2020-08-21, 20:47
Medlem
Fått igenom skambud på Sectra, Addlife och även lite Latour. Ser att det är hårt säljtryck från AVA trots röd dag så det kanske inte var så smart... Får se till att vårda krigskassan bättre.
Citera
2020-08-21, 21:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoji
Fått igenom skambud på Sectra, Addlife och även lite Latour. Ser att det är hårt säljtryck från AVA trots röd dag så det kanske inte var så smart... Får se till att vårda krigskassan bättre.

SPY klev precis upp och slog ATH igen. Om nivån på något vis står sig kan man tänka sig att de flesta tolkar det som en väldigt god signal = europabörserna går upp = dina aktier lär inte ramla rätt ned i sopnedkastet.

Det kan givetvis bli precis tvärt om dock, man ska aldrig säga aldrig ...
Men ... :)
Citera
2020-08-21, 21:27
Medlem
sinewaves avatar
Ny ATH för SPY (S&P500 ETF) noterad.

Föregående: 339.61, 19 augusti
Nuvarande: 339.71, 21 augusti (pågående)
Citera
2020-08-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
SPY klev precis upp och slog ATH igen. Om nivån på något vis står sig kan man tänka sig att de flesta tolkar det som en väldigt god signal = europabörserna går upp = dina aktier lär inte ramla rätt ned i sopnedkastet.

Det kan givetvis bli precis tvärt om dock, man ska aldrig säga aldrig ...
Men ...

Får hoppas Är ändå förberedd på en korrektion så... den som lever får se.
Citera
2020-08-21, 22:47
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Själv har jag fyllt på i typ de mesta jag äger.
Evolution gaming dippade -8% vid öppning. Där köpte jag. Även fyllt på u storytel, fortnox.
Undviker förhoppningsbolag som försöker få fram vaccin.
Jag är långsiktig så ser detta som bra tillfällen.
Hur går det?
Citera
2020-08-21, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Har suttit i timtal å bläddrat runt på börsen... men kan inte hitta någonting alls som känns värt att köpa... Allt känns dyrt.

Tycker du bolag som Loomis, Millicom eller Hufvudstaden är dyra? Vad anser du i så fall är en rimlig kurs?
Citera
2020-08-21, 23:26
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Tycker du bolag som Loomis, Millicom eller Hufvudstaden är dyra? Vad anser du i så fall är en rimlig kurs?

Jag får läsa på när det gäller dom tre...

Men rent spontant tänker jag ju att Loomis har väl knappast någon framtid.
Fler och fler butiker slutar ju med kontanta betalningar...
Vilket egentligen inte borde vara lagligt, kan jag tycka...
Men det är ju en annan historia...
Citera
2020-08-22, 00:05
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81

Marknaden tycker att Millcom är rätt värderad..
Citera
2020-08-22, 08:42
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Hur går det?

Löjligt bra, haft det mest fantastiska börsåret nånsin.
Hur går det själv?
Citera
2020-08-22, 09:21
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Inget kommer hända. Det finns för mycket pengar i omlopp och räntorna är för låga. Det enda sättet till någon slags avkastning är via aktier.
Citera
2020-08-22, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nej, det är aldrig läge att handla på ATH.
Trots det har det faktiskt inträffat för annars skulle ATH inte slagits, det slogs rentav flera gånger om. Dvs det fanns flera enskilda tillfällen då fler än färre ansåg att ATH var prisvärt så till den grad att kursen gick upp.

Om man undantar Nasdaq då, min långa (tidsmässigt) position där verkar gång på gång ha svårt att ge mig den exit jag söker (ett simpelt kors). Har drygat sig sedan april med att inte ge exit, Det car en bit från ATH dock.

Som jag skrev till någon annan kan man också förvänta sig visst 'fuckery' kring ATH-nivåerna. Det kan rentav vara positivt för att dra ned oscillatorerna något (och skrämma massan, kross av ATH lär inte ske om/när alla är permatjurar).

Men jo, jag förstår vad du menar. Risken går givetvis upp ett par snäpp varpå jag oftare än sällan faller tillbaka på de längre trenderna på dagliga. Där är det fortsatt positivt. Det kan givetvis ändras, men hittills har inte det inträffat på ett ganska bra tag nu. Beror även på vilken position man har, min nuvarande långa med idiotisk risk ligger tillräckligt långt ifrån nuvarande kurs för att merparten av vollan intradag blir något av ett mindre problem (just nu).

FTSE, likt DAX, ser nästan lite bearish ut faktiskt. Påminner en del om juni. Där börjar trenderna på dagliga se något tröttare ut. Däremot håller jag helt med om att där finns uppsida, men också mer potentiell risk iom trenderna på dagliga. Europa har haft en viss tendens att hänga med SP ned men sen inte riktigt hänga med upp. Om SP stannar på nuvarande kurs (runt +0.12%) är det svårt att inte se ett scenario med ganska breda uppgångar i EU på måndag. Man får akta sig för att tro för mycket dock, EU har som sagt laggat efter något.

Fortfarande så när något är på ATH är uppsidan begränsad / okänd. Så man kan se det som större sannolikhet att SPX kommer falla 100-300 punkter än gå upp 100-300 punkter till. Om vi då pratar kortsiktigt. Långsiktigt är ju helt annorlunda.

Sedan finns det alltid ovanliga händelser på marknaden som ex när OMX bröt 1700-1720 den inte typ lyckas göra på typ 5 år och det rusade ändå upp till 1900 på fåtal månader. Visst det var mycket men sett till OMX haft 0% ”verklig” avkastning senaste nästan 5 åren så var det totala utslaget inte så mycket.

Många index har haft noll tillväxt senaste 5-20 åren och inte lyckas slå någon ny ATH.

Så finns en väl motivering inte handla när vissa index ligger på en hög nivå.

Samtidigt IBEX har 3000 upp till normal nivå och endast typ 1000 ner till botten blev i Mars. Och 2000 typ till nivå 20 års botten varit.

Så där är risken du tar hög vinst med relativ liten risk. Även om kan falla mer är ändå uppsidan större än nedsidan.

Världen är stor, att handla i ett land där är dyrt och är på ATH ser jag inte som vinnande koncept. Jag letar saker som är billigt och finns bra uppsida i.
Citera
2020-08-22, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Marknaden tycker att Millcom är rätt värderad..
Marknaden gör det men tror frågan inte är om utan när marknaden ändrar sig? Tror hur som helst att den kommer vara högre värderad om ett år och själv så har jag inga problem att vänta så pass länge även om det är lite psykiskt jobbigt att äga den.

Har ägt Millicom sedan 450:- men har ju snittat ner mig under en längre tid nu så fortsätter med det. Min trögaste investering någonsin men skulderna minskar ju och torde väl vara det som tynger bolaget mest. Kommer öka innan varje rapport från nu så får vi se hur länge jag orkar hålla på men tre rapporter till ska jag öka alla fall och har inget hänt då så läggs den i byrån.

Ända positiva med detta företag är nog än så länga att mitt tålamod tränats upp så kampen fortsätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in