2020-08-09, 06:22
Medlem
Jag hade en V60 AWD som jag körde i 5 år och kom aldrig under 0.7 l milen vid tankning men ändock en felfri och mycket bra bil.I höstas köpte jag en MB GLC med 220 motorn och AD blue teknik med 4-matic drivning.Fantastisk att köra ock gott om plats i skuffen.Fället man fram baksätena blir det gigantiskt platt utrymme.Nu under sommaren har den aldrig gått över 0.6 l milen och varit nere på 0,5 vid ett antal gånger.Jag är mycket nöjd och imponerad. Skatten är 2041 kr och på Volvon var det 3400. Sevicen kostar 5000/ år med avtal och på Volvon var det 6700 /år.Att det är automat på båda bilarna är självklart.Volvon släppte ut 180g koldioxid och Mercan 129g. Med de siffrorna samt den utmärkta körupplevelsen så förstår jag verkligen inte TS argumentering.
Senast redigerad av Blixtochstorm 2020-08-09 kl. 06:25.
Citera
2020-08-09, 11:19
Medlem
CompressorVanes avatar
Jag begriper inte heller det. Sliter ont på oss som ska serva dem också.
Citera
2020-08-09, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Sedan är ju en underskattad biltyp i Sverige. Mycket mer användbara än folk tror. Ska man lasta lite grann är det t.ex mer praktiskt än en SUV eftersom man inte bygger på höjden utan har ett större golv. Men visst, kombi är ju bäst om man ska väga in alla aspekter. Ska en SUV ha samma lastvolym som en vanlig kombi får den vara sjukt stor. Det man slås av med SUVar är det lilla lastutrymmet (jämfört med vad man eller iaf jag tror) , det måste väl de flesta hålla med om?

En Honda CR-V rymmer nästan dubbelt så mycket som den nästan ½-metern längre Volvo V90!
Hur vill du förklara det?
Citera
2020-08-09, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
Är man skapligt insatt i miljö- och klimatfrågor och är ekonomiskt sinnad skippar man gärna suv.
Som miljöpartiets språkrör som i familjen har en stor dieselpickis!
För att köra stenar!
Citera
2020-08-09, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eduard
Som så är fallet bör man helt undvika bilägandet och istället investera i en trampcykel.

Att åka SUV något kostar mer än en vanlig personbil och jag är övertygad om det träffar rakt på pupillen i Jante-ögonen.
Fel fel fel - en Honda CR-V går att köra på mellan 6 och 7 lit/100 km medans en Citroen 2CV i samma hastigheter inte går att köra på under 7 lit/100 km.
Enligt körjournaler sedan många år tillbaka.
Citera
2020-08-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UpAndGo2
"IEA:s analys visar att SUV:ar är den näst största källan till den globala ökningen av koldioxidutsläpp sedan 2010, efter kraftsektorn. Ökningen av utsläpp från SUV:ar är större än de ökade utsläppen från tung industri, lastbilar, flyg och internationell sjöfart.

SUV:ar konsumerar i genomsnitt 25 procent mer energi än en medelstor bil. IEA:s analytiker konstaterar att den ökade efterfrågan på olja som kopplas till SUV:ar slår ut den minskade efterfrågan som följer av energieffektiviseringar av mindre bilar och försäljningen av elbilar."

Se https://www.aktuellhallbarhet.se/mil...klimatutslapp/
Bullshit från miljörörelsen.

För 20 år sedan kan jag hålla med om att stora amerikanska s k SUV:ar, Japanska Mitsubishi Pajero Wagon, Nissan Patrol samt de europeiska Mercedes Geländewagen, Land Rover Discovery och Range Rover - med V8-motorer - var bränsletörstiga. Men dom var inga SUV:ar - dom var terrängbilar, som i vissa fall var framtagna för att behaga försvarsmakterna över hela världen.
Dagens medelstora SUV:ar, som dominerar marknaden för att dom är så praktiska, har totallängder på mellan 425 och 455 cm.
T ex Toyota RAV-4, Mazda CX-3, Nissan Quasqai(stavningen?), Honda CR-V, Subaru Forrester och koreanerna KIA Sportage och Huyndai Santa Fjärt.
För att en sedan ska bli lika rymlig måste den vara närmare 5 m, t ex Volvo S90.
Citera
2020-08-09, 12:51
Medlem
Jag frågar mig själv och er kära med- och motbröder:
Vad är en SUV?
Ska de ha en viss markfrigång?
Var går i så fall gränsen?
25 cm eller räcker 15 cm?
Måste den ha 4-hjulsdrift?
I så fall "riktig" eller typ Volvo, AUDI, BMW?
Måste dom ha "sorgkanter" runt hjulhus och mellan dom?
Hur är det med de silverfärgade "plastläpparna" fram och bak - är det ett måste?

