2020-08-05, 15:41
Medlem
Bra i stan med bättre sikt och att det går att parkera även med medioker snöröjning men köp inte för stor med tanke på parkering i stan. Dock säkrare med fler kilon.

Dålig på landsväg/motorväg om man vill åka snabbt, vilsamt och bekvämt.

Riktig terrängkörning är de flesta nyare bilar dåliga till då man som ägare inte vill skrapa lacken eller buckla till underredet. Landcruiser, Pajero, Jeep eller Landrover med diffbromsar eller annan riktig offroad antispinn isåfall då SUVarna som egentligen är en höjd kombi går bort som terrängfordon.

Bra alternativ är en 4wd bil med luftfjädring som går att höja, typ Allroad.
Citera
2020-08-05, 15:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, om de är måttligt höga är det nog så. Men så finns det kanske suvar man nästan måste klättra upp i, då blir det väl plötsligt krångligt igen?

Finns iof rätt gott om alternativ i klassen, här en artikel på ämnet med 12 olika kandidater https://www.expressen.se/motor/kopao...gt-och-se-bra/

Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Det ser väl "cooooooolt" ut att sitta bakom ratten och styra ett klumpigt fordon utan minsta praktiska betydelse eller funktion. Samma sak kan sägas om AWD. Man undrar: hur många kan ens hantera AWD samt hur många har ens kört i terräng där AWD är en fördel. De är nog inte många.

Jo, bärgarna brukar skämta om att skillnaden mellan 2wd och 4wd är antalet meter wire de behöver spela ut för att dra upp bilen från åkern Det är nog många 4wd förare som luras att tro att den också bromsar dubbelt så bra..
Citera
2020-08-05, 15:57
Medlem
Kissdroppes avatar
Jag har ingen åsikt i frågan, eftersom jag aldrig kört en SUV och vet ytterst lite om dem.

Men jag har däremot noterat att det är en viss typ av människor som kör dem. Jag ser aldrig någon normal Svensson eller dylikt hoppa ut eller in i en SUV. Oftast verkar det vara den typen av människor som tittar på Hollywoodfruar på TV och som vill flasha för andra.

Gärna lite bitchiga/arroganta/dryga kvinnor vars man är egen företagare eller har ett lite bättre jobb.

Samma typ av människor som inte har speciellt mycket mer pengar än andra, men som gärna pungar ut extra mycket stålar på dyra klockor och smycken. Man vill framstå som mer än vad man egentligen är.

Jag bor i en storstad och blir alltid lika förvånad när jag ser dessa kärror. För att jag tvivlar starkt på att de här människor kör speciellt mycket utanför stan där de behöver en sån kärra.

Rubriken på tråden är nog svaret på frågan: det är populärt. Det har blivit en trend. Det är nog den främsta anledningen till varför folk tjackar dem.
Senast redigerad av Kissdroppe 2020-08-05 kl. 16:03.
Citera
2020-08-05, 16:14
Medlem
Trivs så jävla bra med min Porsche Macan GTS. Ligger så skönt på vägen, behöver knappt sakta ner för väg-gupp osv. Skönt och sitta högre när man kör snabbt.
Citera
2020-08-05, 16:17
Medlem
Jag och flickvännen köpte nyligen en SUV.
Vi fick precis barn och vi hade en halvkombi av nyare modell innan.
Man sitter bra mycket bekvämare enligt mig i en SUV, bättre sikt och det känns säkrare. Fine den dricker cirka 25-30% mer soppa än vår förra bil men det är de värt.
Det är lättare att komma in och ut ur bilen, babyskyddet går enklare in utan att behöva stå lutad med ryggen och spela Tetris. Barnvagnen går in i bagageutrymmet lätt och du behöver aldrig behöva ta ut den om du tex åker och storhandlar, allt får plats ändå.
Så säga vad man vill om SUVs men det finns ju av en anledning, för att vissa kunder vill ha en sådan pga utrymmet.
För övrigt
V70/XC70 = Gubb/White trash/Wannabesnut bil
Sedan = Kör i princip bara blattar och gubbar.
Kombi = Beror helt och hållet på bil
SUV = Beror helt på modell, i regel familje/blatte bilar.
Citera
2020-08-05, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Williewanka
Kör du böttad bil kan jag tänka att detta kan va ett problem men man klarar sig fint med en normal hög bil på dom flesta farthinder sen kan jag hålla med om att farthindrerna börjar bli förjävliga.
Vad är "böttad" bil?
Vad kör du/äger du själv för bil?
Böttad moppebil, eller är du inte gammal nog för det?
Citera
2020-08-05, 16:48
Medlem
Drozds avatar
Lätt att lasta och stiga i och ur, "maffig" känsla i stor bil, bra med fyrhjulsdrift och hög markfrigång på vintern, bra säkerhet i tung bil. Men mest är det nog statusen.
Egentligen helt idiotiskt ur ett miljöperspektiv att köra runt 2-3 ton plåt för att transportera en person.
Citera
2020-08-05, 16:57
Bannlyst
Nästan enbart mode skulle jag säga. Har själv haft både SUV (Patrol) och småbil, sedan och numera kombi.

