2020-08-20, 11:45
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Vet inte riktigt, dock är min erfarenhet från skolan och så vidare att i stort sett alla som har utländsk bakgrund identifierar sig med sina föräldrars hemländer på ett etniskt och kulturellt plan. Blodshärstamning och etnisk bakgrund är så att säga oftast viktigare för invandrare än vad det är för svenskar. Ahmedhodzic använder som enda argument att spela för Bosnien att han har bosniskt blod, och det är naturligtvis svårt för Sverige att konkurrera med. Balkan föräldrar är också generellt hyper nationalistiska och pushar hårt för att deras barn ska spela för sina hemländer, vilket också är svårt för Sverige att konkurrera med.

Så är det absolut också, men det är knappast hela sanningen. Vi har ju också exempel på spelare som valt Sverige, som Kacaniklic, Tankovic och Kulusevski. Har de valt Sverige för att de identifierar sig mer som svenskar?

Citat:
Jag tror vi helt enkelt får acceptera att en stor del av de med utländska rötter kommer välja andra landslag än det svenska i framtiden. Det gäller dock att vi anpassar våra ungdomslandslag efter den utvecklingen, annars finns risken att vi kommer slösa alldeles för mycket pengar och tid på spelare som väljer andra landslag. Det vore synd om vi i längden måste införa någon positiv diskriminering till fördel för svenska ungdomar som man vet kommer spela för svenska landslag, jämfört med spelare med utländska rötter.

Ja, det är något fotbollsvärlden kommer att få leva med under lång tid framåt. Bara att acceptera situationen. Det är så få från de yngre landslagen som blir A-landslagsspelare så poänglöst att gallra därifrån. Klubbarna kommer likväl fostra spelare med flera nationaliteter.

Vi ska inte tro att det är ensamt svenskt problem. Det är ett globalt problem. Det är ständig huggsexa om spelare med flera pass. Tycker nog Fifa bör kolla på en regeländring, men det är en seg organisation.
Citera
2020-08-20, 12:21
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Så är det absolut också, men det är knappast hela sanningen. Vi har ju också exempel på spelare som valt Sverige, som Kacaniklic, Tankovic och Kulusevski. Har de valt Sverige för att de identifierar sig mer som svenskar?

Kacaniklics mor är svenska. Hans far är jugge men född i Sverige. Kulusevskis farsa heter Stefan och är född i Sverige. Osäker på om båda Stefans föräldrar är från Balkan eller ej. Dejans mor är från Balkan, hans farsa träffade henne där nere och tog med henne hit. Familjerna har alltså varit i Sverige sen 60-talet/70-talet. Samma sak med Lucic och Majstorovic och Prica och Selakovic. Att dessa spelare, vars föräldrar eller far/morföräldrar kom hit som arbetskraftsinvandrare, ser Sverige som det självklara valet, är inte så märkligt. Dock har vi en helt annan situation med allt löst folk som vällt in från 90-talet och framåt.

Att den sege pizzabagaren Mujo blev uppkallad till svenska landslaget är en gåta. Det blir nog inte så många fler matcher för honom. Men vette fan om han hade platsat i Bosnien heller.
Citera
2020-08-20, 12:27
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Jag har inga problem med den hållningen, men i sådana fall bör den göras till en officiell svensk konsekvent linje i frågan. Då vet alla vad som gäller och vad man ska förhålla sig till. Vi håller inte på med några övertalningskampanjer. När du är aktuell blir du uttagen. Vi tar inte ut spelare för att boka upp dem för framtiden. Jag tycker det är snyggt och schysst, men kanske att vi någon gång missar en bra spelare. Det innebär också att vi kommer att använda oss av spelare i de yngre landslagen som sedan byter landslag. Det är också en konsekvens vi får köpa.

Jag köper det så länge det handlar om ungdomslandslagen. Men gäller det myndiga spelare, alltså på U21-nivå, tycker jag att förbundet - utan att lova något - ska ta ett ordentligt snack med de spelare som har dubbla medborgarskap för att säkerställa att det faktiskt är Sverige de vill representera. Har de inte bestämt sig än finns det ingen anledning att satsa en massa pengar på dem som riskeras att kastas i sjön, utan det är bättre att ge platsen till någon som verkligen vill spela för Sverige även i framtiden.

