2020-08-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Marknaden gör det men tror frågan inte är om utan när marknaden ändrar sig? Tror hur som helst att den kommer vara högre värderad om ett år och själv så har jag inga problem att vänta så pass länge även om det är lite psykiskt jobbigt att äga den.

Har ägt Millicom sedan 450:- men har ju snittat ner mig under en längre tid nu så fortsätter med det. Min trögaste investering någonsin men skulderna minskar ju och torde väl vara det som tynger bolaget mest. Kommer öka innan varje rapport från nu så får vi se hur länge jag orkar hålla på men tre rapporter till ska jag öka alla fall och har inget hänt då så läggs den i byrån.

Ända positiva med detta företag är nog än så länga att mitt tålamod tränats upp så kampen fortsätter.

Jag ägde också Millicom innan corona. Hade i princip ganska nyss köpt den för ca 450 SEK.

Snittade ner mig en gång runt 230 SEK så jag har den i 340 nu i GAV.

Segt är det... men Corona varar inte för evigt och Sydamerika är inte helt hopplöst ekonomiskt så visst borde den kunna återhämta sig till 400+...

Jag har dock som helig regel att bara snitta ner mig en gång på en aktie för att inte drinkna i surdegen. Man vet ju aldrig.

Har den inte stigit om 2-3 år så säljer jag. Någon byrå för surdegar har jag inte.
Citera
2020-08-22, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag får läsa på när det gäller dom tre...

Men rent spontant tänker jag ju att Loomis har väl knappast någon framtid.
Fler och fler butiker slutar ju med kontanta betalningar...
Vilket egentligen inte borde vara lagligt, kan jag tycka...
Men det är ju en annan historia...

I Sverige ja, men vi sticker ut som ett rätt extremt undantag. I stora delar av världen ökar kontanter fortfarande och Loomis är ett globalt företag. Sedan på de marknader där kontanter minskar kan Loomis öka marknadsandelen då de är marknadsledande och mindre konkurrenter slås ut. Samt att företag väljer att outsourca kvarvarande kontanthantering för att det blir billigare (typ via Loomis lösning Safepoint).

Sen på riktigt lång sikt kommer väl kontanter att försvinna i världen liksom olja. Men då pratar vi nog om flera decennier.
Citera
2020-08-22, 12:05
Medlem
Citat:
Marknaden gör det men tror frågan inte är om utan när marknaden ändrar sig?

Telebolag anses ju säkra i osäkra tider, jämfört med flera andra branscher bör de ju heller inte vara så påverkade av Corona. För mig är det därför obegripligt att bolag som Millicom, AT&T, Tele2, Telia etc. inte har återhämtat tappet sen i våras. Enda förklaringen jag kan se är att marknaden har ett ändrat fokus just nu (typ köp tech köp tech). Men fokus har ju historiskt sett en förmåga att ändras....som du skriver.
Citera
2020-08-22, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag ägde också Millicom innan corona. Hade i princip ganska nyss köpt den för ca 450 SEK.

Snittade ner mig en gång runt 230 SEK så jag har den i 340 nu i GAV.

Segt är det... men Corona varar inte för evigt och Sydamerika är inte helt hopplöst ekonomiskt så visst borde den kunna återhämta sig till 400+...

Jag har dock som helig regel att bara snitta ner mig en gång på en aktie för att inte drinkna i surdegen. Man vet ju aldrig.

Har den inte stigit om 2-3 år så säljer jag. Någon byrå för surdegar har jag inte.

Jag har ett GAV om ca 240 och skulle bli förvånad om det inte blir en bra affär på åtminstone några års sikt. Millicom och Loomis är de bolag i min portfölj jag tror mest på från dagens kursnivåer, än så länge håller dock inte marknaden med mig :-)
Citera
2020-08-22, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Jag har ett GAV om ca 240 och skulle bli förvånad om det inte blir en bra affär på åtminstone några års sikt. Millicom och Loomis är de bolag i min portfölj jag tror mest på från dagens kursnivåer, än så länge håller dock inte marknaden med mig :-)

Jo, men det tror jag ju att ett GAV på 240 är bra, där har du ju prickat botten väldigt fint.

