2020-08-24, 19:02
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Edlund påstår sig vara för fattig för att blogga gratis.

Det kostar inte pengar att blogga men däremot behöver man skaffa pengar på något sätt för att leva. Många av de som bloggar gör det förstås för att de vill synas och för att debattera, precis som folk här på flashback. Men få tackar väl nej till gåvor, den som vill ge mig gåvor för mina fina inlägg här är förstås också välkommen att göra det men i likhet med andra är det inte ett krav för att få läsa mina utomordentligt tänkvärda inlägg.
Citera
2020-08-24, 19:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Eller som det också kan tolkas: Läsa in sig på reglerna och följa dem istället för att bryta mot dem.
Expo har varit smarta, hon har varit dum och inte tänkt efter före.

Har du bevis för att någon brutit mot reglerna?
Citera
2020-08-24, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det kostar inte pengar att blogga men däremot behöver man skaffa pengar på något sätt för att leva.

Jobba. Att hon är beroende av "gåvorna" tyder ju utan tvekan på att hon har det som jobb eftersom det annars inte ens skulle produceras något.
Citera
2020-08-24, 19:23
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Fast det var inte det jag menade, utan det var bara en marknadsföringsmässig liknelse jag avsåg. Finns ju ingen som känner någon personlig gemenskap med Netflix eller Google att man är villig att ge dem sina slantar av ren lojalitet. Ursäkta att det inte framgick av inlägget, det var ett svar på en annan användare.

Man behöver inte ha en personlig gemenskap för att ge en gåva, du har helt missförstått detta.
Citera
2020-08-24, 19:24
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jobba. Att hon är beroende av "gåvorna" tyder ju utan tvekan på att hon har det som jobb eftersom det annars inte ens skulle produceras något.

Om hon är beroende av gåvorna eller inte avgör inte skattskyldigheten eller om det är en gåva.
Citera
2020-08-24, 19:26
Medlem
Citat:
Om hon är beroende av gåvorna eller inte avgör inte skattskyldigheten eller om det är en gåva.

Nej, det avgör dom inte. Det är därför dom nu går till rätten med det, eftersom de anser att eftersom hon knappast gjort detta utan "gåvor" så är det de facto hennes jobb. Vi får se vem som har rätt.
Citera
2020-08-24, 19:33
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nej, det avgör dom inte. Det är därför dom nu går till rätten med det, eftersom de anser att eftersom hon knappast gjort detta utan "gåvor" så är det de facto hennes jobb. Vi får se vem som har rätt.

Menar du att skattemyndigheten går till rätten med det, var har du fått det ifrån? De är maktfullkomliga och brukar köra med omvänd bevisbörda och låta den drabbade dra det till rätten.
Citera
2020-08-24, 19:34
Medlem
Citat:
Att läsa bloggen gratis är fortfarande ett marknadsföringsverktyg som vilar på samma principer som tidsbegränsade gratisabonnemang. Ett sätt att locka betalare. Att du har free-riders i din kundkrets gör inte de betalarnas bidrag mindre reellt, eller hur? Du har lik förbaskat fått pengar på ditt konto som belöning för en arbetsinsats. Om målet inte är att konvertera så många gratisläsare till betalande läsare så behöver man ju inte som Edlund gör, pusha för pröjs i slutet på varenda jävla inlägg.
Så om du skulle starta en blogg, jag läser ett inlägg, söker upp ditt telenr på nätet och swishar dig en gåva för att jag gillade det så har du begått skattebrott om du inte deklarerar det? Eller är det bara olagligt om många gör det? Eller bara om du själv skriver ut din swish? Vart går gränsen? Är det en arbetsinsats att blogga på fritiden? Kan bloggare då kräva företagen som driver bloggplattformerna på löner? Är det barnarbete när plattformarna visar annonser på ungdomars bloggar? Gäller samma oklara regler om man skriver inlägg på sin Facebook med telefonnummer utlagt på profilen?

Om bloggar nu är journalistiskt arbete så undrar jag om det betyder att jag kan dra igång en blogg på företagets hemsida, spy ur mig lite åsikter och sen söka presstöd för att få skattelättnader?

Förövrigt är ditt exempel inte speciellt bra, vet inte hur det är i Sverige just nu men det är ganska vanligt att Netflix kräver betalinfo ifrån dig för att du ska få tillgång till dina gratismånader och pengar dras från ditt konto om du inte stoppar abonnemanget. Ett upplägg som är ganska standard när det gäller free trials för tjänster.
Citera
2020-08-24, 19:38
Medlem
Citat:
Menar du att skattemyndigheten går till rätten med det, var har du fått det ifrån? De är maktfullkomliga och brukar köra med omvänd bevisbörda och låta den drabbade dra det till rätten.

Så är det, men det är ju inte svårare än att gå vidare med det. Chans att förlora? Visst. Men om det nu är så vattentätt som hävdas så är det ju bara kriga.
Citera
2020-08-24, 19:48
Medlem
Vad är logiken att folk som exttaknäcker som journalister ska jagas av skatteverket samtidigt som Facebook, Google får skattelättnader och rentav bidrag. Coronabidraget till journalister utformades på så sätt att bara de med sändningar och utgiviningar på minst 15 ggr per år får stödet. Jag tolkar det som att bara gammelmefier får det stödet. Centerparttister ich liberalerna kallar sig liberaler borde inte dom värna rättvis konkurrens i mediebranschem?
Citera
2020-08-24, 19:48
Medlem
Citat:
Ingenstans framgår det att hon är beroende av gåvorna, och även om hon faktiskt pga höga utgifter faktiskt vore beroende av dessa intäkter, skulle det på intet sätt bevisa att de är lön för utfört arbete. Jag menar, även om tiggaren utanför ICA är beroende av gåvorna, är väl inte tiggeri ett arbete som beskattas?

Det vidrigaste är dock att alla odefinierande insättningar antas vara inkomster för bloggen. Fullständigt bisarrt att insättningar på de konton som inte är kopplade till swish och vars nummer inte är offentligt angivna ändå antas vara lön för skrivande. Lån, exempelvis.
Citera
2020-08-24, 19:57
Medlem
Handlar helt och hållet på hur mycket hon drar in via swish och det är väl det som skatteverket har lagt märke till. Om det är en betydande summa årligen så är det inget annat än svarta pengar om det inte skattas för. Minimibeloppet man kan tjäna utan att skatta är 20 000 kr årligen, tydligen tjänar hon mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in