2020-08-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du har rätt i mycket av det du skriver här förutom din okunskap om Bibeln och vad det är för böcker, men det sista skrattade vi åt här hemma för det är så naivt. Jag ska ge dig ett kort svar:
Om jag och min man delade på allt arbete borta och på hemmaplan skulle han dansa fram genom livet medan jag skulle ha permanent ryggskott efter två veckor.
Mannen har inte fått en packåsna av Gud. Han har fått någon att ge sin innerliga kärlek. Det märks att du har noll koll på vad Kristus gjort för de kristna ("mannen är kvinnans huvud liksom Kristus är församlingens huvud").
Du verkar ha missat de senaste 100 åren av industrialisering, mekanisering, robotisering och nu senast datorisering. De flesta arbeten idag är inte speciellt fysiskt krävande. Och likväl som en man sköter spakarna i en grävskopa eller rattar en långtradare eller programmerar en robot nånstans så kan kvinnor göra detta.

mannen har inte "fått" någonting. Och han sitte rinte som nått jäkla huvud på kivnnors axlar, kivnnor har egena huvuden, tackar som frågar. Han bara är. Precis som kvinnor bara är. Och som människorna nu ..är, så måste vi samarbeta i flock, för så är vi formade av evolutionen.
och visst, man kan istället välja att försöka tvinga, hota och göra slavar av andra, så man själv kan roffa åt sig allt vad man vill ha och mer därtill... och inte unna andra samma sak. ex. nu få "tala i församlingen"

Men alla logik säger att individer, grupper, nationer, etc etc som sysslar med detta är skitar som bör motarbetas till varje pris.

Män har behandlat kvinnor som slavar genom de senaste 2000 åren i div. patriarkat.
Kvinnor går inte längre med på detta, och inte heller tänker vi lyssna på all den kvinnohatiska skit som män "hittat på" och "tyckt" om kvinnor genom tiderna för att försvara att de förtrycker kvinnor.

Sluta läsa bibeln är mitt tips. Finns bättre böcker.
Senast redigerad av Merapi 2020-08-24 kl. 13:49.
Citera
2020-08-24, 13:44
Medlem
Citat:
Du behöver se helheten i det Paulus skriver, vilket verkligen inte berör att tala offentligt i allmänhet. Själv tar jag Bibeln på största allvar, men jag sitter fortfarande här och tillrättavisar. Fundera gärna på det en stund!

"Kyrkan" har ägnat sig åt maktmissbruk på olika vis, så det är för väl att vi alla nu kan läsa själva.

Intressant att du frågar om jag betalar skatt, inte om jag är beroende ekonomiskt av min man.
Om du istället hade läst de inlägg av mig du citerar hade du nog insett att "frukta HERREN" i tidigare inlägg syftar på att inte leva i sus och dus, utan istället arbeta med egna händer för att få ett överskott som kan användas till att hjälpa fattiga. Min man svarar inte inför Gud för vad jag gjort, utan för vad han gjort. Ger jag av min mans tillgångar åt fattiga är det inget värt i Guds bok.

Nej, det behöver jag inte alls....Paulus levde för nästan 2000 år sen och han har blivit läst och "lyssnad på" betydligt mer än det han skrev förtjänar.
Det finns tusentals av betydligt mer intelligenta, vettiga, och läsvärda människor som kom efter honom med betydligt bättre budskap.

Jag tycker mer du ska fundera på varför du ( som kvinna antar jag) inte ska få tillrättavisa.....OM jag nu ex. hade varit man. DET! bör DU fundera på.
För jag har ingenstans sagt att jag tycker att någon, vare sig man eller kvinna, aktivt ska förbjudas att tala eller tillrättavisa någon. Den åsikten är det DU som representerar och försvarar. Så stå för det.

ja de flesta kyrkor har utnyttjat den makt som människor nu get dem felatigt, Just därför man itne ska ge religion den typen av makt.

Jag frågade inte om just du betlar skatt, jag förklarade hur svenskt skattesystem ser ut. Och att det är en dyr historia att samla ihop pensionspengar för en människa.
Citera
2020-08-24, 13:49
Medlem
LadySwedens avatar
[quote=Emmy.Ha|72695221]Som du ser skrev du att humorn ligger i att långt fler individer tror på det som står i bibeln, inte i bytet av en förklaringsmodell till en annan, så jag tolkade dig som att du helt enkelt tyckte det var humor = roligt pga att något du tycker är dumt har mindre stöd globalt.