Jag köpte aktier i sådant jag redan ägde för den likvid jag hade. Det är Millicom som är undantaget då den inte återhämtat sig, annars plockade jag ju in Eric för finfina 68 och sänkte GAV rejält där. Samma med ABB osv...

Sydamerika är ju i rejäl kris med Corona, Brasilien som är den största ekonomin har ju rejäla problem. Så det tar ett tag innan Millicoom kan bli business-as-usual.
Citera
2020-08-22, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
I Sverige ja, men vi sticker ut som ett rätt extremt undantag. I stora delar av världen ökar kontanter fortfarande och Loomis är ett globalt företag. Sedan på de marknader där kontanter minskar kan Loomis öka marknadsandelen då de är marknadsledande och mindre konkurrenter slås ut. Samt att företag väljer att outsourca kvarvarande kontanthantering för att det blir billigare (typ via Loomis lösning Safepoint).

Sen på riktigt lång sikt kommer väl kontanter att försvinna i världen liksom olja. Men då pratar vi nog om flera decennier.

Håller inte helt med dock kan jag även ta lite roliga exempel. Ex här på förra GITEX mässan gällande teknik och så fanns det på avdelningen betalningar typ extremt många utställare som hade hur många modeller av ex sedelräknare bland POS terminaler.

Så nej kontanter är inte utdött ännu men skulle säga inte är en långsiktig marknad där finns tillväxt i.

Jag läser dom årliga World Payments Report som visar utveckling av betalningar och cash användning i världen.

Kollar man även Afrika är det sant stor del befolkning har inte ens ett bankkonto. Men det flesta inte vet dom har större utveckling där än i väst på många sätt. Där har stor del mobilbetalningar. Om man tycker SWISH var utveckling i Sverige så var detta inget nytt i Afrika.

Så ser det inte så hållbart satsa på det inom cash hantering. För är inget som kommer växa bara att minska. Och ser man på dom stora risker och kostnader idag hantera det samt mindre volymer blir kommer även kostnaderna öka ännu mer så blir även en naturlig snabbare minskning.
Citera
2020-08-22, 13:15
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Löjligt bra, haft det mest fantastiska börsåret nånsin.
Hur går det själv?
För oinsatt. Måste dock ta tag i det! Kul att du kat bra!
Citera
2020-08-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Håller inte helt med dock kan jag även ta lite roliga exempel. Ex här på förra GITEX mässan gällande teknik och så fanns det på avdelningen betalningar typ extremt många utställare som hade hur många modeller av ex sedelräknare bland POS terminaler.

Så nej kontanter är inte utdött ännu men skulle säga inte är en långsiktig marknad där finns tillväxt i.

Jag läser dom årliga World Payments Report som visar utveckling av betalningar och cash användning i världen.

Kollar man även Afrika är det sant stor del befolkning har inte ens ett bankkonto. Men det flesta inte vet dom har större utveckling där än i väst på många sätt. Där har stor del mobilbetalningar. Om man tycker SWISH var utveckling i Sverige så var detta inget nytt i Afrika.

Så ser det inte så hållbart satsa på det inom cash hantering. För är inget som kommer växa bara att minska. Och ser man på dom stora risker och kostnader idag hantera det samt mindre volymer blir kommer även kostnaderna öka ännu mer så blir även en naturlig snabbare minskning.

