2020-07-16, 11:51
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Såld position: NASDAQ 100 (BULL NASDAQ X18, 18x hävstång)
Köp: 184.43 kl. 18:54, 15 juli, onsdag
Sälj: 194.38 kl. 19:49, 15 juli, onsdag
P&L: +5.40%

Orsak köp,
* Trendvändning @ 5m
* Trendvändning på gång @ 15m
* MACD börjar vända @ 15m
* Pris varit nere och fått support av EMA21 på dagliga (igår)
* Pris varit nere och fått support av EMA10 idag
* Positiv trend på dagliga (dvs mer chans för uppgång än nedgång .. etc)
* ... osv ...

Orsak sälj,
* Ta vinst
* En mycket kort (tidsmässigt) position, målet var +5% innan stängning (kl. 20:00)

Varför just EMA10 och 21? Kan det vara andra punkter också?
Citera
2020-07-16, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har även köpt aktier i bolag som producerar naturgummi.
Av någon speciell anledning?
Citera
2020-07-16, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften

Baserat på TF samt instrument du handlar får du optimera vad som ger mest optimala och korrekt signal.
Citera
2020-07-16, 15:14
Medlem
Köpte lite peab idag för 83,75, mina förhoppningar är att rapporten som kommer imorgon är positiv. Jag tänker att det borde mer vara små snickrare som jobbar hemma hos privatpersoner som blivit hårt drabbade av Corona, tänker mig att de stora byggena klarat sig bättre. Nu får jag hålla tummarna då gick in rätt aggresivt, har bestämt mig för att tro på mig själv
Citera
2020-07-16, 17:51
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Baserat på TF samt instrument du handlar får du optimera vad som ger mest optimala och korrekt signal.

Vad är TF och hur vet man vilken signal som är mest optimal och korrekt?
Citera
2020-07-16, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Såld position: NASDAQ 100 (BULL NASDAQ X18, 18x hävstång)
Köp: 184.43 kl. 18:54, 15 juli, onsdag
Sälj: 194.38 kl. 19:49, 15 juli, onsdag
P&L: +5.40%

Orsak köp,
* Trendvändning @ 5m
* Trendvändning på gång @ 15m
* MACD börjar vända @ 15m
* Pris varit nere och fått support av EMA21 på dagliga (igår)
* Pris varit nere och fått support av EMA10 idag
* Positiv trend på dagliga (dvs mer chans för uppgång än nedgång .. etc)
* ... osv ...

Orsak sälj,
* Ta vinst
* En mycket kort (tidsmässigt) position, målet var +5% innan stängning (kl. 20:00)
Tack för dina intressanta inlägg och analyser, de uppskattas! Kan tyvärr inte skicka PM ännu men undrar om du har några tips på böcker eller andra hjälpmedel för någon som vill ge sig in på det här med teknisk analys? Tack på förhand
Citera
2020-07-16, 20:10
Medlem
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/57008/akva-group

Dessa är intressanta som fan. Sysslar med Laxodling eller något. Tog hård stryk när kineserna fick för sig och spred att Coronan kom med lax vilket sedan visade sig vara felaktig. Jag tror stenhårt på dom.
Citera
2020-07-16, 21:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften

Vilka medelvärden man använder beror ofta på tidsreferens. På dagliga är t ex 10:an och 21:an bra för att hålla koll på starkare svängningar medan t ex SMA200 på dagliga kan fungera som en check för huruvida trenden öht är positiv eller negativ (just nu tydligt positiv, alltså kan det vara något 50/50 att korta marknaden under lång tid om man nu tror på trender). Själv använder jag dock 10:an och 21:an för de flesta tidsreferenser men då primärt som en del av se vändningar av trender.

SMA200 för veckodatan är t ex väldigt starkt, men det är inget som är relevant just nu (de flesta index står högt över, dvs vi befinner oss inte i någon typ av katastrof just nu om man ska gå på historisk data; vid långdragna sättningar befinner sig index väldigt lång tid under SMA200 på veckodatan, se finanskrisen, it-bubblan osv).

De medelvärden jag använder per default är:
EMA10, EMA21, SMA50, SMA100 och SMA200

Att bara använda medelvärden blir dock något knepigt, oftast använder man en uppsättning indikatorer och dessutom flertalet tidsreferenser. Om det t ex är en uppenbart stark trend på dagliga är det något knasigt att på tok för lång tid korta marknaden. Man kan gå kort baserat på annat som att något gått väldigt fort uppåt och därför har en MFI och RSI som passerat 80 på 4h osv, men det är något annat. Det där får man ta från fall till fall på samma vis som man från fall till fall kan vara så att olika medelvärden är mer kritiska än andra. För två veckor sedan när S&P500 gick under SMA200 på dagliga låg givetvis mer fokus på huruvida det blev fortsatt under eller skulle kliva över igen ... osv.

Du får spana in lite folk på YT som till 99% pratar om prisdata, trender, indikatorer mm eller lösa någon bok. Din fråga tar nämligen väldigt lång tid att ge ett 100% vettigt svar på dessvärre. Specificera annars närmare.

Det korta svaret är annars att EMA10+21 är något som fungerar fint för mig för att utläsa de kortare trenderna som finns.
Citera
2020-07-16, 22:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leshlesh
Tack för dina intressanta inlägg och analyser, de uppskattas! Kan tyvärr inte skicka PM ännu men undrar om du har några tips på böcker eller andra hjälpmedel för någon som vill ge sig in på det här med teknisk analys? Tack på förhand

Fint, jag ogillar pm då det är bättre att ta allt så att alla andra då får chans att ta del av något.

Läs om saker som rör prisdata och indikatorer. Sky saker som rör annat som pesten då detta andra ej kan kvantifieras (sättas en siffra på) och därför knappast är till hjälp.

Annars är det så att den som söker finner, du får leta. Börja med technical analysis.
Citera
2020-07-16, 22:49
Medlem
Colosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Tänkte bara tipsa om Kancera. Småsparare nettosålt 5 milj aktier senaste tiden och man såg dubbelbotten igår så jag gick in i bolaget. Varje dipp fortsätter att köpas upp också så jag ser en uppsida i bolaget. Fallande trenden från 3kr ser ut att ha brutits

Studs på 1000% på 0,31:- ja... det vare nog botten det
Citera
2020-07-17, 07:47
Medlem
Volvo slår analytikernas förväntningar och gör vinst i Q2. För mig viktig indikator. Efter finanskrisen 2008 sålde Scania och Volvo inte en enda bildjävel. Säkert mycket pga besparingar men ändå.
Eric slår analytikernas förväntningar och ser fortsatt kungliga ut. Jag väntar på Investor om en halvtimme.

Q2 skulle vara det blodigaste kvartalet men alla bolag tjänar pengar, vad ska man vara orolig för nu?
Presidentvalet kanske.

On Topic; Jag hoppade på tåget och köpte Millicom innan stängning igår. Liten post, 2.22% av portföljen. Väldigt riskabelt.
Senast redigerad av Kooomplexen 2020-07-17 kl. 07:54.
Citera
2020-07-17, 08:25
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/57008/akva-group

Dessa är intressanta som fan. Sysslar med Laxodling eller något. Tog hård stryk när kineserna fick för sig och spred att Coronan kom med lax vilket sedan visade sig vara felaktig. Jag tror stenhårt på dom.
Mina fetningar ovanför. Ett råd är att ha bra förståelse både för affärsmodellen och företagets förutsättningar (läs: ekonomin) innan du bildar dig en uppfattning om företagets framtida aktieutveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in