Bekräftar det vi ser i andra OU att S går kraftigt ner och SD sakta tar igen de man förlorat. Jag tror att vi får se en fortsatt kraftig nergång för S men p.g.a. laglösheten som nu börjar tränga sig på hos den vita medelklassen. Och då fortsätter SD upp. Kan bli riktigt stora rörelser men även om jag tycker illa om Sveriges coronastrategi bör SD vara försiktig där känner jag. Bättre då att låta Regering sätta krokben på sig själva.
Någon som vet om det finns en ny eller gammal analys av vilka väljarna är? S ligger alltså nu på samma nivå som under valet så totalt sett måste det betyda att lika många tycker att S är bra nu som de var för två år sen. Kriminalliteten och det övriga förfallet av allt i samhället är tydligen bra nog för lika många personer.
Någon som vet om det finns en ny eller gammal analys av vilka väljarna är? S ligger alltså nu på samma nivå som under valet så totalt sett måste det betyda att lika många tycker att S är bra nu som de var för två år sen. Kriminalliteten och det övriga förfallet av allt i samhället är tydligen bra nog för lika många personer.
Tror inte man kan göra den analysen. Det handlar om den vanliga rigiditeten i svenska väljaropinion. Jag tror vi är ganska unika i det att vi håller kvar våra positioner även om världen runt förändras till oigenkännlighet. Känner att par äldre sossar som är klart kritiska till samhällsutvecklingen - faktiskt även med corona - men de kommer att rösta S tills de dör. Det ligger liksom i blodet. Det är ett för stort steg att ta och detta tror jag gäller många äldre S-väljare. Däremot yngre som tar steget har nog lika svårt att gå tillbaka till S. Så S kräftgång kommer inte att ske dramatiskt åtminstone inte än på ett tag tror jag.
Tror inte man kan göra den analysen. Det handlar om den vanliga rigiditeten i svenska väljaropinion. Jag tror vi är ganska unika i det att vi håller kvar våra positioner även om världen runt förändras till oigenkännlighet. Känner att par äldre sossar som är klart kritiska till samhällsutvecklingen - faktiskt även med corona - men de kommer att rösta S tills de dör. Det ligger liksom i blodet. Det är ett för stort steg att ta och detta tror jag gäller många äldre S-väljare. Däremot yngre som tar steget har nog lika svårt att gå tillbaka till S. Så S kräftgång kommer inte att ske dramatiskt åtminstone inte än på ett tag tror jag.
Fast man kan inte säga annat då än att det jag skrev är korrekt. För om man inte orkar ändra vad man röstar på så accepterar man och välkomnar utvecklingen. Man kan inte skylla på att man har tvångstankar även om man inte håller med om att utvecklingen är bra. Vuxna människor måste ta ansvar för sina handlingar.
Fast man kan inte säga annat då än att det jag skrev är korrekt. För om man inte orkar ändra vad man röstar på så accepterar man och välkomnar utvecklingen. Man kan inte skylla på att man har tvångstankar även om man inte håller med om att utvecklingen är bra. Vuxna människor måste ta ansvar för sina handlingar.
Men det är utifrån ditt perspektiv. Jag tror att de tänker att svensk välfärd fortfarande är unik och att det är socialdemokraternas förtjänst och ingen annans. Man tror faktiskt det bland dem. Jag som har bott utomlands i andra länder kan berätta för dem att sjukvården är helt gratis i England och var åtminstone när jag bodde där på 90-talet väl fungerande och jag hade som diabetiker all medicin fri. Dessa människor tror inte ens riktigt på att man har samma förmåner eller bättre i våra grannländer. Man förstår inte heller varifrån välståndet kommer ifrån och man ser inte sambanden som att lägre skatter faktiskt kan ge högre inkomster och framförallt mindre inkomstskillnader då de riktigt högavlönad inte lika starkt kräver högre löner då som läkare i offentliga vården.
Man fortsätter därför att rösta på S av tacksamhet och rädsla för att förmåner och välstånd ska försvinna även fast många länder i Europa inte haft en socialdemokratisk hegemoni efter WWII.
Nu har alla mätningar efter sommaruppehållet kommit. Den övergripande trenden är helt entydig. S peakade på coronavågen i maj och har sedan dess backat påtagligt samtidigt som både SD och M flyttat fram sina positioner. Om vi utgår från medelvärdet av de fyra månatliga MSM-mätningarna (Sifo, Novus, Ipsos och Demoskop) och gör det optimistiska antagandet att den positiva trend vi sett sedan maj fortsätter i samma takt under hösten, får vi följande prognos för januari:
M 22,8
SD 22,4
S 21,8
Senast redigerad av UrgleGru 2020-08-27 kl. 09:31.
