2020-08-05, 10:41
Medlem
Jag ser inga jävla fördelar med SUV jämfört med kombi, dricker mer bränsle, sämre väghållning, lika icke existerande "offroad" kapabiliteter, mindre bekväm åktur förutom möjligtvis att stolarna brukar vara lite högre från golvet. Någon som har nån teori om varför dessa värdelösa fordon är så jävla populärt.
Citera
2020-08-05, 10:42
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Williewanka
Jag ser inga jävla fördelar med SUV jämfört med kombi, dricker mer bränsle, sämre väghållning, lika icke existerande "offroad" kapabiliteter, mindre bekväm åktur förutom möjligtvis att stolarna brukar vara lite högre från golvet. Någon som har nån teori om varför dessa värdelösa fordon är så jävla populärt.
Vill inte ha en ful suv men till deras fördel talar markfrigången som är under kritik på vanliga bilar.
Citera
2020-08-05, 10:44
Medlem
Pre 1914s avatar
Och markfrigången behöver man inte bara i naturen utan tex. som när jag åkte till rörmokaren i måndags och asfalten var väldigt ojämn med lasbilar som tryckt ner hjulspår i den. Får man inte ens in en vanlig domkraft från sidan på bilen är den för låg.
Citera
2020-08-05, 10:45
Medlem
de skapar väl kanske någon bild av säkerhet - tex småbarnsmamman som kör ungarna i bilen tänker att hon sitter i en stridsvagn som ska skydda telningarna och samtidigt sätter henne i en form av helikopter-perspektiv nån meter ovan asfalten.
Citera
2020-08-05, 10:50
Medlem
TeEsErs avatar
Man sitter något högre än i andra bilar. Det ger en bra uppsikt och extra bekvämlighet.

Mina föräldrar kör något SUV-liknande och uppskattar att det är lätt att komma in och ur bilen. De är i den åldern när det är jobbigt att sitta lågt, både vid in- och utstigande. De uppskattar att enkelt komma in och ur. De bor i villakvarter men det plogas i princip aldrig på vintern och bara lite snö och slask gör att det skrapar i underredet på vanliga bilar. En något högre bil med fyrhjulsdrift känns mycket bättre. Modern fyrhjulsdrift klarar, helt automatiskt, säkert 99% av den fyrhjulsdrift som 99% av trafikanterna behöver. Det är sällan man kör fast i ett gyttjehål och behöver ordentligt låsta diffar.

Alla kan inte gilla fjäderkapsänkta Volvo 740 men en majoritet verkar uppskatta att sitta lite högre och bekvämt.
Citera
2020-08-05, 10:50
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Farsgubben kör en SUV (en skitford iofs) men jag tycker att det känns som att köra buss då jag själv sitter på asfalten i min egen kärra. Sen tycker jag Forden har en usel väghållning och den är "vinglig" tycker jag.

Näe den enda SUV jag gillade att köra var Porsche Cayenne då den är lite bredare,ja eller var iofs körde den när de mer eller mindre kommit ut på marknaden.

Edit: Kan tillägga att farsgubben köpte bilen som den ovan nämnde för att han har opererat höften och han kommer knappt in eller ur min go-cart men i sin SUV så går det utmärkt.
Senast redigerad av MASSAGATTI 2020-08-05 kl. 10:52.
Citera
2020-08-05, 11:02
Medlem
ost-e-knarks avatar
Jag tror att många stora bilar på vägarna skapar fler stora bilar på vägarna, skall man krocka med en xc90 så vill man gärna sitta i något jämförbart med sina barn hellre än i en Fiat 500.

Sedan kommer friskustrenden in, alla skall fan cykla mountainbike nuförtiden och då måste man kunna åka på en grusväg och det kan man bara med SUV. Andra friluftsaktiviteter utöver MTB är samma sak.

Svensson, har alla andra en xc60 så skall Svensson ha en xc60, i silver. Besökte en camping förra veckan och säkert hälften av husvagnarna drogs av silverfärgade xc60. Väldigt lagom och fint för Svensson.

Dom få gånger jag övervägt SUV så har det vart för att kunna ha en vedtraktor som kan göra mer än en sak, typ disco, pajero eller land cruiser. Sedan inser jag att jag klarar mig bra med min låga sedan och släpkärra.

Edit: är bara halvgubbe men har opererat höften, hittils inga problem att äntra min låga sedan.
Citera
2020-08-05, 11:09
Medlem
TruckerKings avatar
En Suv köper man ju inte för att den är rolig att köra. Bättre sikt, enkelt i- och ursteg, högre markfrigång. Det är väl i princip de fördelar som finns. En kombi är skönare och roligare att köra. Byter nog min suv mot en lättare begagnad 535:a nästa år.
Citera
2020-08-05, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr

Alla kan inte gilla fjäderkapsänkta Volvo 740 men en majoritet verkar uppskatta att sitta lite högre och bekvämt.

Men för fan köp en xc-70, liknande eller en höjsats. istället då. Själv hatar jag böttaded mög högar men SUV toppar fan listan på hatade fordons typer.
Citera
2020-08-05, 11:40
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

För många äldre är det lättare att ta sig ut från en SUV, där man sitter lite högre.
Citera
2020-08-05, 11:40
Medlem
egentligen är det väl en canyonero alla vill ha:

https://www.youtube.com/watch?v=6w4P6vD5goc

"65 tons of american pride!"
Senast redigerad av meetthefockers 2020-08-05 kl. 11:42.
Citera
2020-08-05, 11:45
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ofta är dessa förare inte så duktiga förare så det är för att de vill ha mer utmaningar i livet, alltid underhållande att se dem försöka parkera i stan.

Förstår inte vitsen att som stadsbo välja dessa svårparkerade bilar, möjligen att de vill upphöja sig på ett materialistisk sätt.
Senast redigerad av beaver_se 2020-08-05 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in