2020-08-24, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det är nog mer din inställning.
Vad är min inställning?
Citera
2020-08-24, 15:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Och längtar du efter att torka barn och åldrings skit?
Finns massor med tunga, svåra och jobb man inte längtar till men som måste utföras.
Det finns dock ingen ursäkt i detta att förbjuda människor massa saker pga deras kön.

Sen nä, jag ser ingen "uppluckring" av samhället, jag ser en utveckling av samhället av samma sort som alltid pågått och alltid kommer pågå.
Och gällande just genus och köns rättigheter och möjligheter i Sverige så ser jag denna utveckling som positiv.
medan det samhälle du sitter och längtar till var extremt negativ för just kvinnors del.

och visst kivnnor har makten att förändra saker och ting, och den har ju kvinnor tagit.
Men kvinnor i Sverige idag sitter inte ensamma vid några maktbord, inte heller har de försökt att som männen tidigare få sitta där ensamma, utan där är det rel. lika idag.

makten och därmed ansvaret att forma samhället är således lika mellan könen i vår lilla del av världen.
Jag längtar inte efter att vårda våra äldre eller våra barn, men jag har ingenting emot sådant. Det har jag gjort mycket i mitt liv, och tungt arbete är det inte. Inte ens jämfört med vad jag gör idag. Jag hör dock att du aldrig arbetat med hårt kroppsarbete ens för en dag (det har jag).

Du talar om makt utifrån ett maskulint perspektiv, medan jag talar utifrån ett feminint perspektiv.
Och åter igen svarar du utifrån dina egna fobier, eller vad det är, inte utifrån vad jag skrivit till dig. Jag vill ha ökad frihet, inte förbud och diskriminering. Problemet med det för "feminister" är att människor inte är och väljer så som "feministerna" vill.

Män har all sin makt från kvinnor. Den dag du behöver ny skorsten (tex) bör du kunna se det.
Ingenting kan förändra det förhållandet utom om/när kvinnor förlorar sin femininitet.

Du ser inga problem med utvecklingen, nehej.
Citera
2020-08-24, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag längtar inte efter att vårda våra äldre eller våra barn, men jag har ingenting emot sådant. Det har jag gjort mycket i mitt liv, och tungt arbete är det inte. Inte ens jämfört med vad jag gör idag. Jag hör dock att du aldrig arbetat med hårt kroppsarbete ens för en dag (det har jag).

Du talar om makt utifrån ett maskulint perspektiv, medan jag talar utifrån ett feminint perspektiv.
Och åter igen svarar du utifrån dina egna fobier, eller vad det är, inte utifrån vad jag skrivit till dig. Jag vill ha ökad frihet, inte förbud och diskriminering. Problemet med det för "feminister" är att människor inte är och väljer så som "feministerna" vill.

Män har all sin makt från kvinnor. Den dag du behöver ny skorsten (tex) bör du kunna se det.
Ingenting kan förändra det förhållandet utom om/när kvinnor förlorar sin femininitet.

Du ser inga problem med utvecklingen, nehej.

Makt är makt, finns inget feminint eller maskulint. Makt definieras ha möjlighet att få sin vilja igenom över andras vilja typ...och den möjligheten har betydligt fler vuxna män haft över vuxna kvinnor än motsatsen i vår historia.

Ex. så har kvinnor förbjudits av arbeta som präster pga. nått trams som Paulus skrev i bibeln. Remember? Denna bok som du alltså propagerade för.

Den som inte svarar på något här är du. Så ta du en titt på dina egna "fobier" istället.
Senast redigerad av Merapi 2020-08-24 kl. 16:18.
Citera
2020-08-24, 16:11
Medlem
Ifall kvinnorna bättrar sig kanske männen kan tänka sig att ha med kvinnorna att göra igen.
Citera
2020-08-24, 16:22
Medlem
Citat:
Hur stort inflytande kvinnor har haft historiskt beror av hur mycket tid, kraft och kärlek hon haft möjlighet att ge sina söner och döttrar (döttrarna fostrar söner).
För statarkvinnor tex var det säkert lite av den varan.
Det är därför söner inom religiösa kulturer högaktar sin mor.
Det inflytandet räcker inte. Häxhammaren var en bok som fick stort inflytande inom religiösa kulturer och ledde till avrättningar av en majoritet kvinnor för inte särskilt länge sedan med budskap om kvinnan så som:

"Därför är kvinnan ondare än döden som endast förgör kroppen, medan synden, som kom till världen med kvinnan, förstör själen. Skapad av ett krokigt revben har hela kvinnans själsliv blivit krokigt och böjer sig hellre mot det onda än mot det goda."

