 16:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Här krävs ljudklipp för att säkerställa detta. Har aldrig hört det.
Citera
2020-08-27, 16:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Det svåra med reklam är att man lätt glömmer bort vad det var reklam för. Likaså med ljudböcker om man lyssnar på många böcker. Det är svårt att minnas vilken bok det var. Det var därför det inte kom någon länk. Fel av mig förstås. Men jag ska hålla öronen öppna och hitta exempel på detta.

Jag trodde verkligen att fler lagt märke till det här.
Citera
2020-08-27, 16:32
Medlem
holmiums avatar
Jag har lagt märke till detta och trodde först att det var ett talfel. Men så hörde jag det några gånger till och fattade att dessa personer faktiskt sa så. Det var välbeställda yngre personer i min bekantskapskrets.
Intressant jag undrar också var deta kommer ifrån. Jag funderade lite över en variation på temat att vissa utlänningar har svårt att uttala vissa svenska kombinationer av språkljud.

Men det var ju svenskar som uttalade på detta vis.....
Citera
2020-08-27, 16:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Här är det en som talar invandrarsvenska som i sista meningen säger sköket istället för tjöket. Men jag har definitivt hört etniska svenskar ha samma uttal:

https://www.koket.se/kurser/upptack-mellanosterns-smaker
Citera
2020-08-27, 16:38
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Här är det en som talar invandrarsvenska som i sista meningen säger sköket istället för tjöket. Men jag har definitivt hört etniska svenskar ha samma uttal:

jag drar mig till minnes en kamrat som sa "sjuken" istället för det som börjar på k, men han var från Valdemarsvik
Citera
2020-08-27, 16:39
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag har lagt märke till detta och trodde först att det var ett talfel. Men så hörde jag det några gånger till och fattade att dessa personer faktiskt sa så. Det var välbeställda yngre personer i min bekantskapskrets.
Intressant jag undrar också var deta kommer ifrån. Jag funderade lite över en variation på temat att vissa utlänningar har svårt att uttala vissa svenska kombinationer av språkljud.

Men det var ju svenskar som uttalade på detta vis.....

Skönt att nån fler lagt märke till detta. Ja, det är märkliga är att det är det etniska svenskar som uttalar det så, men uttalet låter lite utländskt.

Lade i ett tidigare inlägg in en länk hur en svensk med en utländsk accent uttalade köket som sköket. Men även infödda svenskar har börjat prata så och precis som du säger såna som inte är ghetto.
Citera
2020-08-27, 16:46
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
jag drar mig till minnes en kamrat som sa "sjuken" istället för det som börjar på k, men han var från Valdemarsvik

Ja, dialekter kan ha lite annorlunda uttal. Men då är det ju hela meningar, hela språket som låter dialekt. I de fall jag hört helsvenskar säga det, så har övrig dialekt andats storstad eller rikssvenska.
Citera
2020-08-27, 16:52
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ja, dialekter kan ha lite annorlunda uttal. Men då är det ju hela meningar, hela språket som låter dialekt. I de fall jag hört helsvenskar säga det, så har övrig dialekt andats storstad eller rikssvenska.

Det kan handla om en form av kulturell appropiering eller ändå värre en signal av underkastelse.....

Ungefär som svaga svenska ungdomar som hänger med negrer och borjar tala negrofierad svenska.
Citera
2020-08-27, 17:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Nej hon säger verkligen inte det du tycker dig höra. Hon uttalar det inte som sk i sköka. Jag tycker det låter som ['ɕœ:]
Citera
2020-08-27, 17:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej hon säger verkligen inte det du tycker dig höra. Hon uttalar det inte som sk i sköka. Jag tycker det låter som ['ɕœ:]

Nu är jag ingen expert på vad det där tecknet låter som. Du får gärna förklara.

Men som sagt var, det där var inget svenskt uttal utan en utländsk accent.
Citera
2020-08-27, 18:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nu är jag ingen expert på vad det där tecknet låter som. Du får gärna förklara.

Men som sagt var, det där var inget svenskt uttal utan en utländsk accent.

Jag tycker att inledningen är som kj i kjol även om det inte är så tydligt beorende på att det är en idiolekt uppblandad med melodi från Stockholm och ett utländskt inslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in