I centrala stan är småbil underbart, inte minst pga boendeparkering, de rutorna är inte stora! SUV är underbart i skog och mark, eller på landet särskilt på vintern, och särskilt om den har lågväxel. Men det går ju lika bra med en 4wd pickup.

Folk som bor i villaområde eller centralt och kör SUV är enbart image, wannabe, och inbillad säkerhet. Sikten är bara marginellt bättre jämfört med en xc70 exempelvis. Och hur mycket sikt behöver man? Kan man inte framföra ett fordon utan att behöva sitta 50 cm över alla andra så kan man kontakta Transportstyrelsen och be dem återkalla körkortet.
Citera
2020-08-05, 16:59
Medlem
Citat:
Men för fan köp en xc-70, liknande eller en höjsats. istället då. Själv hatar jag böttaded mög högar men SUV toppar fan listan på hatade fordons typer.

Min fetning ovan: Vad är detta? Det är städse förbundet med missförstånd och feltolkningar om inte vanlig svenska nyttjas.
Citera
2020-08-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Ofta är dessa förare inte så duktiga förare så det är för att de vill ha mer utmaningar i livet, alltid underhållande att se dem försöka parkera i stan.

Förstår inte vitsen att som stadsbo välja dessa svårparkerade bilar, möjligen att de vill upphöja sig på ett materialistisk sätt.

Ser inte varför biltypen skulle bereda svårigheter att parkera, begränsningen i utrymme på en parkering plägar ej bestå i för låg höjd (möjligen i någon källarplacerad parkering).
Citera
2020-08-05, 17:03
Medlem
Citat:
Jag ser inga jävla fördelar med SUV jämfört med kombi, dricker mer bränsle, sämre väghållning, lika icke existerande "offroad" kapabiliteter, mindre bekväm åktur förutom möjligtvis att stolarna brukar vara lite högre från golvet. Någon som har nån teori om varför dessa värdelösa fordon är så jävla populärt.

Det beror väl på vad du menar med SUV. En liten ful japansk framhjulsdriven SUV kan jag hälla med om att det är en meningslös bil även om den knappast är så mycket törstigare. En amerikansk SUV med 4 hjuldrift, inte så mycket medhåll där inte. Bekväma, stora, tar sig fram överallt och kan dra vad som helst.
Citera
2020-08-05, 17:03
Medlem
Citat:
Krockar häldre i en kombi med ordentlig nos så det finns en ordentlig "crumble zone" så man hinner sakta ner lite innan smällen efter som att nosen typisk är kortare på en SUV.

Ser inga problem med att köra med en ordentlig hög kombi eller med en vanlig kombi på grusvägar, går ju dessutom att köpa höjsats.
Sällan biltypen ifråga har kortare avstånd från fronten till vindrutan än vad som är fallet på motsvarande bil med konventionell kaross.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in