Citat:
Ursprungligen postat av
Klappasäften
Varför just EMA10 och 21? Kan det vara andra punkter också?
Vilka medelvärden man använder beror ofta på tidsreferens. På dagliga är t ex 10:an och 21:an bra för att hålla koll på starkare svängningar medan t ex SMA200 på dagliga kan fungera som en check för huruvida trenden öht är positiv eller negativ (just nu tydligt positiv, alltså kan det vara något 50/50 att korta marknaden under lång tid om man nu tror på trender). Själv använder jag dock 10:an och 21:an för de flesta tidsreferenser men då primärt som
en del av se vändningar av trender.
SMA200 för veckodatan är t ex
väldigt starkt, men det är inget som är relevant just nu (de flesta index står högt över, dvs vi befinner oss inte i någon typ av katastrof just nu om man ska gå på historisk data; vid långdragna sättningar befinner sig index väldigt lång tid under SMA200 på veckodatan, se finanskrisen, it-bubblan osv).
De medelvärden jag använder per default är:
EMA10, EMA21, SMA50, SMA100 och SMA200
Att bara använda medelvärden blir dock något knepigt, oftast använder man en uppsättning indikatorer och dessutom flertalet tidsreferenser. Om det t ex är en uppenbart stark trend på dagliga är det något knasigt att på tok för lång tid korta marknaden. Man kan gå kort baserat på annat som att något gått väldigt fort uppåt och därför har en MFI och RSI som passerat 80 på 4h osv, men det är något annat. Det där får man ta från fall till fall på samma vis som man från fall till fall kan vara så att olika medelvärden är mer kritiska än andra. För två veckor sedan när S&P500 gick under SMA200 på dagliga låg givetvis mer fokus på huruvida det blev fortsatt under eller skulle kliva över igen ... osv.
Du får spana in lite folk på YT som till 99% pratar om prisdata, trender, indikatorer mm eller lösa någon bok. Din fråga tar nämligen väldigt lång tid att ge ett 100% vettigt svar på dessvärre. Specificera annars närmare.
Det korta svaret är annars att EMA10+21 är något som fungerar fint för mig för att utläsa de kortare trenderna som finns.