Citat:
Ursprungligen postat av
Bush1
Vad beträffar ytan, så finns det några säsonger som har haft större bränder, ja, inte flera, men 2-3 stycken får jag det till efter en snabb räkning.
Men den den allmänna meningen var att vintern 2019-20120 var den
värsta, därför att det var folkrika områden som drabbades.
"
The fires of the summer of 2019–2020 affected densely populated areas including holiday destinations resulting in the New South Wales Rural Fire Service Commissioner, Shane Fitzsimmons, to claim it was "absolutely" the worst bushfire season on record [in that state]."
Varför bortser du från det? Är det en bagatell för dig att bebyggda trakter skadas och folk dör?
Citat:
Ursprungligen postat av
Bush1
Ja man behöver inte vara någon expert för att lista ut det...
Men det har varit varmt, torka och kraftiga vindar förut också eller hur? Du verkar ha ett tunnelseende, det finns inte en enda förklaring till allt.
Nej, det ena utesluter inte det andra, de motsäger inte alls varandra.
Ingen påstår att det inte har varit värme, torka och kraftiga vindar förut. Varför låtsas du att jag påstår det? Det handlar om att detta ökar nu och då ökar brandrisken, det är det jag säger hela tiden.
I Sverige har vi problemet med monokulturer av barrträd i produktionsskogarna, dessa brinner bättre. Hade man mer lövträd skulle skogen stå emot bränder bättre. Kloka skogsägare borde ändra inriktning, så man klarar bränder bättre, nu när brandrisken har ökat.