2020-08-27, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tror både Avanza och Nordnet fortfarande kör med att du kan handla courtagefritt en viss tid. Du kan på sidan följa kursen och se ditt bud och vad andra vill sälja och köpa för.
Avanza har courtagefritt de första 500 affärerna, vet inte hur det är på Nordnet.
Citera
2020-08-27, 15:03
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wakefield
Avanza har courtagefritt de första 500 affärerna, vet inte hur det är på Nordnet.

Ganska säker på att farsan inte gjort 500 affärer på hans konto genom åren och jag får i alla fall en nota att stämma av med honom efter varje affär han(jag) gör.
Citera
2020-08-27, 16:01
Medlem
Citat:
Om du vill ha lite kul i dag, och samtidigt lära dig lite, så gör som jag skriver (dock är det aktier nu - men du kan aldrig förlora mer än du investerat - dock får du nog svara på lite frågor när du öppnar kontot).

-Öppna ett konto på Avanza eller Nordnet.
-Sätt in en hundring, jag tror det är minimibeloppet.
-Köp några billiga aktier, typ Starbreeze B - Välj själv till vilket pris du vill köpa!
-Går de upp, sälj - Så har du lite mer att handla för.
-Då kan du sälja - Välj även här för vilket pris du vill sälja för.
-Inte alltid att affären går igenom.
-Går de ner, köp fler... Då minskar du snittpriset du handlat för.

Lek på. Tror både Avanza och Nordnet fortfarande kör med att du kan handla courtagefritt en viss tid. Du kan på sidan följa kursen och se ditt bud och vad andra vill sälja och köpa för.

Hm, du menar kanske gå in på nån av de som ligger på 0.01-0.7 kr/aktien?
Jag kanske har tur och den exploderar 900 procent då jag har iallafall 1000kr tjänade som ingenting.
Citera
2020-08-27, 16:16
Medlem
Avanza kör väl courtagefritt till den dag du för första gången kommer över 50 000 kr i kapital på Avanza. Sen kommer man aldrig under spärren igen.
Citera
2020-08-27, 16:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkenemy
Hm, du menar kanske gå in på nån av de som ligger på 0.01-0.7 kr/aktien?
Jag kanske har tur och den exploderar 900 procent då jag har iallafall 1000kr tjänade som ingenting.
Det var inte så jag menade Att du ens tror det gör mig ledsen. Och det var inte så jag skrev i min förklaring med några steg.
Senast redigerad av constant 2020-08-27 kl. 16:32.
Citera
2020-08-27, 16:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Avanza kör väl courtagefritt till den dag du för första gången kommer över 50 000 kr i kapital på Avanza. Sen kommer man aldrig under spärren igen.
Jo, och tills dess kan man leka och handla om man aldrig gjort det innan. Köpa frimärksaktier och sälja, som en tok :-)
Citera
2020-08-27, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Ganska säker på att farsan inte gjort 500 affärer på hans konto genom åren och jag får i alla fall en nota att stämma av med honom efter varje affär han(jag) gör.

Då har han gissningsvis över 50.000 på sitt konto. Jag var lite otydlig, så här står det på Avanzas hemsida:

Citat:
Courtageklass Start kan du välja om du aldrig haft 50 000 kr eller mer i samlat sparande hos oss. Om du uppnår 50 000 kr eller gör fler än 500 gratisaffärer under en 12-månadersperiod placeras du automatiskt i courtageklass Mini och kan inte välja Start igen.
Citera
2020-08-27, 17:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Då har han gissningsvis över 50.000 på sitt konto. Jag var lite otydlig, så här står det på Avanzas hemsida:
Under tolv månader...
Citera
2020-08-27, 20:57
Medlem
Rätt värdelöst att de inte har uppdaterat bland annat Xetra-ETFerna med kurshistorik sen lanseringen på deras plattform i mitten av mars. Nu går sån information att hitta på annat vis men fortfarande dåligt betyg i min bok.
Annars överöst med info om vanliga fonder men just ETFer verkar de behandla som matrester.
Citera
2020-08-27, 21:23
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

Ah! Ok!

Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Rätt värdelöst att de inte har uppdaterat bland annat Xetra-ETFerna med kurshistorik sen lanseringen på deras plattform i mitten av mars. Nu går sån information att hitta på annat vis men fortfarande dåligt betyg i min bok.
Annars överöst med info om vanliga fonder men just ETFer verkar de behandla som matrester.

Jo det är nog kulturellt storbankerna har pushat sina fonder på svenskarna sedan 80-talet. Det är det första många tänker på när det hör orden "spara" eller "investera".

ETF däremot... det tycker Svensson är läskigt.

Min gissning bara.
Citera
2020-08-27, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Ah! Ok!

Jo det är nog kulturellt storbankerna har pushat sina fonder på svenskarna sedan 80-talet. Det är det första många tänker på när det hör orden "spara" eller "investera".

ETF däremot... det tycker Svensson är läskigt.

Min gissning bara.

Intjäningsförmågan spelar nog in också. Även om courtage dras på tyskhandlade ETFer (vet inte hur det är med svenska) så lär vanliga fonder generera mer till Avanza som ofta har högre marginaler än Nordnet på totala avgiften.
Citera
2020-08-27, 22:48
Medlem
Citat:
Det var inte så jag menade Att du ens tror det gör mig ledsen. Och det var inte så jag skrev i min förklaring med några steg.

Jaså, allt upp till 50k så kan man tradea gratis? Förmodligen ingen skatt på det också då?
Snyggt kanske ger det en chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in