Och som jag skrev i ett tidigare inlägg, om de som spelat på U21- eller A-landslagsnivå för Sverige senare väljer att representera ett annat land så bör det vara en karens på förslagsvis två år, oavsett om de har spelat tränings- eller tävlingsmatcher. Det blir absurt om någon först spelar en träningsmatch för Sverige och ett halvår senare spelar för t.ex. Bosnien mot Sverige i en tävlingsmatch. Men sådana regler bestäms så klart inte utav SvFF utan av FIFA.
Citera
2020-08-20, 13:13
Avslutad
Citat:

När vi jagade Tankovic så låg man på honom enormt hårt. Man gick så långt så att så fort man hörde att Dzeko hade träffat Tankovic så skickade man fram Zlatan för att köra PR för Sverige. Tankovic har själv uttalat sig om att han bestämde sig för Sverige efter samtalet med Zlatan. Varför ändrades strategin helt plötsligt, uppenbarligen är Sverige beredda att ge sig in i leken precis som alla andra.

Låt oss vara ärliga ingen la ens en tanke på att vi hade en potentiell landslagsman som spelar i topp-5 klubb i Ryssland som Janne sket fullständigt precis som i fallet med Holmén när han lirade i Dinamo Moskva trots att han gjorde det riktigt bra därborta. Så varför skulle man inte välja ett annat landslag när chansen väl uppenbarar sig?

Så vad är problemet idag? Jag skulle vilja säga att man inte har "bärande" invandrare som sticker ut som Zlatan som kan prata med dessa ungdomar som funderar på att representera andra landslag. Ett samtal räcker gott och väl.

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag köper det så länge det handlar om ungdomslandslagen. Men gäller det myndiga spelare, alltså på U21-nivå, tycker jag att förbundet - utan att lova något - ska ta ett ordentligt snack med de spelare som har dubbla medborgarskap för att säkerställa att det faktiskt är Sverige de vill representera. Har de inte bestämt sig än finns det ingen anledning att satsa en massa pengar på dem som riskeras att kastas i sjön, utan det är bättre att ge platsen till någon som verkligen vill spela för Sverige även i framtiden.

Fast nu hade varken Ahmedhodzic eller Hadzikadunic dubbla medborgarskap. Så hur ska du tackla det problemet?
Senast redigerad av AIP 2020-08-20 kl. 13:16.
Citera
2020-08-20, 13:30
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
När vi jagade Tankovic så låg man på honom enormt hårt. Man gick så långt så att så fort man hörde att Dzeko hade träffat Tankovic så skickade man fram Zlatan för att köra PR för Sverige. Tankovic har själv uttalat sig om att han bestämde sig för Sverige efter samtalet med Zlatan. Varför ändrades strategin helt plötsligt, uppenbarligen är Sverige beredda att ge sig in i leken precis som alla andra.

Låt oss vara ärliga ingen la ens en tanke på att vi hade en potentiell landslagsman som spelar i topp-5 klubb i Ryssland som Janne sket fullständigt precis som i fallet med Holmén när han lirade i Dinamo Moskva trots att han gjorde det riktigt bra därborta. Så varför skulle man inte välja ett annat landslag när chansen väl uppenbarar sig?

Så vad är problemet idag? Jag skulle vilja säga att man inte har "bärande" invandrare som sticker ut som Zlatan som kan prata med dessa ungdomar som funderar på att representera andra landslag. Ett samtal räcker gott och väl.

Fast nu hade varken Ahmedhodzic eller Hadzikadunic dubbla medborgarskap. Så hur ska du tackla det problemet?

Dubbla medborgarskap innehar dom automatiskt eftersom deras föräldrar har det för att dom är födda i Bosnien. Så dom kontaktar bara ambassaden i Sarajevo så hämtar dom ut ett födelsecertifikat från föräldrarna som gör barnen automatiskt till medborgare.
Citera
2020-08-20, 13:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Dubbla medborgarskap innehar dom automatiskt eftersom deras föräldrar har det för att dom är födda i Bosnien. Så dom kontaktar bara ambassaden i Sarajevo så hämtar dom ut ett födelsecertifikat från föräldrarna som gör barnen automatiskt till medborgare.