Att en bok med sådana budskap fick så stort inflytande visar klart och tydligt att den kultur där det inflytandet växte var partisk mot kvinnor. Och det är en logisk konsekvens av att kvinnor skulle tiga i församlingen och inte hade några maktpositioner inom kyrkan. Idéer som dessa kunde frodas och växa religiösa män emellan.
Citera
2020-08-24, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liebesraum
God kväll,

Problemet tog vid redan under 60-talet och har sedan dess multiplicerats, likt en cancer som sakta tar över kroppen, så har feminismen tagit över samhället, med resultat av att dagens generation inte längre är förmögna att skapa relationer och skaffa familj. Jag är idag själv 27 år, men redan under unga år insåg jag hur samhällets normer gjort det omöjligt för män att kunna lita på kvinnor. De allra bästa av män är idag singlar, och föredrar att ha det så. Män är idag inte intresserade av långvariga relationer, då riskerna med att skaffa en fru vida överstiger fördelarna.

Det första problemet vi ser idag är hur kvinnorna uppmuntras --av sina föräldrar, i skolan, och ute i samhället-- till att göra karriär. De skall studera, bli tävlingsinriktade, och sedan konkurrera med männen på arbetsmarknaden. En man kan givetvis inte älska en kvinna som han måste tävla med, och behöver ständigt hålla ena ögat öppet. Vaksam och orolig över vad kvinnan kan tänkas komma upp med för hyss. Istället för att förenas och gå samman, är de ute och tävlar med varandra på jobbet. Eftersom män är bättre på detta, tvingas de in i ett spel där kvinnorna ständigt fuskar. Orättvist spel skapar givetvis aversion gentemot kvinnorna. En arbetande kvinna är en lös kvinna, mannen kan omöjligt veta vilka relationer kvinnan har med andra män och till chefen på jobbet.

Kvinnan måste ständigt förtrycka sin kvinnliga natur om hon skall ut på arbetsmarknaden. Hon måste bli hård, tuff, aggressiv och manipulativ. Detta går helt emot hennes roll som moder och hemmafru. Konsekvensen av detta är att män tappar suget på att gå ut och jobba, eftersom alla platser ute i samhället är invaderade av kvinnor. Han tyr sig istället till porr, TV-spel och stannar i hemmet där han får vara ifred. Han håller kvinnor på avstånd, så att han skall slippa ha en motståndare i sitt eget hem, där han behöver få vila ut och återhämta sig.

En man kan inte känna kärlek för en kvinna som ständigt vill hävda sig och tävla mot honom. Kvinnornas intåg på arbetsmarknaden har gjort att kärlekslivet i västvärlden helt dött ut. Jag som kvinna har försökt att träffa män flertalet gånger, men finner ständigt att män är skadade av tidigare relationer, och inte längre kan lita på kvinnor. De är bittra och nedbrutna och frågar mig jämt om mitt arbete. Det finns överhuvud taget inte något annat som de vill diskutera med mig, annat än hur det går med min karriär. Tyvärr är många män idag lika vilseledda som kvinnor och förväntar sig att kvinnan skall vara tävlingsinriktad och satsa på sin självständighet.

Jag ser i dagsläget inte hur jag skall lyckas forma en meningsfull relation till en man som det ser ut idag. Istället ser jag massvis av vackra, kompetenta och duktiga män som är ensamstående, singlar eller separerade. Fantastiska män som mer än något annat förtjänar ett kärleksfullt hem och en familj, men som genom psykologisk krigföring och negativa erfarenheter väljer att avsäga sig detta.

