Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-28, 22:01
  #625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Ja alla får ta emot gåvor skattefritt

I det aktuella fallet är frågan om de som skickat pengar skulle gjort det även om det inte skrivits något.

Hade man gjort det = gåva, hade man inte så är det en motprestation även om det inte är tvingande att betala=skattepliktig.
Från länken jag tejpade in ovanför.
Citat:
Givetvis hade en artist eller konstnär inte fått stipendium utan att ha presterat något eller förväntas prestera något.
Citera
2020-08-29, 01:37
  #626
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Ja alla får ta emot gåvor skattefritt

I det aktuella fallet är frågan om de som skickat pengar skulle gjort det även om det inte skrivits något.

Hade man gjort det = gåva, hade man inte så är det en motprestation även om det inte är tvingande att betala=skattepliktig.

Gåvor ges väl nästan alltid för att man gillar något personen har gjort, det enda undantaget är väl om man ger gåvor till sina barn bara för att de är ens barn och inte för något dem gjort.

Säger man att gåvor som ges för någon form av prestation är skattepliktigt då säger man alltså i praktiken att vi har gåvoskatt vilket vi inte har, det avskaffades 2005.
Citera
2020-08-29, 02:05
  #627
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Gåvor ges väl nästan alltid för att man gillar något personen har gjort, det enda undantaget är väl om man ger gåvor till sina barn bara för att de är ens barn och inte för något dem gjort.

Äntligen tycks det ha gått upp ett ljus! Jag är imponerad! Ja, när det gäller donationer till främmande människor på internet så är det i rimligt att utgå att det sker som en belöning för något. Riktiga gåvor ges mellan människor som känner varandra väl, familj, släkt och vänner. Det är liksom så världen fungerar: väldigt sällan får man något gratis helt utan anledning.
Citera
2020-08-29, 02:17
  #628
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Äntligen tycks det ha gått upp ett ljus! Jag är imponerad! Ja, när det gäller donationer till främmande människor på internet så är det i rimligt att utgå att det sker som en belöning för något. Riktiga gåvor ges mellan människor som känner varandra väl, familj, släkt och vänner. Det är liksom så världen fungerar: väldigt sällan får man något gratis helt utan anledning.

Ljuset gick inte upp för dig tydligen, vi har inte gåvoskatt trots att gåvor i sig i princip alltid ges pga något som mottagaren gjort. De "riktiga" gåvorna du nämner följer detta också.
Citera
2020-09-01, 12:54
  #629
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lichtblick
Självklart dom har. Dom blir skattade via plattformen. Likt som kör du paypal så måste du skatta därifrån.

Gåvorna är ju inte gåvor, det är den betalning någon får av att göra content och man donerar för att det finns inget annat enkelt sätt utöver det för att få betalt för det dom gör.

Åter igen så ligger inte problemet i donationer utan att folk blir censurerade och får sin inkomst kapad.

Men visst, vill vi bidra till det infekterade klimatet så mer än gärna skatta dom så de inte längre kan bedriva sina verksamheter.

Skattar Aftonbladet för sitt pressstöd?

Nej, Skatteverket beskattar i samband med deklaration. Plattformarna har möjligen visst ansvar att sköta inbetalningar och rapportera vissa uppgifter men det är en helt annan sak. Eller menar du att plattformarna tar en andel av kakan? Ja, det är ju så normalt företagande går till, man tar betalt för att sälja en vara eller tjänst. Precis som Swish-journalisten som i praktiken tar betalt för sin journalistiska gärning.

Om Aftonbladet skattar för sitt press-stöd? Ingen aning, är inte alls insatt. Men om de inte skattar så har jag svårt att tro att det skulle bero på att de har en klausul på sin sida som säger "Alla ev. bidrag från offentlig verksamhet ska anses som donation och därmed inte vara beskattningsbart."
Citera
2020-09-03, 10:25
  #630
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vad som är en godkänd som en gåva varierar beroende på omständigheterna. Inget konstigt med det om man tänker efter lite.
Jag förstår inte. Din definition på gåva är "Gåva: något som varierar efter omständigheter"
Jag tror en mer exakt definition är att föredra.
Citera
2022-04-25, 12:48
  #631
Medlem
Tjena_67s avatar
Hur ska jag skriva i swishen till bloggaren så att min donation till honom ej ska beskattas?

'Här kommer min gåva - gör vad du vill med pengarna"
Citera
2022-08-05, 03:25
  #632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Hur ska jag skriva i swishen till bloggaren så att min donation till honom ej ska beskattas?

'Här kommer min gåva - gör vad du vill med pengarna"

En gåva/donation till mig är inget köp av vara/tjänst av mig, varken historiskt utförd eller framtida, ej heller betalning för levererad tjänst/vara, eller framtida sådan, utan en ovillkorad förutsättningslös gåva som inte faller under Konsumentköplagen. Genom utförd insättning bekräftar gåvogivaren att ovanstående förutsättningar gäller.

Så där har du svaret-swisha på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback