2020-08-10, 14:29
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Det skulle jag påstå att det är handhavandefel och inte ett bilfel, lite får man väl tänka själv innan man kastar sig ut på skogsvägar. Även med min gamla disco1 så var jag tvungen placera hjulen så man kom ifrån difförstörande stenar om jag körde i eländig terräng.
Visst var det handhavandefel, bilen är inte lämplig för mindre eftersedda vägar och jag åkte i hjulspåren vilket gick bra tills det i mitten var en större sten som stack upp 7 cm till. Slog sönder utrustning i tanken men när vi väl klurade ut det var det lätt fixat.
Citera
2020-08-14, 16:07
Medlem
godhetsapostelns avatar
Känns som många i tråden och ts är bönner med epa-traktorer. Vad är tex en böttad bil. Alla bor kanske inte i Säffle.

Om syftet med tråden var att öka aversionen mot suv-bilar så har det funkat dåligt. Jag vill nu mer ha en suv så jag kan glida över alla djävla gupp och farthinder.

Det är ju verkligen en lyckad utveckling om stadsplanerarna bygger allt fler gupp och konsumenterna köper allt mer avancerade terrängbilar i sin tur.
Citera
2020-08-18, 12:07
Räknas Dachia Duster som SUV? En sån vill jag ha.
Citera
2020-08-18, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Känns som många i tråden och ts är bönner med epa-traktorer. Vad är tex en böttad bil. Alla bor kanske inte i Säffle.

Om syftet med tråden var att öka aversionen mot suv-bilar så har det funkat dåligt. Jag vill nu mer ha en suv så jag kan glida över alla djävla gupp och farthinder.

Det är ju verkligen en lyckad utveckling om stadsplanerarna bygger allt fler gupp och konsumenterna köper allt mer avancerade terrängbilar i sin tur.

Avancerad terrängbil... tillåt mig att skratta. De flesta suvar är bara vanliga bilar som höjts upp en bit, du ser inte militären köra runt i en T-Cross direkt
Citera
2020-08-18, 17:52
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeeDoo2
Räknas Dachia Duster som SUV? En sån vill jag ha.
Jag tror suven heter sandero stepway.
Citera
2020-08-18, 18:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag tror suven heter sandero stepway.

Duster, förutsatt att den har 4-hjulsdrift, är faktiskt mer terrängbil än många av de fordon som utger sig för att sådana egenskaper. Stepway är bara en vanlig sandero med lite högre markfrigång, om ens det.
Citera
2020-08-18, 18:43
Medlem
Snapcounts avatar
-På vinter med lite mer snö hjälper markfrigången..
-Ofta är de 4x4, vilket även hjälper på vintern..
-Man sitter lite högre, och ser bättre..

Mina spontana tankar, och det är möjligt att det blir en suv som nästa bil för mig. Dessvärre kostar de några kronor till, men det är så det bara är.
Citera
2020-08-22, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Williewanka
Jag ser inga jävla fördelar med SUV jämfört med kombi, dricker mer bränsle, sämre väghållning, lika icke existerande "offroad" kapabiliteter, mindre bekväm åktur förutom möjligtvis att stolarna brukar vara lite högre från golvet. Någon som har nån teori om varför dessa värdelösa fordon är så jävla populärt.

Med tanke på vägarna blir sämre o sämre, hål överallt så är SUV enda alternativet.

Jag undrar var pengarna tar vägen, bilarna ökar och så även skatteintäkterna men vägar blir sämre o sämre, hur kommer det sig?
Citera
2020-08-22, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filthyanimal
Med tanke på vägarna blir sämre o sämre, hål överallt så är SUV enda alternativet.

Jag undrar var pengarna tar vägen, bilarna ökar och så även skatteintäkterna men vägar blir sämre o sämre, hur kommer det sig?

Var kör du någonstans? Jag har inte de senaste trettio åren sett en enda bil bli stående för att de saknar fyrhjulsdrift eller att markfrigången ej räckt till vid nyttjande av vägnätet.
Citera
2020-08-22, 15:35
Medlem
Joomlas avatar
Ska man ha manuell eller automat? Bensin eller diesel? Kombi eller sedan? Ska bilen vara sportig eller bekväm? Mac eller PC, iPhone eller Android? Lägg sedan till alla tyckare med skör självbild som bestämt anser att "riktiga män minsann kör..." så har man en tröttsam och infekterad debatt.

Tog i och för sig lång tid för även för mig mig att förstå att det inte är alla som är intresserade av att bilar ska vara sportiga, snabba, ha grymmast väghållning osv. Och då kunde jag börja uppskatta många fler bilar för vad de är istället för vad de skulle kunna eller borde vara. Och även för mig som har ett intresse av att bilar ska vara just det, ha lite prestanda, lite extra knappar, bra materialval och så vidare, så har jag lärt mig uppskatta billigare bilar också. Så väl som dyrare.

Dvs i slutändan, är det något annat än en preferens? Så länge bilarna inte blir större på bekostnad av säkerhet (som skett med vissa bilar, Porsche Macan tror jag totalt misslyckades i älgtestet med Teknikens värld?) så spelar det väl ingen roll. Jag kan absolut tillstå att SUV är bekvämt då jag haft nöjet att köra några bekantas bilar ffa XC70 och XC60. Riktigt najs känsla om man befinner sig någonstans där det kan komma många decimeter snö över natten. Jag har en vanlig sedan med fyrhjulsdrift som än så länge fixat all sådan snö precis lika bra, men jag gillar verkligen känslan av att möta samma förutsättningar med en bil med lite extra markfrigång. Eller utmana ödet lite i lättare terräng. I min erfarenhet har väghållningen i dessa, iofs lite nyare bilar, varit väldigt god. Inga sportbilar, men sköna s.k daily drivers.

Edit: sen behöver ytterst försvinnande få en bil med AWD, men det är en skön lyx jag tycker man har råd att unna sig när påslaget i bränsleförbrukning är litet. Samma resonemang gäller enligt för SUV:ar. Jag tror definitivt det är lite "flex" över det hela för gemene man som köper bil utan något större underliggande bilintresse, men så har det väl alltid varit? Från snobbringar till navkapslarna, till extra kromlister och kromdetaljer, större och snyggare fälgar, metallic-färg etc. Trender kommer och går över åren i vad som är lyxigt. Hur är biltypen SUV ett unikum?
Senast redigerad av Joomla 2020-08-22 kl. 15:37.
Citera
2020-08-22, 16:41
Medlem
Jag bytte från en suv till kombi som är lätt sänkt och det är enorm skillnad. Den jag har nu underbar och tusen gånger bättre att köra i de flesta lägen, men suven är ju betydligt bättre bil när man bor utanför städerna. När det har snöat tex så är inte vi högst prioriterade vilket innebär att jag inte kan köra hursomhelst utan att skrapa hela underredet i snö, och snö är ju inte alltid mjuk och alla som plogar gör inte ett bra jobb... Gropar och höga väggupp mm är smidigare att köra över med en suv.. Jag saknar även att bara kunna kliva rakt in i bilen, är ju flera dm skillnad i höjd när man ska sätta sig vilket är smidigare både för småbarnsföräldrar och äldre människor, men lite svårare för småbarn som själva kliver (klättrar.) in i bilen. Allt har ju sina för och nackdelar..
Citera
2020-08-22, 17:57
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filthyanimal

(87% Av befolkningen har prioriterat att det är så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in