Prästen Helena Edlund som driver en blogg har under en längre tid tagit emot gåvor via swish. Från henne sida:
Vad tror ni? Är detta slutet för personer såsom Henrik Jönsson, Kateringa Janouch, Joakim LaMotte etc?
Citat:
Nu har skatteverket bestämt sig för att granska henne och då har de riktat in sig på alla insättningar på hennes konton och kommit fram till:
Du som vill får otroligt gärna ge mig en gåva/donation. En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd insättning bekräftar gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.
Citat:
Hon menar nu att det här bara är första steget:
Nu har Skatteverkets handläggare, efter snart ett och ett halvt års granskande, underkänt alla mina förklaringar. Hur beslutet löd? Sammanfattningen av handläggarens tio sidor långa dokument är att alla insättningar på alla mina konton kan betraktas som ”oredovisade inkomster för inkomstbringande hobbyverksamhet”, även insättningar som inte skett via Swish och på konton som inte har något med mitt bloggande att göra.
Citat:
http://helenaedlund.se/kriget-mot-sw...a-har-inletts/
Det hela blir ännu värre eftersom jag bara är en bricka i ett större spel. De är inte ute unikt efter mig, de är ute efter att skapa prejudikat. Kan Skatteverket nu få ett prejudikat som visar att alla (!) insättningar på en Swish-horas konton kan betraktas som beskattningsbar inkomst, är det sedan fritt fram att angripa de stora fiskarna, som Katerina Janouch, Marcus Birro och alla andra bloggare som använder privata swish-nummer. Många drar in stora summor på Swish och har tiotusentals läsare – och det är just därför som Skatteverket inte har gått på dem direkt. Skatteverket vet ju att det finns mängder av duktiga skattejurister som gärna skulle ta sig an deras ärenden pro bono, och läsare som skulle gå samman för att betala kraven. Då skulle det inte bli något prejudikat. Men genom att driva sitt krav gentemot en person utan resurser, som inte kan driva process mot staten, garanteras Skatteverket en smidig vinst. Sedan kommer de att vara redo att ta nästa steg.
Vad tror ni? Är detta slutet för personer såsom Henrik Jönsson, Kateringa Janouch, Joakim LaMotte etc?