Dessa hinder är stora och förödande, och jag funderar på vad vi kan göra för att skapa någon typ av förändring. Män tillåts inte längre vara män, och kvinnor har lurats till att agera som män sedan barnsben. Vilka åtgärder behöver tas för att vända denna subversiva utveckling, och hur har ni löst dessa så kallade "utmaningar" i era personliga liv? Vilka ytterligare hinder för familjebildande ser ni i er vardag?

Vänligen

Det behövs en nazistkvinna för att ha dessa vanföreställningar om kvinnor.
Citera
2020-08-24, 16:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Makt är makt, finns inget feminint eller maskulint. Makt definieras ha möjlighet att få sin vilja igenom över andras vilja typ...och den möjligheten har betydligt fler vuxna män haft över vuxna kvinnor än motsatsen i vår historia.

Ex. så har kvinnor förbjudits av arbeta som präster pga. nått trams som Paulus skrev i bibeln. Remember? Denna bok som du alltså propagerade för.

Den som inte svarar på något här är du. Så ta du en titt på dina egna "fobier" istället.
Du missar som vanligt poängen, och ja:
Jag svarar bara på det som relaterar till vad du citerat och hoppar över dina halmgubbar. Spökvärldar intresserar mig inte.

Mäns förtryck av kvinnor var bara möjligt genom maktöverföringen från modern till fadern. Tex hade även prästen en mor.
Det här förstod feminister för länge sedan, men "feminister" begriper det förstås inte utan talar föraktfullt om att "vill du torka barns skit? Det måste göras".
Den inställningen är vad som ytterligare spinner på det allt mer självupptagna och ilskna i samhället.
Citera
2020-08-24, 16:37
Medlem
Citat:
Du missar som vanligt poängen, och ja:
Jag svarar bara på det som relaterar till vad du citerat och hoppar över dina halmgubbar. Spökvärldar intresserar mig inte.

Mäns förtryck av kvinnor var bara möjligt genom maktöverföringen från modern till fadern. Tex hade även prästen en mor.
Det här förstod feminister för länge sedan, men "feminister" begriper det förstås inte utan talar föraktfullt om att "vill du torka barns skit? Det måste göras".
Den inställningen är vad som ytterligare spinner på det allt mer självupptagna och ilskna i samhället.
Det är ingen halmgubbe att påpeka att i bibeln står det massa kvinnohatisk trams.
som exemplet: "kvinnan tige i församlingen".
Om du inte klarar svara på detta, så well då klarar du alltså inte det, vilket är DITT problem och inte min "halmgubbe"

Fattar du?

Samma sak med ditt trams om att en fru inte ska få tillrättavisa sin man offentligt.
Det var något du skrev, och alltså INTE min "halmgubbe".

Och samma sak där klarar du inte svara för dig varför just fruar ska tvingas springa runt och bita sig i tungan när deras män gör fel nåsntans ute i offentligheten, eller varför gifta män plötsligt inte skulle klara att bli tillrättavisade om den som tillrättarvisar dem är hans fru, så är det ditt problem.

Konsekvensrna av att inneha idiotiska misogyna åsikter blir att man blir svarslös då åsikterna granskas.

Eller om du frågar mig konsekvenserna av att proppa sin hjärna full av bibeln i 20 år.
Citera
2020-08-24, 16:54
Medlem
Citat:
Män har i snitt tre gånger mer muskelmassa än kvinnor. Vad som är tungt för kvinnor är inte detsamma som vad som är tungt för män. En kvinna som sköter omvårdnaden av en äldre person på 100 kg och stöttar och lyfter är i genomsnitt motsvarande en man som hjälper en person med 300 kilos kroppsvikt. Många kvinnor, särskilt de som själva är äldre, får skador av de många och tunga lyften de måste göra i förhållande till sin styrka. Det är respektlöst av dig att säga "tungt är det inte" när det är så pass tungt för många kvinnor att de riskerar att få skador och smärta som inte går över.
Senast redigerad av Emmy.Ha 2020-08-24 kl. 17:07.
Citera
2020-08-24, 16:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är ingen halmgubbe att påpeka att i bibeln står det massa kvinnohatisk trams.
Om du inte klarar svara på detta, så well då klarar du alltså inte det, vilket är DITT problem och inte min "halmgubbe"

Fattar du?

