2020-08-21, 10:03
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Tog hem vinsten på öppningen av Silver L warranten, köpsidan ser inte ut att ha tillräcklig kraft att bryta igenom 27,5 och björnarna tog över showen känns det som.

WhiteWalker, nej, jag köper mycket fysiskt silver och guld men trejdar på Silver, OMX & DAX. Jag "skattar" mina vinster i form av silverköp(fysiskt)

Mja -- det blev något av en falsk breakout, men att björnarna tog över?

Tjurarna har hittills försvarat den nedre trendlinjen ganska väl varpå det hela tiden har skapats högre lägsta:
https://i.imgur.com/9350Rzg.png

Däremot ser det inte ut som att det blir den kraftiga rekyl uppåt som man kunde tänka sig när den lokala trendlinjen bröts uppåt utan istället något nytt mönster.
Citera
2020-08-21, 12:22
Medlem
DNP går ut med rekommendationen att sälja Latour då dom tycker aktiens värde på börsen är klart överdriven.
Vad säger ni, läge att sälja innehavet?
Citera
2020-08-21, 14:01
Medlem
Snart köpläge. Hur mycket går Omx ner idag?

Vad händer med S&P?
Citera
2020-08-21, 14:06
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
DNP går ut med rekommendationen att sälja Latour då dom tycker aktiens värde på börsen är klart överdriven.
Vad säger ni, läge att sälja innehavet?
Om du är långsiktig och inte har övervikt i aktien, så är mitt råd att handla mer om den fortsätter ner, men om den vänder upp igen från nuvarande nivå, ligga still.
Citera
2020-08-21, 14:16
Medlem
ormbitens avatar

Har suttit i timtal å bläddrat runt på börsen... men kan inte hitta någonting alls som känns värt att köpa... Allt känns dyrt.
Citera
2020-08-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Har suttit i timtal å bläddrat runt på börsen... men kan inte hitta någonting alls som känns värt att köpa... Allt känns dyrt.

Man köper aktier för fem till tio år fram i tiden.

Köp breda indexfonder idag. Sälj om 10-20 år. Casha hem vinsten. Gå i pension.
Citera
2020-08-21, 15:13
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Snart köpläge. Hur mycket går Omx ner idag?

Vad händer med S&P?

Det some händer med S&P är att DXY och VIX brutit längre trendlinjer uppåt. Då blir det inte helt oväntat lite skakigt. :)

Vad man kan förvänta sig blir något klurigare för tillfället. Stängning över 50% av nuvarande nedgång på 1h och 4h vore positivt, motsatsen något mer negativt. På dagliga är trenderna fortfarande positiva vilket gör sannolikheten högre än lägre att det fortsätter upp. Detta är dock sant i princip alla gånger innan det vänder och då tillslut upphör vara sant.

Sist VIX (S&P volatility index) bröt trendlinjen uppåt stannade priset över ett par dagar för att sedan skjuta i höjden rejält varpå S&P och andra börser föll kraftigt, detta inträffade i juni. Pågående trendbrott där kan dock vara en sk 'fake out'. Det återstår att se.
Senast redigerad av sinewave 2020-08-21 kl. 15:54.
Citera
2020-08-21, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det some händer med S&P är att DXY och VIX brutit längre trendlinjer uppåt. Då blir det inte helt oväntat lite skakigt.

Vad man kan förvänta sig blir något klurigare för tillfället. Stängning över 50% av nuvarande nedgång på 1h och 4h vore positivt, motsatsen något mer negativt. På dagliga är trenderna fortfarande positiva vilket gör sannolikheten högre än lägre att det fortsätter upp. Detta är dock sant i princip alla gånger innan det vänder och då tillslut upphör vara sant.

Sist VIX (S&P volatility index) bröt trendlinjen uppåt stannade priset över ett par dagar för att sedan skjuta i höjden rejält varpå S&P och andra börser föll kraftigt, detta inträffade i juni. Pågående trendbrott där kan dock vara en sk 'fake out'. Det återstår att se.

Fast VIX går ju efter SPX, genomsnitt 12-15 punkter rörelse motsvarar 1 på VIX. Även om andra aspekter baserat på tid med. Sedan om minns med var det nu förra veckan den 13e Aug VIX termin förfall. Och spread är större just nu mellan dom olika.

Volatilitet som blev under veckan är i första han pga FOMC minutes uttalande.

DXY började redan tappa i slutet av Maj. Men det är mer bredare än händelser på börsen index.

