Citat:
Går vi igenom dessa så ser vi vissa skillnader.Lite historia om stora ras på OMX
IT kraschen 2001 - från 1500 ner till 400 = -73%
Finanskrisen 2008 - från 1300 ner till 550 = -58%
Första Coronaraset 2020 - från 1900 ner till 1300 = -31%
Med tanke på att det här är det största krisen sedan WW2 som en del påstår som är det inte mycket till ras att hänga i julgranen.
Om USA skall få ordning på smittspridningen så kommer dom vara tvungna att stänga ner i flera månader som alla andra länder måste göra. Dom kommer inte undan och det hjälper inte att sätta igång masstillverkning av respiratorer som dom planerar att trycka ner i halsen på alla som inte kan andas. Och sen köra på "Business as usual"
Hur det här går kommer vara avgörande om hur allt stannar eller kör vidare fast på tomgång.
Jag är inte så jävla naiv. Så jag tror på nya stora ras, fast i en långsammare takt.
IT kraschen 2001 - från 1500 ner till 400 = -73%
Finanskrisen 2008 - från 1300 ner till 550 = -58%
Första Coronaraset 2020 - från 1900 ner till 1300 = -31%
Med tanke på att det här är det största krisen sedan WW2 som en del påstår som är det inte mycket till ras att hänga i julgranen.
Om USA skall få ordning på smittspridningen så kommer dom vara tvungna att stänga ner i flera månader som alla andra länder måste göra. Dom kommer inte undan och det hjälper inte att sätta igång masstillverkning av respiratorer som dom planerar att trycka ner i halsen på alla som inte kan andas. Och sen köra på "Business as usual"
Hur det här går kommer vara avgörande om hur allt stannar eller kör vidare fast på tomgång.
Jag är inte så jävla naiv. Så jag tror på nya stora ras, fast i en långsammare takt.
* "IT kraschen 2001"
Där fanns en förväntan om tidiga vinster, där vinsterna åkte fram i tiden. Varvid en bestående omvärdering av företag skedde.
* Finanskrisen 2008
Stopp i bostadsfinansieringen i USA ledde till hög arbetslöshet och skador på realekonomin i form av konkurser och förstörd infrastruktur. Varvid en bestående nedvärdering av företagen skedde.
* Första Coronaraset 2020
Troligen en påtvingad tillfällig "tjänstledighet". Dvs tillfälligt inkomstbortfall.
Nedvärderingen av företagens värden är temporär.
Detta gäller om vi slipper skador på infrastruktur.
Och det är just det som regeringarna i världen ägnar sig åt att försöka hindra med sina stödpaket.
En mer cynisk formulering är att regeringarna jobbar med att rädda sina framtida skatteinkomster (plundring). Parasiten investerar så att säga i att värdorganismen (näringslivet) inte dör.
Framförallt bidragstagare bör be till gud att Regeringen lyckas. Annars är dom stora förlorare.