Citat:
Ursprungligen postat av slö
Så du ser inte humorn i att byta ett fiktivt spöke som förklaringsmodell till sakens varande mot ett annat spöke som förklaringsmodell till sakens varande?

Min poäng var alltså att när man är partisk till förmån för sig själv och sin egen könstillhörighet är man benägen att tycka sitt eget kön är bäst pga att det är det kön man tillhör. Man har en benägenhet att se sitt kön som bättre eftersom det känns bra.

Min poäng var inte att kvinnor är guds avbilder utan något helt annat.

Har människor en tendens att vara partiska till förmån för sig själva? Inkluderar det grundläggande gruppidentifikation så som kön? Har män historiskt sett haft mer inflytande på tankeströmningar?
Hur stort inflytande kvinnor har haft historiskt beror av hur mycket tid, kraft och kärlek hon haft möjlighet att ge sina söner och döttrar (döttrarna fostrar söner).
För statarkvinnor tex var det säkert lite av den varan.
Det är därför söner inom religiösa kulturer högaktar sin mor.
Citera
2020-08-24, 14:02
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, det behöver jag inte alls....Paulus levde för nästan 2000 år sen och han har blivit läst och "lyssnad på" betydligt mer än det han skrev förtjänar.
Det finns tusentals av betydligt mer intelligenta, vettiga, och läsvärda människor som kom efter honom med betydligt bättre budskap.

Jag tycker mer du ska fundera på varför du ( som kvinna antar jag) inte ska få tillrättavisa.....OM jag nu ex. hade varit man. DET! bör DU fundera på.
För jag har ingenstans sagt att jag tycker att någon, vare sig man eller kvinna, aktivt ska förbjudas att tala eller tillrättavisa någon. Den åsikten är det DU som representerar och försvarar. Så stå för det.

ja de flesta kyrkor har utnyttjat den makt som människor nu get dem felatigt, Just därför man itne ska ge religion den typen av makt.

Jag frågade inte om just du betlar skatt, jag förklarade hur svenskt skattesystem ser ut. Och att det är en dyr historia att samla ihop pensionspengar för en människa.
Som jag tidigare skrivit tycks du ha problem med läsförståelsen. Jag upplever att du argumenterar utifrån dina föreställningar till 90%, och endast 10% är utifrån det jag skrev. Jag vet tex inte om du är man, och det saknar betydelse om du så skulle ha varit.
En hustru bör inte tillrättavisa sin man offentligt, ej heller vara ledare för honom, ej heller sätta sig över honom eller uppföra sig respektlöst mot honom på andra vis. Har hon något att fråga (ifrågasätta) så ska hon göra det i hemmet, inte offentligt, och det ska göras med respekt så att han inte behöver känna att hans hustru hugger honom i ryggen närde blir ensamma.
Nu upprepar jag mig inte en gång till.

Jag tackar då för din tid att förklara svenskt skattesystem, men som svensk skattebetalare är jag familjär med vilka summor som går in och (inte) går ut. Du lägger din tillit till statens löften, men jag väljer att se om mitt hus själv.
Citera
2020-08-24, 14:10
Medlem
Citat:
Som jag tidigare skrivit tycks du ha problem med läsförståelsen. Jag upplever att du argumenterar utifrån dina föreställningar till 90%, och endast 10% är utifrån det jag skrev. Jag vet tex inte om du är man, och det saknar betydelse om du så skulle ha varit.
En hustru bör inte tillrättavisa sin man offentligt, ej heller vara ledare för honom, ej heller sätta sig över honom eller uppföra sig respektlöst mot honom på andra vis. Har hon något att fråga (ifrågasätta) så ska hon göra det i hemmet, inte offentligt, och det ska göras med respekt så att han inte behöver känna att hans hustru hugger honom i ryggen närde blir ensamma.
Nu upprepar jag mig inte en gång till.

Jag tackar då för din tid att förklara svenskt skattesystem, men som svensk skattebetalare är jag familjär med vilka summor som går in och (inte) går ut. Du lägger din tillit till statens löften, men jag väljer att se om mitt hus själv.
Varför?