Där ser man, lärde man sig något nytt.
Citera
2020-08-20, 13:44
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP

Fast tydligen har de det ändå

Men är det verkligen ett krav? Jag har fått uppfattningen att det är väldigt lätt att plötsligt börja spela för ett annat land, och jag är tveksam till om medborgarskap är ett krav. Henok Goitom, t.ex., var han medborgare i Eritrea när han för några år sen bestämde sig för att spela för dem? Det känns som att fotbollen är väldigt (alltför) generös i detta avseende.

Man borde definitivt inte få representera ett land som man inte är medborgare i, utan medborgarskap borde vara ett krav. Det känns väldigt självklart egentligen, och är självklart i många andra idrotter. Då skulle hela den här cirkusen kring landslagsspel åtminstone försvåras. Ishockeyn är väl som fotbollen, för övrigt, och det är därför som Storbritannien plötsligt kan ha ett landslag i A-VM efter att diverse halvdåliga kanadensare och amerikaner hittat en släktkoppling. Även Italien och Frankrike gör på det viset.

... och en karenstid för byte av landslag från U21 och uppåt borde som sagt införas, förslagsvis två år
Senast redigerad av ingetbranick 2020-08-20 kl. 13:53.
Citera
2020-08-20, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Okej, det trodde jag. Men fotbollen är ju lite speciell i det avseendet. Det är väl britternas fel från början, för att de ska ha sina fyra j*a landslag (fem, om man räknar in Gibraltar - och hur är det med diverse karibiska ögrupper som annars lyder under brittisk flagg?). Plötsligt upptäcker nån engelsman att hans mormors syster var walesare, och vips kan han representera Wales (efter att han insett att han aldrig kommer att få chansen i det engelska landslaget).

Man borde definitivt inte få representera ett land som man inte är medborgare i, utan medborgarskap borde vara ett krav. Det känns väldigt självklart egentligen, och är självklart i många andra idrotter. Då skulle hela den här cirkusen kring landslagsspel åtminstone försvåras. Ishockeyn är väl som fotbollen, för övrigt, och det är därför som Storbritannien plötsligt kan ha ett landslag i A-VM efter att diverse halvdåliga kanadensare och amerikaner hittat en släktkoppling. Även Italien och Frankrike gör på det viset.

Vad gäller de svenska juggarna m.fl. hade det på sätt och vis underlättat om de haft dubbla medborgarskap för att föra en diskussion med dem. Riktar man sig till alla med en eller två utländska föräldrar kommer garanterat rasismanklagelserna och snacket om "allas lika värde" som ett brev på posten. Fast jag önskar ju iofs att förbundet och alla andra tänkande människor skulle skita i det en gång för alla eftersom det är så otroligt tröttsamt och visa lite ryggrad i stället för att böja sig inför en skränig pöbel.

Det är en komplex fråga det här hoppandet mellan landslag. Tycker personligen att man har fått till en bra kompromiss så som regelverket är just nu. Kanske hade jag slopat att man får gå längre än ens föräldrar, precis som du skriver det blir löjligt när man hittar en koppling till att ens farmor bodde 3 veckor i ett land så nu kan jag representera det landet, extremt exempel jag vet men du fattar vad jag försöker få fram. Det är alldeles för långt bak för att det ska kännas vettigt.

Basket är ett bra exempel som tagit det alldeles för långt. Du kan betala en spelare och neutralisera denna för att spela för ens landslag därför ser vi många amerikanska spelare med noll koppling till det landet.

Jag vet inte, det är inte endast ett svenskt problem som mishima skrev tidigare, detta inträffar hos Bosnien som har samma problem med ungdomsspelare som går över till andra seniora landslag, Norge, Tyskland, Schweiz ja listan kan göras lång.
Citera
2020-08-20, 14:42
Medlem
bagarn29s avatar
När kommer det ett uttalande från Z att Janne fortfarande är rasist som inte tar med Anel och Dennis i landslaget. Håller kvar Granen i laget på deras bekostnad. Spelar Bengtsson på vb när det finns M. Olsson.
Citera
2020-08-20, 17:49
Medlem
Schleswig-Holsteins avatar
Citat:
Det är viktigt att inse att dagens Sverige har hundratusentals personer födda i Sverige som enbart identifierar sig med sina hemländer. Så det kommer bli väldigt vanligt i framtiden med spelare födda i Sverige som väljer att spela för alla möjliga länder. Det är ingenting vi kan stoppa, vår bristande integration garanterar att dessa spelare inte känner samhörighet med Sverige.

