2020-08-24, 18:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag har inte gjort någon studie av denna bloggerska så kan inte ge dig något bra svar på frågan.
Gissningsvis har pengarna en betydelse eftersom hon vill att folk swishar.

Det är bevisligen så. Kolla blogginlägget som länkas till i ts. Sen har hon haft från Försäkringskassan också. Men det lär ryka och hon blir återbetalningsgsskyldig där med
Citera
2020-08-24, 18:11
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Kommer knappast hända men hoppas kan vi väl alltid.

Fast det var inte det jag menade, utan det var bara en marknadsföringsmässig liknelse jag avsåg. Finns ju ingen som känner någon personlig gemenskap med Netflix eller Google att man är villig att ge dem sina slantar av ren lojalitet. Ursäkta att det inte framgick av inlägget, det var ett svar på en annan användare.
Citera
2020-08-24, 18:13
Medlem
Jag tycker inte alls att det är konstigt att skatteverket sätter ner foten här.

Hon har en inkomstström från för det mesta okända människor - ej familj eller nära vänner - som i praktiken är baserad på en förväntad prestation. Om inte det är förvärvsarbete vet jag inte vad som är det.

Visst kan man börja mumla om att prestationen efter/före donationer inte är ett krav. Men vi pratar då egentligen bara om trögheter i ett system. Skulle hon sluta prestera skulle också med högsta sannolikhet donationerna sluta komma.

Sen kan jag såklart tycka att man kan få ha mindre inkomster från hobbyverksamheter skattefria, men det är bara en åsikt. Får man flera hundra k om året in på kontot är dock inte bloggandet en hobbyverksamhet utan som vilket yrke som helst.
Citera
2020-08-24, 18:25
Medlem
belfs avatar
Om hon använt blankett T2 för att redovisa intäkterna ska det väl inte vara några problem egentligen. Men jag förstår att regimen kanske är ute efter att tysta oliktänkande.
Tror gränsen går runt 50 000 per år.
Citera
2020-08-24, 18:25
Medlem
Man får väl göra som skattesmitarna i Expo. Starta en stiftelse. Och dela ut stipendier till sig själv.
Citera
2020-08-24, 18:29
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nu har jag inte läst tråden men det finns regler som är solklara.

SKV sida

Tiggeriet granskas och man gråter högljutt om att tysta åsikter. Måste man blogga med Swish?
Åsikterna kan framföras utan gåvor så sett så det där är trams.
Min personliga uppfattning däremot om själva beskattningen av gåvor är kluven, men som det ser ut så flyger bloggare, influensers, spel osv. Du måste vara skatteplanerare och ha kapital i dag om du skall klara dig. Och det är ingen ide att strida på SKV i domstol det är förvaltningsdomstolarna vilket är statens långa arm. Slutar då swishtiggarna så är det inte åsikter dom vill framföra utan dom vill ha donationer.

Vill man fortgå sin blogg eller annat så kan man ju redovisa för det och betala lite skatt. Så det betyder ju inte att dom måste sluta.
Ja, det är ganska uppenbart att dessa "gåvor" har en koppling till hennes bloggande. Det räcker liksom inte att bara säga att bloggen är fri att läsa men om man vill får man gärna skänka henne en slant. Det är ju så uppenbart. Om hon däremot tar bort texten om att hon vill ha gåvor från bloggen så finns inte den kopplingen. Frågan är vem som skulle ge henne gåvor då?

Dessutom hade hon totalt 1500 insättningar på tre andra konton som Skatteverket vill att hon ska redogöra för. Det är inte så konstigt för det är verkligen inte normalt att få 1500 insättningar oavsett hur många tröjor man returnerar. Men det ska bli intressant hur domstolarna ser på det.
Citera
2020-08-24, 18:33
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Om hon använt blankett T2 för att redovisa intäkterna ska det väl inte vara några problem egentligen. Men jag förstår att regimen kanske är ute efter att tysta oliktänkande.
Tror gränsen går runt 50 000 per år.
Helt fel, tro inte ett ord.
Förr var praxis runt 30000 omsättning per år nu är man hårdare för att komma åt internetpengarna. På hemsidan nämner skatteverket 12500 som någon slags gräns efter avdrag.
Citera
2020-08-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Var det inte precis det jag skrev? Citerar mig själv: "Tänk som ett sådant där 3-månaders gratis prova-på-abonnemang på typ Netflix, fast utan begränsning." Men tanken är den samma: locka in en stor publik med en gratis produkt och hoppas på att tillräckligt många finner den attraktiv och betalar.

Just, ”fast utan begränsning” gör hela skillnaden.

Netflix hoppas att många finner tjänsten attraktiv och betalar. Medan dessa bloggar behöver man inte betala för hur attraktivt man än tycker det är. Tjänsten är fortfarande gratis.

Finns garanterat många som konsumerar dessa swish-horors material med stor behållning utan att ge ett endaste öre.
Citera
2020-08-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jo, det har påpekats i tråden. Samma gäller sannolikt även personer som Uvell. Även Katerina Janousch har enskild firma registrerad.

Sedan är man ju sårbar för den typ av revision som Edlund beskriver - dvs att skatteverket kräver en redovisning för samtliga swishinkomster hon haft sedan 2018:

http://helenaedlund.se/kriget-mot-swish-hororna-har-inletts/

Men det kanske man skyddar sig från om man har ett bolag registrerat?

Janousch kör fortfarande med privat (privat-swish börjar på 07..., 123 är företag), sen kan det vara så att hon redovisar insättningarna i företaget, vilket funkar rent praktiskt men SKV ogillar det.

Företagskopplade Swish går direkt in på företagskontot och därmed redovisningen.

Sen för en gångs skull håller jag med SKV. Frågeställningarna SKV haft till Helena och som hon tyckt var helt orimligt, är något vi företag har dragits med i alla år. Att de är orimliga många gånger, har hon helt rätt i.

Om hon hade fått igenom detta på grund av att hon anser att det är en gåva och inget annat, då kommer den nya gåvo-ekonomin fullkomligt explodera.
Citera
2020-08-24, 18:49
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
Just, ”fast utan begränsning” gör hela skillnaden.

Netflix hoppas att många finner tjänsten attraktiv och betalar. Medan dessa bloggar behöver man inte betala för hur attraktivt man än tycker det är. Tjänsten är fortfarande gratis.

Att läsa bloggen gratis är fortfarande ett marknadsföringsverktyg som vilar på samma principer som tidsbegränsade gratisabonnemang. Ett sätt att locka betalare. Att du har free-riders i din kundkrets gör inte de betalarnas bidrag mindre reellt, eller hur? Du har lik förbaskat fått pengar på ditt konto som belöning för en arbetsinsats. Om målet inte är att konvertera så många gratisläsare till betalande läsare så behöver man ju inte som Edlund gör, pusha för pröjs i slutet på varenda jävla inlägg.
Citera
2020-08-24, 18:54
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Man får väl göra som skattesmitarna i Expo. Starta en stiftelse. Och dela ut stipendier till sig själv.
Eller som det också kan tolkas: Läsa in sig på reglerna och följa dem istället för att bryta mot dem.
Expo har varit smarta, hon har varit dum och inte tänkt efter före.
Citera
2020-08-24, 18:57
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muchogusto
Hon kommer säkert fortsätta ändå.

Edlund påstår sig vara för fattig för att blogga gratis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in