Varför ska en fullvuxen, fullt utvecklad människa med precis samma hjärnkapacitetoch förmågor som en man, inte få tillrättavisa honom offentligt om han gör något fel?
Men han ska få tillrättavisa henne, antar jag?
Fullständigt absurt.
Kvinnor är inte barn.

Varför ska du ex. inte tillrättavisa din man om han parkerar olaglgit ex., för att han inte är medveten om förbudet, eller inte ser skylten, eller skite ri att han bryter mot en lag och riskerar få en bot?

Och kan du inte förklara detta, på nått annat vis än: öhhh får så ska det vara...det står i bibeln....så sa Paulus! typ
så är din förklaring inte värt vatten.

Vidare det vi diskuterade var Paulus, ord: "kvinnan tige i församligen".
Dvs kvinnor ska inte ha rätt predika i kyrkorummet, i den tidens kontext: tala offentligt.
Senast redigerad av Merapi 2020-08-24 kl. 14:18.
Citera
2020-08-24, 14:11
Avstängd
Citat:

Hur stort inflytande kvinnor har haft historiskt beror av hur mycket tid, kraft och kärlek hon haft möjlighet att ge sina söner och döttrar (döttrarna fostrar söner).
För statarkvinnor tex var det säkert lite av den varan.
Det är därför söner inom religiösa kulturer högaktar sin mor.

Och de gör de med rätta,
Något de lär sig av mödrar som högaktar deras fäder, och vice versa.
Citera
2020-08-24, 14:18
Bannlyst
Citat:
Tror du seriöst att en kvinna som är snyggare än dig, vill ha med män som dig att göra?
Du verkar ha inställningen att kvinnan kan va en rugguggla ha dekadent bagage och mannen som är både snyggare och mer sund ska va tacksam och jobba hårt för att få henne.
När man varken tänder på hennes utseende eller personlighet.

Varför ska mannen jobba för att få en kvinna med lägre sexual market value än han själv?
Citera
2020-08-24, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Sade den naiva mannen som tror att livet är en porrfilm.
Dålig comeback med noll verklighetsförankring.

Vad betyder det att man tror att livet är en porrfilm?

Du tror inte jag ser igenom ditt försök att spela barnunge?
Citera
2020-08-24, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorkgassyh
Du verkar ha inställningen att kvinnan kan va en rugguggla ha dekadent bagage och mannen som är både snyggare och mer sund ska va tacksam och jobba hårt för att få henne.
När man varken tänder på hennes utseende eller personlighet.

Varför ska mannen jobba för att få en kvinna med lägre sexual market value än han själv?
Det är nog mer din inställning.
Citera
2020-08-24, 14:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du verkar ha missat de senaste 100 åren av industrialisering, mekanisering, robotisering och nu senast datorisering. De flesta arbeten idag är inte speciellt fysiskt krävande. Och likväl som en man sköter spakarna i en grävskopa eller rattar en långtradare eller programmerar en robot nånstans så kan kvinnor göra detta.

mannen har inte "fått" någonting. Och han sitte rinte som nått jäkla huvud på kivnnors axlar, kivnnor har egena huvuden, tackar som frågar. Han bara är. Precis som kvinnor bara är. Och som människorna nu ..är, så måste vi samarbeta i flock, för så är vi formade av evolutionen.
och visst, man kan istället välja att försöka tvinga, hota och göra slavar av andra, så man själv kan roffa åt sig allt vad man vill ha och mer därtill... och inte unna andra samma sak. ex. nu få "tala i församlingen"

Men alla logik säger att individer, grupper, nationer, etc etc som sysslar med detta är skitar som bör motarbetas till varje pris.

Män har behandlat kvinnor som slavar genom de senaste 2000 åren i div. patriarkat.
Kvinnor går inte längre med på detta, och inte heller tänker vi lyssna på all den kvinnohatiska skit som män "hittat på" och "tyckt" om kvinnor genom tiderna för att försvara att de förtrycker kvinnor.

Sluta läsa bibeln är mitt tips. Finns bättre böcker.
Jag har inte missat utvecklingen, även fast jag valt att återgå till en enklare tillvaro. Fortfarande är jag tacksam över att slippa utföra lika mycket tungt arbete som min man, det finns mycket sådant på en gård för att inte tala om byggnationer och meckande. Du vet det kanske inte, men tex har vägen du kör på byggts av arbetare från arbetarklassen. Senast igår såg jag en man stå och svettas i ett tält fullt med damm, för att skydda förbipasserande mot partiklar av något slag, och reparera asfalten. Men han hade väl missat att det är år 2020... Du kanske längtar efter att gå dit, ta över och göra ett bättre jobb än den mannen, men jag gör det inte.

