2020-08-26, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkenemy
Förstår. Jag tar det som att 150k inte är tillräckligt mkt att gå in på någon fond med 1 risk-skala. Men antar att om man går in med 600k så kan man ändå tjäna kanske 20 000 riskfritt på ett år.
Vad spelar beloppet för roll? Började investera när jag bara hade ett par tusen. Skulle också våga påstå att ingen riskfri avkastning finns, släpp den tanken.
Citera
2020-08-26, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Då missförstår du. Om du inte pratar om specialfonder (där det kan finnas ett minimibelopp att sätta in) så är din procentuella vinst eller förlust lika stor oavsett hur mycket eller lite du investerar.

Och riskfritt är det aldrig. Då gäller ett bankkonto med ränta.

Titta på de där "risk-1-fonderna" från februari. Är säker på att i princip alla sjönk ganska duktigt då.

Och ta inte illa upp, men förstår du verkligen det där med att vinsten/förlusten är procentuell? Att det inte handlar om hur mycket eller lite du sätter in?

Jo men exakt, men vinsten på en stabil fond när man lägger ut 100k är väl typ 1000kr/per år då kan jag lika gärna ha pengarna kvar på mitt bankkonto.
Citera
2020-08-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opponent
Vad spelar beloppet för roll? Började investera när jag bara hade ett par tusen. Skulle också våga påstå att ingen riskfri avkastning finns, släpp den tanken.

Nej, aktier och sånt är inte för mig skulle jag säga, jag trodde väl bara att det är bättre att ha pengarna på något säkert på Avanza och kanske tjäna något än att låta nordea använda mina pengar som jag ändå betalar för. Nej skulle inte säga att det finns pengar att tjäna för en vanlig död, du måste väl på något sätt ha tillgång till insiderinformation eller vara tekniskt lagd att ta del av nyheter före alla andra.
"Vakna tidigt varje morgon och läs dagens industri och håll dig uppmärksam så ska det gå", den klyschan tror jag inte på.
Citera
2020-08-26, 20:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Jo men exakt, men vinsten på en stabil fond när man lägger ut 100k är väl typ 1000kr/per år...
Försök att ta in det där att du aldrig kan veta. Du kan även förlora, så att de där 100K efter ett år bara är värda 90K. Historiskt har börsen över tid gått upp.
Citat:
...då kan jag lika gärna ha pengarna kvar på mitt bankkonto.
Det beror på din sparhorisont och om du kan tänkas behöva pengarna snabbt.

Men du kan inte tänka som du verkar vilja göra, att du ska ha en säker avkastning efter ett år.
Citera
2020-08-26, 20:19
Medlem
constants avatar
Citat:
"Vakna tidigt varje morgon och läs dagens industri och håll dig uppmärksam så ska det gå", den klyschan tror jag inte på.
Det gör faktiskt inte jag heller. Det jag tror på mest är att ha en månatligt sparande i ett gäng spridda fonder. Sedan (kanske det) är mer spännande med aktier och köpa något som är intressant och som man tror på.

Men glöm det där att du ska göra en riskfri vinst på 20K på ett år. Sånt finns inte.
Citera
2020-08-26, 21:55
Medlem
Citat:
Det gör faktiskt inte jag heller. Det jag tror på mest är att ha en månatligt sparande i ett gäng spridda fonder. Sedan (kanske det) är mer spännande med aktier och köpa något som är intressant och som man tror på.

Men glöm det där att du ska göra en riskfri vinst på 20K på ett år. Sånt finns inte.

Sparande? Du menar investering alltså. Nej absolut inte riskfri men så liten att det i princip inte händer. Corona var ett undantag, innan dess hade väl börsen bara sett uppsvingar i 12 år eller nåt.
Citera
2020-08-26, 21:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Sparande? Du menar investering alltså. Nej absolut inte riskfri men så liten att det i princip inte händer. Corona var ett undantag, innan dess hade väl börsen bara sett uppsvingar i 12 år eller nåt.
Precis vad jag menar. Att det förekommer undantag. Jag har varit med förr, och menar bara att det inte förekommer någon garanterad avkastning på börsen.

Men välkommen hit.

Edit: Och att börsen gått bra i tolv år betyder INTE att den kommer gå bra de kommande tolv åren.