Vill vi ha spelare som uppenbarligen känner mer för andra landslag än det svenska? Nej, då är det bättre att inte ta ut dem. Enda problemet är att vi kommer slösa massa resurser på att utbilda spelare till andra länder, när dessa pengar istället kunde utveckla spelare till svenska landslaget.

Vi borde nog införa en policy att helt enkelt inte ta ut spelare till ungdomslandslagen som tvekar om vilket land de vill spela för. Annars tar dessa spelare bara upp viktiga platser i P18 och U21 landslagen innan de sedan byter landslag.
Man identifierar sig inte med ”sina hemländer”, utan med sin folkgrupp, och nu råkar folkgruppen bosnier ha en nationalstat med ett landslag.

I klubbfotbollen spelar det mindre roll, där är det bäst man på respektive position men vad är poängen med landslagsfotboll om vi har ett tyskt lag bestående av ghananer, polacker och turkar, ett franskt lag bestående av ivorianer och marockaner, ett belgiskt av kongoleser och ett svenskt av bosnier, syrianer och etiopier?

Ärligt talat, lägg bara ner landslagsfotbollen om en sådan utveckling skall fortsätta. Helt meningslöst.

Anel valde rätt och jag hoppas att det går bra för honom.
Citera
2020-08-20, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schleswig-Holstein
Man identifierar sig inte med ”sina hemländer”, utan med sin folkgrupp, och nu råkar folkgruppen bosnier ha en nationalstat med ett landslag.

I klubbfotbollen spelar det mindre roll, där är det bäst man på respektive position men vad är poängen med landslagsfotboll om vi har ett tyskt lag bestående av ghananer, polacker och turkar, ett franskt lag bestående av ivorianer och marockaner, ett belgiskt av kongoleser och ett svenskt av bosnier, syrianer och etiopier?

Ärligt talat, lägg bara ner landslagsfotbollen om en sådan utveckling skall fortsätta. Helt meningslöst.

Anel valde rätt och jag hoppas att det går bra för honom.

Då undrar jag om han nu valde rätt varför han inte spelade för deras ungdomslandslag...
Citera
2020-08-20, 18:20
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Det är viktigt att inse att dagens Sverige har hundratusentals personer födda i Sverige som enbart identifierar sig med sina hemländer. Så det kommer bli väldigt vanligt i framtiden med spelare födda i Sverige som väljer att spela för alla möjliga länder. Det är ingenting vi kan stoppa, vår bristande integration garanterar att dessa spelare inte känner samhörighet med Sverige.

Vill vi ha spelare som uppenbarligen känner mer för andra landslag än det svenska? Nej, då är det bättre att inte ta ut dem. Enda problemet är att vi kommer slösa massa resurser på att utbilda spelare till andra länder, när dessa pengar istället kunde utveckla spelare till svenska landslaget.

Vi borde nog införa en policy att helt enkelt inte ta ut spelare till ungdomslandslagen som tvekar om vilket land de vill spela för. Annars tar dessa spelare bara upp viktiga platser i P18 och U21 landslagen innan de sedan byter landslag.

De vansinniga volymer på invandringen som Sverige haft skulle ingen integration i världen kunnat fixa.

Men det är just denna obefintliga integration som kommer rädda Sverige.

Det har varit fred på Balkan i tjugo år. Oklart varför vi fortfarande har en massa löst folk från Balkan i Sverige. Dags för familjerna Hadzikadunic, Ahmedhodzic, Zeneli, Haksabanovic, Binaku, Sadiku, med flera, att återvandra. Det är hög tid att de åker tillbaka och bygger upp sina socfall till hemländer. För om inte de gör det, vem ska då göra det.

Samma sak gäller för andra invandrargrupper. Somalier, syrier, etc, ska givetvis återvandra i möjligaste mån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in