Glädjande att SD redan inför hösten lyckats stabilisera sig på 20 procent. Kunde givetvis ha blivit betydligt mer om det inte vore för att M faktiskt vaknat upp och marknadsfört sin politik effektivt. Så länge konservativa underlaget gör en nettovinst så har jag inga problem med att M och SD delar på kakan, men det är ju klart att det hade smakat bättre om SD tog de där extra två procenten från M istället.
Finns fortfarande mycket att vinna från S för SD:s del. Inte otänkbart att vi under hösten får se ett SD som stabiliserar sig på 22-23 procent.
M skulle framför allt kunna ta från S och L. Kanske någon procentenhet eller två från C.
De sossar som anser att brottsligheten skenar kan börja rösta på Moderaterna. Liberalerna har så få röster nu att det bara är att försöka vinna någon decimal-procentenhet eller två. Inse att de partiet är slut. Inte ge dem några som helst inviter inför valet att de ska med i regeringen utan i stället parkera dem på 2 procent i opinionen fram till valet och därefter låta dem tyna bort.
Senast redigerad av hefti 2020-08-27 kl. 10:37.
Det är lätt att förstå att dom danska partierna driver en politik som gör att ett nationalist parti inte
behövs vilket revolutionärerna i svenska vänsterliberala blocket aldrig någonsin kommer att göra i Sverige.Så ett behov för SD kommer att finnas.
Den högutbildade medelklassens medvetenhet verkar överskattad.
Jag håller med.
Jag känner inte till hur det är i Danmark men i Sverige kan de inte bli av med SD genom att byta politik, de kan bara minska fortsatt väljartapp. SD har ca 18 % som aldrig kommer gå till ett sju-klöverparti av princip och djup övertygelse. De kan ju gå till andra partier utanför riksdagen om de inte tror på SD men M och S kan glömma att få tillbaka dem även om de skulle börja utvisa hundratusentals människor; för SD-väljarna vet att det är SDs existens som tvingat dem att byta politik. Tåget att göra SD irrelevanta har gått. M och S kommer inte få egen majoritet igen heller. SD har över 30 000 medlemmar och starka organisationer i många kommuner. I Stockholm växer medlemsantalet snabbt och vi har aktiva lokala organisationer i de olika stadsdelsområdena. Skall etablissemanget bli av med SD måste de förbjuda partiet och fängsla tusentals människor.
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Inte lät de så på dessa knegare i alla fall. Tror de flesta inser att sociala insatser inte fungerar, vi har testat de i 10 år nu.
Vi har väl snarare testat det i 30 år.
Citat:
Ursprungligen postat av hefti
Nu under morgonen ser vi hur spelplanen börjar förändras då Isabella Lövin meddelat sin avgång. Nu börjar Miljöpartiet vinna mark med nya väljare som tror på den gröna omställningen samt migrationens kraft.
Den nya partiledaren som antagligen blir Alice Bah Kuhnke kan tala till väljarna och lova ännu mer honung. Den som underskattar de här partiledarbytena & att nytt blod kommer in i partierna, får ta sig en till funderare. Det är så här de politiska partierna är vana att vinna väljarstöd inför valen. De vet spelet.
Vi får se om Socialdemokraterna laddar redan nu under hösten för partiledarbyte. För vem kan egentligen se Löfven sitta 12 år som partiledare för Socialdemokraterna.
Shekarabi & Bah Kuhnke kommer sikta mot toppen & tillsammans utgöra ett vinnande koncept. Unga indoktrinerade kvinnor kommer gå till Miljöpartiet då de vinner vänsterväljare. Här röstar drygt 24 procent på Vänsterpartiet medan drygt 17 procent röstar på Centerpartiet. Tillsammans är det 41 procent av de unga kvinnorna mellan 18-29 år. Medan Miljöpartiet endast kommer upp i 4,5 procent stöd bland unga kvinnor, 18-29 år. Därmed finns det många väljare att locka till Miljöpartiet bland de unga kvinnorna. Realistiskt är väl att Miljöpartiet borde ligga på 15-20 procent bland de unga kvinnorna, jämsides Centerpartiet. Det som fattas är en djärv kvinna som tilltalar de unga kvinnliga väljarna.
Detta gör att Miljöpartiet går upp till 5,5 procent lagom till senhösten 2021 och under 2022 har den starka, feministiska, black lives matter-aktivisten Alice Bah Kuhnke vunnit mark och etablerat sig hos de unga kvinnorna.
Glöm att Bah Kuhnke skulle minska väljarstödet fast hon är en okunnig politiker. Hon skulle få de indoktrinerade unga kvinnor med genusstudier och "vit-rasism"-historien att rösta på henne. Dessutom hade unga invandrarkvinnor sett en miljökämpe samt invandrarkvinna som kämpar för miljön & de diskriminerade minoriteteterna. Detta gör inte Sabuni då hon vill sänka skatter och att folk ska prestera på arbetsmarknaden mot skälig lön.