Edit igen: Om det är så att du vet att det finns någon säker fond som ger dig mer än bankränta, då ska du självklart placera så mycket du bara kan i den. Kanske den överstiger vad du kan få låna för? Låna upp och köp!!!
Senast redigerad av constant 2020-08-26 kl. 22:10.
Citera
2020-08-27, 12:02
Medlem
Citat:
Precis vad jag menar. Att det förekommer undantag. Jag har varit med förr, och menar bara att det inte förekommer någon garanterad avkastning på börsen.

Men välkommen hit.

Edit: Och att börsen gått bra i tolv år betyder INTE att den kommer gå bra de kommande tolv åren.

Edit igen: Om det är så att du vet att det finns någon säker fond som ger dig mer än bankränta, då ska du självklart placera så mycket du bara kan i den. Kanske den överstiger vad du kan få låna för? Låna upp och köp!!!

Ska man köra på något stabilt som Avanza 75 då? Om en stabil 7% håller sig per år har man ändå 10k på sina 150k. Och jag antar att fonder funkar på samma sätt som aktier när man märker dippen så är det bara att sälja av allt och köpa in sig på vad man själv tror är botten då. Jag kanske ska köra på det.
Citera
2020-08-27, 12:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Ska man köra på något stabilt som Avanza 75 då? Om en stabil 7% håller sig per år har man ändå 10k på sina 150k. Och jag antar att fonder funkar på samma sätt som aktier när man märker dippen så är det bara att sälja av allt och köpa in sig på vad man själv tror är botten då. Jag kanske ska köra på det.
Gör vad du vill, och det kommer säkert gå bra. Du har garanterat järnkoll på när botten är nådd, och att fonden är en säker placering.

Du har aldrig funderat på att bli aktiemäklare?

Jag tror ärligt talat inte att du vill förstå vad jag och alla andra säger.
Citera
2020-08-27, 12:26
Medlem
Citat:
Gör vad du vill, och det kommer säkert gå bra. Du har garanterat järnkoll på när botten är nådd, och att fonden är en säker placering.

Du har aldrig funderat på att bli aktiemäklare?

Jag tror ärligt talat inte att du vill förstå vad jag och alla andra säger.

Nej, vad jag menade är att det funkar på samma sätt att du köper och säljer när du vill? De visar inte priset på fonder på avanza men antar att det funkar samma som för aktier.
Eller klör man på avanza zero då? den har ju inga avgifter.
Citera
2020-08-27, 12:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej, vad jag menade är att det funkar på samma sätt att du köper och säljer när du vill? De visar inte priset på fonder på avanza men antar att det funkar samma som för aktier.
Eller klör man på avanza zero då? den har ju inga avgifter.
Visst visar de priser på fonder på Avanza. Varför skulle de inte göra det?

Däremot så bestäms inte priset på fonder när du köper eller säljer, utan när din affär går igenom.

När du köper aktier så bestämmer du själv till vilken kurs du vill köpa eller sälja, och om affären går igenom får du direkt svar.

Varför inte testa lite? Du kan handla för småpengar och leka ett bra tag innan de vill ha courtage.
Citera
2020-08-27, 12:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej, vad jag menade är att det funkar på samma sätt att du köper och säljer när du vill?
Om du vill ha lite kul i dag, och samtidigt lära dig lite, så gör som jag skriver (dock är det aktier nu - men du kan aldrig förlora mer än du investerat - dock får du nog svara på lite frågor när du öppnar kontot).

-Öppna ett konto på Avanza eller Nordnet.
-Sätt in en hundring, jag tror det är minimibeloppet.
-Köp några billiga aktier, typ Starbreeze B - Välj själv till vilket pris du vill köpa!
-Går de upp, sälj - Så har du lite mer att handla för.
-Då kan du sälja - Välj även här för vilket pris du vill sälja för.
-Inte alltid att affären går igenom.
-Går de ner, köp fler... Då minskar du snittpriset du handlat för.

Lek på. Tror både Avanza och Nordnet fortfarande kör med att du kan handla courtagefritt en viss tid. Du kan på sidan följa kursen och se ditt bud och vad andra vill sälja och köpa för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in