Citat:
Ursprungligen postat av
Emmy.Ha
Det kan väl ses som humor men jag undrar på vilket sätt du tycker det är roligt. Det som verkligen är humor är det du skrivit. "Partiarkatspöket" syns lika klart som en levande människa i det du nämner, idén att kvinnor skapades som sällskap till män, som störtade mänskligheten i fördärv, att män till skillnad från kvinnor är skapade till guds avbild. Partiarkat-"spöket" är helt enkelt resultatet av män på i stort sett alla maktpositioner i samhället i kombination med jävighet mot sitt eget kön. Det är inte svårare än så. Föreställningarna du nämner skulle bara kunna dominera i ett patriarkat. Det är lätt att projicera dålighet på den grupp man inte identifierar sig med, precis som det är lätt att projicera dålighet på andra, eftersom du inte är en del av andra, eller genom könsidentifikation gruppen kvinnor, så är du fri från det dåliga du projicerar (i tankekonstruktionen) och kan känna dig bättre i jämförelse. I ett patriarkat finns inga kvinnor i maktposition som kan invända och de jäviga tankarna är fria att dominera i århundrade efter århundrade.
Så du ser inte humorn i att byta ett fiktivt spöke som förklaringsmodell till sakens varande mot ett annat spöke som förklaringsmodell till sakens varande?
Jag förstår att du inte tror på "bibelguden" utan hänger dig till att tro på "patriakt spöket"?
Citat:
Det enda kött du har på benen är just det att de föreställningar du tror på har dominerat i århundrade efter århundrade. Men i verkligheten är du bara en jävig och omogen man som säger "män är bäst för att jag är man", "kvinnor är mest till för mitt sällskap, jag är den viktiga" och "kvinnor bara förstör, män är bäst". Det skulle inte förvåna mig om du dessutom har mage att stämma in i "män är till skillnad från kvinnor objektiva och rationella".
-Nä, män är inte bäst i egenskap av att de är män, det är ju absurt, bäst är man utifrån vad man åstadkommit.
-Nä, kvinnor har nyckelplatser, utan deras sällskap inga barn (gäller ju i bägge riktningarna), och därmed inget Jag.
-Kvinnor förstör nog ganska lite, deras potentiall att göra det är dock stor, de aborter tex ett liv var 15 minut i sverige, dynget runt, alla dar på året, och det är ju minst sagt imponerande (även i internationell jämförelse)
-Att män och kvinnor skiljer sig åt går ju att se med blotta ögat, att vara objektiv och rationell är ju individuella egenskaper, det finns ju gott om män som föredrar att sitta ner och kissa oxo. individuellt heltenkelt.
men ska man vara objektiv i sin bedömning så får man ju även välja vad man använder för måttstock, här kan du ju se vilka som är objektivt "bäst" inom en rad områden, de är itne heller bäst i egenskap av kön, utan i egenskap av värv.
(trigger varning, det är inte många kvinnor med i listan, men de är alla bätre än mig och dig i sina gebit)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_Nobelpristagare
Citat:
Det är ingen som helst skillnad från dessa föreställningar jämfört med en kvinna som skulle säga "kvinnor är skapade till avbild av det gudomliga och män är bara till för deras behov", vilket skulle tolkas som manshat och extremfeminism av de flesta, annat än hur cementerade och normaliserade föreställningarna är pga "maktstrukturer" och en historia av patriarkat. Tänk dig en kvinna som uttryckte sig så uppenbart jävigt, uppblåst och sexistiskt: "Kvinnor är skapade till avbild av det gudomliga och män är bara till för deras behov" och sedan dessutom hade mage att berömma sig om att vara rättvis, objektiv och vetenskaplig. Det hade varit så uppblåst så det varit vidrigt. Det ÄR så uppblåst så det är vidrigt när det faktiskt sker, men det krävs antagligen århundraden av att ha sin könsjävighet oemotsagd, i kombination med en viss personlighetstyp, för att uppnå en sådan nivå av uppblåst odräglighet.
Och endå så har dessa "guds avbilder" tid att abortera ett barn varje kvart , dygnet runt, alla dar på året.
Ska man ta en moraliskt "höjd" i för sin grupp så ska man nog inte inkludera hela gruppen, hur skulle det se ut om jag påstod att bibeln är korrekt , även i fallet Adolf Hitler (inte för att han var kristen).
Och komihåg, känns livet orätvist så får väll mörda några bäbisar och mysa med netflix och glass, its what little jinder would do....
Citat:
Patriarkat och maktstrukturer i sig är verkliga fenomen, det du beskriver är jäviga föreställningar om kön och humorn är att de föreställningarna är kristallklara exempel på effekten av det patriarkat som du i samma stycke beskriver som ett spöke.
Prove it. saker är inte sanna bara för att du önskar det. (något som du kan se mängder av exempel på i mina svar på dina "hypoteser".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskapliga_bel%C3%A4gg