Ja men om MP ökar så kommer de väljarna från det socialliberala 5-partiblocket i JÖK. Det ändrar inte maktbalansen. Ingen från M, SD eller KD kommer gå till MP oavsett vilket språkrör de väljer.
Det hoppfulla med de unga kvinnorna är att unga är de som snabbast ändra åsikt. De unga männen avviker också genom att i högre grad rösta SD. Dessa unga kvinnor och män umgås med varandra och trenden pekar på att killarna (Och samhällsutvecklingen) kommer påverka tjejerna och inte tvärt om.
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Det borde väl vara väl känt vid det här laget? Totalstoppad asylinvandring och relaterad anhöriginvandring vore SD:s politik i den bästa av världar där man får bestämma helt själva. Och man skulle aldrig ha släppt in dessa miljoner invandrare från mellanöstern och afrika. Man måste sortera ut stenhårt gällande vilka som inte ska vara här. Som saknar tillstånd, som har tillstånd som går ut, som begått allvarliga brott, afghaner som ska utvisas, folk som varken kan eller vill anpassa sig fullt ut som ska endera utvisas eller få incitament att lämna Sverige. Har man inte förstått det så är det märkligt.
De du svarar på kommer bara med en massa halmgubbar. Som du skriver har SD de politiska lösningarna. SD har mycket detaljerade förslag, de höll ju presskonferens nyligen efter migrationsförhandlingarna. SD har lag förslag på området i riksdagen sedan 2010, de har den mest konkreta politiken av alla riksdagspartier på alla politikområden.
Jag känner inte till hur det är i Danmark men i Sverige kan de inte bli av med SD genom att byta politik, de kan bara minska fortsatt väljartapp. SD har ca 18 % som aldrig kommer gå till ett sju-klöverparti av princip och djup övertygelse. De kan ju gå till andra partier utanför riksdagen om de inte tror på SD men M och S kan glömma att få tillbaka dem även om de skulle börja utvisa hundratusentals människor; för SD-väljarna vet att det är SDs existens som tvingat dem att byta politik. Tåget att göra SD irrelevanta har gått. M och S kommer inte få egen majoritet igen heller. SD har över 30 000 medlemmar och starka organisationer i många kommuner. I Stockholm växer medlemsantalet snabbt och vi har aktiva lokala organisationer i de olika stadsdelsområdena. Skall etablissemanget bli av med SD måste de förbjuda partiet och fängsla tusentals människor.
Vi har väl snarare testat det i 30 år.
Ja men om MP ökar så kommer de väljarna från det socialliberala 5-partiblocket i JÖK. Det ändrar inte maktbalansen. Ingen från M, SD eller KD kommer gå till MP oavsett vilket språkrör de väljer.
Det hoppfulla med de unga kvinnorna är att unga är de som snabbast ändra åsikt. De unga männen avviker också genom att i högre grad rösta SD. Dessa unga kvinnor och män umgås med varandra och trenden pekar på att killarna (Och samhällsutvecklingen) kommer påverka tjejerna och inte tvärt om.
De du svarar på kommer bara med en massa halmgubbar. Som du skriver har SD de politiska lösningarna. SD har mycket detaljerade förslag, de höll ju presskonferens nyligen efter migrationsförhandlingarna. SD har lag förslag på området i riksdagen sedan 2010, de har den mest konkreta politiken av alla riksdagspartier på alla politikområden.
Att Miljöpartiet ingår i 5-partiblocket innebär för närvarande (enligt opinionsundersökningar), att detta block har majoritet i riksdagen. (Förutsatt att MP eller L når över riksdagsspärren.) Det vore faktiskt bra om Miljöpartiet landar under 4 procent och inte tar röster från S-C-V. Medan röstande som hoppar mellan Liberalerna och Miljöpartiet för närvarande inte har någon betydelse då båda partierna ligger under riksdagsspärren eller nära den.
Senast redigerad av hefti 2020-08-27 kl. 11:02.
Funkar det för jimmie att politisera coronan? Jag hoppas inte det men risken finns ju. Å andra sidan vet jag SDare som är glada åt att vi slapp lockdown. Frågan är hur det påverkar opinionen.
SD låg lågt i början för frågan delade väljarna även inom SD, men Åkesson har inte tagit upp lockdown utan äldredöd, att man inte försökte stoppa smittan i början etc. Jag hoppas SD-are som tycker Sveriges corona-strategi varit bra inser att det är alltid bra att kritisera och skada S oavsett fråga. Det är en ödesfråga för Sveriges överlevnad att S krossas och i det perspektivet blir corona-strategi en liten fråga.