Samma sak med ditt trams om att en fru inte ska få tillrättavisa sin man offentligt.

Och samma sak där klarar du inte svara för dig varför just fruar ska tvingas springa runt och bita sig i tungan när deras män gör fel nåsntans ute i offentligheten, eller varför gifta män plötsligt inte skulle klara att bli tillrättavisade om den som tillrättarvisar dem är hans fru, så är det ditt problem.

Konsekvensrna av att inneha idiotiska misogyna åsikter blir att man blir svarslös då åsikterna granskas.

Eller om du frågar mig konsekvenserna av att proppa sin hjärna full av bibeln i 20 år.
Aha du syftade alltså på att jag inte förklarat för dig varför en hustru inte ska tillrättavisa sin make offentligt. Det förklarar jag så gärna.

När man älskar och litar på någon vill man inte uppleva att denna går i debatt med en själv inför andra. En verklig tvåsamhet bygger på att båda värnar varandra i alla situationer. Istället bör man lösa skiljaktigheter och prata ihop sig på hemmaplan. Det är också därför Paulus samtidigt tar upp att kvinnan är för mannens skull, och samtidigt är mannen genom kvinnan (modern).

... Men någon som ser på barnavård på det vis du visat att du gör lär inte förstå detta. Kvinnlig frihet= köra maskiner- ok...
Citera
2020-08-24, 17:01
Medlem
Citat:
Aha du syftade alltså på att jag inte förklarat för dig varför en hustru inte ska tillrättavisa sin make offentligt. Det förklarar jag så gärna.

När man älskar och litar på någon vill man inte uppleva att denna går i debatt med en själv inför andra. En verklig tvåsamhet bygger på att båda värnar varandra i alla situationer. Istället bör man lösa skiljaktigheter och prata ihop sig på hemmaplan. Det är också därför Paulus samtidigt tar upp att kvinnan är för mannens skull, och samtidigt är mannen genom kvinnan (modern).

... Men någon som ser på barnavård på det vis du visat att du gör lär inte förstå detta. Kvinnlig frihet= köra maskiner- ok...
Och varför ska denna ansträngning för tvåsamhet och "värme" bara komma från kvinnan och inte tvärtom?

Sen nej, det Paulus skriver är:

"En man behöver ju inte ha något på huvudet eftersom han är en avbild och avglans av Gud. Men kvinnan är en avglans av mannen, ty mannen kommer inte från kvinnan utan kvinnan från mannen, och mannen skapades inte för kvinnan utan kvinnan för mannen."

1 Kor. 11:7-12

Dvs kvinnan är underlägsen mannen.

Frihet är möjligheter att göra det man nu vill göra. Den möjligheten får både kivnnor och män OM de delar på de nödvändiga arbetena som måste göras ex omsorg om barn, sjuka och gamla, elelr vägbyggen för den delen. Och inte tvingar ett kön att enkom göra en sak.

Om du enkom vill ta hand om barn hela livet ut så fine....men sluta tro att din längtan efter detta delas av hela kivnnligheten. Det gör det inte.
Senast redigerad av Merapi 2020-08-24 kl. 17:08.
Citera
2020-08-24, 17:02
Avstängd
Citat:

DU misstar sunt förnuft och civiliserat betende med kvinnohat, du gör det genomgående.

Citat:
Fattar du?

Försök formulera dina känslor i ord utan att appropriera Hipopkulturen....

Citat:

Även det sunt förnuft. tänk om frun har fel.

Citat:

I hemmet, inte i ofentligheten...

Citat:

Du har ju fel, igen från den stora listan med saker du inte förstår. Trots att du kan läsa dom om och om igen,

Citat:

Allt du har , allt du ser, allt du kan förnimma, har du människor som i generationer proppat sin hjärna full med bibeln att tacka för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in