Kvinnorna i Sverige röt ifrån pga industrialiseringen, som du själv påpekade, och då pga att sammanhållningen på gårdarna försvann. Idag ser vi ett uppluckrat samhälle på alla fronter, där egocentrism och jakt på egna kickar styr det mesta. Den psykiska ohälsan frodas, liksom ilska och aversion. Ändå tycks folk inte begripa vad kvinnorna haft för betydelse för samhällsbygget historiskt. Kanske krävs det en total kollaps innan fokus kan flyttas från "männen som ska bättra sig" (dvs att det, som vanligt, skulle bero på män hur samhället utvecklas) till att kvinnorna är och ALLTID har varit samhällets fundament.
Här är män och "feminister" eniga:
Det är männens ansvar (tydligen) att fixa problemet.
Men den som är orsak och verkan är den som har makten att förändra- och sanningen är att makten är kvinnans. Därför är det kvinnans ansvar att samhället är som det är. Hon är inget offer, och det är dags att ha offerkoftebål på torget och lyssna till tex den visa kvinnan som berättade det jag citerade från Bibeln.
Senast redigerad av LadySweden 2020-08-24 kl. 15:06.
Citera
2020-08-24, 14:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Och de gör de med rätta,
Något de lär sig av mödrar som högaktar deras fäder, och vice versa.
Ja
Citera
2020-08-24, 14:59
Medlem
Citat:
Jag har inte missat utvecklingen, även fast jag valt att återgå till en enklare tillvaro. Fortfarande är jag tacksam över att slippa utföra lika mycket tungt arbete som min man, det finns mycket sådant på en gård för att inte tala om byggnationer och meckande. Du vet det kanske inte, men tex har vägen du kör på byggts av arbetare från arbetarklassen. Senast igår såg jag en man stå och svettas i ett tält fullt med damm, för att skydda förbipasserande mot partiklar av något slag, och reparera asfalten. Men han hade väl missat att det är år 2020... Du kanske längtar efter att gå dit, ta över och göra ett bättre jobb än den mannen, men jag gör det inte.

Kvinnorna i Sverige röt ifrån pga industrialiseringen, som du själv påpekade, och då pga att sammanhållningen på gårdarna försvann. Idag ser vi ett uppluckrat samhälle på alla fronter, där egocentrism och jakt på egna kickar styr det mesta. Den psykiska ohälsan frodas, liksom ilska och aversion. Ändå tycks folk inte begripa vad kvinnorna haft för betydelse för samhällsbygget historiskt. Kanske krävs det en total kollaps innan fokus kan flyttas från "männen som ska bättra sig" (dvs att det, som vanligt, skulle bero på män hur samhället utvecklas) till att kvinnorna är och ALLTID har varit samhällets fundament.
Här är män "feminister" eniga:
Det är männens ansvar (tydligen) att fixa problemet.
Men den som är orsak och verkan är den som har makten att förändra- och sanningen är att makten är kvinnans. Därför är det kvinnans ansvar att samhället är som det är. Hon är inget offer, och det är dags att ha offerkoftebål på torget och lyssna till tex den visa kvinnan som berättade det jag citerade från Bibeln.
Och längtar du efter att torka barn och åldrings skit?
Finns massor med tunga, svåra och jobb man inte längtar till men som måste utföras.
Det finns dock ingen ursäkt i detta att förbjuda människor massa saker pga deras kön.

Sen nä, jag ser ingen "uppluckring" av samhället, jag ser en utveckling av samhället av samma sort som alltid pågått och alltid kommer pågå.
Och gällande just genus och köns rättigheter och möjligheter i Sverige så ser jag denna utveckling som positiv.
medan det samhälle du sitter och längtar till var extremt negativ för just kvinnors del.

och visst kivnnor har makten att förändra saker och ting, och den har ju kvinnor tagit.
Men kvinnor i Sverige idag sitter inte ensamma vid några maktbord, inte heller har de försökt att som männen tidigare få sitta där ensamma, utan där är det rel. lika idag.

makten och därmed ansvaret att forma samhället är således lika mellan könen i vår lilla del av världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in