Räknas Peugeot SUV som SUV trots låg markfrigång och endast framhjulsdrift.
Är FIAT Panda 4x4 och Suzuki Vitara och Suzuki Jimny SUV:ar?
Hur är det med nya Land Rover Defender - en SUV eller en terrängbil.
Samma sak med Jeep Wrangler?

Räcker det med att, som på Volvo XC60, hänga på plastläppar och sorgkanter för att "kvala in" som SUV?

Fågel, fisk eller mittemellan?
Citera
2020-08-09, 12:57
Medlem
iSees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Jag hade en V60 AWD som jag körde i 5 år och kom aldrig under 0.7 l milen vid tankning men ändock en felfri och mycket bra bil.I höstas köpte jag en MB GLC med 220 motorn och AD blue teknik med 4-matic drivning.Fantastisk att köra ock gott om plats i skuffen.Fället man fram baksätena blir det gigantiskt platt utrymme.Nu under sommaren har den aldrig gått över 0.6 l milen och varit nere på 0,5 vid ett antal gånger.Jag är mycket nöjd och imponerad. Skatten är 2041 kr och på Volvon var det 3400. Sevicen kostar 5000/ år med avtal och på Volvon var det 6700 /år.Att det är automat på båda bilarna är självklart.Volvon släppte ut 180g koldioxid och Mercan 129g. Med de siffrorna samt den utmärkta körupplevelsen så förstår jag verkligen inte TS argumentering.

En stor fördel med GLC är att Malus ''bara'' ligger på 6k. Vi köpte en innan sommaren och är lika nöjda som skribenten ovanför.
Citera
2020-08-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
En Honda CR-V rymmer nästan dubbelt så mycket som den nästan ½-metern längre Volvo V90!

V90 har väl inte så bra lastutrymme vad jag vet. Nu orkar jag inte kolla. Men just som du nämner, de är ofta korta. Ett högt lastutrymme är mycket sämre i nästan alla situationer jag kan komma på. Mycket bättre med ett större golv. Aa, alltså jag är inte så anti suv. Men just lastutrymmer som argument fattar jag inte riktigt. Har en kompis som har en Tiguan allspace eller nåt, den är ju rätt stor. Men dessa xc60 och q5or och så känns små.
Citera
2020-08-09, 22:11
Medlem
rajrajmfs avatar
Citat:

Det gör den verkligen inte.

Honda CR-V: 561L/1756L
Volvo V90: 560L/1526L
Citera
2020-08-10, 10:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag frågar mig själv och er kära med- och motbröder:
Vad är en SUV?
Ska de ha en viss markfrigång?
Var går i så fall gränsen?
25 cm eller räcker 15 cm?
Måste den ha 4-hjulsdrift?
I så fall "riktig" eller typ Volvo, AUDI, BMW?
Måste dom ha "sorgkanter" runt hjulhus och mellan dom?
Hur är det med de silverfärgade "plastläpparna" fram och bak - är det ett måste?

Räknas Peugeot SUV som SUV trots låg markfrigång och endast framhjulsdrift.
Är FIAT Panda 4x4 och Suzuki Vitara och Suzuki Jimny SUV:ar?
Hur är det med nya Land Rover Defender - en SUV eller en terrängbil.
Samma sak med Jeep Wrangler?

Räcker det med att, som på Volvo XC60, hänga på plastläppar och sorgkanter för att "kvala in" som SUV?

Fågel, fisk eller mittemellan?

Jag länkade till definitionen tidigare i tråden.

Trådstartaren tror att det är SUV som är populärt.

Citat:
Stadsjeep (även kallat SUV efter engelska sport utility vehicle) är en större personbil som kombinerar framkomligheten hos ett terrängfordon med komforten i en personbil. De är vanligtvis konstruerade med ett fem dörrars kombikarosseri, fem eller sju sittplatser, fyrhjulsdrift samt en stark motor.

Att SUV skulle vara speciellt populärt i Sverige är jag skeptisk till.
Det är antagligen varianterna som åsyftas:

Citat:
Olika varianter på suvtemat har också dykt upp, till exempel kompaktsuv och crossoversuv (till exempel Volvo XC70) som är mindre, lättare och delar mer teknik med vanliga personbilar. Dessa omnämns numera ofta som cuv (crossover utility vehicle) istället för suv.

Här nämns olika varianter:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stadsjeep
Senast redigerad av PeterNoster 2020-08-10 kl. 10:18.
Citera
2020-08-10, 14:24
Medlem
winningfeasts avatar
Varför inte? De allra flesta stora suvarna är väldigt komfortabla, du får med hela familjen, eventuell packning om man åker någonstans och det finns inga stora nackdelar förutom att det ibland kan vara svårt att parkera med en större bil men annars så finner jag inga nackdelar med att ha en SUV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in