Citat:
Ursprungligen postat av
ingetbranick
Om Ahmedhodzic varit aktuell för A-landslaget inom den närmaste framtiden hade/har man nog hört av sig till honom. Om inte, hade det varit helt fel att locka med framtida möjliga, eventuella, tänkbara uttagningar. Inget fjäsk, tack. Det ska vara en ära att representera landslaget, och känner spelarna inte 100 procent för Sverige så ska de meddela förbundet det så tidigt som möjligt, helst innan man hunnit lägga en massa pengar och resurser på dem i form av läger, ungdoms-, junior och U21-landslagsspel.
Hoppas att SVFF skickar en saftig räkning till Ahmedhodzic och hans påstridiga farsa nu så att man kan lägga pengarna på dem som är stolta över att representera Sverige, som är svenskar i hjärtat och inte bara på papperet och när de kan tjäna något på det.
Jag har inga problem med den hållningen, men i sådana fall bör den göras till en officiell svensk konsekvent linje i frågan. Då vet alla vad som gäller och vad man ska förhålla sig till. Vi håller inte på med några övertalningskampanjer. När du är aktuell blir du uttagen. Vi tar inte ut spelare för att boka upp dem för framtiden. Jag tycker det är snyggt och schysst, men kanske att vi någon gång missar en bra spelare. Det innebär också att vi kommer att använda oss av spelare i de yngre landslagen som sedan byter landslag. Det är också en konsekvens vi får köpa.
Citat:
Friidrotten är snarare ett avskräckande exempel där importen av företrädesvis afrikanska löpare har satts i system i många mindre nogräknade länder. Tyvärr får väl Sverige räknas till dem numera, och det gynnar knappast svensk friidrott och friidrottsintresset i stort med en massa afrikaner som snabbt ska slussas in i landslagen (och som dessutom brukar ha himla svårt med regelefterlevnaden vad gäller dopning o.d.). Abeba Aregawi-affären t.ex. är den mest stinkande soppan i svensk friidrotts historia, enligt min mening. En stor skam från början till slut.
Jag håller med dig, men poängen jag tänkte komma fram till är att det kanske inte handlar så mycket om nationell identitet och känsla. Utan istället vilka som tjatar och övertalar bäst och vad som är bäst för idrottarens karriär. Ett av argumenten man använde till Duplantis ska ha varit att han som svensk skulle slippa kvala till mästerskap. Det är befängt att tro att hans svenska identitet skulle vara starkare än den amerikanska.
(Behandlingen av Gunder Hägg är förresten en värre soppa.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Nergus
Det är viktigt att inse att dagens Sverige har hundratusentals personer födda i Sverige som enbart identifierar sig med sina hemländer. Så det kommer bli väldigt vanligt i framtiden med spelare födda i Sverige som väljer att spela för alla möjliga länder. Det är ingenting vi kan stoppa, vår bristande integration garanterar att dessa spelare inte känner samhörighet med Sverige.
Vill vi ha spelare som uppenbarligen känner mer för andra landslag än det svenska? Nej, då är det bättre att inte ta ut dem. Enda problemet är att vi kommer slösa massa resurser på att utbilda spelare till andra länder, när dessa pengar istället kunde utveckla spelare till svenska landslaget.
Vi borde nog införa en policy att helt enkelt inte ta ut spelare till ungdomslandslagen som tvekar om vilket land de vill spela för. Annars tar dessa spelare bara upp viktiga platser i P18 och U21 landslagen innan de sedan byter landslag.
Jag undrar om Hadzikadunic och Ahmedhodzic hade valt Bosnien om inte bosniska förbundet hade bedrivit kampanj mot dem. Det är uppenbart att länderna på Balkan är mer ihärdiga i att få spelare att spela för dem än vad vi är. De har en mer cynisk inställning till det. Lovar spelarna en massa och målar upp en bild av hur bra det kommer att bli. Jag tycker inte vi ska hålla på så, men jag tror det är av stor betydelse för vilket val spelaren gör. Jag är inte säker på att Hadzikadunic och Ahmedhodzic bosniska identitet var det som fällde avgörandet.
Robin Olsen valde ju Sverige för Danmark bland annat för att han ansåg det skulle vara svårare att konkurrera med danska målvakter än med svenska. Ett val gjort på rationella grunder vad som var bäst för karriären.