Citat:
Corona är ändå en död fråga nu så ingen kommer bry sig om vad varken Åkesson eller Löfven säger är min tro.
Ska bli så skönt när pandemin är över och vi kan fokusera på det som verkligen är viktig för nationens överlevnad; kriminaliteten, rättssystemet och invandringen/integrationen.
Dock tror jag att SD ändå tar upp det för att:
1. Faktum kvarstår att Sverige har gått betydligt sämre än våra grannländer. Betydligt fler döda och ekonomin som man så mycket tjatade om skulle räddas har inte heller gjort det. Vi har tappat mest BNP i Norden.
2. Inga SDare kommer lämna partiet för att man kritiserar Sveriges strategi. Speciellt inte bland den hårda kärnan på kring 18%. Det finns inget alternativ både M och S är opålitliga.
3. Samtidigt som SD öppnar dörren för väljare som inte gillar Sveriges väg att gå.
4. Man undergräver förtroende för Löfven.
M.m. SDs strateger vet nog vad man gör. Däremot tycker jag vi kan släppa Corona nu, inte längre aktuellt.
Håller med på alla punkter. SD förlorar inga väljare p.g.a. corona per se utan minskningen för SD och ökningen för S var för vad media och andra partier gjorde, SD kunde inte påverka det, som så ofta är det inte så viktigt vad SD gör utan vad andra gör.
Citat:
Mats Knutson anser att det är avlägset att SD blir största partiet i opinionen efter Åkessons tal.
Vad tror vi om det? Om det gick innan Corona bör det väl gå igen? Speciellt nu när det eskalerar ännu mera.
Jag tror SD kan bli störst igen men det kommer att ta ett tag, speciellt om M och SD båda ökar. Men då kan vi få den underbara situationen att S blir tredje parti.
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Har märkt att Sverigedemokraternas FB-sida för varje dag ökar markant i likes. Drygt 320.000 nu och det bara tickar gång på gång. Så här har det varit, en stadig ökning varje dag senaste två åren. Det om något lär nog ändå säga mycket om opinionsläget.
S har bara 243 000, jag minns när SD tävlade om att gå om S på facebook. Det säger något om vilka väljargrupper partierna attraherar. S har många vaneväljare som inte följer politik i sociala medier. De är inte politiskt engagerade. Och det är pensionärer som inte är lika aktiva på sociala medier i över huvud taget?
Svaret på vad SD kan få nya väljare ifrån, framgår tydligt i dagens Novus-mätning - kvinnorna. Sverige kvinnor röstar påfallande mycket vänster, och det är därför dessa som partier som vill växa på andra sidan blockgränsen måste attrahera. (M har i något mindre grad samma förutsättning men inte KD.)
Att ta väljare L är nog förbi för någon. De håller på att stabilisera sig strax över 2% och kan förbli där, deras kvarvarande väljare är sannolikt mycket lojala. Möjligen skulle M och/eller SD kunna locka några kvarvarande landsbygdskonservativa från C, men då är det nog mer kriminalitet, egendomsfrågor och lokalt självstyre som behöver lyftas fram.
Emellertid tyder dagens Novus på att Sverige under den närmaste tiden (kanske fram till och med valet 2022) kan få tre någorlunda jämnstora partier som kommer att tävla om medaljplatserna i kommande val, med en betydande osäkerhet om den interna placeringen mellan ca 20-25% av rösterna.
M skulle framför allt kunna ta från S och L. Kanske någon procentenhet eller två från C.
De sossar som anser att brottsligheten skenar kan börja rösta på Moderaterna. Liberalerna har så få röster nu att det bara är att försöka vinna någon decimal-procentenhet eller två. Inse att de partiet är slut. Inte ge dem några som helst inviter inför valet att de ska med i regeringen utan i stället parkera dem på 2 procent i opinionen fram till valet och därefter låta dem tyna bort.
L möjligtvis men de kommer inte kunna ta särskilt många från S. Dessa som är kvar i S är hardcore sossar som inte lämnar till Moderaterna. De gillar inte deras politik helt enkelt. Se typ välfärden i Stockholm med Karolinska.
SD däremot tror jag man kan tänka sig om det eskalerar för mycket. SD kan ta mer väljare från S 28% än M kan är min tro.
M kommer jag aldrig rösta på oavsett hur mycket ordfloskler man använder sig av, de är anledningen till att vi är där vi är. Sen är de helt opålitliga förens man visar det under en mandatperiod. Skulle inte förvåna mig om de sätter sig med S efter valet än SD..
Senast redigerad av Haddock93 2020-08-27 kl. 11:19.