Har du någon källa att det minskar. Riksbankens analyser visar tvärtom att kontantanvändningen som andel av BNP ökar. Dessutom ökar ju BNP
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sa-betalar-svenskarna/sa-betalar-svenskarna-2019/betalningsmarknaden-digitaliseras/kontanter-anvands-alltmer-sallan/sveriges-utveckling-skiljer-sig-fran-andra-landers/

Loomis har ju investerat i Safepoint som ska minska kostnaderna.
https://www.loomis.se/vara-tjanster/safepoint

Sen behöver inte alla investeringar vara på jättelång sikt. Loomis är nedtryckt nu pga. corona. Jag tror de kommer gå tillbaka till dess normalläge vilket bör ge en bra kurspotential.
Citera
2020-08-22, 17:29
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Fortfarande så när något är på ATH är uppsidan begränsad / okänd. Så man kan se det som större sannolikhet att SPX kommer falla 100-300 punkter än gå upp 100-300 punkter till. Om vi då pratar kortsiktigt. Långsiktigt är ju helt annorlunda.

Sedan finns det alltid ovanliga händelser på marknaden som ex när OMX bröt 1700-1720 den inte typ lyckas göra på typ 5 år och det rusade ändå upp till 1900 på fåtal månader. Visst det var mycket men sett till OMX haft 0% ”verklig” avkastning senaste nästan 5 åren så var det totala utslaget inte så mycket.

Många index har haft noll tillväxt senaste 5-20 åren och inte lyckas slå någon ny ATH.

Så finns en väl motivering inte handla när vissa index ligger på en hög nivå.

Samtidigt IBEX har 3000 upp till normal nivå och endast typ 1000 ner till botten blev i Mars. Och 2000 typ till nivå 20 års botten varit.

Så där är risken du tar hög vinst med relativ liten risk. Även om kan falla mer är ändå uppsidan större än nedsidan.

Världen är stor, att handla i ett land där är dyrt och är på ATH ser jag inte som vinnande koncept. Jag letar saker som är billigt och finns bra uppsida i.

Ja, givetvis finns det mer att ta av nedåt än uppåt vid ATH. Om jag sa något annat vore det snurrigt. Jag menade mer att man inte skulle exkludera vidare uppgång pga ATH.
Ja, skillnad på kort respektive lång sikt.

Det problem jag ser med de europeiska indexen är som sagt att dessa varit flitiga på att hänga med ned (nu under Corona-krisen) när SP gått ned men inte alls lika duktiga på att hänga med upp. Dvs korrelationen har hittills inte varit särskilt gynnsam. Dvs tror man inte att ATH för SP öht kan slås och bibehållas på kortare sikt (tänk 1 vecka) så ... Då ser det mörkt ut att denna uppsida för DAX, IBEX, FTSE, OMX m fl kommer att realiseras.

Vad är det du menar pekar på att EU-börserna slutar gå ned när SP går ned? Att det bara finns mer uppsida blir lite tunt. De dagliga trenderna för många av dessa är dock positiva fortfarande och jag har t ex för närvarande också position i tyska DAX likväl som i OMX.
Citera
2020-08-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, givetvis finns det mer att ta av nedåt än uppåt vid ATH. Om jag sa något annat vore det snurrigt. Jag menade mer att man inte skulle exkludera vidare uppgång pga ATH.
Ja, skillnad på kort respektive lång sikt.

Det problem jag ser med de europeiska indexen är som sagt att dessa varit flitiga på att hänga med ned (nu under Corona-krisen) när SP gått ned men inte alls lika duktiga på att hänga med upp. Dvs korrelationen har hittills inte varit särskilt gynnsam. Dvs tror man inte att ATH för SP öht kan slås och bibehållas på kortare sikt (tänk 1 vecka) så ... Då ser det mörkt ut att denna uppsida för DAX, IBEX, FTSE, OMX m fl kommer att realiseras.

Vad är det du menar pekar på att EU-börserna slutar gå ned när SP går ned? Att det bara finns mer uppsida blir lite tunt. De dagliga trenderna för många av dessa är dock positiva fortfarande och jag har t ex för närvarande också position i tyska DAX likväl som i OMX.

