2020-08-25, 18:37
Medlem
Haddock93s avatar
Jobbar i en storindustri i GBG och här sitter bara folk i lunchrummet och pratar om hur trötta de är på kriminaliteten och att de ska ha hårda straff, ut ur landet, nackskott eller skjutas med sniper.

Detta är då medelålders män med både utländsk och svensk bakgrund.

Förut pratades det bara om Corona, inte längre. Dessa är nog S eller SD. Förväntar mig bra resultat från undersökningar för SD framöver. Folk har fått nog.

Narrativet har definitivt förändrats iaf.
2020-08-25, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boo-urns
Jag kan glädja dig med att mitt val står mellan SD och M. Ifall SD gör om misstaget från valet 2018 och väljer att basera sin valkampanj på att utgöra ett regeringsunderlag till en M-regering, så finns det ju ingen anledning för mig som högutbildad medelklassväljare att gå en snårig och otacksam omväg genom att rösta på ett ökänt och demoniserat lågstatusparti som vanligtvis associeras med lågutbildade män, trångsynta bonnläppar och rena rasister. I så fall lägger den statusmedvetna medelklassväljaren givetvis rösten direkt på det socialt accepterade högstatuspartiet M.

Och förresten, om SD själva legitimerar M som ett fullvärdigt politiskt alternativ genom att gå till val på en M-regering, varför skulle då inte väljarna även uppfatta M som ett fullvärdigt politiskt alternativ att rösta på? Om SD själva inte ämnar att hålla M (som fortfarande styrs av Reinfeldt-falangen) ansvarigt för reinfeldtismen och dess huvudroll i Sveriges katastrofala samhällsutveckling, varför skulle då väljarna göra det?

SD har då effektivt neutraliserat sig själva och lämnat walkover vad gäller medelklassväljarnas röster. Hur SD förhåller sig till det reinfeldtistiska M blir avgörande för partiets framtid. Ska SD bli Sveriges och vårt århundrades statsbärande parti, eller kommer SD efter ett pyrrhiskt och förhastat samarbete med liberaler att kollapsa i både väljarstöd och förtroende som föredetting partiet Dansk Folkeparti gjort i Danmark?

Det är lätt att förstå att dom danska partierna driver en politik som gör att ett nationalist parti inte
behövs vilket revolutionärerna i svenska vänsterliberala blocket aldrig någonsin kommer att göra i Sverige.Så ett behov för SD kommer att finnas.
Den högutbildade medelklassens medvetenhet verkar överskattad.
2020-08-25, 19:29
Medlem
Nu skall vi komma ihåg att IPSOS mätningar är lite trubbiga där en ynka 0,1% kan innebära en hel 1,0%.
Lite falskt därför att blåsa upp M:s opinionshöjning. Det är förmodligen så att 17,0% för M i juni var en felmätning. Trenden för M i IPSOS tre sista mätningar är 20,0%---17,0%---20,0%.

Men naturligtvis är M lite på gång, lurige Uffe är på väg att bli tuffe Uffe, Forsell och Hökmark får betraktas som hökar och dom utnyttjar läget.

SD har under motsvarande tid haft 20,0%---20,0%---21,0% och det ser stabilt och bra ut. Jag utgår från att Sossarna sjunker, dom kan i stort bara ta ifrån V.
SD har sin hårda kärna och fler kan bli hårda, det börjar bli bra tider för SD när coronan förlorar i betydelse.
2020-08-25, 20:25
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Jag kan glädja dig med att mitt val står mellan SD och M. Ifall SD gör om misstaget från valet 2018 och väljer att basera sin valkampanj på att utgöra ett regeringsunderlag till en M-regering, så finns det ju ingen anledning för mig som högutbildad medelklassväljare att gå en snårig och otacksam omväg genom att rösta på ett ökänt och demoniserat lågstatusparti som vanligtvis associeras med lågutbildade män, trångsynta bonnläppar och rena rasister. I så fall lägger den statusmedvetna medelklassväljaren givetvis rösten direkt på det socialt accepterade högstatuspartiet M.

Och förresten, om SD själva legitimerar M som ett fullvärdigt politiskt alternativ genom att gå till val på en M-regering, varför skulle då inte väljarna även uppfatta M som ett fullvärdigt politiskt alternativ att rösta på? Om SD själva inte ämnar att hålla M (som fortfarande styrs av Reinfeldt-falangen) ansvarigt för reinfeldtismen och dess huvudroll i Sveriges katastrofala samhällsutveckling, varför skulle då väljarna göra det?

SD har då effektivt neutraliserat sig själva och lämnat walkover vad gäller medelklassväljarnas röster. Hur SD förhåller sig till det reinfeldtistiska M blir avgörande för partiets framtid. Ska SD bli Sveriges och vårt århundrades statsbärande parti, eller kommer SD efter ett pyrrhiskt och förhastat samarbete med liberaler att kollapsa i både väljarstöd och förtroende som föredetting partiet Dansk Folkeparti gjort i Danmark?
Min fetning.

