Citat:
Ursprungligen postat av
JohnnyDungeon
Att läsa bloggen gratis är fortfarande ett marknadsföringsverktyg som vilar på samma principer som tidsbegränsade gratisabonnemang. Ett sätt att locka betalare. Att du har free-riders i din kundkrets gör inte de betalarnas bidrag mindre reellt, eller hur? Du har lik förbaskat fått pengar på ditt konto som belöning för en arbetsinsats. Om målet inte är att konvertera så många gratisläsare till betalande läsare så behöver man ju inte som Edlund gör, pusha för pröjs i slutet på varenda jävla inlägg.
Så om du skulle starta en blogg, jag läser ett inlägg, söker upp ditt telenr på nätet och swishar dig en gåva för att jag gillade det så har du begått skattebrott om du inte deklarerar det? Eller är det bara olagligt om många gör det? Eller bara om du själv skriver ut din swish? Vart går gränsen? Är det en arbetsinsats att blogga på fritiden? Kan bloggare då kräva företagen som driver bloggplattformerna på löner? Är det barnarbete när plattformarna visar annonser på ungdomars bloggar? Gäller samma oklara regler om man skriver inlägg på sin Facebook med telefonnummer utlagt på profilen?
Om bloggar nu är journalistiskt arbete så undrar jag om det betyder att jag kan dra igång en blogg på företagets hemsida, spy ur mig lite åsikter och sen söka presstöd för att få skattelättnader?
Förövrigt är ditt exempel inte speciellt bra, vet inte hur det är i Sverige just nu men det är ganska vanligt att Netflix kräver betalinfo ifrån dig för att du ska få tillgång till dina gratismånader och pengar dras från ditt konto om du inte stoppar abonnemanget. Ett upplägg som är ganska standard när det gäller free trials för tjänster.