Jag tradar efter rörelse och efter stöd och support. Dock ökar jag min exponering när nivån ligger där man ser uppsidan större än nedsidan.

Jag handlar aktivt VIX så är inte rädd ta positioner i SPX för VIX blir min hedge. Men betyder inte ser gå in hårt på 3400 nivå i SPX som ett vettigt alternativ även om VIX skyddar mig om blir större fall ner. Så köper i varje dippa -40 -100 punkter ner som händer. Och ser till kunna utöka exponering om faller mer.

Suttit några veckor utveckla robot strategi för SPX med. Har extrem mycket backtest data nu men lär behöva lägga lite mer tid. Fortfarande har setup som ger 50-100% om året med låg risk men vill ha högre.

Ser man till IBEX där kör jag redan simpel strategi nu pga nivå som är. Låter en robot köpa mer varje X punkter ner och X punkter upp. Faller det mer ökar min exponering. Jag utgår ifrån om blir så illa faller det ner till Mars nivå är det -1000 mer ner. Faller det ännu värre så vi kommer på tidigare krasch 20 års lägsta är det -2000 mer. Klarar ta den exponering och inte så är orolig. Även om inte gör pengar imorgon ser jag ändå uppsidan kommer komma igen och då blir det riktigt bra.

Jag utgår ifrån väldigt simpel grund, ATR på D1 sedan per månad. Sedan utgår ifrån medelvärde. Sedan räknar ut Max och hur många olika avvikelser varit per år och utgår ifrån många år bakåt. Högsta är så klart vid varje större krascher men det är något som händer varje 10-20 års period endast.

I och med läser per tick data kan jag göra flera köp varje sekund om är så och kör i samma datacenter i världen där flesta broker och börs körs med extrem låg latency. Så försöker optimera för SPX för HFT och köra massa köp och ta fåtal punkter hela tiden.

Oavsett måste jag ta vill hänsyn till Corona och risker kan bli kraftiga fall igen.

Men fortfarande är det så när något är på ATH du har ingen data utgå ifrån. Du vet inte hur mycket kommer fortsätta upp eller inte. Visst du kan utgå ifrån normal ATR eller historisk data hur mycket normalt gå upp per år. Samt styrkan på köp volym.

Men fortfarande är du ute på helt okänt vatten, samtidigt hur läget är i världen med Corona har du externt många osäkra faktorer.

Men visst en krasch på SPX skulle utökas min exponering emot VIX väldigt extremt och blivit en extrem sedelpress. Så större rörelser mer bättre än små där.
Citera
2020-08-22, 18:20
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Marknaden gör det men tror frågan inte är om utan när marknaden ändrar sig? Tror hur som helst att den kommer vara högre värderad om ett år och själv så har jag inga problem att vänta så pass länge även om det är lite psykiskt jobbigt att äga den.

Har ägt Millicom sedan 450:- men har ju snittat ner mig under en längre tid nu så fortsätter med det. Min trögaste investering någonsin men skulderna minskar ju och torde väl vara det som tynger bolaget mest. Kommer öka innan varje rapport från nu så får vi se hur länge jag orkar hålla på men tre rapporter till ska jag öka alla fall och har inget hänt då så läggs den i byrån.

Ända positiva med detta företag är nog än så länga att mitt tålamod tränats upp så kampen fortsätter.

Tobbe Rosén gör TA på diverse bolag, bl a Millicom. Kanske borde lyssna till populasen och köpa några stycken?https://www.youtube.com/watch?v=QyA0okSHQ3A
Citera
2020-08-22, 21:52
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Tobbe Rosén gör TA på diverse bolag, bl a Millicom. Kanske borde lyssna till populasen och köpa några stycken?https://www.youtube.com/watch?v=QyA0okSHQ3A

När nämnde han Millicom? Kan inte hitta det. Har inte hänt mycket på kursen sen Mars så nyfiken vad han ser köpsignal på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in