Jag i mångt och mycket inne på samma linje.
SD's långvariga WO till M var och är ett stort strategiskt misstag.
Som jag tidigare skrev i tråden, innan senaste valet så kröp SD för M, M kröp för C och C kröp för S. SD borde ha kört och köra sitt eget race och ta medelklassväljare från samtliga ringhörnor. Förbannade och svikna knegare som undrar "vad fan får man för pengarna" och förbannade högerväljare som har tröttnat på ett parti som styrs av Stureplansmoderater.
2020-08-25, 20:40
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jobbar i en storindustri i GBG och här sitter bara folk i lunchrummet och pratar om hur trötta de är på kriminaliteten och att de ska ha hårda straff, ut ur landet, nackskott eller skjutas med sniper.

Detta är då medelålders män med både utländsk och svensk bakgrund.

Förut pratades det bara om Corona, inte längre. Dessa är nog S eller SD. Förväntar mig bra resultat från undersökningar för SD framöver. Folk har fått nog.

Narrativet har definitivt förändrats iaf.
Visst, kriminaliteten breder verkligen ut sig.
Men samtidigt så är det allt för många väljare som är säkra på att kriminaliteten löses med sociala insatser. Ja det finns en stor andel som även tror att ungdomsgårdar behövs för att få bukt på kriminaliteten.

SD borde jobba hårt på LO-kollektivet och skall det fungera så blir det till att släppa förtöjningarna SD har till M.
Vem fan litar på M?
2020-08-25, 20:46
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Visst, kriminaliteten breder verkligen ut sig.
Men samtidigt så är det allt för många väljare som är säkra på att kriminaliteten löses med sociala insatser. Ja det finns en stor andel som även tror att ungdomsgårdar behövs för att få bukt på kriminaliteten.

SD borde jobba hårt på LO-kollektivet och skall det fungera så blir det till att släppa förtöjningarna SD har till M.
Vem fan litar på M?

Inte lät de så på dessa knegare i alla fall. Tror de flesta inser att sociala insatser inte fungerar, vi har testat de i 10 år nu.
2020-08-25, 21:32
Bannlyst
Vad är meningen med att IPSOS inte har decimatal?
2020-08-25, 21:49
Medlem
Citat:

Du tror SD på egen hand kan bli statsbärande?
Jag tror det är att sikta för högt. SD har ju inte kompetens! Vilka ministerposter skulle de utse? Det skulle bli fiasko och en mandatperiod med en SD-ledd regering (om det ens håller) blir som när borgarna fick makten... 1976?

Vill man minska invandringen är det ju SD man ska rösta. Svårare än så är det inte.
2020-08-25, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag tror det är att sikta för högt. SD har ju inte kompetens! Vilka ministerposter skulle de utse? Det skulle bli fiasko och en mandatperiod med en SD-ledd regering (om det ens håller) blir som när borgarna fick makten... 1976?

Vill man minska invandringen är det ju SD man ska rösta. Svårare än så är det inte.
Berätta för mig varför det skulle vara komplicerat att styra ett land? Du tror inte SD skulle ha en massa kompetenta tjänstemän till förfogande och mycket annat?

Och sist men inte minst, är det verkligen svårt att vara sämre än den regering vi har idag?
2020-08-25, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

En minister behöver inte vara så värst kompetent. På departementet anställs ju en massa "experter" men naturligtvis måste ministern kunna redogöra för propositionerna. Hur kompetent är Baylan? Hur kompetent är Lena Hallengren? Hur kompetent var Annika Strandhäll?

Personer som Henrik Winge, Jonas Andersson, Stegrud med flera är väl minst lika kompetenta. Vi kan komma i det läget att vi har 3 nästan lika stora partier i S, SD och M, och då vore det på sätt och vis onaturligt om inte SD fick ett rejält inflytande. I opinionen har SD och M ungefär 41% nu och det tickar på. Ju större SD, desto mer måste övrgia partier anpassa sig till SD, som jag ser det.
2020-08-26, 00:05
Avslutad
21% i Ipsos mätning är en mycket bra siffra. Som man trott så går det uppåt igen och tillbaka till läget i våras när debatten nu återigen handlar till väldigt stor del om massinvandringen, islamiseringen, skjutningar, dödsskjutningar, mördade 12-åringar, tortyrmisshandlar av tonårskillar som pissas på och våldtas natten igenom av blattar osv i en oändlig vidrig ström av grova brott och mord i massor.

21% i Ipsos visar även tydligt att SD är jämnstora eller på väg att bli större än M igen, då M helt saknar trovärdighet i dessa frågor om massinvandringen, gängkriminaliteten och skjutningarna då man haft makten i 8 år när allt detta förvärrats något oerhört och då man försvarade den här extremt negativa utvecklingen med näbbar och klor. Det är precis samma människor i M idag som låtsas tycka något annat, därför saknar man helt trovärdighet i M gällande dessa frågor.

SD kommer fortsätta öka ju mer debatt som förs om massinvandringen och all denna misär som den för med sig. Att totalen av massinvandringen från mellanöstern och afrika är oerhört negativ måste man vara både blind och totalt dum i huvudet för att inte se och förstå idag. Det är den som orsakar all denna misär och elände, utan den hade dessa händelser inte skett i Sverige överhuvudtaget, det är direkt importerade gigantiska problem.
2020-08-26, 00:15
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
21% i Ipsos mätning är en mycket bra siffra.

SD kommer fortsätta öka ju mer debatt som förs om massinvandringen och all denna misär som den för med sig.

Det behövs ingen debatt.
Det räcker att fler svenskar för varje dag blir drabbade av invandringen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in