Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Ja, givetvis finns det mer att ta av nedåt än uppåt vid ATH. Om jag sa något annat vore det snurrigt. Jag menade mer att man inte skulle exkludera vidare uppgång pga ATH.
Ja, skillnad på kort respektive lång sikt.
Det problem jag ser med de europeiska indexen är som sagt att dessa varit flitiga på att hänga med ned (nu under Corona-krisen) när SP gått ned men inte alls lika duktiga på att hänga med upp. Dvs korrelationen har hittills inte varit särskilt gynnsam. Dvs tror man inte att ATH för SP öht kan slås och bibehållas på kortare sikt (tänk 1 vecka) så ... Då ser det mörkt ut att denna uppsida för DAX, IBEX, FTSE, OMX m fl kommer att realiseras.
Vad är det du menar pekar på att EU-börserna slutar gå ned när SP går ned? Att det bara finns mer uppsida blir lite tunt. De dagliga trenderna för många av dessa är dock positiva fortfarande och jag har t ex för närvarande också position i tyska DAX likväl som i OMX.
Jag tradar efter rörelse och efter stöd och support. Dock ökar jag min exponering när nivån ligger där man ser uppsidan större än nedsidan.
Jag handlar aktivt VIX så är inte rädd ta positioner i SPX för VIX blir min hedge. Men betyder inte ser gå in hårt på 3400 nivå i SPX som ett vettigt alternativ även om VIX skyddar mig om blir större fall ner. Så köper i varje dippa -40 -100 punkter ner som händer. Och ser till kunna utöka exponering om faller mer.
Suttit några veckor utveckla robot strategi för SPX med. Har extrem mycket backtest data nu men lär behöva lägga lite mer tid. Fortfarande har setup som ger 50-100% om året med låg risk men vill ha högre.
Ser man till IBEX där kör jag redan simpel strategi nu pga nivå som är. Låter en robot köpa mer varje X punkter ner och X punkter upp. Faller det mer ökar min exponering. Jag utgår ifrån om blir så illa faller det ner till Mars nivå är det -1000 mer ner. Faller det ännu värre så vi kommer på tidigare krasch 20 års lägsta är det -2000 mer. Klarar ta den exponering och inte så är orolig. Även om inte gör pengar imorgon ser jag ändå uppsidan kommer komma igen och då blir det riktigt bra.
Jag utgår ifrån väldigt simpel grund, ATR på D1 sedan per månad. Sedan utgår ifrån medelvärde. Sedan räknar ut Max och hur många olika avvikelser varit per år och utgår ifrån många år bakåt. Högsta är så klart vid varje större krascher men det är något som händer varje 10-20 års period endast.
I och med läser per tick data kan jag göra flera köp varje sekund om är så och kör i samma datacenter i världen där flesta broker och börs körs med extrem låg latency. Så försöker optimera för SPX för HFT och köra massa köp och ta fåtal punkter hela tiden.
Oavsett måste jag ta vill hänsyn till Corona och risker kan bli kraftiga fall igen.
Men fortfarande är det så när något är på ATH du har ingen data utgå ifrån. Du vet inte hur mycket kommer fortsätta upp eller inte. Visst du kan utgå ifrån normal ATR eller historisk data hur mycket normalt gå upp per år. Samt styrkan på köp volym.
Men fortfarande är du ute på helt okänt vatten, samtidigt hur läget är i världen med Corona har du externt många osäkra faktorer.
Men visst en krasch på SPX skulle utökas min exponering emot VIX väldigt extremt och blivit en extrem sedelpress. Så större rörelser mer bättre än små där.