Samt nu i princip alla Q2 rapporter över.

Ser man ändå hur stor exponering av hela SPX typ FANG är så stor del det som håller uppe det.

Intraday är ju perfekt med hög volatilitet för Trading. Dock känns det inte stabilt handla på ATH nivå som är nu på längre sikt.

IBEX och FTSE är väldig svaga i jämförelse, så mer värde gå in där med större möjligheter på uppsida.
Citera
2020-08-21, 17:50
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Hade gärna säkrat upp med både Skanska och Sequritas om mitt innehav inte gått så knackigt.
EQT och Latour kan nog rasa lite till, så där avvaktar jag.
Telia är lika trött som vanligt, fast lär väl knappast sjunka så mycket mer..
Swedish Match kan nog åka på en käftsmäll till i det rabiata Kalifornien.

Tesla tuffar på i vanlig ordning. 26,4% upp på en vecka.. Helt jävla sanslöst!
Citera
2020-08-21, 19:58
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Fast VIX går ju efter SPX, genomsnitt 12-15 punkter rörelse motsvarar 1 på VIX. Även om andra aspekter baserat på tid med. Sedan om minns med var det nu förra veckan den 13e Aug VIX termin förfall. Och spread är större just nu mellan dom olika.

Volatilitet som blev under veckan är i första han pga FOMC minutes uttalande.

DXY började redan tappa i slutet av Maj. Men det är mer bredare än händelser på börsen index.

Samt nu i princip alla Q2 rapporter över.

Ser man ändå hur stor exponering av hela SPX typ FANG är så stor del det som håller uppe det.

Intraday är ju perfekt med hög volatilitet för Trading. Dock känns det inte stabilt handla på ATH nivå som är nu på längre sikt.

IBEX och FTSE är väldig svaga i jämförelse, så mer värde gå in där med större möjligheter på uppsida.

Nej, det är aldrig läge att handla på ATH.
Trots det har det faktiskt inträffat för annars skulle ATH inte slagits, det slogs rentav flera gånger om. Dvs det fanns flera enskilda tillfällen då fler än färre ansåg att ATH var prisvärt så till den grad att kursen gick upp.

Om man undantar Nasdaq då, min långa (tidsmässigt) position där verkar gång på gång ha svårt att ge mig den exit jag söker (ett simpelt kors). Har drygat sig sedan april med att inte ge exit, Det car en bit från ATH dock.

Som jag skrev till någon annan kan man också förvänta sig visst 'fuckery' kring ATH-nivåerna. Det kan rentav vara positivt för att dra ned oscillatorerna något (och skrämma massan, kross av ATH lär inte ske om/när alla är permatjurar).

Men jo, jag förstår vad du menar. Risken går givetvis upp ett par snäpp varpå jag oftare än sällan faller tillbaka på de längre trenderna på dagliga. Där är det fortsatt positivt. Det kan givetvis ändras, men hittills har inte det inträffat på ett ganska bra tag nu. Beror även på vilken position man har, min nuvarande långa med idiotisk risk ligger tillräckligt långt ifrån nuvarande kurs för att merparten av vollan intradag blir något av ett mindre problem (just nu).

FTSE, likt DAX, ser nästan lite bearish ut faktiskt. Påminner en del om juni. Där börjar trenderna på dagliga se något tröttare ut. Däremot håller jag helt med om att där finns uppsida, men också mer potentiell risk iom trenderna på dagliga. Europa har haft en viss tendens att hänga med SP ned men sen inte riktigt hänga med upp. Om SP stannar på nuvarande kurs (runt +0.12%) är det svårt att inte se ett scenario med ganska breda uppgångar i EU på måndag. Man får akta sig för att tro för mycket dock, EU har som sagt laggat efter något.
Citera
2020-08-21, 20:34
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Man köper aktier för fem till tio år fram i tiden.

Köp breda indexfonder idag. Sälj om 10-20 år. Casha hem vinsten. Gå i pension.

Finns inga garantier att det är rätt för dom kommande 10-20 åren...

För övrigt kan jag redan nu gå i pension..
Citera
2020-08-21, 20:40
Medlem
Conams avatar
Känns som att coronatsunamin är överstökad, tycker det liknar lökströmming i vanlig ordning med luska och leta efter nåt att sätta tänderna i, Coronan för mig var nog mest att snitta ner innehaven jag hade!
Är amatör så man har väl inte gjort så lysande klipp direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in